روزنامه شرق یادداشتی را از محمد رحمانیان نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر منتشر کرده‌است. او در این یادداشت در مورد نمایشنامه‌اش که از سوی نشر چشمه منتشر نشده، اما ارائه آن به ارشاد باعث لغو مجوز این انشارات شده، توضیحاتی را ارائه داده است.

یکم-نمایشنامه ی «روز حسین» در پاییز سال 1388 ، نوشته و تمرین شد. آخرین سه گانه از نمایشنامه‌هایی با موضوع قیام کربلا. دو نمایشنامه دیگر، یعنی «پل» و«اسب‌ها؛ سال 59 هجری شمسی»، پیش از این در تالار چهارسو و تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته بود. نمایشنامه «پل» توسط دفتر نمایشنامه‌های مذهبی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسید و نمایشنامه «اسب ها؛ سال 59 هجری شمسی» در نوبت چاپ قرار داشت. قصد داشتم همزمان با اجرای عمومی این نمایش، نمایشنامه هم آماده  پخش و توزیع شود، تجربه‌ای که پیش از این با چاپ نمایشنامه‌های «مصاحبه» و «خروس»محقّق شده بود و امکان دسترسی مخاطبان نمایش را به متن اصلی فراهم می ساخت..
دوم - نمایش «روز حسین» هرگز اجرا نشد.                                                                         .
سوم ـ زمانی سپری شد تا به این نتیجه رسیدم چاپ این نمایش نامه، در صورت عدم اجرای آن، ضروری به نظر نمی‌رسد. طی تماسی تلفنی از مسئولان محترم نشر چشمه خواستم از چاپ نمایشنامه «روز حسین» صرفنظر کنند و آنان نیز به من اعلام کردند طی نامه‌ای به اداره کتاب، خواستار عودت اثر به ناشر شده‌اند.
چهارم ـ «روز حسین»، هفتمین نمایشنامه من با موضوع «مذهب، تاریخ و اسطوره» است. نمایشنامه های پیشین «امیر» ، «پل» ، «اسب‌ها، سال 59 هجری شمسی» ، «مسافران»، «مجلس شمرکشی»و «عشقه»، همه جز یکی در تئاترشهر و تالار وحدت به صحنه رفته‌اند. تمرین نمایشنامه «امیر» ، به دلایل اجرایی نیمه تمام ماند..
پنجم ـ آقای حسن کیائیان و نشر محترم چشمه، در این واقعه کوچکترین گناهی نداشته و ندارند. با توجه به تجربه‌های نمایشی و ادبی یک نمایشنامه نویس، این حسن ظن را داشته‌اند که نمایشنامه‌ای از او را شایسته چاپ در انتشارات وزین خویش بدانند. بابت این گرفتاری و لطماتی که از سوی نمایشنامه «روز حسین» به ایشان وارد آمده عمیقاً و از ته دل اندوهگینم. امیدوارم مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به گناه آهنگر بلخی، گردن مسگر شوشتری را نشانه نروند..
ششم ـ یک سالی ست که مشغول تحقیق و پژوهش برای نوشتن نمایشنامه «صدّام» هستم و گمان می کنم، برای تکمیل تحقیقاتم به زمانی بیش از این نیاز دارم. در طول پژوهش هایم به دورنمایی دست یافته‌ام از خونریزترین حاکم مستبد همه  دوران‌ها. امّا در طی نگارش نمایشنامه با خود عهد بسته‌ام کوچکترین توهینی به این شخصیت و همفکرانش روا ندارم و بی هیچ داوری به نوشتن یافته‌هایم بنشینم. در مورد پرسوناژی صحبت می‌کنم که نیم میلیون از مردان و زنان سرزمینم را به خاک و خون کشاند، و به همین اندازه مجروح و معلول و اسیر و مفقودالاثر، ارمغان هشت سال جنگی بود که بر ما تحمیل کرد. از تعداد آوارگان عدد صحیحی در دست نیست، همین‌طور میزان فجایع نسل کشی و استفاده از سلاح‌های شیمیایی. ارقامی که از خسارات اقتصادی حکایت می‌کنند بهت آور و حیرت‌انگیزند. و خسارات اجتماعی در حساب نمی‌گنجند. با همه این‌ها، نمایشنامه  طولانی «صدّام» را می‌نویسم ـ با زمان تقریبی چهار ساعت ـ بی هیچ پرخاش و توهین و اسائه ادبی. اساساً من نمایشنامه نویس شدم تا به کسی توهین نکنم. پس چگونه ممکن است... بگذریم..
در همه  آن‌چه که درباره قیام کربلا نوشته‌ام، مردی را ستوده‌ام که به همراه خانواده و یارانش، زندگی را دوست داشتند، امّا آن را به هر قیمتی نمی‌خواستند. پس ایستادگی کردند تا آیندگان روزگار بهتری داشته باشند.
هفتم ـ با این‌همه، اگر «روز حسین» و دیگر نمایشنامه‌های من، کس یا کسانی را آزرده، خاطری را مکدّر کرده و دلی را پریشان، رنجشی را فراهم آورده و سوء تفاهمی را سبب شده بسیار متاًسفم. به پادافره این گناه، از طریق این روزنامه محترم سوگند یاد می‌کنم دیگر هرگز، هرگز، هرگز نمایشنامه‌هایی با موضوع «مذهب، تاریخ و اسطوره» ننویسم. تا دیگر هرگز، هرگز، هرگز آب این چشمه گل آلود نشود..
هشتم ـ آرزو می‌کنم مشکل آقای حسن کیائیان عزیز ـ که هرگز این افتخار را نداشتم ایشان را از نزدیک ملاقات کنم ـ و نشر محترم چشمه بزودی حل شود. من در گوشه  دیگری از این جهان نشسته‌ام و ماستم را می‌خورم.حیف است گروه عظیمی از مردم ما که کتابخوانی را با نشر چشمه آغاز کرده‌اند از این نعمت بی نصیب بمانند.امیدوارم نشر چشمه بماند...برای همیشه. امیدوارم..
محمد رحمانیان ـ خیابان ملویل -20 خرداد 1391
57244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    122 3
    مسخره نیست مجوز انتشاراتی صرفا بخاطر ارائه کتاب به وزارتخانه برای کسب مجوز، لغو دائم گردد؟!!!!!!!!!!!!!! وای از روزی که خود را میزان بدانیم.
    • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      6 0
      ارشاد خیلی وقت بود که دنبال بهانه میگشت که نشرچشمه رو ببنده مثل نمایشگاه که اجازه نداد
  • بدون نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    1 6
    آخه شما را چه به موضوعات دینی و مذهبی!! در هر حوزه ای نباید پا گذاشت. مشکل ما اینه که هر کسی خودش رو کارشناس میدونه.
  • سایه IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    7 0
    اگرچه آقای رحمانیان حرکت شایسته ای برداشته اند و صدای درون را بیرونی کرده اند.اما لغو یک انتشاراتی معتبر تنها به دلیل ارائه یک کتاب آن هم قبل از انتشار، بهانه ای بیش نیست . متاسفم
  • مریم IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 0
    خیلی دردناک است...به قول کامنت آقای حسین ...واقعا وای از روزی که فقط خود را میزان بدانیم و بقیه را جدا و رها کنیم...چه بر سر فرهنگ ..بر انسانیت در این دیار آمده؟
  • محمد IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 0
    دنبال بهانه بودن که حاصل شد
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    2 0
    همیشه بهانه ای است
  • بدون نام US ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 0
    کاش در موضوعات افتصادی هم اینقدر حساس باشند.
  • شاغلام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 0
    اهل فرهنگ مدتهاست در این کشور غریب هستند...
  • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 0
    خود را ملاک حق و باطل دانستن، آن هم کسی که در جایگاه حقوقی حکومت در رابطه با فرهنگ و ادب این مملکت نشسته است. جز اینکه موجب دلسردی خردمندان گردد نقشی دیگر ندارد. هنگامی که علت تعطیلی نشر چشمه به علت اجازه خواستن جهت انتشار کتابی که در باره امام حسین دانستم. چه گمان ها که در باره نویسنده کتاب نکردم. خدا من را ببخشد.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 0
    دوستان دلیل مناسب اعلام کنن نه اولین دلیلی که به ذهنشون رسد!! مثل اینه که من برم از شهرداری مجوز بخوام برای ساخت خونه و شهرداری مدرک مهندسی عمران منو باطل کنه چون طرح خونه پیشنهادیم اصول سازه رو رعایت نکرده!!!!!!
  • حامد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 0
    زنده و پاینده باد نشر همیشه جوشان چشمه...
  • مژگان صانعی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 0
    این باور کردنی نیست که مجوز یکی از بهترین ناشران ادبیات این مرز و بوم که با چاپ هزاران کتاب ارزشمند، پنجره ای به وسعت سرزمینمان را به رویمان گشوده بود تنها و تنها برای ارائه متن یک نمایشنامه به وزارت ارشاد لغو شود! شما را قسم به حرمت قلم صدها اندیشمند ، نویسنده ، شاعر و پژوهشگران بزرگ کشور که کتابهای آنها توسط نشر چشمه ، چشم نواز لحظه های تنهایی ما ایرانیان بوده است ، لغو انتشار نشر چشمه را لغو کنید.
  • حمید IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 0
    با آنکه هنوز وزارت ارشاد توضیح صریح و روشنی درباره اتهام نشر چشمه نداده و همچنان چرایی خشکیدن «چشمه» این ناشر گرانمایه برایم سرشار از ابهام است و حتی انتشار دلایل توقیف آن نیز شاید نتواند چیزی از ابهامات بکاهد(البته اگر آن را دو چندان نکند) دست کم امید داشتم محمد رحمانیان عزیز با این طریق اعتراضی که در پیش گرفته و دست از نوشتن درباره «مذهب و تاریخ و اسطوره» کشیده است دوستدارانش را تنبیه نکند!
  • مهدي IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 0
    متاسفم براي سر مميزي هاي ارشاد ...
  • فرشاد IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 0
    بعد از نشر چشمه سراغ نشر نی و ثالث و .... می روند ...
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 0
    یعنی چه؟ یعنی هنوز فعل جرم محقق نشده رای به مجرم بودن شخص داده اند.؟
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 3
    گفتم چی شده یکی پیدا شده با صراحت مسوولیت کارش را به عهده می گیرد نگو ایشان اصلا ایران نیستند
  • سعیده IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
    3 0
    با بخش دوم نوشته سایه موافقم. و با وجود احترامی که برای قلم این نویسنده قائلم، ولی هیاهوی ایشان پیرامون ارائه آثارشان برایم تازه نیست! مذهب، تاریخ و اسطوره نویسنده خود را پیدا خواهد کرد..(همینطور که تا کنون چنین بوده) کسانی که همچون مسئولانی که شما از آنها یاد کردید، بسیاری از ما و شما، نیازمند بهانه برای گریز نیستند!
  • عطا IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    0 0
    خرده سواد چه کار ها ک نمی کند حال چه از این طرف باشد چه از آن طرف