۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۱

کارشناسان و صاحبنظران مسائل شهری تحقق واژه «شهر الکترونیک» را یکی از راهکارهای اساسی برای برون‌رفت از این نابسامانی‌های شهری می‌دانند. شهری که بسیاری خدمات مورد نیاز مردم به صورت 24 ساعته در هر جا قابل دسترسی باشد.

به نوشته جام جم ، روند روبه رشد شهرنشینی و مشکلات ناشی از این پدیده شامل ترافیک، آلودگی‌های صوتی و هوا، اتلاف انرژی، زمان و... اهمیت و ضرورت بستر‌سازی‌ برای ارائه خدمات الکترونیک در شهرها را دو‌چندان کرده است. در این میان، شهرداری‌ها که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی در شهرها به شمار می‌روند وظایف و مسوولیت‌های متعدد و متنوعی را بویژه در کلانشهرها بر‌عهده دارند. با توجه به این‌که شهرداری‌ها در مقایسه با سایر نهادها و ادارات دولتی و خصوصی مراجعان بیشتری دارند، ضرورت دارد تا مدیریت شهری پیشگام هر سازمان و ارگانی از روش‌ها و الگوهای جدید در زمینه ارائه خدمات و پاسخگویی به نیازهای شهروندان بهره‌مند شود.

یک نمونه کوچک

امسال برای نخستین بار شهرداری تهران تصمیم گرفت در راستای تحقق شعار شهر الکترونیک، فرآیند صدور آرم طرح ترافیک برای شهروندان را به صورت الکترونیک و با واگذاری ارائه این خدمات به دفاتر خدمات الکترونیک شهر انجام دهد.

به این ترتیب دیگر به روال سال‌های گذشته نیازی به مراجعه حضوری شهروندان به مرکز صدور آرم سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نبود و متقاضیان باید تمام مراحل ثبت نام را به‌صورت اینترنتی انجام می‌دادند و فقط مدارک را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر تحویل می‌دادند.

هرچند این موضوع در نگاه اول از آن جهت که در وقت و هزینه شهروندان صرفه‌جویی می‌شود اتفاق مثبتی بود، اما به‌تدریج در طول روند انجام این طرح که هم شهروندان و گاه هم کارمندان دفاتر خدمات الکترونیک را در ارائه خدمات مطلوب با مشکلاتی مواجه کرد، نواقص آن نیز مشخص شد.

پایین بودن سرعت اینترنت خانگی، مسدود شدن گهگاه سایت برای ثبت نام، قطع شدن مکرر اینترنت طی فرآیند پرکردن گزینه‌های ثبت‌نام، برخی مشکلات برای واریز اینترنتی عوارض خودرو و همچنین مبلغ آرم طرح ترافیک از جمله این موارد بودند. از سوی دیگر وصل نبودن اکثر دفاتر خدمات الکترونیک شهر به اینترنت موجب شده بود تا این دفاتر نتوانند آنچنان که باید در فرآیند صدور آرم و در صورت احتیاج، نیازهای شهروندان در این زمینه را برآورده کنند.

اما با تمام این مشکلات، شیوه جدید برای بسیاری از شهروندان که در گذشته باید به سختی از محل کار خود مرخصی گرفته و ساعت‌ها و حتی چندین روز از وقت خود را پشت درهای اداره صدور آرم تلف کرده و با متصدیان این بخش سر و کله می‌زدند، راضی‌کننده بود.
مهندس محسن کوشش تبار معتقد است: گستردگی زندگی شهرنشینی و معضلات مبتلا به آن ازجمله ترافیک و آلودگی هوا، بهبود شیوه‌های خدمات‌رسانی به شهروندان از مسیر الکترونیکی کردن ارائه این خدمات با هدف جلوگیری از مراجعات مکرر شهروندان به شهرداری‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و این امر کاهش هزینه‌ها و اتلاف وقت شهروندان از یکسو و تقویت مدیریت شهری و افزایش رضایت‌مندی شهروندان از عملکرد شهرداری‌ها را از سوی دیگر به همراه خواهد داشت.

کوشش‌تبار به گذشته‌ای نه‌چندان دور اشاره می‌کند: زمانی که تقریبا تمام کارها در شهرداری‌ها از صدور پایان کار و خلافی گرفته تا پرداخت عوارض و... صرفا با مراجعات مکرر شهروندان انجام می‌شد، اما هم‌اکنون به دلیل فراهم شدن زیرساخت‌های ارتباطی، شهروندان می‌توانند برخی امور ازجمله پرداخت عوارض به شهرداری‌ها را به طور اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهند. به گفته کوشش‌تبار هم‌اکنون شهرداری‌های بسیاری از کلانشهرها ازجمله مشهد، تهران، اصفهان، تبریز و... در زمینه الکترونیکی کردن بخشی از امور خود به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند و امسال شهرداری‌های دیگر شهرها نیز به این سمت پیش می‌روند.

تجهیز شهرداری‌ها به کد پرداخت الکترونیک

شهرداری‌ها در تحقق شعار شهرداری الکترونیک در خدمات و امور مرتبط با شهروندان چه کرده اند؟

تجهیز شهرداری‌ها به کد پرداخت الکترونیکی ازجمله فعالیت های شهرداری‌هاست. به گفته کوشش‌تبار با دادن کد پرداخت الکترونیکی به شهرداری‌ها، شهروندان می‌توانند تمامی قبوض مرتبط با امور شهرداری‌ها را به صورت اینترنتی و در قالب کارت‌های عضو شتاب پرداخت کنند. هم‌اکنون 30 شهرداری این کد را دریافت کرده‌اند و تا پایان امسال سایرشهرداری‌ها نیز به این سیستم تجهیز خواهند شد.
با وجود تمام تلاشی که برای نهادینه کردن ارائه خدمات به طور الکترونیک در شهرداری‌ها انجام می‌شود هیچ گاه ردیف بودجه جداگانه‌ای به بحث «آی‌تی» و تحقق شعار شهر الکترونیک در شهرداری‌ها تخصیص نیافته است. این موضوعی است که معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز از آن گلایه دارد و می‌گوید: متاسفانه در بودجه 90 نیز از همین منابع موجود شهرداری‌ها که بیشتر تحت تاثیر مالیات بر ارزش افزوده است، برای طرح‌های مربوط به الکترونیکی کردن ارائه خدمات در شهرداری‌ها استفاده می‌شود. به گفته کوشش‌تبار در واقع تمام اولویت‌ها در اجرای پروژه‌های مختلف شهری است و در نهایت اگر بودجه‌ای اضافه بیاید برای اجرای طرح‌های مرتبط با شهر الکترونیک در شهرداری‌ها هزینه و سرمایه‌گذاری می‌شود.

الکترونیکی شدن 65 درصد خدمات تا سال 93

با وجود محدودیت منابع، سازمان شهرداری‌ها تلاش می‌کند طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با الکترونیکی کردن امور در شهرداری‌ها با هدف جلوگیری از مراجعات شهروندان را در اولویت قرار دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور امیدوار است براساس چشم‌انداز تعریف شده بسترسازی‌های ضروری و مهم برای تحقق شهرداری الکترونیک را تا حد استانداردها پیش برد. با این فرآیند تا سال 93 باید 65 درصد امور در شهرداری‌ها به طور الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری شهروندان انجام شود.

به گفته کوشش‌تبار در این راستا کمیته‌های راهبردی برای بررسی و پیگیری طرح‌های شهرداری‌های الکترونیک در حال راه‌اندازی است و قرار است این کمیته‌ها به کمک دفتر فناوری سازمان شهرداری‌ها هدایت شوند. صرف‌نظر از بحث کمبود بودجه و اعتبارات، به نظر می‌رسد هنوز موانع تحقق شهر الکترونیک همچنان به قوت خود باقی است.

قدم اول در راستای پیاده کردن شهر الکترونیک، ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی مناسب و وجود یک اینترنت پرسرعت به منظور فراهم شدن امکان تبادل اطلاعات و انجام امور الکترونیکی برمبنای آن است چراکه ناقص بودن این زیرساخت مهم‌ترین مانع برای تحقق شعار شهر الکترونیک خواهد بود.

47/301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =