حبیب الله اصغری

بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات فضای وسیعی است که موجب بروز و ظهور شهر‌های الکترونیکی در دنیا شده است. شهرهای الکترونیکی پدیده‌ای است که در جهت تجمیع‌سازی کاربردهای متفاوت فناوری اطلاعات و ارتباطات و به منظور هماهنگی‌های بیشتر در توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و توسعه نیروی انسانی مطابق با استانداردهای جهانی در حال شکل‌گیری است.

در ایران فعالیتهای زیادی جهت توسعه فناوری اطلاعات و کاربردهای آن بصورت جزیره‌ای و جدا ازهم از طریق نهادهای دولتی و بخش خصوصی انجام شده است. هدف از برگزاری دومین کنفرانس شهر الکترونیکی توسعه علمی و فرهنگی جامعه در شناخت بهتر مزایا و چالشها و هماهنگی بیشتر در توسعه کاربردهای این پدیده هزاره سوم در بین دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی است.

شاید مهمترین اقدام این کنفرانس در چارچوب وظیفه توانمند‌سازی شهروندان در استفاده از خدمات شهر الکترونیکی که یکی از شعارهای دومین کنفرانس شهر الکترونیکی باشد؛ شناسایی خدمات تعاملی دستگاههای دولتی و بخش خصوصی سراسر کشور از فعالیت‌های مهم و اساسی کشورمان در بستر الکترونیکی است. این اقدام می‌تواند آغاز حرکت بسوی شهرهای الکترونیکی و آماده‌سازی مردم برای استفاده از خدمات بیشتر در آینده باشد.

برای کشوری که جمعیت جوان و علاقمند به فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد و خواهان استفاده از ابزار‌های الکترونیکی است موانع باید برداشته شود. بیش از 1001 خدمت دو سویه در ایران شناسایی شده و ما باید در کشور برای استفاده مردم از این خدمات پیشقدم شویم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از جانب مردم امادگی فراوانی برای استفاده از خدمات الکترونیکی وجود دارد. دو مشکل عمده در تأخیر توسعه شهرهای الکترونیکی مربوط به نبود زیرساخت مناسب و فرهنگ‌سازی است. برای یافتن مسیری که تأخیر در تصمیم‌سازیها و اجرا باعث عقب افتادگی در توسعه شهرهای الکترونیکی در کشور نگردد، راهکارهای متفاوتی وجود دارد. شاید یکی از بهترین راهکارها دخالت دادن بیش از پیش بخش خصوصی در توسعه شهرهای الکترونیکی و کاربردهای آن در کشور باشد.

تنها با تکثیر و توزیع امکانات شرکتهای دولتی در این حوزه بین شرکتهای بخش خصوصی، در راستای تحقق سیاست‌های کلی اصل 44، می‌توان امید داشت اتفاق جدیدی که منجر به توسعه این فناوری در کشور باشد، اتفاق بیفتد. با این وجود باید راهکارهای متفاوت دیگری را در حوزه‌های مختلف مد نظر داشت. در مورد شهرهای الکترونیکی نیازمند به راهنمایی‌های زیاد متخصصان و مشاوره آنها هستیم لذا برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای مختلف برای معرفی دستاوردهای جدید و آگاه‌سازی متخصصان و مسئولان از جدیدترین دانایی جهانی در این حوزه بسیار مهم است.

رئیس پژوهشکده IT جهاد دانشگاهی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیروز IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۹
    0 0
    احساس میکنم که دولت هیچ تمایلی به الکترونیکی کردن خود ندارد و حتی حاضر به بستر سازی نیز نمی باشد و فقط شعار را در دستور کار خود دارد در حالیکه تصمیم دارد هر چه سریعتر یارانه ها را از اقلامی مانند بنزین بردارد باید دولت الکترونیک و حتی تجارت الکترونیک را زودتر از برداشتن یارانه ها راه اندازی کرده و مورد بهره برداری قرار دهد تا مردم هم برای انجام امورات خود حق انتخاب داشته باشند که متاسفانه سالهاست با پیشرفتهای اپسیلونی در حد صفر مواجه هستیم.