معاون سابق فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران باید در پی عدم حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خسارتی بالغ بر 55 هزار یورو بابت اجاره غرفه‌ها بپردازد در غیر این صورت از حضور در نمایشگاه سال بعد محروم می‌شود.<BR>

محسن پرویز، معاون سابق امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با فارس پیرامون مطلب اخیر درج شده در وبلاگ خود با این عنوان که «چه کسی خسارت 55 هزار یورویی شرکت نکردن در نمایشگاه فرانکفورت را می‌پردازد؟» توضیحاتی داد و گفت: سال 90 در حوزه شرکت ایران در نمایشگاه‌های خارجی اتفاقاتی رخ داد که مطلوب نبود، از جمله اینکه ایران در نمایشگاه‌های مسکو و پاریس شرکت نکرد. به گفته وی، برای شرکت در نمایشگاه کتاب مسکو یک توافقنامه مبادله 12 متر غرفه بین تهران و مسکو داریم و اینکه هزینه دو نفر از شرکت‌کنندگان بطور کامل توسط نمایشگاه‌ها پرداخت شود؛ یعنی دو نفر از ایران به شکل رایگان مورد پذیرایی قرار گرفته و 12 متر هم غرفه در اختیار ایران باشد.

 

* عدم حضور ایران در نمایشگاه مسکو و پاریس

- در لحظات آخر سفر لغو شد و ایران در نمایشگاه مسکو شرکت نکرد؛ اضافه بر 12 متر اگر فضای اضافه‌تری متقاضی باشیم باید هزینه آن را بپردازیم، البته معمولا 12 متری هم فضای اضافه،‌ اجاره می‌شد و امسال هم این اتفاق افتاد. این موضوع یک خسارت مادی ایجاد می‌کند، البته در کنار اینکه موضع ما را در تعاملات تضعیف می‌شود، یعنی برنامه اصلی که برای مبادله غرفه میان نمایشگاه‌های مختلف وجود داشت را هم تحت الشعاع قرار داده و آن را تضعیف می‌کند.

 

 

- هزینه‌های نمایشگاه کتاب پاریس پرداخت شده بود و بلیت برای افراد شرکت کننده نیز همچنین، (در رابطه با نمایشگاه مسکو اطمینان دارم تهیه شده بود اما برای نمایشگاه پاریس حضور ذهن ندارم)، اما می‌دانم غرفه گرفته و هزینه آن پرداخت شده بود. ایران در نمایشگاه کتاب پاریس شرکت نکرد، پس از آن، زمان نمایشگاه فرانکفورت رسید، اما چون در ارتباط با نمایشگاه فرانکفورت مسئله‌ای از طرف سفیر ایران در آلمان مطرح و مشخص شد ایران در نمایشگاه فرانکفورت نیز غرفه خود را از دست داده و کسی در آن شرکت نکرده است.


- ثبت‌نام ما در نمایشگاه فرانکفورت ثبت‌نامی قطعی بود، یک غرفه در بخش بزرگسال و یک غرفه در بخش کودک و نوجوان همانند سال‌های گذشته انجام و غرفه‌ها را گرفته بودیم، اما تسویه حساب نشده بود.

 

پرداخت خسارت در صورت لغو حضور پیش از برگزاری نمایشگاه است

- پرداخت بخشی از هزینه خسارت، برای زمانی است که بخواهیم پیش از برگزاری نمایشگاه جای خود را لغو کنیم، اما اگر پس از گرفتن غرفه در آن حضور نیابیم در موعد مقرر مکلفیم کل هزینه را بپردازیم؛ در غیر این صورت در سال‌های آتی به ما غرفه نخواهند داد. بجز ایامی که به لحاظ سیاسی ارتباطات ما با آنها دچار مشکل شده بود، ایران همیشه در نمایشگاه‌ها حضور داشته و تقریبا پرقدرت‌ترین حضور ما در نمایشگاه فرانکفورت بوده است.

 

- اصل ماجرا این است که اینجا باید خسارتی پرداخت شود؛ «خسارت عدم حضور»؛ همانگونه که در ارتباط با نمایشگاه پاریس و مسکو این اتفاق افتاده در آنجا هم مشخص نشد اسناد این پول و هزینه پرداختی چگونه ارائه شد! چرا که به هرحال این عدم حضور مسببی داشته و قاعدتا باید این مسببان جریمه شوند و اگر هزینه‌ای باید پرداخت شود باید از جیب این افراد باشد نه از بیت‌المال، که این اتفاق رخ نداد. بنده سوال کردم این هزینه‌ای که باید پرداخت شود چگونه پرداخت خواهد شد؟ آیا افرادی که مسبب عدم حضور بودند آن را پرداخت خواهند کرد؟ و یا اینکه قرار است این مبلغ از بیت‌المال پرداخت شود؟!

 

* در نمایشگاه محلی کتاب قطر شرکت کردیم در فرانکفورت و پاریس خیر!

- در ماه گذشته یک حضور پررنگ و بسیار شگفت‌انگیز در نمایشگاه قطر داشتیم، نمایشگاه دوحه قطر یک نمایشگاه محلی است، واقعا قابل قیاس با نمایشگاه مسکو، پاریس و فرانکفورت نیست؛ چندان استقبالی هم از سوی کشورهای مختلف از آن نمایشگاه نشد، کما اینکه روابط سیاسی ایران و قطر هم شرایطش به گونه‌ای نبوده و نیست که ما بخواهیم در حوزه فرهنگ روی قطر مانور دهیم؛ معاندت قطر نسبت به جریان‌های بیداری اسلامی تقریبا مشخص است.

 

- موضع‌گیری شبکه الجزیره یک موضع‌گیری مورد انتقاد کشورهای منطقه است و اینگونه هم نیست که فکر کنیم به لحاظ سیاسی حضور ما به این شکل خیلی اتفاق میمون و مبارکی بوده، در کنار اینکه باز باید توجه داشت که در شرایطی که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در حالت کما به سر می‌برد و هیچ فعالیتی به او ارجاع نمی‌شود، یک موسسه دیگری که در سال‌های گذشته حالت نیمه تعطیل داشت در حال حاضر در وزارت ارشاد فعال شده و آن موسسه است که تدارک حضور ایران در کشورهای خارجی را می‌بیند و حضور ایران در نمایشگاه قطر هم به واسطه فعالیت آن موسسه (خارج از معاونت فرهنگی و موسسات وابسته به آن) صورت گرفته است.

 

- این مبلغ و هزینه عدم حضور بنظرم مبلغی بالای صد میلیون خواهد بود، البته این امر خسارت مادی ماجرا است، به لحاظ فرهنگی خسارت عدم حضور بالاست مگر اینکه ما با برنامه‌ای از پیش تعین شده بخواهیم در نمایشگاهی حاضر نشویم و در واقع توضیح و توجیه کافی درباره این عدم حضور داشته باشیم، البته باز هم این سوال پیش می‌آید که اگر قرار نبود شرکت کنیم و دلایل سیاسی فرهنگی برای این عدم حضور داشتیم پس چرا ثبت‌نام خود را قطعی کردیم.

 

- فکر می‌کنم توضیح کافی درباره این عدم حضور داده نشد و مکاتبه‌ای هم که سفیر ایران در آلمان با نمایندگان مجلس انجام داد به نوعی فراموش شد چرا که شیخ عطار سفیر ایران در آلمان مکاتبه‌ای با مجلس شورای اسلامی انجام داده بود و در آن انتقادات تندی متوجه عدم حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت کرده بود که این موضوعات ظاهرا با رایزنی‌هایی که با بخش‌هایی از مجلس صورت گرفت، پیگیری نشد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =