ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح کرد: من احساس می‌کنم حذف باقی‌مانده اصلاح‌طلبان از دولت تاثیری بر این جریان ندارد و در مجموع تکلیف جریان اصلاح‌طلبی با دولت و نوع تعامل با آن، با این اتفاقات باید مشخص شود.

علی تاجر نیا در خصوص استیضاح‌های زنجیروار مجلس و پیامدهای آن گفت: استیضاح یکی از راه‌هایی است که مجلس فکر می‌کند باید برای نظارت انجام دهد اما به نظر می‌رسد استیضاح‌های اخیر بیشتر رفع تکلیفی از سوی مجلس است.مجلسی‌‌ها می‌دانند مجموعه شرایط کشور مولفه‌های بین‌المللی در پشت صحنه خود دارد. علاوه بر این نقش مجلس نباید فقط سوال و استیضاح باشد، مجلس باید ببیند به طور بالقوه چه نقشی در حل مسائل کشور دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: نگاه مجلس نسبت به مسائل کشور، نگاه مسئولیت شناسانه‌ای در موضوعات اخیر کشور نبود. مجلس از سال‌های قبل باید برای مشکلات فعلی برنامه‌ریزی می‌کرد، مجلس طی سال‌های گذشته با اصلاح قوانین و مقررات می‌توانست از این اقدامات جلوگیری کند، شاید قبل از اینکه مشکلات اخیر در کشور ظهور پیدا می‌کرد مجلس باید نسبت به پیش‌بینی و اصلاح قوانین اقدام می‌کرد.

تاجرنیا خاطرنشان کرد: مجلس باید قبل از بحران‌های پیش آمده فعال‌تر عمل می‌کرد و با برگزاری جلسات و برنامه‌های مربوط و البته تقویت بعد قانونگذاری از پیش آمد این مشکلات جلوگیری می‌کرد.به اعتقاد من به این دلیل که استیضاح‌ها عمدتا با نگاه رفع تکلیف و شانه خالی کردن از مسئولیت‌ها صورت می‌گرد تاثیری هم در تغییر و بهبود شرایط فعلی ندارد.

مجلس

نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه روحانی باید تغییرات از درون دولت را شروع کند، گفت: از دیدگاه من لازم است روحانی اقدامی جدی در درون دولت انجام دهد.

توجیه‌های مجلس برای استیضاح‌ها درست نیست، اگر مجلس بخشی از مشکلات با برخی افراد را نمی‌تواند حل کنند باید از طریق لابی و صحبت با رئیس‌جمهور نسبت به حل آنها اقدام کند نه اینکه به استیضاح متوسل شود.

وی در خصوص ارائه راهکار برای تغییر رویکرد فعلی مجلس گفت: من معتقدم مجلس باید محور جلساتش کارشناسی مشکلات کشور و به جای مچ‌گیری نگاه همراهی با دولت داشته باشد و از دولت همکاری بطلبد چه در جهت اصلاح قوانین و چه ابعاد نظارتی. علاوه بر این، دولت در مسائلی اختیار نظارت ندارد و مجلس می‌تواند در این مسائل به دولت یاری برساند.نگاه‌های تعاملی در حال حاضر برای کشور ضروری‌تر است تا استیضاح و سوال که معمولا هم نتایج خاصی ندارد و بعضا هم باعث انتخاب وزرایی با عملکرد ضعیف‌تر می‌شود.

وی با اشاره به خروج اصلاح‌طلبان از کابینه و تاثیر آن گفت: من احساس می‌کنم حذف باقی مانده اصلاح‌طلبان از دولت تاثیری بر این جریان ندارد و در مجموع تکلیف جریان اصلاح‌طلبی با دولت و نوع تعامل با آن، با این اتفاقات باید مشخص شود. صرف بیرون آمدن اصلاح‌طلبان از دولت نمی‌تواند تاثیر منفی بگذارد و اگر بخواهیم به آن بپردازیم در افکار عمومی فرصت‌طلبی تلقی می‌شود. اما به هر حال مجموعه اصلاحات باید رویکردهای جدیدی برای خود تعیین کند و براساس آن عملکرد خود را تنظیم کند تا بتواند به بهبود وضع فعلی کمک کند.

تاجرنیا اضافه کرد: تکلیف روحانی با خودش مشخص نیست، روحانی نمی‌داند منتخب بیش از 50٪ مردم ایران است و باید با اقتدار عمل کند و از ظرفیت‌هایی که دارد استفاده نمی‌کند، روحانی دایره خودش را محدود به اطرافیان و نزدیکانش کرده است. ضمن اینکه اگر روحانی دایره اطرافیان خود را بازتر کند بهتر عمل خواهد کرد.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =