۱۶ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۰

این روزها نوسان نرخ ارز و بازار طلا موجب شده که بانک مرکزی از نرخ سود بانکی در بانک‌ها غافل شود و بانک‌ها در سایه این غفلت، سودهای روزشمار (نه بلندمدت) بالای 18 درصد پرداخت کنند.

مریم فکری: «نرخ سود بانکی یکسان می‌شود»؛ این خبری بود که چندی پیش وزیر اقتصاد اعلام کرد و گفت نرخ سود بانکی سال قبل با نوسان‌هایی همراه بود، اما امسال این نرخ سود را یکسان خواهیم کرد.

مسعود کرباسیان در شرایطی از یکسان‌سازی نرخ سود بانکی سخن گفته است که به نظر می‌رسد با وجود الزام بانک‌ها به کاهش نرخ سود بانکی، این روزها نوسان نرخ ارز و بازار طلا موجب شده که بانک مرکزی از نرخ سود بانکی در بانک‌ها غافل شود و بانک‌ها در سایه این غفلت، سودهای روزشمار (نه بلندمدت) بالای 18 درصد پرداخت کنند. این در حالی است که شهریور سال گذشته بانک مرکزی به کل سیستم بانکی ابلاغ کرد که نرخ سود سپرده‌ها را پایین آورند و به این ترتیب شاهد کاهش 3 درصدی سود سپرده‌ها در کل نظام بانکی کشور بودیم.

در این میان، برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این عقیده‌اند که در کنار شرایط سیاسی، کاهش شبه‌دستوری نرخ سود، عامل مهمی در افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر بوده است، چراکه کاهش نرخ سود و جذابیت سپرده‌های غیردیداری بانک‌ها و موسسات اعتباری سبب سیال شدن نقدینگی و افزایش تقاضای دارایی‌ها و کالاها و افزایش قیمت آنها خواهد شد. همین بود که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی سرآغازی شد برای هدایت منابع بانکی مردم به سمت بازارهای مشابه مالی و به این ترتیب، قیمت‌ها اوج گرفت.

اما در این شرایط، دولت اعلام کرد که شبکه بانکی باید اقدام به فروش اوراق مشارکت کند، آن هم اوراقی با نرخ سودهای بالاتر از سودی که این نظام بانکی برای سپرده‌های سپرده‌گذارانش پرداخت می‌کرد. قرار بر این شد که شبکه بانکی اوراقی به متقاضیان بدهد که در سررسید این اوراق سودهای 20 درصدی به خریداران این اوراق پرداخت کند.

نرخ ایده‌آل سود بانکی
با این وجود، در حال حاضر این سوال مطرح است که چه نرخی بری سود بانکی ایده آل و مطلوب است که اثر مثبتی در سایر بازارها داشته باشد.‌هادی حق‌شناس، کارشناس بانکی معتقد است: «هرچند نرخ ایده‌آل سود بانکی در نهایت به عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد، اما همان‌طور که قیمت کالا را بازار تعیین می‌کند، قیمت پول را هم بازار تعیین می‌کند.»

با این حال به گفته وی، «مهم‌ترین متغیر بر قیمت پول یا همین نرخ سود، متغیرهایی چون نرخ تورم و نرخ بازدهی در بخش‌های واقعی اقتصاد، است.»

حق‌شناس متذکر می‌شود: «در بیشتر کشورهای دنیا بازار پول متمرکز است و بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت بانک‌ها یا همان متولیان پول از یک سو و گیرندگان تسهیلات از سوی دیگر نظارت می‌کند تا در یک فضای رقابتی نرخ تعیین شود.»

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: «در هیچ اقتصاد توسعه‌یافته‌ای نرخ‌ها دستوری تعیین نمی‌شوند، بلکه گیرندگان تسهیلات و پرداخت‌کنندگان آن در این بازار نقش دارند، البته این به معنای عدم نظارت بانک مرکزی نیست.»

حق‌شناس یادآور می‌شود: «البته نرخ سود بالا منجر به افزایش هزینه سرمایه‌گذاری و کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات می‌شود، اما در شرایطی که بازار سفته‌بازی ارز شکل گرفته، کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند بر سایر بخش‌های اقتصادی مثل مسکن تاثیر بگذارد.»

کدام نرخ سود بهتر است؟
علی دینی‌ترکمانی، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است: «اگر نرخ سود بانکی خیلی پایین باشد، تمایل کمتری برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها در مردم ایجاد و سرمایه‌ها در ملک و خودرو و طلا و ارز انباشت می‌شود.»

استادیار پژوهشکده بازرگانی درباره تغییر نرخ سود بانکی  می‌گوید: «اگر نرخ سود بانکی خیلی بالا باشد، به لحاظ اخلاقی، زمینه‌ساز رباست و و نشان‌دهنده بیماری در اقتصاد است. چون نرخ بالای سود در اقتصاد یعنی اجزا و عناصر آن اقتصاد درست کار نمی کند.»

او می‌افزاید: «در کشورهای پیشرفته نرخ سود بانکی 2 یا 3 درصد و حداکثر 4 تا 5 درصد است، اما در مورد تناسب نرخ بهره و نرخ تورم بین اقتصاددانان این مناقشه وجود دارد که آیا اول باید برای کنترل تورم نرخ بهره را بالا برد یا این‌که بدون دست‌کاری قیمت‌ها، باید عملکرد بخش واقعی اقتصاد را درست کرد و با نظارت بر بانکداری و کاهش سومدیریت‌ها، فرآیند انباشت سرمایه را تحت نظر گرفت.»

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که بانک‌ها برای جبران کاهش نرخ سود تسهیلات ممکن است درصدی از سود سپرده‌ها را پایین نیاورند تا جبران آن سودی را کنند که از تسـهیلات به دست نیاوردند، می‌گوید: «با این کار در واقع بار کاهش نرخ تسهیلات را روی دوش مردم می‌افتد، که این موضوع تاثیر منفی بر مردم دارد.»

ضرورت کشف نرخ سود ملی
اما بررسی تجربه دنیا درباره مدیریت نرخ سود بانکی نشان می‌دهد که کشور‌های موفق، سقف نرخ سود سپرده‌ها را متناسب با جایگاه مالی بانک یا موسسه پولی تعیین می‌کنند. در آمریکا، FDIC در گام اول یک نرخ سود ملی که میانگین تمام نرخ‌های سود‌ بازار است، تعیین می‌کند. در گام دوم، بسته به قدرت مالی موسسه یا بانک تحت پوشش بیمه، عددی به این نرخ اضافه کرده و سقف نرخ سود موسسه را تعیین می‌کند.

سقف نرخ سود برای موسسات ضعیف‌تر، پایین‌تر از موسساتی است که جایگاه مالی مناسب‌تری دارند. همین مکانیزم تعیین نرخ سود تناسبی باعث شده تا رقابتی درونی بین موسسات و بانک‌ها بر سر بهبود وضعیت مالی ایجاد شود.

بررسی تجربه کشور‌های موفق حاکی از آن است که سیستم بانکی ایران دهه‌ها از دو ناکارآیی مشهود رنج می‌برد. اولین ناکارآیی نبود یک برنامه مدون به‌منظور «پیش‌گیری دائمی از بحران بانکی» و دومین ضعف در حیطه «مکانیزم مدیریت نرخ سود» است.

این در حالی است که سیاست متناسب باعث می‌شود تا بانک‌های سالم با جذب سپرده‌گذاران درجه سلامت خود را بهبود بخشند و بانک‌های ناسالم به‌منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه خود تلاش کنند. افزون بر این باعث ایجاد یک محیط شفاف می‌شود که در آن جامعه قادر به اولویت‌بندی بانک‌ها خواهد بود و مساله شکست انتخاب موسسه سالم نیز برطرف می‌شود.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    68 6
    با توجه به نرخ دلار و سکه و گرانی مسکن 22 درصد
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      28 2
      سکه و دلار در یک سال نزدیک به 100 درصد افزایش قیمت داشته اند 22 درصد کجا بود
    • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
      16 2
      حتما بهترین راه افزایش نرخ سود بانکیه
    • حمید A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      3 4
      اخه مملکت ورشکسته چرا باید بانکهاش ۲۲سود بدهند وقتی الانشم دارند ضرر میدهند بانکهای ایران نباید بیشتر از ۱درصد سود دهند با همین فرمون بروند جلو عاقبت همه میشه مثل کاسپین ایرانی ها عادت کردند به ربا و پول بیزحمت یعنی کشورهای دیگه عقلشون نمیرسید سود بانکی بالا بدهند
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    76 4
    امسال پنجاه درصد هم باشه کمه باز میگی نه؟ بشین نگاه کن
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    34 4
    دوباره دست به نرخ سود بانکی نزنید. اوراق مشارکت هم چاپ می کنید یک درصد بیشتر و تضمین شده باشد مردم می خرند. باید مدام راههای جایگزین طراحی کنید. ممکنه برای من که 100 میلیون گذاشته ام بانک و 20 درصد سود می گیرم به صرفه نباشه که اوراق مشارکت با یک درصد سود بیشتر بخرم اما برای اونکه 100 میلیارد پول تو بانک داره همین یک درصد عدد بزرگی ست.
  • جواد A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    60 1
    شهریور سال 96 دولت با عجله نرخ سود بانکی رو اورد پایین به نظر باید با صبر بیشتر این کار رو انجام میداد الان هم دیر نشده با افزایش نرخ سود حبابی که تو بازارهای دیگه اتفاق افتاد رو از بین برد و پول ها رو تو بانک ها جمع کند
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    42 0
    با توجه به وضعیت بوجود آمده گرانی دلار خروج آمریکا از برجام و با توجه به این واقعیت که نه تنها اقتصاد ما بلکه اقتصاد کل دنیا بر پایه دلار میباشد.برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار باید سود مناسبی برای سپرده ها وضع شود تا مردم پولهایشان را بجای خرید دلار و سکه در بانکها سرمایه گذاری کنند.ولی در حالت عادی باید متناسب با نرخ تورم باشد.
  • کاظم A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    7 19
    نرخ سود و بهره بانکی توسط بانک مرکزی و مناسب با نرخ تورم تعیین می شود.نه با پوپولیسم. 100 درصدباشد چه طور هست؟ سودهای موسسات غیر مجاز مزه کرده است. بالاترین نرخ سود بانکی نرخی نزدیک به نرخ تورم هست. درنظام بانکداری دنیا نرخ بهره و سود نزدیک صفر هست . حتماً تمام نظام بانکداری دنیا عقل ندارند سود 20 درصدی بدهند به سپرده گذران و بهره 40 درصدی از وام گیرندگان بگیرند؟ دولت هنوز درس عبرت نگرفته که نقدینگی اقتصاد چه طور توسط سودهای نجومی و غیر استاندارد بانکها و موسسات غیر مجاز بالارفت و خودش را در بازار ارز نشان داد. سود نجومی بدهید گرانی و تورم درپیش خواهد بود. سود نجومی بگیرید تولید و اشتغال از بین خواهد رفت.
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      14 2
      به راحتی با گشت در بازار و نرخ سکه و دلار متوجه می شوید که تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی غیر واقعی است در تمام دنیا در یک سال قیمت طلا دو برابر و ارزش پوی ملی یک سوم نمی شود بهترین مکان در تمام دنیا برای پول بانک هاست اما در ایران با توجه به نظریه پردازانی مثل شما دلالی در این چند ماهی که دولت نرخ سود سپرده ها را اجباری کاهش داده چه اشتغالی و تولیدی انجام شده جز افزایش تورم و دلالی
  • علیرضا IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    24 3
    اینجا بعضی از دوستان با بالا رفتن مثلا نیم در صد سود برای فلان ماه چنان ذوق زده میشن که هر کس ندونه فکر میکنه چه خبر شده. .... عزیزان والا به خدا با این گرانی و با این تورم این سود ها هیچ هستش هیچ . شما ببینید قیمت طلا و ارز رو ؟ در مدت ۳۰ روز بیشتر ۴۰ درصد گران شدند . حالا هم که نوبت رسید به ملک این سود هایی که در حال حاضر پرداخت میشه خیلی ناچیز هست ...
  • کاسب مستضعف IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    51 3
    صاحب خونم زنگ زده میگه باید ماهی 1 ملییون به اجارت اضافه کنی .مگه جناب سیف نمیگفت که سود باید چند درصد بالاتر از تورم باشه.الان که تورم 40 درضد هم بیشتر هست چرا نظری نمیده.الان که اجاره خونه شده دو برابر تیم اقتصاذی دولت کجاست.حتما دوباره یه سری امار به خورد مردم میدن که تورم نقطه به نقطه 8 درصد و رشد اقتصادی 50 درصد بوده.خجالتم خوب چیزیه به خدا
    • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
      2 12
      شما که کاسب هستی وضعت هم خوبه
  • محمد IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    43 2
    کاهش دستوری سود بود که قیمت ها رو خراب کرد
  • بی نام SE ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    43 3
    حداقل 25 درصد.
  • محمد IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    12 0
    نرخ دستوري در اقتصاد آشفته اي مثل ايران هيچگاه جواب نميدهد. اين هم متاسفانه برآمده از مديراني غير واقع بين سر ميزند. اقتصاد بيمار است و با اين روش ها درمان نميشود. اين را سيف ها و... ميدانند. بايد ريشه عفونت خشكانده شود.تا آن موقع هيچ دارويي موٍثر نخواهد بود.ريشه عفونت از داروهاي اقتصاددانان قويتر است پس هيچگونه انتظاري نبايد داشت. اينرا مردم در ناخودآگاه خود درك كرده اند و نيازي به اقتصاد دانشگاهي نيست.به همين علت بي اعتمادي عمومي نسبت به نظام اقتصادي و پولي وبانكي كشور ايجاد شده و مردم را به سوي ارز هاي پشتوانه دار سوق داده است. مطمئن هستم خود بزرگان نيز زودتر اندوخته هاي خود رابه ارز و طلا تبديل كرده اند چون آنها از عمق فاجعه بيشتر خبر دارند. ميليارد ها دلار را ظرف هفته هاي اخير چه كساني
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    25 1
    خواهشا، التماس می کنم به فکر کاهش سود بانکی نباشید .همون کاهش سود سپرده ها در سال گذشته باعث هجوم مردم به سمت بازارهای دیگه مثل مسکن ، دلار و طلا شد.
  • بی نام AT ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    28 4
    بیکاری رو که نمیتونید درمان کنید اقلا بذارید مردم از طریق سود بانکی بخشی از مشکلاتشون رو حل کنند.
  • بی نام AT ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    23 2
    دولت فکر نکنه با فقیرتر کردن مردم سود میبریه. آمار جرم و جنایت رو بالا میبره
  • رامین RO ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    8 24
    همین سود بانکی اقتصاد مملکت را به اینجا رساند 1 : مردم را تنبل و نزول خور کرد 2:نقدینگی های سرگردان بیش از اندازه در بازارها 3:بوجود آمدن رکود در همه بازارها و در انتها آخرش چی تا ابد که نمیشه پول های مردم را در بانک نگه داشت و سود های آنچنانی داد برای همینه در کشور ما تولید و اشتغال مرده و مردم به جای کار و تولید دنبال راحت طلبی و سود خوری هستن.
  • سهراب A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    18 3
    با توجه به میزان تورم و گرانی ها و افزایش وحشتناک قیمت ها؛ پنجاه درصد. اینجوری مردم پول های خودشون رو به بانک ها برمیگردونن به جای خرید طلا و سکه ارز....
  • بی نام DE ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    26 3
    ١٢٠٪؜ تا بتوانيم با قيمت دلار رقابت بكنيم
  • بی نام GB ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    16 2
    مردم عادی تو خرج و مخارج روزانه شون موندن دیگر پول و اندوخته ای ندارند که به بهانه دریافت سود آن را تو بانک بگذارند انهم در بانکهایی که دیگر از خوردن و پس ندادن پول مردم ترس و ابایی ندارند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    2 13
    همین نرخ الان خوبه واسه سپرده ها ولی نرخ وام بالاست
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    18 1
    شبانه نرخ سود بانکی را پایین آوردند.شبانه از حساب بانک مرکزی برداشت کردند.چرا شبا این کارو می کنن؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    9 0
    الان قیمت پول در بازار بسیار بیشتر از 15 درصد بانکی هستش.وقتی سود بانکی 15 درصد باشه ولی خود بانک ها بجای بانکداری بنگاه داری بکنند این کاهش سود بانکی به هیچ دردی نمیخوره.چون عملا سپرده بانکی مردم رو ارزان بدست میارن و خیلی گران دوباره به خود مردم بوسیله فروش مسکن و هر کاری که قانون کار بانک ها نیست از مردم پس میگیرند.در حالی که سپرده باید تبدیل به وام جهت تولید و .... بشه .سیاست های بانک مرکزی رو خود بانک ها باعث شکستش شدند و منتیجه این شکست رو مردم در اجاره خونه های شدید و بازار دلار و سکه دیدند.چون این پول های ارزان حاصل سپرده گذاری مردم در جهت اصلی مصرف نشد.اصلا به دست بازار و کاسب و تولید کننده نرسید.همین هست که مردم نسبت به این سیاست بانک مرکزی معترض هستند.در امدشون کم شد ولی هزینه ها
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    2 1
    تورم اعلامی تک رقمی و تورم لمسی بالای 40 درسد با توجه به شرایط نرخ سود هیچ تغییری نمیکند فروش سکه و ارز و مسکن هر بیشتر شود به نفع بانک مرکزی گران فروشی و جمع کردن ریال ها
    • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
      0 1
      عجم زنده کردید بدین پارسی
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    2 0
    تلگرام رو رفع فیلتر کنید اساتید جزوه گزاشتن
  • بهرام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    2 3
    افزایش نرخ سود بانکی برای جذب سرمایه های سرگردان در بازار ارز بدترین کار ممکن است. اصولی ترین کار ممکن رونق بازار بورس است. امنیت قتصادی در بازار بورس و البته سیاست های تشویقی دولت مانند کمک به صادرات و افزایش اصولی حق گمرک برای واردات جنس های غیر ضروری که تکنولوژی ساخت آن در داخل وجود دارد. حمایت از کارخانجات مادر و افزایش توریست و جذب سرمایه های خارجی و ... راه حل برون رفت از این وضعیت استکه متاسفانه سیاست های خارجی کشور به این سمت حرکت نمیکند. و اقتصاد کشور بین بانک و ارز و سکه در جریان است و مردم را له میکند.