دولت می گوید بیکاری در ایران کمتر از 13 درصد است. اما برخی استان ها این نرخ زیر 10 درصد است و برخی بالای 20 درصد.

محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه دلایل این اختلاف را در فرهنگ کار در برخی استان ها می داد.

او در کافه خبر دراین باره گفت: "سال 1365 نرخ باروری کل در استان فارس و یزد، هرکدام 6.87 فرزند بوده است. در سال 1390 نرخ باروری هر دوی این استانها کاهش پیدا کرده است. فارس 1.43 فرزند و یزد 1.74 فرزند شده است. مولود آن سال الان دیگر وارد بازار کار شده است. آمده ایم درصد بیکاری سال1390 را گرفته ایم، فارس 20 درصد است و یزد 7.4 درصد؛ چرا؟ این را به زیرساختارها و نوع مدیریت ربط می دهم. ساختارها در یزد مناسب تر است و مردمش کاری تر هستند. بنابراین بیکاری به علت افزایش جمعیت نیست بلکه اگر جمعیت خوب مدیریت نشود باعث تشدید آن می شود. به همین خاطر برای بیکاری باید دلایل دیگری را جستجو کرد."

محمودی شرایط جمعیتی و نسبت آن با بیکاری را در استان های همجوار دیگر هم مقایسه کرد: "سمنان و مازندران هم دو تا همسایه هستند، آب و هوای خوبی هم دارند، نرخ باروریشان هم بالا بوده است و الان پائین آمده است. مازندرانی که نیاز به نیروی کار دارد باروری اش 1.2 فرزند شده است که بسیار پائین است. بیکاری در مازندران 8 درصد و در سمنان 13 درصد است. لرستان و خوزستان کاملاً با هم برابرند؛ باروری هر دو 7.5 فرزند بوده است و الان کاهش پیدا کرده است و خوزستان 1.85 فرزند شده است و لرستان 1.6 فرزند شده است؛ خوزستان 10 درصد بیکاری دارد و لرستان 17 درصد. افزایش فرزند آن هم 4 - 5 فرزند نسل قبل، فقط بیکاری را تشدید می کند؛ پس اگر بیکاری داشته باشیم به جمعیت ربط ندارد."

 او از این توضیح نتیجه گرفت که افزایش جنعیت موجب افزایش بیکاری نمی شود: "حالا که می گوییم قدر مطلق افزایش جمعیت از سالی 900 هزار نفر می خواهد برسد به 700 هزار نفر؛ بنابراین دیگر نباید نگران افزایش بیکاری بود. اگر بیکاری داشته باشید یعنی ساختار بازار مالی خوبی ندارید، خوب وام نداده اید، ساختار بازار سرمایه تان خوب نیست."

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه درباره دلایل افزایش جمعیت را اینجا بخوانید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    63 5
    برادران ارجمند برای توجیه کم کاری خود به هردری می زنند حتی به اختلاف های فرهنگی خود ساخته ایا امکانات کاری استان های خوزستان وتهران با استان کردستان ولرستان برابر است. بیکاری جامعه را به تنبلی آنها نسبت می دهید؟
    • بدون نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
      2 5
      دوست گرامی در مقاله با امار و ارقام صحبت شده است لطفا شما هم با امار و ارقام صحبت کنید و از کلی گویی و یا بهتر بگوییم " کیلویی گویی" خوداری کنید و تهمت فریب کاری و امثالهم را به این و ان نزنید .
  • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    27 17
    واقعا" چه تفسیر جانانه ای و مقایسه بدون ابهامی را کردند . بخصوص لرستان با اینهمه صنعت و پالایشگاه و .... و خوزستان که طفلک هیچی نداره !!!! بعدش هم با عذر خواهی از هم ولایتیمان شیراز . خداوکیلی تحت هیچ شرائطی شیراز را با هیچ مکان دیگر از این بابت مقایسه نکنید . بابا جون شیراز شهر گل و بلبل است . آقا جون وقتی که حافظ ، همین حافظ خودمون که افتخار همه شاعران جهان است در چند قرن پیش میگه : " بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین " دیگه جای مقایسه ای باقی میماند ؟!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    32 15
    نه خير اين حرفها نيست آخه يزد آمار دقيق اعلام نميكنه
  • حامد شیرازی US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    60 8
    خبر اینو منتشر کن لطفت چرا حرف الکی میزنید؟ شیراز به خاطر امکانات بیشترش مهاجر بسیار زیاد دارد و این تجمع جمعیت با پیشرفت صنایع همراه نبوده و این دلیل بیکاری بیش از حد در شیراز هست. ضمنا اگه ایشون روزی 10 ساعت کار برای ماهی 350 تومن را کار می دونن ما شیرازی ها اینقدر احمق نیستیم که برای میلیونر ها کار کنیم تا از ما به عنوان برده استفاده کنند...
    • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
      21 7
      به حقیقت ثابت کردی که شیرازی اصیلی ایول عاموووو
  • سعید IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    28 2
    کمتر از 13 درصد؟ با شاغل حساب کردن دانشجو ها و نیمه دانشجو ها و ...؟ آیا ساختار مدیریتی واقعن بی تاثیر است؟ چون من یک شیرازیم نباید ساختار درست باشد و مجبور باشم در شهر دیگری کار کنم؟ امثال جوانان فارس که با مدارک تحصیلی بالا در شهر خودشان با اینکه قطب الکترونیک و کشاورزی و ... است بیکار بوده اند و مجبور به ترک شهر خود شده اند نشان دهنده تنبلی ماست یا کوتاهی آقایان؟ یک ضرب المثل شیرازی می گوید: چرا عاقل کند کاری؟ اما این فقط کاربردش نزد مسولان است که چرا بخواهند کار زیر بنایی بکنند و گرنه کافیست آماری بدست آورید از شیرازیی هایی که در سراسر کشور دارند دور از شهرشان کار می کنند.
    • میلاد SE ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
      11 5
      :) واقعن چرا عاقل کند کاری
  • شیرازی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    21 2
    به خاطر اینه که کار درست کردن برای جمعیت چندصد هزار نفری سخت تر از کار درست کردن برای چند هزار نفره.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    13 1
    این جناب محمودی ظاهرا دست بردار نیست!!! اول حکم می دهند بعد برایش توجیه کارشناسی می تراشند..
  • حامد از یزد US ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    21 31
    تو یزد همه اهل کار هستن .. کسرشون نمیکنه که کار کنن !
    • بدون نام US ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
      1 1
      منظورت کسر شان یا کسر ریاضی؟
  • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    21 0
    فعلا همین جوانهای تحصیکرذه و بیکار را اسکان دهید شغل مناسب بدهید شرایط ازدواجشلن را فراهم کنید بقیه مسایل مثل تولد دوباره بچه پیشکشتان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    29 2
    می دانم که نظرم را پخش نمیکنی ولی تفاوت نرخ بیکاری و شاغل بودن در استانهای مختلف کاملا سیاسی و مربوط به قدرت چانه زنی مسئولان و جایگاه آنها در مناصب کشوری می باشد. این امر برای استان گرم و خشکی مانند یزد در مقابل استانهای دیگر نیزکاملا صادق است.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    19 0
    کی این آمار را تایید کرده؟! در مازندران که خیلی ها بیکار اند
  • احمد IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    23 3
    میخوام بدونم دو تا استان که زاد و ولدشون یکی باشه یعنی با هم برابرند ؟ مازندران کجا و سمنان کجا . خوزستان کجا و لرستان کجا . یزد کجا و فارس کجا . بابا یزد دیگه جا ندارن کارخونه کاشی بسازن . یه نگاهی به شهرک صنعتی میبد بندازی داره ازون ور دیگه میرسه به کوه . بزرگترین کارخانه شیشه خاورمیانه رو زدن اونجا . اونوقت میخواین بیکار داشته باشه . عوضش شیراز با مهاجر های میلیونی از خوزستان و هرمزگان و کهگیلویه و بوشهر و ..... انتظار دارین امار بیکاریش پایین باشه . بعد از تهران کرایه خونه تو شیراز سر به فلک میکشه چون دومین شهر مهاجرنشین ایرانه .
  • mohammad ali NO ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    9 0
    .مسولین هر شهر و استان معمولا از شهری دیگه اتخاب میشه ،فقط چند سال طول میکشه طرف بفهمه نیازه شهرو استان چی هاست،،بعدشم که ی نفر دیگه سر کار میاد دلیل این انتخابات و تغیرات بیشتر حزبی و سیاسی هاست و معمولا به سطح سواد و قدرت اجرای منتخب اهمیت داده نمیشه .شیراز مرکزه ترانزیت کالای قاچاق و مواد،دخانیات،لوازم صنعتی و ..... هستش همین امر موجب افزایش مهاجران به این شهر و افزایش بیش از حد مشاغل کاذب هست. اگر این مشاغل کاذب نبود بعد آمار بیکاری شیرازو واقعن به چشم میشود دید،،،به آمار ارقام هم نیاز نبود
  • شيرازي IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    13 22
    آم ولش كن ، كار چنن ديگه! فقط تفريح و استراحت مگه آدم چند سال عمر ميكنه؟
    • شیرازی اصیل IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
      18 6
      ثابت کردی اصلا شیرازی نیستی.این چیزی که نوشتی بیشتر به لهجه ی روستایی شبیه هست تا شیرازی .شیرازی کی میگه "چنن دیگه"خبرآنلاین این نظر یک توهین به شیرازی هاست و میخواهم هر چه زود تر حذف شود.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
      8 1
      دقیقا با این دوستم موافقم این لهجه شیرازی نیست.چنن بیشتر در گویش لری استفاده میشود
    • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
      10 2
      چرا شهر هایی مثل مشهد و اصفهان و تبریز و کرج و حتی قم هر روز پیشرفتشون نسبت به شهر شیراز تصاعدی هست؟ چون اونها زرنگ تر هستند؟پس چرا قبلا این طور نبود؟!!! شیراز چند تا شهردار شیرازی اصل(با خانواده اصیل شیرازی) داشته؟ می تونی نام ببری؟ چرا شیراز زمانی یکی از بهترین شهرهای ایران بود ولی الان رو به خرابی رفته؟! یعنی اهالی یک شهر مرض تنبلی گرفتند؟!!!! چرا شیرازی ها در خارج از کشور همکنون جز بهترین ها از جمله فیروز نادری مدیرکل اکتشافات منظومه شمسی (ناسا(در امور کار و هنر و اخلاق هستند؟ اگر شیراز ها تنبل بودند پس این همه بناهای تاریخی عظیم(که ایران بدون اونها هویتش رو از دست میده) در شیراز ساخته شده رو چه کسی ساخته؟! افراد تنبل؟!!! یا اینکه نسل در نسل شیرازی ها سخت کوش بودند و طی چن
    • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
      9 2
      شیراز : استان فارس بیش از 20 سال است که رتبه اول تولید گندم در کشور را داراست. شیراز : قطب الکترونیک ایران شیراز : رکورد دار پیوند کبد و کلیه شیراز : دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از 3 دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور شیراز: دانشگاه شیراز پس از دانشگاه تهران بیشترین تعداد دانشجو را در خود می پذیرد. شیراز : شهر فرهنگ و ادب و هنر شیراز : سند زنده تمدن ایران شیراز : استان فارس علاوه بر قومیت اصلی یعنی فارس ها، سالهاست که از اقوام لر، ترک، و عرب بدون هیچ تبعیضی پذیرایی می کند. شیراز : مقصد اول سفرهای نوروزی در ایران شیراز : شناسنامه فرهنگ اصیل ایرانی شیراز : با بیش از 18 شهر دنیا خواهر خوانده است. شیراز : .............
    • بدون نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
      4 1
      ريشه خبر آنلاين از گروه نشريات خبر جنوب شيراز هست. هيچ دليلی نمی بينم در اين سايت به شيرازی ها توهين شود. خبرآنلاين اين نظر را حذف کن.
  • امیر عباس IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    8 0
    حتی اگر آمارها هم درست باشد، از نگاه روش های تحقیق و پژوهش علمی، نتیجه گیری ایشان درست نیست. رابطه متغییر جمعیت ( که رو به کاهش است) با میزان اشتغال بررسی شده است که اتفاقا هیچگونه همبستگی را نشان نمی دهد؛ اگر گویا همبستگی باشد به این معنی است که بین کاهش جمعیت و اشتغال رابطه ای وجود دارد و در مورد افزایش جمعیت نمی توان اظهار نظری کرد! این که رییس یک مرکز پژوهشی چنین اظهار نظری کرده است عجیب است!
  • علی ترکی CA ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    15 1
    متاسفانه وضعیت استانهای آذربایجان فاجعه آمیز تر هست.لابد با منطق نویسنده این به اصطلاح مقاله باید گفت که تنبل ترین هستند
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    14 0
    یعنی برای مهاجرت هیچ درصدی قائل نشدن؟
  • كاكو IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    11 2
    واسه شيرازي ها الكي حرف در نياريد . اگر تنبل بودن اينقدر افتخار كسب نميكردن. افتخارات فارس يكطرف افتخارات بقيه شهرهاي ايران يكطرف ديگه با هم برابري ميكنه.