نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران گفت: ما برنامه های مشترک موفقی با وزارت بهداشت ایران در بهداشت باروری داشته ایم.

به گزارش خبرآنلاین؛ امروز سمینار پیشگیری از رفتارهای پر خطر در دانشکده پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. در این سمینار، هولکی اوز، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل گفت: "صندوق جمعیت ملل متحد اهمیت فراوانی برای سلامت و رفاه افراد جوان قائل است. تمرکز صندوق جمعیت به نوجوانان و جوانان بدلیل آگاهی از این نکته است که افراد جوان، بخصوص آنانی که در فقر زندگی می کنند، تقریبا در برنامه ها و سیاست گذاریها مورد غفلت قرار گرفته اند. درحالیکه این برهه از زندگی آنان دوران گذار مهمی از کودکی به داشتن مسئولیتهای بزرگسالی است."

به گفته او نیمی از 1.8 میلیارد جوان در سراسر جهان با درآمد کمتر از دو دلار در روز زندگی می کنند و بیش از 100 میلیون نوجوان امکان دسترسی به تحصیل را ندارند: "هر سال 16 میلیون دختر نوجوان مادر می شوند. روزانه تقریبا بیش از 40 درصد از 6800 مورد ابتلا ی جدید به HIV از میان افراد جوان است."

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران گفت: "چهارچوب برنامه عمل صندوق جمعیت درباره نوجوانان و جوانان درسراسر جهان مبتنی بر راهکارهای چند بخشی بمنظور ارتقاء توسعه همه جانبه برنامه های جوانان است."

هولکی اوز برنامه های مشترک صندوق جمعیت و دولت ایران اشاره کرد و گفت: "طی 30 سال گذشته، صندوق جمعیت مشارکت مستحکمی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در زمینه بهداشت باروری شامل بهداشت باروری نوجوانان و پیشگیری از بیماریهای آمیزشی و اچ آی وی ایدز بخصوص درمیان افراد جوان داشته است. این مشارکت به نتایج قابل توجهی منجر شده که به وضوح در شاخص های بهداشت باروری کشور قابل ملاحظه است."

او گفت: "اما، هنوز چالشهائی در زمینه آموزش بهداشت باروری به جوانان با توجه به حساسیتهای فرهنگی موجود پیش رو قرار دارد. صندوق جمعیت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران دررویاروئی با این چالشها همکاری نزدیک داشته و درگذشته برنامه های موفقی را به اجرا گذارده است."

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل به اموزش مسائل جنسی و بلوغ در خانواده ها اشاره کرد و گفت: "چنانچه مستحضر هستید، جوانان در خانواده های سنتی فرصتهای کمتری برای صحبت با والدین خود درباره مسائل بلوغ و مسائل جنسی دارند. و متاسفانه، امروزه، افراد جوان ازامکان بیشتری در دسترسی به اطلاعات از طریق راههائی مانند اینترنت و دیگر رسانه ها برخوردارند. این اطلاعات عموما نادرست بوده و منجر به گمراهی وتخریب جوانان می گردند. دراینجا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فرصتهای موجود در تعلیمات اسلامی و با بهره گیری از دیدگاههای عالمان اسلامی برنامه های موثری را درزمینه بهداشت باروری نوجوانان براساس نهاد خانواده اجرا نموده است. اصول این برنامه ها براساس حدیثی از پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) قرارداشت که می فرمایند " پدران و مادران باید به فرزندانشان مهارتها و دانش زمانشان را بیاموزند".

او گفت: "صندوق همچنین همکاری مستمری با مرکز کنترل بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درزمینه اجرای برنامه های پیشگیری از بیماریهای مقاربتی ازجمله اچ آی وی داشته است. کلیه این برنامه ها با موفقیت اجرا شده اند زیرا با نظام فرهنگی، ارزشی و دینی کشور همسو بوده و براساس شواهد موجود است."

به گفته هولکی اوز، راهکارهای جمهوری اسلامی ایران در برنامه های سلامت شامل پیشگیری از رفتار پرخطر حنسی و بخصوص پیشگیری از بیماری های مقاربتی از جمله اچ آی وی میان نوجوانان و جوانان و آموزش بهداشت باروری به نوجوانان بصورت یک الگو برای کشورهای دیگر اسلامی درآمده است.

او همچنین گفت: "تعداد بیشماری از جوانان اطلاعات کامل درمورد پیشگیری از اچ آی وی نداشته و با چالشهایی در دسترسی به خدمات مورد نیازشان روبرو هستند. سرمایه گذاری درسلامت و آموزش جوانان، ازجمله آموزش جنسی، یک راهکار هوشمندانه برای دستیابی به منافع طولانی مدت است. با قراردادن جوانان در مرکزپاسخگوئی، راهبری، خلاقیت و انرژی آنان می تواند برای تغییرات مثبت مورد استفاده قرار گیرد".

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد گفت: "اطمینان دارم همانند بسیاری دیگر از زمینه های بهداشت باروری، جمهوری اسلامی ایران در برآورده ساختن این نکته که مطمئن شویم هر جوانی سالم و استعدادش بطور کامل شکوفا می شود، بعنوان یک الگوی موفق در منطقه عمل خواهد کرد."

گفتنی است سمینار کشوری پیشگیری از رفتارهای پرخطر با همکاری های بین رشته ای در نظام سلامت توسط دانشکده پرستاری و مامایی تهران و با همکاری مرکز توسعه سلامت ، مرکز روانپزشکی و جهاد دانشگاهی امروز 23 آذر ماه در تالار همایش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار کرد و فردا 24 آذر به کار خود پایان می دهد.

رفتارهای پرخطر، خشونت علیه زنان، محورهای خشونت ، بهداشت باروری و خشونت خانگی، کم تحرکی، نوجوانان و رفتارهای پر خطر، دیدگاه سلامت اجتماعی، پیشگیری از HIV و سایر بیماریهای جنسی در جمعیت عمومی و زنان باردار، استعمال دخانیات، مواد اعتیادآور، راهکارهای کاهش حوادث ترافیکی، تغذیه سالم و اهمیت آن در سلامتی و نقش شیوه زندگی در ارتقای سلامتی از محورهای اصلی سمینار بود.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    12 12
    قطعا با کارهایی مانند تابو بودن صحبت علنی در باره ایدز و دستوراتی مثل جلوگیری از توزیع رایگان کاندوم و اعلام آن به عنوان کالای لوکس برای تخصیص ارز و ورود ، حتما همه یاد میگیرن و ایدز نمیگیرن!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    23 1
    راست گفته . الان مثلا ورود کاندوم به ایران ممنوع شده و این خودش یک دلیل مهم هست در ایران ایدز نداریم. ایران نکه جمعیتش کمه الان در حال افزایش جمعیت هستیم که انشا الله چین رو پشت سر گذاشته و نفر اول بشیم. البته کمی تو مدارس بخاری ها ترکیدن و واژگونی اتوبوس ها رو داشتیم که کمی تلفات دادیم. این هم مقداریش قصور بنده بوده که خدا ببخشه
  • بدون نام US ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    25 0
    حق با شماست دیگه همین روزها توی ایران با این پیشگیریاتون مداد هم بتراشیم ایدز میگیریم
  • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    10 3
    آقا بما که هیچکس آموزشی نداده..چجوری ایران پیشرو هست
  • مهناز IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    7 0
    کدوم اموزش ما که چیزی ندیدیم