فارس نوشت:

کشور عربستان سعودی قصد دارد یک مرکز بزرگ اسلامی را که در سطح منطقه بی‌نظیر خوانده شده به نام «ملک عبدالله»، در شهر کابل افغانستان بنا کند.
 مرکز ملک عبدالله دارای یک دانشگاه بزرگ علوم اسلامی، یک خوابگاه با ظرفیت 5000 نفر، یک بیمارستان و یک ورزشگاه است.

علاوه بر این مراکز، مسجدی بزرگ با ظرفیت 15 هزار نفر شبیه مسجد «فیصل» اسلام آباد پاکستان نیز در بخشی از این مرکز بنا خواهد شد.

هزینه ساخت این مرکز بین 45 تا 100 میلیون دلار پیش‌بینی شده و قرار است کار ساخت آن سال آینده میلادی آغاز شود و این پروژه در مدت 3 سال آینده تکمیل شود.

به گفته مقامات وزارت حج و اوقاف افغانستان، قرارداد ساخت این مرکز بین «یوسف نیازی»، وزیر حج و اوقاف افغانستان و «بندر بن محمد الحجار»، وزیر حج عربستان سعودی به امضا رسیده است.

قرار است مرکز اسلامی ملک عبدالله در مساحت 60 هکتار بر فراز «تپه مرنجان» در مرکز شهر کابل ساخته شود.

«داعی‌ الحق عابد»، معاون وزارت حج و اوقاف افغانستان گفت: این مرکز در سطح منطقه کم‌نظیر بوده و توسط یک کمیسیون شش نفره اداره می‌شود که در رأس آن‌ها وزرای حج افغانستان و عربستان قرار دارند.

به نقل از «آوا پرس» وزارت حج و اوقاف افغانستان اعلام کرد که علاوه بر دانشجویان علوم اسلامی روحانیان علوم دینی افغان نیز در این مرکز آموزش می‌بینند و به این طریق از اعزام هزاران افغانستانی به پاکستان برای فراگیری علوم دینی جلوگیری می‌شود.

نهادهای بین‌المللی و مقامات افغان برخی از مدارس دینی پاکستان را از جمله مهم‌ترین مراکز سربازگیری طالبان می‌دانند و همواره تلاش دارند تا از اعزام طلاب افغان به پاکستان جلوگیری کنند.

طرح ساخت این مرکز اسلامی به زمان «ملک فهد» پادشاه پیشین عربستان سعودی باز می‌گردد اما به دلیل درگیری‌ها و وجود ناامنی در افغانستان، این پروژه عملی نشد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =