مهر نوشت:

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان از افزایش آمار ازدواج و طلاق در میان کودکان 10 تا 18 سال طی چند سال اخیر در کشور خبر داد و گفت: براساس آمار ثبت احوال در سال 89، 42 هزار ازدواج کودکان 10 تا 14 سال به ثبت رسیده است.
فرشید یزدانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: براساس آمارهای سازمان ثبت احوال طی چند سال اخیر آمار مربوط به ازدواج کودکان 10 تا 15 سال در کشور بیشتر شده است و به تبع آن طلاق و جدایی نیز در میان کودکان افزایش داشته است.
 وی با اشاره به اینکه از سال 84 تا 89 حدود 45 درصد ازدواج و طلاق درمیان کودکان افزایش یافته است، گفت: آمار سال 89 نشان می دهد که 37 هزار کودک 10 تا 18 سال مطلقه و بیوه درکشور وجود دارد.
 عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان مهمترین دلیل ازدواج کودکان 10 تا 15 سال را فقر اقتصادی عنوان و تاکید کرد: فقر مادی خانواده ها منجر به ازدواج کودکان می شود و البته فقر فرهنگی نیز در این خصوص بی تاثیر نیست.
 به گفته یزدانی ، تعداد ازدواجهای کودکان به دلیل رسم و رسومات سنتی در مناطق روستایی بیشتر از نقاط شهری است اما براساس آمارها با توجه به مهاجرت روستاییان به شهرها آمار ازدواج کودکان در نقاط شهری 55 درصد و در روستاها 45 درصد است.
 وی با اشاره به اینکه آخرین سرشماری انجام شده در سال 89، نشان می دهد که 342 هزار کودک زیر 18 سال در کشور ازدواج کرده اند، گفت: همچنین تعداد ازدواج کودکان 10 تا 14 سال نیز 42 هزار واقعه بوده است.
 این فعال حقوق کودک از افزایش ازدواج کودکان زیر 10 سال نیز خبر داد و گفت: در سال 89 تعداد ازدواجهای کودکان زیر 10 سال 716 مورد بوده که نسبت به سه سال قبل آن حدود دو برابر آمار این ازدواجها در کشور افزایش یافته است.
 وی همچنین به آمارهای سال 86 تا 89 نیز اشاره کرد و گفت: براساس این آمارهای در هر سال 800 کودک دختر 10 تا 14 سال و 15 هزار کودک دختر 15 تا 19 سال در کشور طلاق گرفته اند.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زانیار IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    فــقــر تنها بــی پــولــی نــيـسـت فــقــر فـقــط گــرسـنـگـی نـيـسـت فقر این فرهنگ بی فرهنگی ست
  • حاتمی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    71 6
    حیف از اینکه این گلهای نوشکفته چه زود پرپر وپزمرده می شوند
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    72 7
    افسسسوووسسس
  • رضا IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    17 57
    یه سئوال: طلاق فقط یک امر یک طرف خانم هاست که تیتر این خبر به خانم ها نسبت داده شده؟ پس مردهای آنها طلاق گرفته به حساب نمیآیند؟
    • علیا IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      23 24
      من کر میکنم دلیل این تیتر اینه که عواقب چنین اتفاقی یعنی طلاق برای بانوان خیلی شدید تر از آقایان هست. چه از نظر روانی و چه از نظر جایگاه اجتماعی و فرهنگی. متاسفانه دید جامعه به یک زن طلاق گرفته خیلی متاوت با یک مرد طلاق گرفته هست و آسیب اصلی رو این وسط زن ها می بینند. شاید دلیل انتخاب تیتر اینچنینی همین مسئله باشه.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    54 37
    دختران الان خیلی گستاخ شدن پدر ومادر میخوان زودتر از شرشون راحت شن ولی صد افسوس که اوضاع بدتر میشه
    • آزاد IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      24 14
      به مسئله مهمی اشاره کردی دوست عزیز. مشکلی که داره به یک معضل بزرگ و دامنگیر تبدیل میشه. به کارشناسان و مسئولین هشدار میدم از همین الان به فکر راهکار و فرهنگ سازی باشن. مسئله خیلی جدیه.
  • امید IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    30 25
    کاش تحقیقی در خصوص شرایط بعدی افراد متارکه کرده وجود داشت تا عمق فاجعه تازه مشخص گردد.
  • بدون نام IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    25 11
    1-لطفا درصد آمار را با بقیه سنین مقایسه کنید.ببینیم تفاوت معنی داری وجود دارد؟ واگر هست موءید چه چیزی است؟ 2-آماردرهم ریخته ،مغرضانه ودر جهت اثبات تفکراتی است که امروزه دیگربرای عموم وحی مطلق گشته .یکجا حرف از کودک 10تا14 جای دیگر کودک10 تا 18 وجای دیگر کودک 15 تا19 آمده.همینطور پیش برودحرف ازکودکان 80 -90 ساله هم به میان خواهد آمد. 3-هر چقدر دلتان میخواهد منفی بزنیدو...امازندگی مادر بزرگها وپدر بزرگهایمان خیلی بهتر از حالا بود.بخصوص ازلحاظ کیفیت.
    • نیکی IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      8 6
      دوست عزیز شما درست می گویید اما دلیل سعادت نسلهای قبل این نیست که این افراد زود ازدواج می کردند، دلیل آن این است که اجتماع و نحوه زندگی ما به طور کامل دگرگون شده است. هیچ چیز امروز مانند گذشته نیست! گمان می کنید اگر پانزده ساله ها را واداریم ازدواج کنند، به خوشبختی مادربزرگها و پدر بزرگهای ما دست خواهند یافت؟! در نسل آنها پانزده ساله بزرگ بود، پانزده ساله الان نوجوان است!
  • یک رفیق IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    14 11
    خدا شاهده من یه شاگردی دارم16 سالشه چند روز پیش دیدم با یه دختره داره صحبت می کنه کنار مغازه دختره هنوز 12 سالش نیست شاگردمو کشیدم کنار گفتم برکت مغازه را با صحبت کردن نا محرم نبر خلاصه شاگردم بعدا به شاگرد بزرگترم گفته دوست دخترمه چکار کنم وقتی بی حیایی به این حد باشه طلاق که لاقل منفورترین حلاله بدتر از اینها هم باشید
  • نیکی IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    28 2
    کودکان و نوجوانان، افراد زیر 18 سال نباید ازدواج کنند. این افراد آمادگی پذیرش مسئولیت زندگی مشترک را ندارند. بارداری در سنین زیر بیست سال برای مادر و کودک خطرناک است. نیز، ازدواج زودهنگام مانع رشد فکری و تحصیلی اطفال می گردد. مادران خردسال به ندرت توانایی فرزند پروری سالم را دارا هستند. تحقیقات روان شناسی نشان دهنده زیانهای ازدواج زودرس برای کودک و نیز جامعه است.
  • k750 IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    22 5
    متاسفانه ازدواج خانمهای امروزی شبیه به تجارت شده.با هزار قر و فر ؛ اداء واصول ازدواج میکنند وششماه طلاق گرفته طبق معمول طلب مهریه و ... در نهایت با ده سکه یه پراید خریده و یه خونه مجردی اجاره و یا بهر شکل تهیه میشه فارغ از هرگونه قید بند زنگیشو میکنه وحالا آقایون ماجرا ...ششماه زن داشته 20 سال ماهانه سکه میده و سرگل عمرشو برای خوشگذرونی خانم حمالی میکنه ...حالا عاقل ! کیه ؟اونیکه شوهر میکنه یا اونیکه زن مگیره.نا گفته نماند در تاریخ 66/1/3 باتوجه به اینکه کوچکترین منبع درامدی نداشم ازدواج کردم وخدا را صد هزار مرتبه شکر در حالا انقدر تمکن مالی دارم که شرمنده همسرم ؛که بعد از خدا تنها تکیه گاه من است ؛نباشم وبا توجه به اینکه خانه دار بوده درامدی ندارد؛فکر میکنم بعد از خدا همه زندگیم از اونه
  • لوک خوش شانس IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    0 1
    سلام و خسته نباشید من پاک گیج شدم مگرد قانون کشور ما می توان با دختر زیر پانزده سال ازدواج کرد ؟ مگر این کار سالها نیست که ممنوع شده ؟ لطفا پاسخ مرا بدهید. متشکرم
  • نسرین IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    3 3
    منم بهشون اضافه کنید هزاروپانصدویک طلاق.من دختری نوزده سالم.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
      3 0
      هزارو پانصد و دو‌طلاق و من دختری ۲۰ساله ام کاش اصلا ب دنیا نمیومدم زندگی برام زهرماره
  • شهرام A1 ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    7 9
    تو جامعه ای که همه قانون با زنه دیگه بهتر از این نمیشه.فساد و بی بندو باری زیاد میشه.بخاطر همینه که روز به روز طلاق زیاد میشه.
  • تنها A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    16سالم بود ب زور نامزد شدم 19سالمه میخوام خودکشی کنم چون مجبورم کردن ب ازدواج