۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۷

انگلیسی‌ها هیچ‌گاه سیاست جهانی نداشته و همواره سیاست خود را به شکل منطقه‌ای دنبال کر‌ده‌اند که در این زمینه هم روش‌های سنتی خود را دارند.

نوع موضعگیری اخیر مقامات سیاسی انگلیس اعم از نخست‌وزیر و وزیر خارجه انگلیس نیز نشان‌دهنده سیاست منطقه‌ای لندن است.

اظهارات اخیر ضد ایرانی نخست‌وزیر انگلیس در جمع کشورهایی انجام شد که قدرتمندترین آنها یعنی عربستان به دنبال حفظ و تداوم ایران‌ هراسی است و به همین دلیل خانم ترزا می ‌تلاش کرد مطالبی بگوید که خوشایند مرتجعان عرب باشد، اما خود انگلیسی‌ها نیز می‌دانند که در عرصه جهانی، فضا برای ایران‌هراسی فراهم نیست و یکی از مشکلات انگلیسی‌ها این است که همواره زمانی در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس با شکست مواجه شده‌اند که نتوانسته‌اند برای سیاست‌های منطقه‌ای خود، پشتوانه جهانی پیدا کنند.

در حال حاضر بیشتر کشورهای اروپایی با سیاستی که توسط برخی مقامات انگلیسی دنبال می‌شود، همراه نیستند و اروپایی‌ها رسما سیاست عادی‌سازی با ایران را آغاز کرده‌اند.

درعین حال کشورهای اروپایی بشدت از نقشی که کشورهای مرتجع عرب در حمایت تسلیحاتی از تروریسم دارند، نگرانند. منتها انگلیسی‌ها یک‌سری مناسبات سنتی در منطقه دارند که بخش عمده‌ای از آنها اقتصادی است و مقامات انگلیس بخوبی از نگرانی‌هایی که در برخی کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی برای حفظ سرمایه خودشان در آمریکا وجود دارد، آگاهند.

وزیر خارجه عربستان رسما اعلام کرده که اگر مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر الزام دولت به اخذ شکایت از قربانیان حادثه 11 سپتامبر و دریافت غرامت از دولت عربستان، اجرایی شود، عربستان 700میلیارد دارایی خود را از آمریکا خارج می‌کند و لذا انگلیس سعی می‌کند مقصد بعدی بخشی از سرمایه‌هایی باشد که احتمالا از آمریکا خارج می‌شود.

انگلیسی‌ها استاد سوءاستفاده از شرایط در حال گذار در مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه هستند و در حال حاضر سعی دارند قمار تازه‌ای را شکل دهند و در اوج بحران اقتصادی انگلستان و در اوج بزرگ‌ترین شکست‌های انگلیس در اتحادیه اروپایی، از شرایط متحول خاورمیانه و آمریکا، حداکثر استفاده را ببرند و جایگاه منطقه‌ای انگلیس را تا حدودی حفظ کنند. در گذشته نیز همین‌طور بوده و هرگاه انگلیسی‌ها در داخل دچار مشکل شده‌اند، سعی کرده‌اند این مشکلات را با حفظ سیاست‌های استعماری در مناطق مختلف برطرف کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604295

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =