۰ نفر
۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳

.

خبر زیر چند روز پیش در بخش حوادث یکی از رسانه ها منتشر شده بود :

دستگیری آدمخوار ایرانی در سوئد

یک استاد دانشگاه برجسته ایرانی در شهر استکهلم سوئد جنایتی را رقم زد که به گفته پلیس این کشور در ردیف جرایم کم سابقه قرار گرفته و از همین رو روند رسیدگی به پرونده به صورت کاملا محرمانه خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ما ، ‌وی که نامش فاش نشده است پس از بریدن لب های همسرش آن را خورده است . متهم پرونده که پلیس نام او را فاش نکرده دانشیار 52 ساله دانشگاه کارولینکا است . او سال 1369 به همراه همسر و سه فرزندش از ایران به کشور سوئد مهاجرت کرد . پس از چند سال همسرش را طلاق داد و با یک دختر ایرانی که 20 سال از خودش کوچکتر بود ازدواج کرد . هنوز مدت زیادی از ازدواج دوم وی نگذشته بود که تصور کرد همسرش به او خیانت می کند به خاطر همین مدام با او درگیری داشت .
روز حادثه همسایگان با شنیدن فریادهای دلخراش زن جوان ، خودشان را به خانه او رساندند و صورت زن جوان را غرق در خون دیدند . ماموران پلیس با حضور در محل ، استاد دانشگاه را بازداشت و همسر او را در حالی که هر دو لبش بریده شده بود به بیمارستان منتقل کردند . متهم اقرار کرد هر دو لب همسرش را بریده و آن راخورده است . زن جوان در بیمارستانی که پلیس نام آن را فاش نساخته ، تحت مداوا قرار گرفت اما تیم پزشکی اعلام کرد که لب ها به گونه ای بریده شده است که امکان پیوند وجود ندارد . متهم در جریان بازجویی ها گفت : من از کاری که کرده ام پشیمان نیستم . همسرم به من خیانت می کرد . لب های اورا طوری بریدم که هرگز امکان پیوند برایش وجود نداشته باشد.
بعد از اقرارهای متهم بودکه مقامات پلیس اعلام کردند بازجویی ها به صورت غیر علنی برگزار خواهد شد چرا که این حادثه به این شدت که اتفاق افتاده کم سابقه است . از سوی دیگر پزشکان تلاش می کنند راهی برای پیوند لب های زن 32 ساله پیدا کنند .

                                                 *                     *                                *
از آنجا که هدف نگارنده با توجه به عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات ، آسیب شناسی کار رسانه ای است دلیلی ندارد برخلاف به اصطلاح «گاف گیری» های رایج که مصداق «جرح رسانه ای» است نام رسانه را بگویم لذا باید به «ماقال» توجه کنیم .

تیتر حداقل 3 اشکال حرفه ای و محتوایی دارد :
1- اگرچه اقدام فاعل ،‌ بهیچوجه مورد تایید نیست و مصداقی از ناهنجاری روانی دانسته می شود اما در عین حال «آدم خواری» با تصویر یا مفهومی که خواننده در ذهن دارد نیز نیست .
2- «ضد ملی» است زیرا اگر یک ایرانی خطایی کرده است ما نباید با بزرگنمایی آن ، آدمخوار بودن ایرانیان را ناخواسته القاء کنیم .
3- ناخواسته با پروژه «ایران هراسی » همسویی دارد .

و اما متن :
1- عبارت «استاد برجسته دانشگاه » نشان می دهد او یک فرد عادی نیست . بااین حساب ،‌ خبر بالا علاوه بر آن که «ضد ملی» است ضدنخبگان کشورمان نیز هست . یعنی در شرایطی که تبلیغ می کنیم بخش قابل توجهی از جریان علمی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی دنیا روی دوش ایرانیان باهوش و تحصیلکرده است - که بی راه هم نیست – انتشار چنین خبری با این ادبیات، نقض غرض است و ناخواسته القاء می کندکه این استادان ، ‌آدمخوار هم هستند یا ممکن است آدمخوار باشند !
2- بعید است اصل خبر همین باشد . احتمالا در متنی که می بینیم همزمان دو اتفاق افتاده است یعنی مطابق اکثر خبرهای حادثه ای و زرد ، یکبار ‌پیاز داغ اصل و یکبار هم در ترجمه اش زیاد شده است !
3- رفتار این فرد با همسر اولش شاید کار درستی نبوده باشد ( از این جهت می گویم «شاید» زیرا در جریان زندگی او نیستیم) ، واکنش او نسبت به همسر دومش نیز قابل دفاع نیست اما در هر صورت ، معلوم نیست خواننده عادی این خبر ضرورتاً حس نفرت پیدا کند زیرا مردان و زنان مذهبی و پاکدامن اما متعصب یا معتقد به سنت ها چه بسا با استناد درست یا غلط به برخی احکام یا آموزه ها حق را به او بدهند که سزای عمل همسر خائن خود را کف دستش گذاشته است .
4- از قضا ، اکثریت و بلکه اتفاق مخاطبان این رسانه را اقشار مذهبی و انقلابی تشکیل می دهند که گرچه این رفتار را محکوم می کنند اما در عین حال بعید است با قربانی، سمپاتی داشته باشند. در حالی که رفتار فاعل در کانتکست غربی ها ضد ارزش و لذا برانگیزاننده مخاطب است اما انتشار این خبر نزد مخاطب بومی و بویژه مخاطبان این رسانه ممکن است عملکرد و جهت گیری خود رسانه را زیر سوال ببرد و از این جهت نیز «خودزنی» ارزیابی می شود .
5- این خبر تحت تاثیر فضاسازی غربی ها در پروژه «ایران هراسی» ‌است . پاراگراف آخر را ببینید. در شرایطی که در همین کشورهای گل و بلبل هنوز ، چند ماه از جنایت خونسردانه آن راستگرای افراطی نگذشته که پس از بمب گذاری مهیب ، با خیالی آسوده سوار کشتی شد و به جزیره ای رفت و در آنجا همزمان چند نفر را سبعانه به قتل رساند ، یا مردی که سالیانی دراز ، دختر خود را در زیرزمینی مخوف زندانی کرده بود و چند فرزند نیز از او داشت ، خبر پلیس و رسانه های غربی به شکلی تنظیم شده که این حادثه را بسیار عمیق جلوه دهند .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 226102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    30 2
    واقعا تاسف برانگیزه
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    25 2
    آموزش خبر نويسي هست ؟ يا واقعيته؟؟
  • یبلیبرسزسزس IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    12 4
    خوب
  • یک دوست IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    16 40
    بسیار عالی بود. به عنوان یک کارشناس رسانه از دقت نظر شما ممنونم
  • بهروز IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    19 65
    آقای دکتر انتظامی واقعا یکی از کارشناسان زبردست رسانه است که این ریز بینی ها از کمتر کسی در دنیای رسانه بر می آید. ممنون از یادداشت دقیق شما
  • سعیدی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    15 7
    کاش می نوشتید این نوع کوتاهی ها و غفلت های غیر حرفه ای از زیر دست کدام رسانه ها بیرون می آید. باز هم از توجه شما به نکات ریز و جزئی در ارتباطات ممنونم و با نظر آقای بهروز کاملا موافقم
  • محمدرضا صدری IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    12 23
    من یکی از مخاطبان مطالب روزنامه نگاری شما رد وبلاگ خبرآنلاین تان هستم. آقای دکتر انتظامی کاش کلاس های خبرنویسی برگزار می کردید و این نوع مسائل را در کتابی یا کلاسی مطرح می کردید. شما که این همه تجربه دارید چرا کتابی از این نوع تجربه ها منتشر نمی کنید؟
  • علی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    12 8
    آقای دکتر از این جمله تون خیلی خوشم اومد: دلیلی ندارد برخلاف به اصطلاح «گاف گیری» های رایج که مصداق «جرح رسانه ای» است نام رسانه را بگویم
  • بدون نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    14 2
    اگه این خبر درست باشه اسباب تاسفه
  • سلیمی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    9 1
    آقای دکتر به نظر شما چه کسی باید در روند اطلاع رسانی رسانه ها تجدید نظر کنه؟ قانون نداریم؟ نظارت درست نیست؟ مشکل کجاست؟ شما که خودتون عضو هیات نظارت هستید چرا اجازه می دید رسانه ها ایران و ایرانی را با این خبر ها به تمسخر بگیرند؟ آیا فقط نوشتن شما کافی است؟
  • یک کارشناس IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    7 2
    بسیار نیکو گفتید و نیک نوشتید. از دقت نظر شما متشکرم. ولی چرا کمتر از شما مطالب انتقاید می خوانیم؟ به نظر گاهی تحفظ می فرمایید. بهتر نیست نقادی شما در حوزه رسانه بیشتر شود؟
  • نوشین IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    3 9
    حق با شماست. پیاز داغش را زیاد کرده اند............
  • بدون نام CY ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    21 6
    به هر روی این جرم به حدی وحشیانه است که هیچ دلیل وتحلیلی نمیتواند از ماهییت زشت و زننده این عمل کم کند. یک موردی هم که در نظر نداشتید اینست که جامعه اروپایی و به خصوص سوئد که جرایم خشن به این شکل تقریبن نایاب است؛ یک دعوای خیابانی جنجال سازاست چه برسد به خوردن لبهای همسر آن هم در جامعه ایی که سنت ها بسیار متفاوت می باشد. در واقع من فکر می کنم تحلیل حضرت عالی در همان راستا اما روی دیگر سکه است. حقیقت این است که جرم بسیار خشن و هیچ توجیهی ندارد اما در عین حال ارتباطی با فرهنگ و هویت ایرانی نیز ندارد. امیدوارم نظر مخالف نیز چاپ شود./
  • مهرعلی IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    4 4
    فکرکنم باید زوایای جامعه شناسی و روانشناختی ماجرا بررسی شود. اینگونه یک طرفه به قاضی رفتن خیلی در موضوعات این شکلی مناسب نیست.
  • سپیده IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    11 1
    تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. مگر بقیه رسانه ها چطور خبر می دهند؟؟؟؟ این یک نمونه از خروار است
  • یک شهروندِ سوئد SE ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    4 5
    لطفا منبع خبر را اعلام نمائید
  • علي IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    8 1
    به نظر من حوادث در همه رسانه هاي جهان خبر زرد هست و از اين جهت ايران با بقيه كشورها فرقي ندارد.اما اين انتقادات مخصوصا جنبه ضد ايراني بودن تيتر كاملا درست به نظر مي رسد. اما اين را قبول نداريد كه ايراني ها در هركشور ديگري يك اقليت محسوب مي شوند و رفتارشان زير ذره بين است؟
  • داود IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    12 5
    استاد!این خبر نه ضدایرانی نه موجب می شه که کسی وحشت زده بشه چون اخبار غلیظ تر از همین خبر را بارها ازجاهای مختلف جهان شنیدیم ازیه کشور جهان سومی بگیر تا پیشرفته!!؟ ولی باعث نشده در مورد مردم اون سرزمین فکر کنیم که آدم خوارن، ناسلامتی درقرن 21زندگی می کنیم خواهشن استدلاهای بهتری پیدا کنید.حتی باهمین مضمون فیلم ساختن بهش اسکار دادن(سکوت بره ها) ...می دونم چاپ نمی کنید
  • منصور US ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    12 1
    شما ازمشكلات جامعه ايروني چقدر اطلاع دارين؟ ازاين ماجراها البته نه به اين شوري. تا دلتون بخواد هست
  • ساعت هفت IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    7 9
    سلام بر جناب آقاي انتظامي مطلب به جايي بيان كرديد. براي اهالي رسانه نيز قطعا مفيد است
  • دوستدار شما US ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    5 1
    با سلام. اولا قرار دادن علامت سوال و تعجب کنار هم در تیتر اشتباهه. دوما شما برای تذکر علیه تیتر زرد، از تیتر زرد استفاده کرده اید. سوما نگاهی به پر بیننده ترین در وبلاگ بیندازید تیترها را بخوانید قاتل، اعدام،... همه چیز در سایت حادثه ای است. در حالی که شما با حوادث و بولد کردن ان مخالفید.اما در همه جای سایت حوادث موج می زند. درصد زرد بودن شما در بین الملل سیاسی فرهنگی بسیار بالاست.
  • سهراب IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    15 3
    این آدم با این کارش آبروی ایرانیان را برده.چرا اینو نمی گویید؟
  • ندا IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    12 3
    آقای دکتر انتظامی عزیز:انتقاد زیبایی بود اما با این نظر شما مخالفم که مردان و زنان مذهبی حق را به او میدهند که سزای عمل همسر خائن خود را کف دستش گذاشته است...البته من خواننده عادی این خبر هستم اما بهر حال هیچ وقت حق را به او نمیدهم جواب؟؟؟
  • فلاحی IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    3 1
    نوع خبر رسانی در ایران فاجعه است ... من دو سال است که یک پرونده خاص را پیگیری می کنم، هر روز و همه سایت های خبری اعم از فارسی و یا زبان دیگری... را چک می کنم. گاهی به مدت چند ساعت یک خبر در به جرأت می گویم تمام سایت های خبری منتشر می شود آن هم از یک منبع غیرموثق و بارها دیده شده است عصر همان روز خبر از اساس تکذیب شد. خدا شاهده در یک مورد که من این خبر را از 30 منبع جمع آوری کردم حتی یک جمله تفسیر نداشت، همه عین هم و دروغ، خبری را که هیچ استنادی پشتش نبود، حتی با یک علامت تعجب مورد تردید قرار نداده بودند. جالب است که بسیاری حتی حاضر نیستند تکذیبیه را منتشر کنند. ناگفته نماند خبرآنلاین درمورد همین خبر و نوع اطلاع رسانی مقاله ای نوشتند که من تشکر می کنم. خبرآنلاین از منابع خبری موثق است.
  • Abolfazl IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    4 4
    استاد تحلیل خبرتون بسیار زیبا بود و تدریسی بود برای واکنش نسبت به خبرهای زرد
  • بدون نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    3 3
    ممنونم که کامنت منو منتشر کردین.
  • مهرداد FR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
    2 2
    جناب انتظامی بنده دانشچوی دکتری ارتباطات هستم در خارج از کشور و دوست دارم از دیدگاه های شما در خصوص چند سوال که به رسانه های آنلاین و شهروندی مربوط میشود مطلع شوم. در این زمینه پیغامی را نیز به قسمت تماس با ما در سایت خبر آنلاین ارسال کردم که هنوز چوابی نیامده. اگر آمادگی خود را برای این همراهی اعلام بفرمایید ممنون خواهم شد
  • سروش صاحب فصول IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    3 0
    سلام آقای انتظامی من از علاقمند نوع نگاه شما به مسائل در حوزه رسانه هستم و البته روزنامه نگار در حال حاضر 4 سالی می شود که در روزنامه جمهوری اسلامی مشغول فعالیتم می خواستم اگر ممکن است ادرس ایمیلتان را داشته باشم ممنونم
  • شراره A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    مرسی از مطالبتون