شرکت ویرجین‌گالکتیک که موفق شده بود با فضاپیمای اسپیس‌شیپ1 جایزه بنیاد ایکس‌پرایز را برای نخستین پرواز فضایی خصوصی دریافت کند، نخستین فرودگاه فضایی تجاری جهان را نیز در نیومکزیکو افتتاح کرد.

ابوالفضل کریمی: با افتتاح اولین فرودگاه فضایی جهان در صحرای نیومکزیکو، بشر گامی دیگر به سفرهای فضایی تجاری نزدیک‌تر شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در مراسم افتتاحیه این فرودگاه فضایی، یک فروند هواپیمای حامل اسپیس‌شیپ2 به هوا بلند شد و به این ترتیب، اولین پرواز رسمی این فرودگاه فضایی را به انجام رساند. اسپیس‌شیپ2 برای حمل توریست‌های فضایی و بردن آن‌ها به مدار 100 کیلومتری زمین (مرز فضا) و سپس بازگرداندن آن‌ها به زمین طراحی شده است.

سر ریچارد برانسون، میلیاردر انگلیسی و مالک شرکت ویرجین‌گالکتیک (Virgin Galactic) که مهم‌ترین حامی مالی این طرح است؛ وعده داد اولین مسافرت فضایی تا 18 ماه آینده انجام شود. افتتاح این فرودگاه که نزدیک به 3 کیلومتر طول دارد، کم‌تر از دو هفته بعد از پرواز راکت فضایی توریستی اسپیس‌شیپ2 رخ داد که توسط شرکت ویرجین‌گالکتیک طراحی شده است.

سر ریچارد در این باره گفت: «رویاهای ما در حال تبدیل شدن به واقعیت است. به زودی سفرهای فضایی برای همه مردم امکان‌پذیر می‌شود و همه می‌توانند تجربه‌ای مانند فضانوردان داشته باشند».

اسپیس‌شیپ2 توسط هواپیمایی مجهز به موتور جت به نام وایت‌نایت2 (شوالیه سفید) به ارتفاع مورد نظر برای پرواز حمل می‌شود و سپس از آن‌جا سفر فضایی آغاز می‌گردد.

تاکنون سفرهای فضایی فقط محدود به فضانوردان یا افراد بسیار ثروتمند بود که حاضر بودند میلیون‌ها دلار هزینه کنند تا سوار بر یک راکت روسی به ایستگاه بین‌المللی فضایی بروند. اما بعد از مدتی امکان انجام این سفرها با هزینه‌های بسیار کم‌تر امکان پذیر خواهد شد.

به گزارش تلگراف، هر سفر فضایی ویرجین‌گالکتیک 200هزار دلار هزینه در بر دارد و نزدیک به 2.5 ساعت به طول می‌انجامد. در طول سفر، مسافران 5 دقیقه بی‌وزنی کامل را نیز تجربه خواهند کرد. تاکنون نزدیک به 380 نفر برای سفر به فضا ثبت‌نام کرده‌اند که به این ترتیب، بودجه‌ای نزدیک به 50 میلیون دلار در اختیار ویرجین‌گالکتیک قرار داده‌اند.

پروژه‌های توریستی فضایی مانند فعالیت شرکت‌ ویرجین گالکتیک هر روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. صنعت فضانوردی تجاری هم با وجود جوایز و بازار مالی پردرآمد هر روز توسعه بیشتری پیدا می‌کند و مقدمات فرستادن انسان‌های عادی به فضا را روزبه‌روز ساده‌تر می‌کند. ماه گذشته نیز کنگره آمریکا قوانینی را به تصویب رساند که اجازه سفرهای تجاری برای حمل مسافر به فضای نزدیک زمین را صادر می‌کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
    5 0
    اینترنت یک گیگابیی در کره، سفر فضایی خصوصی در آمریکا، عمل جراحی بدون حضور انسان و .... اون وقت من واسه دیدن فیلم این خبر باید دو ساعت پشت کامپیوترم زار زار گریه کنم!
  • ف IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
    4 0
    دوست عزيزم تو تنها نيستي منم شريك غمت بدون