ولایتی: اجرایی شدن غرامت ایران از عراق احتیاج به تلاش مضاعف دیپلماتیک دارد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: موضوع غرامت ایران در چارچوب بند هفتم قطعنامه 598 از عراق احتیاج به تلاش مضاعف و دیپلماتیک در سطح منطقه و بین‌الملل دارد و قابلیت محقق شدن این غرامت برای ایران وجود دارد.

به گزارش خبرآنلاین، علی‌اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اجرایی شدن تمامی بندهای قطعنامه 598 میان ایران و عراق پس از 25 سال گفت: قطعنامه 598، 8 ماده دارد که مواد هفتم و هشتم آن تاکنون اجرایی نشده است.

او با اشاره به ماده 7 این قطعنامه مبنی بر این که کشورهای داوطلب به دو طرف ایران و عراق باید برای بازسازی خسارات ناشی از جنگ هشت ساله کمک کنند، گفت: براساس این بند کشورهای داوطلب باید برای بازسازی آسیب‌های ناشی از جنگ عمل کنند که ما امیدواریم با پیگیری‌های مختلف این امر صورت گیرد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون اجرای این بند محقق نشده است؟ گفت: این مساله نیاز به تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌یی دارد و مطمئن هستم کشورهای منطقه از همکاری با ایران استقبال می‌کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: پیگیری غرامت جنگ تحمیلی از سوی ایران نیاز به تلاش مضاعف دارد و معتقدم این امر قابلیت محقق شدن نیز دارد.

ولایتی که در زمان امضای قطعنامه 598 وزیر امور خارجه کشورمان بوده است، با اشاره به بند هشت قطعنامه 598 مبنی بر این که باید یک سازمان و تشکیلات همکاری بین هشت کشور حوزه خلیج فارس، شامل شش کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران و عراق است، تشکیل شود، اظهار کرد: این بند برای ایجاد همکاری و جلوگیری از بروز تنش و اختلاف بین این کشورها بود تا به نوعی از وقوع جنگ دیگری در منطقه جلوگیری شود، اما متاسفانه بندهای 7 و 8 با وجود برخی تلاش‌های مقدماتی عملی نشد و به نتیجه نرسید، اما بند شش قطعنامه که مهم‌ترین بند این قطعنامه برای ایران بود، به اجرا در آمد.

وی درباره اجرایی شدن بند 6 قطعنامه 598 که امام خمینی (ره) تاکید زیادی بر اجرایی شدن آن داشتند، گفت: بند شش بعد از تلاش دیپلماتیک توسط ایران اجرا شد که با کمک دبیرکل وقت سازمان ملل و تشکیل کمیته حقوقی بین‌المللی برای تعیین متجاوز در جنگ ایران و عراق شکل گرفت که بعد از دو سال فعالیت این کمیته و تلاش‌های دیپلماتیک ایران، مشخص شد که رژیم بعثی عراق در جنگ تحمیلی به ایران متجاوز بوده است و این مهم‌ترین بند مورد نظر ایران در قطعنامه 598 بود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: اجرای بند ششم قطعنامه 598 برگ برنده و نشانه مهمی از مظلومیت ملت ایران بود که از سوی رژیم بعثی عراق و با کمک‌ قدرت‌های بین‌المللی مورد تجاوز قرار گرفت اما سرانجام پیروزی در جنگ و پیروزی در مذاکرات صلح با ایران بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تحولات مصر گفت: در آینده نزدیک درباره مصر صحبت خواهم کرد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    38 2
    تلاش نمیخواد . اگه قانونه مثل کویت که تا قرون آخرش رو گرفت ما هم به صورت ماهانه باید غرامتمون رو بگیریم . البته این غرامت باید خرج بهتر شدن وضع زندگی مردم بشه
    • بی نام A1 ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      5 0
      اين امريكا بود كه غرامت جنگ كويت رو تا دينار آخر گرفت و داد به كويت. براي ما كي ميخواد اينكارو بكنه؟ روسيه؟!!!!
  • بی نام A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    26 8
    آقاي ولايتي اين چه حرفيه كه مي زنيد؟! دريافت غرامت از كشور دوست و برادر عراق!!!!
  • علی اصغر A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    32 3
    بیخود خودتون را خسته نکنید . این نوری مالکی که من میبینم اگه نصف هزینه های دولتشو از ما نگیره چیزی هم به ما نمیده .
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    47 5
    حدود 24 سال از پایان جنگ ایران و عراق می گذرد.جناب اقای ولایتی فکر نمی کنید بیان این اظهارت خیلی دیر شده.شما خوب می دانید که طی همین مدت نه فقط از دولت عراق درخواست غرامت نشده که به مراتب ده ها برابر بیشتر از این میزان به دولت متجاوز عراق کمک های مالی شده است . در شرایطی که شهر های آبادان ، خرمشهر ، اهواز ،و بسیاری از شهر های جنوبی و غربی کشور هنوز باز سازی نشده و مردمان این شهر ها یا مجبور به اقامت در زادگاهشانبدون سر پناه هستند و یا تن به مهاجرت داده اند
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      6 36
      اولا دولت متجاوز عراق سرنگون شد و هم ما و هم مردم عراق از شرش خلاص شدیم. دوما ایران کمک مالی خاصی به عراق نکرده.
  • منوچهر IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    4 2
    اگر توانستند یک ریال از عراق غرامت بگیرند اون وقت باشه ! کویت هم اگه غرامت گرفت آمریکا به زور براش گرفت .