ظریف در جمع ایرانیان مقیم بلگراد سخنرانی کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، که در صربستان به سر می برد، در جمع ایرانیان مقیم بلگراد حضور یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد ظریف در مراسم ضیافت شام سفیر ایران در صربستان گفت: ضروری است که من تاکید کنم ما در وزارت خارجه اعتقاد جدی داریم نمایندگی های ما و مسئولین ستاد وزارت خارجه وظیفه اصلی شان خدمت به شهرواند ایرانی است.

این مساله از سر باور ما است که آن چه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور قدرتمند منطقه مطرح کرده چیزی جز مردم نیست. اگر به اطراف ایران نگاه کنید کشورهایی می بیند که هر کدام به شکلی خود را زیر پوشش یک کشور خارجی قرار داده اند. ترامپ گفت اگز 400 میلیارد دلار با امریکا قراردادنبندد من به کشورشان سفر نمی کنم این قیمت امنیتشان است که ندارند. لذا با اخم او لرز برشان می دارد و این همه هزینه می کنند.علی رغم همه کاستی های ایران، امن ترین کشور منطقه ما هستیم.

اگر به زیر ساخت ها نگاه کنیم ایران بیشترین زیرساخت ها را برای پیشرفت ایجاد کرده است. این به معنای آن است علی رغم همه تحریم ها و فشارها و کاستی ها کماکان کشور امن و قدرتمندی در منطقه باشیم که هر روز کشورهای بزرگ از قدرت ما می نالند. امروز اصطلاحی که در مورد ایران در آمریکا عنوان می شود این است که ایران زیادی نفوذ پیدا کرده است. علت این افزایش نفوذ مردم است. مردم ما هستند که باعث شده ایران امن باشد و توسعه یابد.

سال قبل 116 میلیارد دلار سلاح به منطقه ما فروخته شده است. کسی به ایران سلاح نمی فروشد اما ایران قدرتمندترین کشور در منطقه است. چون مردم با مقاومت باعث این شرایط شده اند. به همین دلیل ما در وزارت خارجه خود را مستخدم مردم می دانیم. چه مقیم خارج باشند یا داخل. چون یک ایرانی صرف نظر اینکه چه مذهبی دارد و چه می کند دلش برای ایران می تپد و حاضرند در شرایط حساس از همه چیزشان برای کشورشان بگذرند. در زمان جنگ ایرانیانی که بدون ارتباطی که با نظام داشته باشند جانشان را دادند.

لذا این ایرانیان نماد استقلال ما هستند و دفاع از حقوق ایرانیان دفاع از مرزها و امنیت ملی ما است و این ضرورت دارد.

نکته دیگر این است که در این سفر بر منطقه بالکان تمرکز کرده ایم. اهمیت کشورهای کوچکتر در اروپا را نباید فراموش کرد  آنها می توانند شرکای خوبی در حوزه اقتصادی باشند. زمینه های زیادی برای همراهی در این کشورهای کوچکتر برای ما وجود دارد و ملاحظات کمتری نسبت به کشورهای بزرگتر و قدرتمند دارند. در دوران یوگسلاوی سابق میزان روابط تجاری ما حدود یک میلیارد دلار بوده و لذا ظرفیت قابل ملاحظه ای بلااستفاده مانده است. این مساله می تواند زمینه سود و اشتغال برای ما باشد. ما جمعیتی خوبی در این کشورها داریم. لذا فرصت خوبی برای شناختن هم و استفاده از ظرفیت های یکدیگر است.

چون ایران کشوری مستقل است خودمان باید فکر کنیم و طراحی کنیم. مطمئن هم باشید این شیرین است که مجبور نیستیم شرایط تحمیلی را بپذیریم. بزرگی و سربلندی هزینه و سختی دارد.

ایران زمینه های فراوانی برای پیشرفت دارد و ما باید آن را به واقعیت تبدیل کنیم. من به واقع اعتقاد دارم اگر ما با همان جدیتی که در دوران جنگ و تحریم ها مقاومت کردیم باید خودمان را باور کنیم.

مردم، آمریکا را از ادامه تحریم ها ناامید کرده بودند و اینکه ترامپ فکر می کند با تحریم می تواند چیزی را بر ما تحمیل کند چون تازه کار است. شدیدترین تحریم ها در دوره اوباما نتوانست به نتیجه برسد. 73 درصد این مردم پای صندوق رای رفتند و این نشان داد جدا کردن مردم از نظام به نتیجه نرسیده است.

یک سال و دو ماه از روزی که رییس جمهور قدرتمندترین کشور دنیا که اعلام کرد مهمترین اولیتش پاره کردن برجام است، می گذرد اما امروز انتخاب بهتری ندارد. هرچند می تواند برجام را پاره کند. علت این امر هم مردم و پشتوانه مردمی است. مهمترین عنصر قدرت ما انسجام ملی است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    0 0
    لطفا به آقاي ظريف برسانيد تلاش كنند ويزاي كشورهاي اروپاي شرقي را در اين سفرشان براي ايرانيان لغو كنند