ایسنا نوشت: سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن تشریح نحوه تعیین اصالت دارو و مکمل‌ها، درباره فروش اینترنتی دارو، گفت: گاهی دارو و مکمل‌هایی از طریق سایت‌هایی تحت عنوان "داروخانه آنلاین" عرضه می‌شود، اما باید توجه کرد که داروخانه‌های آنلاین مجاز نیستند.

کیانوش جهانپور با تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دارو، ‌ گفت: طبق قانون تبلیغ دارو خلاف است و اگر دارویی در جایی تبلیغ شود، قطعا این دارو غیرمجاز و قاچاق بوده است. از طرفی باید توجه کرد که تنها محل مجاز عرضه دارو و مکمل داروخانه‌ها هستند. حال گاهی می‌بینیم که داروها و مکمل‌هایی از طریق فضای مجازی و سایت‌هایی تحت عنوان داروخانه آنلاین عرضه می‌شوند، اما باید توجه کرد که اغلب اینها داروخانه‌های آنلاین مجاز نیستند. او با بیان اینکه سخت‌گیری بیشتری بر روی ممنوعیت تبلیغ دارو نسبت به مکمل‌ها وجود دارد، گفت: البته باید توجه کرد که مکمل‌ها هم فقط می‌توانند در نشریات تخصصی به جامعه پزشکی معرفی شوند و اجازه تبلیغ ندارند. به‌طور کلی تبلیغ دارو هم ممنوع است.

جهانپور با اشاره به تبلیغ یا فروش دارو یا مکمل‌ها در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی با عنوان داروخانه‌های آنلاین، گفت: ما چیزی به عنوان داروخانه آنلاین صِرف نداریم. داروخانه آنلاین زمانی می‌تواند به صورت مجاز باشد که داروخانه فیزیکی آن هم موجود باشد. یعنی داروخانه‌هایی که در سطح شهر هستند، می‌توانند مجوز سایت را هم دریافت کنند که در این صورت مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را هم دارند. بنابراین هیچ داروخانه‌ای نداریم که فقط یک سایت باشد. او تاکید کرد: نکته مهم این است که همان داروخانه‌های مجازی که سایت دارند هم اصلا حق فروش دارو را به صورت اینترنتی ندارند و فقط می‌توانند مکمل، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را بفروشند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه درباره نحوه تشخیص اصالت و مجاز بودن داروها و مکمل‌ها، گفت: مردم باید بدانند که یکی از راهبردهای تعیین اصالت و مجاز بودن دارو و مکمل‌ها داشتن برچسب اصالت است. در نتیجه دارو یا مکملی که برچسب اصالت نداشته باشد، غیر مجاز است. برای شناسایی اصالت دارو و مکمل می‌توان کد برچسب اصالت کالای مورد نظر را که بر روی کالا درج شده، به سامانه ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کرد. این سامانه بعد از چند دقیقه تاریخ تولید، محل تولید، تاریخ انقضا و قیمت کالای مورد نظر را برای فرد ارسال می‌کند و مجاز یا غیرمجاز بودن دارو و فرآورده را اعلام می‌کند. جهانپور ادامه داد: در عین حال نرم افزار TTAC هم به منظور استعلام تشخیص اصالت کالاهای سلامت محور راه‌اندازی شده است. بر این اساس می‌توان این نرم‌افزار را بر روی گوشی‌های تلفن همراه اندروید نصب و از این طریق اصالت کالاهای سلامت‌محور از جمله دارو و مکمل را شناسایی کرد.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =