ازدواج مرد با زن بزرگترتا زیر 5سال آسیب محسوب نمی شود /عرف بزرگترین مشکل این ازدواج هاست

قرن‌هاست مردهاگاهی اوقات با زن‌هایی ازدواج می‌کنند که 20، بلکه 30 سال از خودشان کوچک‌تر هستند و ما هیچ وقت نمی‌پرسیم چرا!آن قدر این مساله عادی به نظر می‌رسد که هیچ کس در پی تحلیل آن نیست.

مریم صدرالادبایی-زهرا تالانی:اما ازدواج مردها با زن های مسن تر اتفاقی است که خیلی وقت ها زندگی دو خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد. اتفاقی که اگرچه رو به ازدیاد است و از سال گذشته تا به حال دو برابر شده است و از 5 درصد به 10.7 درصد رسیده است  اما نگاه منفی جامعه و مخالفت های خانواده ها با آن، سدی در برابر این ازدواج های غیرمتعارف می شود.برای بررسی این موضوع میزگردی با حضور دکتر محسن دهقانی عضو هیأت علمی پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی و دکتر حامد محمدی کنگرانی روانپزشک و روان درمانگر برگزار کردیم که مشروح آن را می خوانید:

آمار ثبت احوال نشان می دهد که در بیش از 10 درصد ازدواج‌های سه ماهه نخست سال گذشته، سن عروس‌ها بیشتر از داماد بوده است.به نظر شما دلیل این تغییر ساختار در ازدواجها چیست؟
دهقانی:ما ازدواج مردان با زنان بزرگتر از خودشان را به عنوان یک موضوع آسیب شناسی در کلاس درس می دهیم که تغییر ساختار خانواده در ایران است.من این آمار را ندیدم اما آمریکاییها بعد از جنگ جهانی دوم از ژاپن شکایت کردند که آنها 20 درصد زندانیها را کشتند وما فقط 5 درصد اما ژاپنیهای زندانی در آمریکا 10 هزار نفر بودند و آمریکایی زندان در ژاپن هزار نفر، پس درصدها تقریبا یکی می شود.باید دید که چقدر ازدواج در کشور داشتیم که از این تعداد ازدواج مردان با زنان بزرگتر بیشتر بوده است.من تعدادی مراجعه کننده در کلینیک داشتم که با فاصله سنی یک تا سه سال  آمدند،که خانم بزرگتر ازآقا بود  من این سه سال را اختلاف زیادی نمی دانم و ان را در اصل همسن گزینی می دانم  .یک نکته جالب این است که این ازدواجها بیشتر میان کسانی است که تحصیلات بالا دارند و این یک تغییر ساختار در جامعه ایران خبر می دهد ،چون تعداد دخترانی که در سن ازدواج در دانشگاه هستند از پسران بیشتر است.خود این باعث می شود که دختران و پسرانی با تحصیلات بالاتر در کنار هم قرار بگیرند که از لحاط سنی با هم همسان نباشند.بنابراین ساختار دانشگاه اینگونه است اما ساختار جامعه اینگونه نیست.الان 80 درصد ورودی رشته علوم انسانی در دانشگاهها دختر هستند و 20 درصد پسرها،پس احتمال دارد که کمترپسران در دانشگاه با دختران هم سن و سال خودشان آشنا شوند.این تغییر ساختار در نظام خانواده ایرانی ضرورتا آسیب نیست اما اگر این اختلاف سن 5 تا 10 سال باشد این آسیب است.وقتی زنان تحصیلکرده هستند معمولا استقلال اقتصادی مالی دارند،در این گونه مواقع ما می گوییم مرد دنبال مادر می گردد.نرخ جدایی هم در این گروه بالا است.خانمهایی که با مرد کم سن ازدواج می کنند و زندگی ماندگار دارند معمولا یک بار قبلا تجربه زندگی مشترک داشتند و این ازدواج دوم آنهاست و صرفا به خاطر بودن با یک مرد به خاطر امنیت اجتماعی وارد این زندگی می شوند.هر دو هم آگاهی دارند که اگر این شرایط نبود با هم نمی مانند.خیلی زیرپوستی انتظاری از ماندگاری این ازوداج ندارند چون ما یک جامعه سنتی در حال گذر هستیم که معمولا خانواده پسر ها با این ازدواج مشکل دارند.بنابراین معمولا مخالفتهای خانواده مانع این ازدواج است.
محمدی کنگرانی:من با نظر آقادی دکتر موافقم.از قدیم در فرهنگ ما می گفتند که مرد باید در قد ، تحصیلات و سن بالاتر از زن باشداما .من هم اختلاف سنی یک یا دوسال را ایراد نمی دانم. وقتی دو نفر به من مراجعه می کنند که زن دو سال بزرگتر است من می گویم فاکتور سن را کنار بگذارید ببینید که سایر عوامل چگونه است بعد موضوع سن قابل حل است. مسائل اقتصادی را هم در این ازدواج خیلی موثر نمی دانم.من حدود یک سال و نیم در یک شهر خیلی کوچک کار می کردم، که در آنجا ازدواج یا رابطه زن با مرد کوچکتر زیاد بود .ازدواج مرد با زن بزرگترهم تنها در میان تحصیل کرده ها نبود و خانواده های مذهبی هم این ازدواج را داشتند.


شما هم مانند آقای دکتر دهقانی معتقدید که ازدواج مرد با زنی که زیر 5 سال بزرگتر از خودش است آسیب ندارد؟
محمدی کنگرانی
:من  هم ازدواج با همسری که زیر 5 سال بزرگتر است را آسیب نمی دانم ،اما در مورد اینکه آمار نشان می دهد این ازدواجها زیاد شده باید در مورد آمار دادن در کشورمان به موضوعی اشاره می کنم. چند سال پیش دولت اعلام کرد که ضریب نفوذ اینترنت در روستاها 300 برابر شده بعد مشخص شد که صفر بوده و الان سه روستا اینترنت دارد که 300 برابر شده است.بنابراین شاید یک زمانی آماری از این ازدواجها نبود و الان که آمار ارائه می شود خیلی به چشم می آید.من تحصیلات را قول دارم که یک موجی در کشور به وجود آمد و حدود 10 سال پیش خانمها همه دنبال تحصیلات رفتند و سن ازدواج بالا رفت و حتی در رشته هایی تحصیل کردنند که امکان کار ندارند، در این شرایط توقع از همسر بالا می رود.اما ین شکل خاص ازدواج آمار طلاق را بالا می برد.
دهقانی:این اختلاف معنا دار است.


اما این آمار ثبت احوال از ازدواجهای ثبت شده است؟
دهقانی:من بیشتر بحثم روی ماندگاری این ازدوجها است.معمولا بیشتر از 5 سال تفاوت سنی، بیشترین آمار طلاق را دارند. البته باید طلاق میان گروه همسالان را هم دید که چقدر است آنوقت به حرف من می رسید، چون من این چیزی را که عنوان می کنم یک داده بالینی است و از مراجعه کنندگان به کلینیک بدست آمده است.


شما اشاره کردید که خیلی مسائل اقتصادی را مهم نمی دانید.پس دلیل آن چیست؟
محمدی کنگرانی:همانطور که اشاره شد جامعه پسران سن پایین را در مقابل دختران سن بالا قرار داده و چاده ای نیست.البته در عوام هم داریم که زن بعد از 40 سال پیر می شود و چهره خوبی ندارد.اما از نظر علمی در دهد 40،حتی در سن یائسگی زنان دوباره به بلوغ می رسند و حتی چهره بهتری پیدا می کنند. در این دوره توانایی لذت بردن از روابط جنسی بالا می رود و در سن بالا بیشتر نیاز به محبت دارند.من کاملا دیدم که یک خانم سن بالا از مرد هم سن خودش محبت نمی گیرد.بنابراین این صمیت و محبت را یک مرد 30 ساله به زن 40 ساله می دهد.من پول را مهم نمی دانم اما وجود دارد.البته یک خانم در سن 40 سالگی امکان بچه دار شدن ندارد که خوشبختانه الان این مشکل حل شده و زن و شوهر کمتر دنبال بچه دار شدن هستند. اما چیزی که من را نگران می کند این است که بعد از مدتی این رابطه به بلوغ نمی رسد و چون همانطور که گفتم نیازهای زن و مرد فرق دارد.زن نگران خیانت مرد است ولی من مسائل اقتصادی را مهم نمی دانم چون خیلی وقتها یک مرد 20 ساله برای زن 40 سال پول خرج می کند.


بنابراین معتفدید این زندگی ها نمی توانند پایدار باشد؟
دهقانی:اگر از دیدگاه علمی به این موضوع نگاه کنیم ،سه حلقه درون هم هستند هر کس یک فردیتی دارد که از پشتوانه زیستی برخوردار است و در یک جامعه هم زندگی می کند. این سه حلقه فردیت ما را شکل می دهد.بعضی از خانمها که دیرتر ازدواج می کنند ممکن است زودتر نگران نشوند که از لحاظ فیزیکی افت می کنند و زودتر بچه دار شوند .این مسائل فردی که عنوان کردم را باید در کنار توقعات جامعه بگذارید..ما در قانون کشورمان همزیستی با هم را نداریم و صرفا ازدواج را داریم.یعنی صفر و یک.وقتی ازدواج صورت می گیرد به نظرم در چارچوب عرف اتفاق افتاده است .اما دو نیرو به یک سیستم ازدواج فشار می آوردند که عرف و قانون هستند.مواردی در قانون داریم که ازدواج را شکل می هد اما عرف را هم داریم.اکثر آسیبها در ازدواج در سطح عرف اتفاق می افتد نه قانون.فرض کنید یک خانمی با تفاوت سنی حتی یک سال با مردی ازدواج می کند خانواده پسر نگاه بدی دارد و این دیدگاه مانند آب هرزی است که در زمین وجود دارد ، گاهی زمین را می شوید و نابود می کند.فشار عرف در این ازدواجها وجود دارد و از عوامل طلاق است.به هرحال خانواده زن و شوهر عامل مهمی در طلاقهاهای ایرانی هستند که تقریبا در جامعه غری یا نداریم یا اندک است.اما در ایران یکی از عوامل مهم در طلاق خانواده ها هستند.به ویژه که در این ازدواجها فشار خانواده پسر زیاد است. ما در آقایان غریزه پدری نداریم.یکی از مشکلات در این ازدواجها این است که زن به پختگی مادر شدن رسیده اما پسر نه.در دو مقطع سنی و زیستی متفاوت هستند.من موردی داشتم که آقایی در سن 28 سالگی وازکتومی کرد و با خانوم مکتوب نوشتنند که ما بچه نمی خواهیم اما سن زن که بالا رفت پشیمان شده بود ،چون احساس می کند که در آینده تنها است.این حلقه زیستی ، امنیت اجتماعی و عرف که به زن می دهد در زندگی مشترک مهم هستند و این دو جنس را با هم متفاوت می کند.بنابراین چیزی که در زندگی مشترک این دو توجه نمی شود تحولات زیستی و اجتماعی این دو نفر است.برای همین زنان وقتی به سنی می رسند که احتمال باروری نیست دچار مشکلات روانی می شوند .


بنابراین عرف در آسیب زدن به این نوع ازدواجها نقش مهمی دارد؟
دهقانی: بله و یک کار خوب که باید انجام دهیم این نیست که جلوی این ازدواجها را بگیریم بلکه ساختارهای اجتماعی که این ازدواج اتفاق می افتد را ببینیم و آسیب شناسی کنیم ،چون ضرورتا تمام این ازدواجها آسیب نیستند اما می توانند آسیب زیادی هم داشته باشند.
محمدی کنگرانی:من هم موافقم به جای اینکه این ازدواجها را نفی کنیم آسیبهای آن را بررسی کنیم..من فکر می کنم ما باید کمک کنیم کسانی که این ازوداج را دارند با آسیب کمتری مواجه باشند.من در مشاوره های پیش از ازدواج برای این زوجها همیشه تاکید دارم که مسئله سن را کنار بگذارند و مسائل دیگر را حل کنند.چون باید آسیب شناسی کنیم و اشکالات را برطرف کنیم تا آسیبها کمتر شود.من هم نقش خانواده را موثر می دانم.عرف در این ازدواجها بسیار قوی است.در مورد مسائل فیزیکی هم همن طور است به هر حال مردان تا آخر عمر می توانند بچه دار شوند اما زن یک وقت محدودی دارد.اما همانطور که گفتم در بسیاری از کشورها یائسگی را تولد دوباره برای زنان می دانند اما در کشور ما اینگونه نیست که به موضوع غریزه مادری مربوط است.در آقایون در گذشته ادامه نسل مهم بود،اما الان کمرنگ شده است.برای زن احساس مادرانه وجود دارد.در یک کشوری تحقیق داشتم ،آنجا رسم است که زنان تنها خواهان بچه هستند و ازدواج و ادامه زندگی برایشان آنها مهم نیست.برای همین با مردان رابطه برقرار می کنند تا بتوانند بچه داشته باشند.


اگر نظرات کاربران را نگاه کنید، دو نقطه نظر متفاوت دارند اینکه آقایان معتقدند در ازدواج با زن بزرگتر از خود دنبال کسی هستند که پختگی لازم را داشته باشد و بچه نباشد و  زنان می گویند آقایان در این ازدواج ها  به دنبال یک حمایت مادرانه هستند.نظر شما چیست؟
محمدی کنگرانی: من مواق نیستم.زنان زودتر به بلوغ می رسند،برای همین یک خانم سن بالا می تواند با یک مرد کوچکتر از خودش رابطه خوبی داشته باشد.اما به خاطر اشکال تربیتی که در خانواده ها وجود دارد مشکل پیش می آید.همچنین از طرف دیگر در خانواده پسرها را به گونه ای تربیت می کنند که وابسته به دختران هستند و به دنبال مادر هستند. پسران نیاز به یک فرد پخته دارند شاید در فامیل دیدند که دختران کم سن چگونه رفتار می کنند.برای همین دنبال کسی می گردند که مانند مادرشان باشد.الان کسانی که به من مراجعه می کنند ،می گویند شرط ما برای ازدواج این است که زن ما تحصیلکرده باشد و سر کار برود،اما بعد ازدواج پشیمان می شوند و در مقابل عرف دوست ندارند زنشان کار کنند.برای خانمها هم این موضوع جاافتاده که مردان الان بی مسئولیت هستند و کاری نمی توانند انجام دهند و وابسته هستند.پس اگر این ازدوا ج در این جامعه ما رو به افزایش است حتما نیاز آن وجود دارد و ما به جای آنکه آن را نفی کنیم و بگوییم به خاطر پول است درست هدایت کنیم.بهترین کار آسیب شناسی است و بپذیریم که این ازدواجها وجود دارد و ممکن است خوب هم باشد پس باید با دید باز به سراغ این ازدواجها برویم.

یک بحث دیگر در کامنت ها نگرانی والدین از این اتفاق است

دهقانی:من نظر کاربران را نگاه کردم،عمدتا سه گروه بودند که گروهی عرفی هستند و از طرف والدین است و نگران ازدواج پسرانشان با دختران بزرگتر هستند.متاسفانه ما در این زمینه تحقیق کم داریم و ناچاریم که با برداشت بالینی خودمان صحبت کنیم.این مزاحمتهای عافی تا ابد در این ازدواجها وجود دارد.در این ازدواجها کمتر حمایت اجتماعی وجود دارد واز نظر روانی هم ممکن است همه رابطه ها را قطع کنند.برخی از کاربران هم گفتند چه اشکالی دارد. ما هم می دانیم که به لحاظ قانونی اشکالی ندارد.ما به عنوان کارشناس به کسی نمی گوییم که ازدواج کند یا نه چون ازدواج یک تجربه مهم است.در ازدواجهای معمولی یک اتفاق جالب می افتد و معمولا مردها زندگی خود را از جایی تعرف می کنند که ازدواج کردند و خانمها از زمانی که بچه دار شدند.اما باید بپذیریم هر اتفاقی که در زنگی ما می افتد مربوط به تمام دوران زندگی ماست.اگر با زن بزرگتر ازدواج می کنند مربوط به دوران مجردی هم می شود. بنابراین ازدواج یک پدیده ای نیست که منشا مشکلات است اما معلول گذشته افراد است.


اگر اشتباه نکنم شما معتفدید که این ازدواج ها آسیب نیست پس چرا کی گویید طلاق در آن بالاست؟
دهقانی:نگفتیم حتما طلاق است، اما انتظار ما این است که طلاق بالا باشد.ما باید از ثبت احوال اسامی را بگیریم و یک کار تحقیقی از میزان رضایت آنها ازازدواج داشته باشیم.انتظار ما این است که طلاق بیشتر باشد که این از داده های بالینی ماست.چون همانطور که گفتم فشارهای عرفی و اجتماعی روی این ازودج ها بالاست.نظر کاربران هم این است که خانواده پسر نگران این ازدواج هستند.درجامعه ما ذهن افراد صفر و صد است زن اینگونه و مرد اینگونه است.
محمدی کنگرانی:آقای دکتر به مشاوره پیش ازدواج تاکید کردند که خیلی مهم است اما معمولا دختر و پسر تمام کارهای ازدواج از آزمایش خون و انتخاب نام بچه را انجام می دهند بعد برای مشاوره مراجعه می کنند.ما اجازه تعیین تکلیف نداریم که بگوییم ازدواج شما خوب است یا نه .ما خصوصیات اخلاقی را بررسی می کنیم، ممکن است برخی مشکلات آینده را پیش بینی کنیم و آنها را آگاه کنیم. اما تصمیم گیری به عهده خودشان است.همانطور که گفتم این ازدواجها در حال انجام است و تاثیر عرف هم زیاد است.ما در مشاوره می گوییم که اگر ازدواج کنید و این تصور را داشته باشید که بعد از یک سال یا با داشتن بچه خانواده شما را می پذیرد ممکن است اینگونه هم نشود.اما روابط خود زن و شوهر هم در بعد ازدواجها مهم است که به لحاظ تربیتی و شخصیتی خودشان سن بالا را به مردشان گوشزد می کنند.مثلا موقع دعوا می گویند که "تقصیر من است که با یک بچه ازدواج کردم"،تقصیر من است که با مامانم ازدواج کردم" و ...


تصور می کنید در آینده این موضوع در عرف حل شود و تبدیل به یک فرهنگ شود؟
محمدی کنگرانی: ما به افراد می گوییم که شما نمی توانید از عرف فرار کنید و روی دوش شما سنگینی می کند.پس اینکه می گویند ما روشنفکر هستیم و سن برای ما مهم نیست اشتباه است.تجربه ما ثابت کرده که خود این افراد هم بعدا دچار مشکل می شوند.خود افراد فکر می کنند از این فشار عرف فرارمی کنند اما قدرت عرف بالاست .به هرحال ممکن است در آینده شرایط تغییرکند اما الان این مشکلات وجود دارد.در ناخودآگاه افراد این مسائل که به آنها اشاره شد نقش بسته و دچار مشکل می شوند.یک شور و هیچانی اول ازدواج وجود دارد که بعدا تبدیل به صمیمت می شود اما گاهی میان زن و مرد تنها تعهد وجود دارد. زیبایی،پول،سن ، تحصیلات و اخلاق موارد مهم هستند ونمی توان یکی را نفی کرد و دیگری را بزرگ جلوه داد . گاهی در جلسات مشاوره بعد ازدواج ما می شنویم که زن و مرد این مسائل را مطرح می کنند.برای همین قدیمی ها می گویند با کسی که می گوید من نان خشک می خورم و روی زیلو می خوابم ازدواج نکنید چون زندگی این نیست و بعدا پشیمان می شود.
دهقانی: هرچند خانواده سنی به سمت مدرن شدن و در حال گذر است اما باز هم عرف وجود دارد.ما الان در قانون چیزی به نام نامزدی نداریم،اما وقتی دو نفر نامزد هستند،خانواده اجازه مسافرت را می دهد ، این به خاطر عرف است که گاهی از قانون جلو می زند.شاید لازم باشد که یک آسیب شناسی بین عرف و قانون شود چون عرف ازدواجها را تحت فشار قرار می دهد به ویژه این ازدواجها را.اما مشاوره پیش از ازدواج خیلی مهم است و باید در این ازدواجها مهم تر هم باشد.


شما پول و اقنصاد را مهم نمی دانید پس دلیل اینکه مردان به سراغ این زنان می رود چیست؟
دهقانی:مانند هر موضوع دیگر به عوامل متعددی بستگی دارد اما به شخصیت قبل از ازدواج مربوط است.همانطور که گفتم آقایان زندگی را از تاریخ قبل از ازدواج شروع نکنند چون خانواده مهم است.جامعه ما شامل عرف و قانون است که یک نگاه اجتماعی هم دارد که ظرف زندگی ما را تشکیل می دهد. من باز هم تاکید می کنم که نمی توان گفت به طور صدردصد این ازدواجها مشکل دارند.به هرحال هر رابطه ای که با رضایت دو نفر شروع شود و ادامه پیدا کند از نظر ما پذیرفته شده است.الان در تهران تعداد دختران شاغل تحصیلکرده که تنها زندگی می کنند زیاد شده است.در جامعه ما تا همین 20 سال پیش در ذهن یک پدر و مادر این موضوع نمی گنجید که دخترشان تنها زندگی کند.این ازدواجها هم از همین نوع پذیرشهاست.من به آن می گویم تحولات اجتماعی که اتفاق می افتد .من اصولا با مکانیزم محدود کننده، دفاعی و منع کننده در مسائل اجتماعی موافق نیستم.ما باید با پذیرش برخورد کنیم اما اگر این تحول اجتماعی آسیب ایجاد می کند باید به دنبال عواملی باشیم که این تحولات را ایجاد می کند و منشا این تغییرات را باید بدانیم.به هرحال این نوع ازدوجها را آسیب نمی دانم اما چون این ازدواجها بیشتر آسیب پذیرند افراد را به این آسیبها آشنا کنیم.البته ممکن است که این ازدواجها منجر به طلاق هم نشود اما زن و شوهر از زندگی با هم لذت نبرند و طلاق خاموش اتفاق بیفتد که این آسیب بیشتری دارد.
محمدی کنگرانی:مسئله اقتصادی وجود دارد اما به خودی خود مهم نیست.رضایتمندی زناشویی در کشورهای دیگر وجود دارد در کشور ما هم مدتی است که باب شده است،اما هر کس یک تعرفی از آن دارد و همه چیز در آن نقش دارد از پول و اندازه خانه تا آب و هوای محل سکونت ،سلامت و رابطه جنسی.در گذشته صحبت از روابط جنسی تابو بود اما الان خیلی خانمها راحت در مورد آن صحبت می کنند.اما تعداد زیادی از طلاقها به خاطر نوع روابط جنسی است و این تابو شکسته شده است در آمار هم عنوان می شود.الان خانمها به رابطه جنسی حساس شدند و این خیلی خوب است اما نباید زیاد شود. خانمها در دهه چهل روابط جنسی را یاد می گیرند.اما در مورد اینکه آمار طلاق در این ازدواجها زیاد می شود نه خوب است و نه بد.چون ما می دانیم برخی ازدواجها بی دلیل ادامه پیدا می کند و بعضی وقتها بهترین راه حل طلاق است.ما در شغلمان یاد گرفتم در مورد موضوعی قضاوت نکنیم و صفر وصد نگوییم.انسان ها خاکستری هستند.اما باید نقشها را شناخت.گاهی در پشت یک زندگی خوب مشکلاتی وجود دارد پس قضاوت نکنیم.شاید یک زن مسن با مرد جوان خوب زندگی کند و نباید پیش داوری کرد.اما خوب و بد مسئولیت تصمیم مان را بپذیریم و دیگران را مسئول ندانیم.این ازدواج آسیب نیست بلکه یک تغییر در سبک زندگی است.
23245

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 142
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    نظراتشون خوب و به دور از اعمال نظر شخصی هست واقعا الان زوده برای تصمیم گیری باید دید عرف جامعه روند این ازدواج ها رو به چه سمتی می بره !
    • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      به عرف چیکار داری سحر؟ ببین کار درست چیه همون رو بکن. درست اینه که شوهرت 6 سال ازت بزرگتر باشه. حالا یه کم بالا پایین اشکال نداره.
    • میلاد حمیدی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      این ازدواج ها معمولا اشکال دارد و در آینده مشخص خواهد شد. و کارشناسان نا خبره ای که چنین نظرات مغرضانه ای می دهند و این ازدواج ها را خالی از اشکال می دانند در مقابل هر کسی که با این رهنمودها بدبخت شود مسئولند و باید در درگاه الهی پاسخگو باشند. ضمنا تصور نکنید مردان و پسران انقدر کم فکر هستند که بخواهند با این حرفها خام شوند. این ظلم به مردان و پسران است
    • صداي جوانان IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      گفته ام و باز هم ميگويم تا زماني كه شغل و سرمايه و مسكن نداشته باشي / ازدواج يعني كشك / حتي با بزرگتر از خود / جانان من اندوه ازدواج كشت ما را ! / بشكست داغ مسائل اقتصادي پشت ما را ! / خبرآنلاين جون مادرت منتشر كن
    • میلاد حمیدی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      انصافا باید مدرک تحصیلی برخی کارشناسان را باطل کرد. نه نیاز روحی و نه نیاز جنسی و تفاوت های فیزرولوژیکی و سن فرسودگی زودتر زنان و سن باروری و آینده نابسامان و سرخوردگی مردان در این بحث کارشناسی دیده نشده است
    • سراب IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      نظرسنجي : موافقان اين نوع ازدواج منفي و مخالفان آن مثبت بزنن / خبر جون منتشر كن تا همه شركت كنن تا نظرات نسبت به اين نوع ازدواج از ديد يك جامعه آماري كوچك مشخص شود.
    • سحر IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      شما واقعا متن خبر هم می خونید ! اونها نه چیزی نفی کردن نه تایید تازه علتش رو هم بیان کردن ولی در نهایت دارن می گن با توجه به ساختار بوجود اومده با اینکه آمار درستی نداریم باید نگاهمون به آینده باشه ! یکی دوسال بالا و پایین به جایی برنمی خوره موضوع بحث ازدواج هایی با اختلاف خیلی بیشتر از 5سال هست ربطی هم به روشنفکری و این چیزا نداره به نظر میرسه در حد مراجعان خودشون این مسئله نتیجه درستی نداشته حالا باید دید آمارهای کلی چی میگن !
    • حامد به سراب IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      77 73
      ببین چه کارشناسهای دقیقی هستند!!! دقیق تا زیر 5 سال یک ماه بیشتر قبول نیست و معضل آسیب محسوب میشه! مواظب باشید آسیب نبینید! سراب جان آمارت اشکال داره چون برعکس نوشتی همه اشتباه منفی مثبت میدن. اصلا واضحه که اکثر پسرها مخالفند
    • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      94 60
      هرجا اسم زن می اید نام میلاد حمیدی انجا می درخشد
    • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      ببینین یه بار در خبر قبلی گفتم خود آقایوون فکر کنن در 30 سالگی یه خانوم 35 ساله رو ازدواج کنن وقتی 50 سالشون بشه خانوم میشه 55! 70 سالشون بشه 75 سال! خانوما سن بیولیژیکیشون 5 تا9 سال از آقایون هم بیشتره دلیلش بلوغ اوناس که زودتره این عددو به اختلاف سنی 5 سال جمع کنین عمق فاجعه رو میفهمین! توروخدا فکر آیندتون باشین
    • م...توسی A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      من متاهلم وبااینکه خانمم کوچکتره تاحدی راضییم اما اگه مجرد بودم و خانم باجمال و کمال پیدا میکردم حتی بزرگتر از خودم اقدام میکردم
    • سراب به حامد IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      23 60
      در مورد اشتباه زدن مثبت و منفي . اين ديگه مونده به هوش كاربران خبرآنلاين كه موافق را منفي و مخالف را مثبت بزنن !
    • بی نام US ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      62 41
      نظرات جناب میلاد حمیدی به ظرز مشکوکی مثبت پرفته معلومه خیلی ادم بیکاری هستی که نشستی مثبت تقلبی به خودت میدی
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    زن هاي بزرگتر پخته ترند و همه جوره باعث آرامش و آسايش شخص هستند :)
    • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      براي چند سال اول خوبه ولي بعدش با افزايش ممكنه اون شادابي لازم را نداشته باشند.
    • رضا IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      روی دیگه ی سکه اونه که به زودی زیباییشونو از دست می دن و شما فکر می کنید که با یک مادربزرگ بداخلاق و کج خلق دارید زندگی می کنید. به جای این کار ها باید با فرهنگ سازی و تربیت صحیح سن بلوغ فکری دخترها رو پایین بیارن تا دخترها در زندگی امثال بچه ها رفتار نکنند. اگه این کار بشه دخترها همسرانی زیبا و فهمیده ای میشن که مایه ی آسایش و آرامش خانواده می گردند. از خبر آنلاین تقاضامندم نظرم منتشر بشه!
    • پسر A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
      19 61
      حتما سنتون کمه ، منم یه پسر هستم و ابتدا مثل شما فکر می کردم ، اما این یه دوره کوتاه هست که پسر چیزی شبیه مامان میخواد و بعد از یکی دو سال نظرت کلا عوض میشه و اگر ازدواج کنی دیگه براحتی قابل جبران نیست ، بعد از یه مدتی که خوب خودتو شناختی و مردانگی و بلوغت کامل شد نظرت عوض میشه
    • یک دانشجو A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      56 22
      عاشق خانمی شدم که استادمه تو دانشگاه و شش سال از خودم بزرگتره من شیفته برخوردش و اخلاقش شدم البته این رو هم بگم اون منو حساس کرد ولی من از قبل دنبال یک آدم خوش اخلاق بودم از همه شما دوستای عزیزم راهنمایی می خوام لطفا راهنماییم کنید
  • مجيد IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    65 22
    دوباره بحث شروع شد. صاحب نظران محترم لطفا مشاركت كنند.
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      90 17
      برو بابا حال داري تو اين گرما با دهن روزه فقط خواب ميچسبه ولا غير
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    خواهشآ عده ای طرز تفکر قدیمی خود را کنار بگذارند،واقعآ اختلاف سنی (البته تا حدودی) خیلی مسئله ی بحرانی برای یک ازدواج موفق نیست،این که عده ای می گویند حتمآ زوجه باید کوچکتر از زوج باشد در کجای دین امده است؟به نظر من،هم زن و هم مرد در ازدواج باید شرط سن را در نطر بگیرند برای مثال خیلی عقلانی نیست که مثلآ یک پسر 25 ساله با یک زن 40 ساله ازدواج کند چون بعد از 10 سال مشکلات زیادی برای این زوج به وجود می اید اما اغلب اوقات اختلاف سنی 1 تا 5 سال واقعآ مشگلی را برای دو طرف ایجاد نمی کند،بسیاری از پژوهشگران می گویند اختلاف سنی که در ان زوجه حداکثر 2-3 سال بزرگتر یا حداکثر 5 سال کوچکتر باشد برای ازدواج مناسب است،مهم ترین اصل در ازدواج داشتن تفاهم و عشق می باشد،اختلاف سنی مهم است اما همه چیر نیست.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      12 19
      باشه
    • دانشجوی دکتری IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      31 8
      اغلب نظراتی که اخیرا درباره مسئله های مبتلابه جوانان(اشتغال و معیشت، تفریحات، ازدواج و...) منتشر میشه، بیشتر سیاسیه تا کارشناسی؛ در حقیقت کارکرد توجیهی دارن و میخوان به جای درمان، مسکّن بدهند
  • الف A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    67 8
    سلام - بحث کارشناسی خیلی خوبی بود با نگاه به جنبه های مختلف مساله- فقط یه درخواست از خبرآنلاین دارم: لطفا در هنگام درج خبر روی اشکالات تایپی متن دقت بیشتری بفرمایید ، گاهی در معنی جمله تغییر ایجاد می شه. متشکرم
    • سارا A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      29 3
      من هم با حرف شما موافقم. در این متن اشکلات تایپی بسیار آزاردهنده ای وجود داشت که واقعا آدم را کلافه می کند .
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    خانمهایی که با مرد کم سن ازدواج می کنند و زندگی ماندگار دارند
    • عطا IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      15 88
      عزیزم اگر مرد از کوچکتر باشد و هردو بالی چهل سال سن داشته باشند مرد تازه وقت چلچلیش است در صورتیکه زن آخرای خدمتش است و تازه باید راضی بشود که شورهرش تجدید فراش کند بهترین اختلاف سنی برای اذدواج همان اختلاف سن بلوغ دختر و پسر است حدود 5 سال
  • وحید IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    یعنی خود مسئله کاهش ازدواج حل شد؟ که حالا آقایان در مورد سن آن به بحث نشستند؟!!
  • عمو عزت IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    زن بایست ده سال حداقل از آقاش کوچیکتر باشه. این سوسول بازی ها واسه خارجی هاس. ما فرهنگمون فرق داره.
    • فخری خانم A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      78 91
      حق با شماست آقا.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      پلاس كهنه انديشه را دور بايد انداخت !
    • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      89 91
      عمو عزت بازم شمايين؟. رخصت! ضعيفه بايد كم كمش ٢٠ سال از مردش كم سن تر باشه مكه نه؟
    • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      42 56
      عمو نکنه شما زنی!
    • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      51 20
      عمو خيلي هم مرده، مرد مرده! سيبيل داره ايي هوا!
    • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      79 94
      فاصله سن ازدواج رو روانشناسای دنبا میگن 5-8 سال خانوم کوچکتر باشه حالا بردارین هرچی کارشناسه بیارین خانومای ایرانی که ماشالله 20 سال هم از سن واقعیشون بزرگترن با این اخلاق و سردمزاجیشون
    • امید زندگی IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      73 11
      شما خیال خودتو راحت کن اصلا یه دختر 14 ساله بردار ولی خواهشا نسخه غلط واسه مردم نپیچ من که میدونم امثال شما دنبال چه میگردین راستی 12 ساله هم خوبه
    • صدف 28 ساله IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      74 13
      از "آقاش"؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برو هروقت ياد گرفتي درست صحبت كني برگرد!‌ يحتمل از همون فرهنگي اومدي كه مرد "آقا بالا سر ِ‌" زنه نع ؟!!‌
    • dr.ghelich IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
      13 0
      ماشالله ...قشنگ تو نظرتون منطق رو از بین بردیدهااااااا
  • بی نام GB ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    بنده همسرم 13 سال بزرگتر از من هست، بسیار هم خوشحالیم. چیزهایی داره که من ندارم، من هم در جاهایی پیشرفت کردم که او فرصتش رو نیافت. تفکر سنتی که مرد بر زن تسلط داره و زن برای اسباب آرامش مرد هست و ... بخواهیم نخواهیم روزی تمام می شد. امروز هم تمام شده. در ایران کمی دیرتر. بسیاری زنان هستند که کار اول اقتصادی رو می کنند و مردان هم در خانه. مهم این ها نیست. مهم، یک نوع همکاری است که رضایت بیاره.
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    96 27
    پس زود قضاوت نکنیم.شاید یک زن 2یا 3 سال بیشتر از مرد خوب زندگی کنند و نباید پیش داوری کرد در صورت تفاهم کامل اخلاقی خوب است نه مادیاتی وطمع داشتن برابر است با طلاق است بهتره دو نفر بهم نگاه می کنن از ته دل علاقه داشته باشند این یعنی ماندگاری زندگی
  • آرام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    میدونید چرا سن بالاها بهترند؟؟ چونکه جوانهای الان پر توقع و دارای اخلاقیات خاصی هستند...ولی قدیمیها ساده زیستتر و دارای اخلاقیات بهتر هستند...و با سادگی بزرگ شدند...ایمانشون هم بهتره
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      73 94
      ديگه نگفتن كه بريد با زنهاي دهه 40 و 50 ازدواج كنيد كه شما ميگي اونا ساده زيست بودن.
    • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      82 58
      در مورد دین و ایمان داشتنِ زن هایِ سن بالا باهات موافقم آرام. در مورد اینکه جوانهای الان پر توقع شدن هم درست میگی ولی باز جالب نیست بریم زن بزرگتر بگیریم... دین هم توصیه نکرده...بنظرم زن همون پنج شش سال کوچکتر باشه، بهتره.
    • سهیل به بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      110 5
      دهه پنجاهیها الان دهه سی زندگیشونه یعنی دیگه حق ازدواج ندارن؟ متاسفم برا طرز فکرت
  • ناشناس IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    اصلأ خوب نيست يعني چي كه زن بايد بزرگ باشه مگه ميخواد بره بچه بزرگ كنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • رعنا IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      17 68
      افرين ناشناس جان حرف دلمو گفتي.
  • امیر IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    63 22
    اینم از سیاست های افزایش جمعیته ؟؟؟؟
    • احمد A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
      3 6
      با نظر طلا موافقم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    من با زن خارجي كه 8 سال از من بزرگتره زندگي مي كنم - در مقايسه با زنان كوچكتر از خودم كه قبلا با اونا بودم الان خيلي آرامش دارم - چون زن بزرگتر از خودم خيلي بهتر منو درك ميكنه - خيلي بيشتر دوسم داره - و من هم متقابلا .
  • مهدوی A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    بی دبدبه و بی کبکبه واستون بگم، داستان سر پول و هوی و هوس زودگذره؛ میگه میریم با یه زن پولدار ازدواج میکنیم،قمپز در میکنیم، یه پولی هم به جیب میزنیمو بعد طلاق میدیمش بره! آمار طلاق تو این ازدواجها هم خیلی بالاست. به ضرس قاطع میگم، ازدواج با زن بزرگتر بسیار اشتباست، حتی اگه تو آمپاس شدید بودی! بگو خب!
    • ناشناس IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      57 88
      ايولاااااااااا اين دهنو بايد طلا گرفت.گل گفتي.
  • سراب IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    من دختر و پسري را ميشناسم كه دختر 35 ساله و داراي شغل وكالت و پسر 28 ساله و داراي شغل كارگري مي باشد و با هم ازدواج كرده اند و آنطور كه از ظاهر امر بر مي ْآيد مشكلي با هم ندارن و خدا كند تا آخر نيز اينگونه باشند
    • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      49 60
      حالا شما کدومشی؟ دختره یا پسره؟ :-)
    • ناشناس مونث A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      60 17
      با توجه به محدودیت خانمها در انتخاب همسر و تعهدات سنگین آنها در قبال شریک زندگی دائم که تخطی از این تعهدات از جانب زنان نه تنها جرم اخلاقی بلکه جرم حقوقی محسوب میشود احتمال دارد برخی زنان جوان برای رفع نیازهای جنسی با مردان کوچک تر از خود ازدواج کنند. مشکل وقتی ایجاد می شود که قصد تشکیل خانواده و داشتن فرزند در میان باشد. در انصورت استفاده از تجربیات افراد متاهل و توجه به عرف جامعه و فرهنگ کلی جامعه ایران نسبت به حقوق مردان و زنان و اختیارات آنها در قرارد ازداوج ضروری است. البته این نظر من است . برای همه زوج های جوان و پیر و میان سال آرزوی خوشبختی و دوام ازداوج دارم البته اگر خودشان می خواهند.
    • امیر IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      31 33
      الان میخوای با یه مثال نتیجه بگیری که اینکار درسته ؟؟؟؟؟؟؟؟
    • مريم IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      65 64
      بيكار بودي گفتي از خودم قصه بسازم الگو سازي كنم....نههههههه!!!! بهر حال دختر و پسر كم عقل تو هر قشري پيدا ميشه. لابد پسره شبها ميره از گرفتاري و مشكلاتش با صاحب كارش براي زنش ميگه دختره هم از موكلاش تعريف ميكنه چون هر دو هم كاملا همديگرو درك ميكنن براي هم راه حل هم ميدن... نه!!!!!!!!!!
    • سراب به مريم IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      29 18
      مريم جان اتفاقا شما بيكاري كه نشستي اين داستان عريض و طويل را ساختي تا ثابت كني حرف من دروغ بوده.البته دركت ميكنم بالاخره بي شو هري روت تاثير داشته
    • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
      10 32
      خوب معلم نیست چقدر دوام داشته باشه ، چون عموما این ازدواج ها عاقبت نداره و این مورد شما حالت مادر و پسری داره و با طبیعت مرد و زن و تفاوت بلوغ جنسی و از دست رفتن توان جنسی زن از سنی به بعد و ... نمیخونه ، وگرنه بله منم 12 سال پیش موردی رو دیدم که یه پسر 19 ساله با زن 60 ساله پولدار ازدواج کرد و مشکلی هم نداشتند اما بعد از 2 سال زن مرد (که مشکوک بود) و پسر که وضع مالیش خوب شده بود بلافاصله رفت با یه دختر جوان ازدواج کرد
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    71 17
    چشم حالا شما وعمو عزت جوش نیارین برا شما زن کوچکتر اصلا خیلی کوچکتر میگیریم بزرگاش را میزاریم بینام ها که حرفی ندارند
  • بی نام US ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    52 13
    این 300 درصدو خیلی خوب اومد....
    • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      29 7
      انصافا اونایی که به این کامنت منفی دادن،اصلا متن گزارش رو خوندن بدونن 300 درصد در چه موردی بود؟باور کنید هیچ ربطی به ازدواج نداشتـــــا !!!
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    خانم بنده از من 60 سال برگتره و کاملا هم خوشبخنیم دندوناش ریخته روزا براش سوپ درست می کنم طقلی چشماش هم ضعیف شده اصل تفاهمه تفاوت سنی مهم نیست باید برم وقت غذاشه برمیگردم
    • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      89 67
      بی نام لوده
    • زهرا IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      81 42
      آقا ! گفته تفاوت سن 3-4 سال. نه 60 سال. چرا مسخره بازی درمیارید.
    • بی نام GB ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      37 21
      آقا بنده خدا یه چیزی گفت فضا عوض شه....چرا قمه میکشید براش؟؟؟؟!!!!!
    • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      12 19
      هرهرهر
  • مهرداد IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    135 7
    هرکی یچی میگه،آدم باید نیمشو پیدا، بقیش حرفِ
    • سشئه A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      37 1
      دمت گرماین درسته بابا الباقی رو بی خیال
  • داود RS ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    من فکر کنم مرد باید 6 سالی بزرگتر باشه و مدیریتش و زیر سوال نبره....
    • ali A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      89 5
      سوال اصلی اینه که این روزها واقعا کو مرد؟هرکی پشت لبش سبز شد که مرد نیست.مرد اونهایی بودند که حرفشون یکی بود و احساس مسئولیت می فهمیدند یعنی چی نه پسرهای حالا که بعد از ازدواج هم آویزون پدر و مادرشون و زنشون هستند.دغدغه هاشون هم عمل بینی و ابرو برداشتن و شلوار فاق کوتاه پوشیدن و در سطح بالاتر هم مدل گوشی موبایل و ماشینشون است.
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      30 26
      مرد یعنی عمو عزت...
    • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
      13 34
      خوب وقتی زنان در جامعه یه پا مرد شوند ، مردان هم مردانگیشونو از دست داده و زن می شوند ، شنیدم این مورد از نشانه های آخر زمان هست ، ما در جامعه ای زندگی می کنیم و در مسیری داریم پیش می ریم که شرایط بسیار غیر طبیعی و همراه با آشفتگی های روانی و افسردگی و انحرافات است و اخلاقیات خاصی وجود ندارد. با چنین مسیری بشر خیلی نمی تونه دوام بیاره
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    75 2
    کارشناسان محترم شما اول مشکل اشتغال،تورم،مسکن را حل نمایید..جوانان خودشان بلدند با کی ازدواج کنند...اگر مشکل نان حل شود مشکلات دیگر با تعقل و درایت خود ما جوانان حل شدنی ست.پس خواهشا به اصل ها بپردازید نه فرعیات..
  • علی A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    من حاظرم با دختر 5 سال بزرگتر از خودم ازدواج کنم فقط خودش قبول کنه که با یه جوون مدرک گرفته بیکار طرف هست بقیش حله ...... از نظر من مشکلی نداره.....
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    53 22
    یه چیزی رو باید در نظر بگیرید هیچکس در شرایط عادی نمیره با یکی چند سال بزرگتر از خودش ازدواج کنه. ولی توی این چند سال اصلا شرایط عادی پیش نمیره..هزینه تشکیل یک زندگی اعم از گرفتن مراسم ازدواج تهیه خونه و سایر امکانات چندین برابر شده. در حالی که حقوق یه جوون اونم اگه کار ثابت داشته باشه فقط چند درصد افزایش داشته.
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    17 66
    با توجه به وضعیت فرهنگی این ازدواج ها به ضرر زنان است. توضیح آن مفصل است.
  • سردبير A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    55 7
    دوستان جامعه ي ايران به سمت خانواده هاي تك نفره حركت مي كند. حال يا اين افراد مجرد باقي مي مانند يا ازدواج كرده و سپس طلاق مي گيرند. در هر دو صورت گسترش خانواده هاي تك نفره مانند اروپا و امريكا امري اجتناب ناپذير براي جوامع در حال توسعه و توسعه يافته است.
    • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      25 14
      البته یه تفاوت با امریکا و اروپا داریم اینجا علاقه به تشکیل خانواده هست ولی امکاناتش و شرایط مالیش نیست
  • نیما A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    میزان طلاق و از اون بدتر طلاق عاطفی یا همون طلاق خاموش بین زوجهایی که طبق عرف در اونها مرد از زن بزرگتره هم خیلی بالاست کافیه یه نگاه به دور و اطرافتون بندازین اما کافیه یه ازدواجی که زن حتی شش ماه از مرد بزرگتره به کوچکترین مشکل برخورد کنه اونوقت همه زوم میکنن روی موضوع سن زن! ما تو این مملکت عرف نداریم یه مشت تعصبات جاهلی داریم فقط
    • مريم IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      56 1
      من فكرميكنم ادما با توجه به شرايط شخصي و بلوغ فكريشون بايد انتخاب كنن و براي همه هم يه نسخه نميشه پيچيد و خوبه كه واقعا تعصب بيخود در اين موارده كنا بذاريم در ضمن كسي اجبار نميكنه كه حتما خانمهاي بزرگتر رو انتخاب كنيد كه حامد گفته معلومه كه اكثر پسرا مخالفن يا ميلاد حميدي ميگه اين ظلم به مردهاست!اونهايي كه مخالفن اينكارو نكنن چرا از انتخاب ديگران واهمه دارند؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    84 47
    مهم اينه كه اون ازدواج پايدار باشه حالا هركدوم از طرفين هرچند سال ميخوان بزرگتر باشن
  • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    76 56
    پختگي شما از حرفت مشخصه! عزيز دلم مديريت و عقل و فهم مرد با سن بيشترش سنجيده نميشه، با عقل و فهم و شعورش هست!!خودم مردم ولي هستند آدمهايي كه دو برابر من سن دارن ولي فهم و دركشون نصف منم نيست! به شخصه ديدم مردي كه ٩ سال از دختره بزرگتر بوده و عقلش و شعور و مستقل بودنش به قدري پايين بود كه دخترك نتونست تحملش كنه!! (البته ديگه اختلاف سني زن بزرگتر مثلا ١٥ سال ديگه شايسته نيست)تو رو خدا عقلتون رو به كار بندازين و ياد بگيرين بدور از اين حرفهاي بيخود و فاكتورهايه قابل تغيير با توجه به شرايط و سطح فهم و شعور و فرهنگ خودتون و طرف مقابلتون تصميم بگيرين...
  • مهدی IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    واسه نونه !واسه نونه! تا تو خرج یومیه نمونه! که اگه تو اینوو بدونی این مطلبو نمی خونی!
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      19 25
      خبر یه فکری برا این مثبت منفیای تقلبی بکن مثلا این نظر که جزو اخرین نظراته چطور برخلاف ریتم بفیه کامنتها اینهمه مثبت گرفته؟ راست میگن بیکاری زیاد شده بخدا
  • ali IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    23 18
    منم موافقم
  • abm IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    15 18
    ایده ای نوین
  • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    11 12
    خانم ، آقا دعوا که نداریم ،من و اربابم با شرایط مذکور طی 10 سال زندگی مشترک سعیمونو کردیم،رابطمون به بلوغ نرسید و داستان دار شدیم و متاسفانه صدمات زیادی دیدیم ولی خیلی شیک و مجلسی تمومش کردیم.حالا شما نمی پذیری، می گی خوبه، می گی این حرفایی که می گن روشنفکری نیست،خوب راه خودت رو برو،سعیتو بیشتر بکن و شما موفق باش.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    19 45
    اونوقت اون خانم به جای شوهرداری باید بچه داری کنه.یعنی چی این حرفا؟از خودشون تز میدن!من به عنوان یک خانم به ضرص قاطع میگم که این سبک ازدواج جز ضرر و افسردگی هیچی برای زن نداره!وگرنه مردا که همیشه در هر حالتی خوشن!
  • shahram A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    41 5
    بحث خیلی خوبی-نظر کارشناسانم بسیار محترم و چون من نه روانشناس هستم و نه سوادی تو این زمینه دارم ترجیح میدم پاتو کفشی که از پام بزرگتره نکنم و همینطوری از هوا سخنان علمی رو نفی نکنم!! ولی از نظر شخصی هم من مشکلی با این ازدواجا ندارم و فک کنم تو اصطحکاکی که بین این ازدواجا با عرف جامعه هست بالاخره این نوع ازدواج هاهم یه جایی تو عرف پیدا میکنن و کم کم غیر طبیعی بودنشون کم رنگو کم رنگ تر میشه. راستش بعنوان یه پسر؛خود من تو دانشگاه همیشه با دخترایه بزرگتر از خودم و به قول معروف سال بالایی راحتتر میتونستم ارتباط برقرار کنم و صحبت کنم تا دخترای کوچکتر و یا حتی همکلاسی!!بیشتر با اونا احساس خودمونی میکردم و براهمینم به سمتشون متمایل میشدم.
  • امیر A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    100 6
    به نظر من مهم تفاهم و عشق بین دو نفر هستش.من مهندس عمران هستم و شانزده ساله که با همسرم که از من 17 سال بزرگتره واز ازدواج اولش 3 تا بچه داشت ازدواج کرده ام.سالهای اول به خاطر مخالفت دو خانواده از شهرمون به شهر دیگه ای نقل مکان کردیم ولی با وجود مشکلات بی شمار عشقمون به همدیگه باعث شد همه چیز رو پشت سر بذاریم و الان خدا رو شکر زندگی خوبی داریم
  • بی نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    62 6
    این بحث بزرگتر کوچکتر بودن زن فقط بخاطر مردسالار بودن جامعه ما هست وگرنه هیچ اسیبی برای جامعه نداره اسیب اونجایی وارد میشه که دخترها و پسرها چه بزرگتر چه کوچکتر قصد ازدواج با همو ندارند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
      10 56
      اینم میخواید به مردسالاری و تحجر و ... ربط دهید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ، همانطور که عرض کردم با توجه به کوتاه بودن بهار جوانی و جنسی زن نسبت به مرد و از دست دادن طراوت زن نسبت به مرد در زندگی چنین کاری از لحاظ علمی درست نیست و بسیار اشتباه هست.
  • مقیمی A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    15 66
    زنها زودتر از مردها به بلوع فکری می رسند و ازدواج با زن بزرگتر از خود اشتباه محضه و خانمه بعداز مدتی تبدیل میشه به یک مامان دیگه که داره بچه اش را بزرگ می کنه.چون خانمها شخصیتاً دنبال مردی هستند که بهش تکیه کنند نه یک جوان خامی که به اقتضای طبیعتش دیر به رشد کمال شخصیتی اش میرسه .البته این مطلب مطلق نیست ولی اکثریت را شامل میشه
  • سپيده EU ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    فقط مي خواستم بگم يه مثال از اين ازدواج كه همه ميدونين پر از پاكي و صداقت بوده ازدواج حضرت پيامبر(ص) و حضرت خديجه بوده پس نميشه راجع به همه يكسان قضاوت كرد،،،
    • امید زندگی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      60 7
      من هم میخواستم بگم تمام این نظرات کارشناسی و دیدگاه های کاربران هیچ کدام قطعی نیست و در نهایت سرنوشت و فرجام چنین ازدواجی به روحیات دو طرف بستگی داره و مثال هم بزنم به زندگی پیامبر و خدیجه که شما زحمت شو کشیدین ولی در عجبم از سیل منفی هایی که گرفتین انگار لاییک زیاد شده پس یه مثال غیر دینی میزنم در خانواده ما هم چنین ازدواجی سابقه داره و زندگی شون مث بقیه مردم کاملا عادیه
    • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
      14 52
      خانم سپیده در مورد مرگ زودتر خدیجه و بعد چند همسری پس از مرگ خدیجه هم در مورد پیامبر بگویید. ، پیامبر و خیلی از امامان چند همسر داشتند اما این اصلا با مزاج شما زنان خوب نیست اما ازدواج با زنان بزرگتر به دلیل عدم وجود شوهر (ناشی از بی تدبیری و عدم مدیریت که باعث شد مردان را از مردانگی بیندازد و زنان را از زنانگی بیندازد و مردان را زن و زنان را مرد) و الگوبرداری از پیامبر تنها در این زمینه برای شما مطلوب است!!!
  • حمید IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    44 2
    سلام تو هرسنی فهمیده و کم عقل هست به نظر من ربطی زیاد به سن نداره ولی الان با این وضعیت جامعه معمولا خانم های 30 بالا کم توقع ترند البته اینم بگم تو خیلی از کشور های خارجی این توقعاتی که الان بین دختر ها و پسر ها هست اصلا وجود نداره مثلا کسی واسه ظاهر ازدواج نمیکنه
  • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    19 3
    تنها اثر مثبتی که این طلاق ها و فروپاشی بنیان خانواده به دست فرهنگ سازان ایرانی داشته کم شدن رشد جمعیت بوده! کسی نیست اینجا به فکر طبیعت و درخت ها باشه؟! به خدا اونا مهمترن!
  • یک دانشجوی IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    22 6
    چنین گزارش هایی پیش از آن که کارشناسانه باشند، برای تسکین و توجیه کاهش شدید نرخ ازدواج و افزایش بی سابقه سن ازدواج است من دانشجوی دکترا هستم؛ وقتی روزی 1000تومن هم درآمد ندارم بر اساس چه منطقی می شود به ازدواج فکر کرد!
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    71 2
    كي ميخواين ياد بگيرين سرتون تو زندگي خودتون باشه و سعي نكنين نظرتون رو به ديگران القاء كنين و بخواين روش زندگي خودتون رو نرمالترين و بهترين روش جلوه بدين. چه كوچيكتر چه بزرگتر! هركس بايد خودش تصميم بگيره و تا وقتي تصميمات شخصي مثل اين براي مردم ديگه دردسري ايجاد نميكنه يعني به من و شما ربط نداره. پس حد و حدود خودتون رو بدونين و دنيارو با مغز محدود خودتون نسنجين!! چطور يكي خودشو عقل كل ميدونه ولي انقدر گستاخه كه به خودش اجازه ميده بگه اگه دختري كه خيلي مثلا ١٥ سال از شوهرش كوچيكتره يا پسري كه از خانومش كوچيكتره بخاطر پول ازدواج كرده؟؟!! شما كلاهتو سفت بگير باد نبره....
  • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    42 0
    من با جناب کنگرانی موافقم. یکی از بزرگترین عیوبی که در زندگی ما وجود داره اینه که یاد نگرفتیم در لحظه طندگی کنیم و قدر زندگیمون بدونیم. همیشه یا تو گذشته غرقیم یا داریم تلاش می کنیم برای آینده . این اشتباه هست. از ابتدایزندگی فکر نکینم که 20 سال دیگه چه میشه . اهداف کوتاه مدت مورد توجه قرار بدیم و زندگی کنیم واقعا. آینده خودش میاد.. و دلیلی هم نداره هرکس به هر نحو با زور هم که شده زندگی اش ادامه بده. تغییر سبک زندگی اسمش غربزدگی نیست وقتی ما همه ابزار زندگی غربی پذیرفتیم.
  • امید زندگی IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    32 2
    من هم میخواستم بگم تمام این نظرات کارشناسی و دیدگاه های کاربران هیچ کدام قطعی نیست و در نهایت سرنوشت و فرجام چنین ازدواجی به روحیات دو طرف بستگی داره و مثال هم بزنم به زندگی پیامبر و خدیجه که شما زحمت شو کشیدین ولی در عجبم از سیل منفی هایی که گرفتین انگار لاییک زیاد شده پس یه مثال غیر دینی میزنم در خانواده ما هم چنین ازدواجی سابقه داره و زندگی شون مث بقیه مردم کاملا عادیه
  • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    97 32
    خانم بنده 11 سال از من بزرگتره 9 ساله با هم زندگی میکنیم مشکلی هم نداریم
    • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
      6 50
      اولشه ، بعد شم معلوم نیست راست میگی ، بدی اینترنت همینه که میشه الگوهای غلط را با دروغ جا انداخت ، اگر هم راست میگی 2 روز بعد که همسرتان یائسه شد به مشکل بر می خورید.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      4 42
      نه بابا واسه مسخره گفتم! (طنز معکوس) آخه تو این زمان مردان هم با 11 سال کوچکتر از خودشون ازدواج نمی کنن چه برسه به زنان!!!
  • برای پردیس... A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    71 2
    نظرات کارشناسان رو خوندیم منم میخوام از بعد عاطفی به قضیه نگاه کنم تو دانشگاه با دختری آشنا شدم که یک سال و نیم از من بزرگتر بود خلاصه شرایط طوری پیش رفت که اون ازدواج کرد مدت هاست اون تفاهم اون عشق اون علاقه ای که به اون داشتم رو اون حسی که با اون داشتم هیچوقت نتونستم حتی ذره ای با یک نفر دیگه تجربه کنم رابطه به بنبست میخوره به نظر من 2 3 سال کوچیکتر بزرگتر بودن اونقدر مسئله حادی نیست گاهی با این محدود کردنها ضربه ی عاطفی میخوریم که بعدها متوجه میشیم که آدمی تنها یکبار عاشق می شود. سن و سال نمی شناسه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    13 11
    الان چه ماشيني سوار ميشي ناقلاااااااااااااااااااااااااا
  • سعيد A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    43 51
    من 24 سالم و با يك خانم 49 ساله ازدواج كردم الان هم 5 سال با خوبي و خوشي كنار هم زندگي مي كنيم و هيچ مشكلي هم نداريم پس خودمان هستيم كه همه چيز را الكي بزرگ مي كنيم
    • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      29 24
      حضرتعالی وقتی که خانمتون 60 ساله بشه 35 ساله هستید واقعا به نظرت چنین چیزی امکان پذیره؟وقتی 45 سالته باید خانمت رو از این بیمارستان به اون بیمارستان ببری
    • بی نام A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      19 11
      باورت سخته
  • رضا IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    33 19
    بنده با خانم میان سالی که 13 سال از من بزرگتر است ازدواج کرده ام و 1 ماه است که خوب زندگی می کنیم.
    • رضا A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
      40 52
      دیروز دعوامون شد! عین مامانم بهم دستور میده. طلاقش دادم رفت، الان میرم با 13 سال کوچکتر از خودم ازدواج کنم.
  • سيما A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    46 29
    من 52 سال سن دارم و با پسري كه 25 سال از من كوچكتر است ازدواج كردم خوشبختانه در اين چند سالي كه با هم زير يك سقف هستيم هيچ مشكلي نداشتيم و من از زندگي خود بسيار راضي هستم جوانان ما بايد در زندگي زناشوئي تفاهم داشته باشند
    • معین A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      20 9
      واااااای نظرات دیگه داره خیلی هندی میشه
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    25 14
    به نظر من بهتره هم سن باشند شمانظرتون چیه؟
  • میلاد حمیدی IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    16 73
    فعالان حقوق زن که 16 سال تمام است روی سناریوی برابری غربی زن و مرد کار می کنند با تضییع هر چه بیشتر حقوق مرد و تفکر جایگزینی زن به جای مرد بر ریاست خانواده با سست کردن بنیان خانواده و برجای گذاشتن فرزندن طلاق و بالابردنآمار طلاق،فساد و بیکاری مردان و تعداد بالای دختران تحصیلکرده و شاغل از سن ازدواج گذشته و به تجرد قطعی رسیده برای تبدیل سناریوی شکست خورده شان به برد مضاعف روی سیاست بزرگنمایی و از بین بردن به اصطلاح عرف برای وصلت دادن دختران بزرگتر با پسران کوچگتر کار می کنند تا هم افتضاح تاریخیشان را لاپوشانی کنند و هم به آرزوی دیرینه خود که ریاست زن بر خانواده است را شکل دهند. حتی در غرب هم چنین اتفاقی نیفتاد.اینجا که ایران اسلامی است، ایرانی که قرآن صراحتا در آیاتی ریاست مرد را اذعان کرده..
    • بی نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      58 4
      قرآن با برابری زن و مرد مشکل ندارد، شما مشکلی داری؟
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    71 4
    چند سال مهم نیست خیلی از دخترا هستن نازنازی بار اومدن بچن نسبت به سنشون پسرایی هم هستن که سختی زیاد کشیدنو مرد شدن.میتونن مکمل خوبی باشن واسه هم
  • باران IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    56 4
    سلام بنظر من اختلاف يك يا دو سال بزرگتر بودن خانوم مساله مهمي نيست كه اينقد جايه بحث داشته باشه. مسايل مهمتري از اختلاف سن تو زندگي وجود داره ...خانومها تو با اختلاف يكي دوسال بزرگتر هيچ مشكلي براشون پيش نمي ايد.
  • پاسخگو IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    53 2
    هیچی تو دنیا تعریف شده و محض نیست . یه زمانی به دست ملکه ها بوسه می زدن یه زمان دیگه ازادی بیان بود و هیچکس به دست کسی بوسه نمیزد ... یه زمانی خدیجه و محمد بودن و زمانی دیگه یوسف و زلیخا که زلیخا از وصال یوسف جوان شد و اینکه الان در این زمان زندگی مانا و پایدار مثل قدیم کمتر محتمل هستش پس بهتره بال بال نزنیم و کسی رو تحریک نکنیم و زندگیمون رو هرطور راحت هستیم ادامه بدهیم و کلن به کسی چه مربوطه که یکی میخاد بزرگتر بگیره یا کوچیکتر و دلیلش چی میتونه باشه ... ساختار جامعه عوض شده و بیشتر هم عوض خواهد شد پس بهتره قدیمی نباشیم تا بهمون سخت نگذره ...
  • ایمان A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    101 2
    سن تا سه سال که چیزی نیست !! خیلی از دخترا نسبت به سنشون خیلی نازنازی و ملوسن اصلا پسر احساس نمیکنه که از دختره کوچیکتره حتی فک میکنه بزرگترم هست ، پس بنظر من به اخلاق و رفتار دختر مونده و همچین دوست داشتن طرفین که بسیـــــــــــــــــــار مهمه و اینکه دختر حتماً از پسر حساب ببره و حرفشو گوش بده و نه نگه ..... دیگ واقعاً میتونن زندگی خوبی داشته باشن لطفــــــــــــــاً اینقدر بسته فکر نکنید دیدتونو گسترش بدین به اینجور زوج ها یجور خاص نگاه نکنید یا حرفی نزنید که ناراحت بشن اجازه بدید 2 نفری که همو دوس دارن بخاطر این مساله رنج نکشن .... بعداً حق الناس داره هااااااااااااااااا ..... خود دانی
  • امیر A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    74 2
    نمونه بارز این ازدواج ازدواج خدیجه باپیامبر هست خیلییییم ازدواج موفقی بوده
  • محمد رضا قاسیمی A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    20 2
    به نظر میرسد که در ازدواج درکنار مقوله سن شرایط محیط واخلاقی نیز مهم است
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    49 3
    به نظرمن هیچ اشکالی نداره نمیدونم بخدا من یکی بزرگتر از خودمو میخوام اونم منو میخواد ولی مامانم مخالفت میکنه من واسه انتخابم دلیل دارم ولی اون فقط میگه سنش بزرگه اون دختر خوبیه از هر نظر امیدوارم درس شه
  • حسین سرحال A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    10 8
    نظر همتونو خوندم با همتون موافقم!!!!!
  • گل بهار IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    34 7
    بنظر من ازدواج با زن بزرگتر باعث خوشبختی میشود بشرطیکه مرد بیشتر از سی سال داشته باشد
  • حسین A1 ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    33 8
    سلام من 24 سالمه وعاشق یک دختر25ساله شدم ولی هنوز بخاطر این یک سال مرددهستم.ازفامیل وحرف مردم میترسم.من بیکارم احتمالش60درصدهم معاف بشم وضع مالی خانوادم بدنیس میتونن دس وبالموبگیرن.دختره هم شاغله.هم من تک پسرم هم اون تک دختره.من شدیدا به نظرات شما دوستان گلم نیاز دارم راهنماییم کنید تایکی دیگه نبردتشplz
    • ملیحه A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
      48 6
      باهاش ازدواج کن هیچی نمیشه...مگر اینکه خودت دنبال حرف مردم باشی
    • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
      49 4
      یک سال تو زندگیت تاثیر نداره و اصلا این موضوع رو برای خودت بزرگ نکن و بد به دلت راه نده...
  • س IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    33 7
    پسرخالم با 3سال اختلاف سنی ازم خواستگاری کرده وخانوادها هم هیچ مشکلی بااین موضوع ندارن تازه خیلی هم راضین ولی من مردد هستم میترسم پشیمون شه من 24 سالمه
  • حسینی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    9 53
    با سلام خدمت دست اندر کاران اینجانب سیدعلی حسینی دو فرزند دارم که مجرد ویکی دانشجو ودیگری دبیرستان در میخواند .همسری دارم که 10سال از من بزرگتر هست همیشه باهم درگیری لفظی داریم وباعث شده که من وخانواده ام مشکل اعصاب پیدا کنه . از نظر شرعی وحکم شرع چیست آیا میتونم زن دیگری بگیرم و یا نه
  • ناشناس US ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    6 5
    بسیار عالی بود
  • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    42 1
    منم مخالفم بااینکه8سال ازشوهرم بزرگترم ولی واقعأخوشبختیم مشکلی نداریم بقیه فامیل حسرت عشق بین مارومیخورن زندگی سخت نیست مادیرشروعش میکنیم
  • طلا A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    34 1
    ایرانیان برا تموم تصمیمات زندگيشون اول عرف رو در نظر میگیرند خودشون و احساسشان در مرحله آخر ...به همین خاطر طعم لذت واقعی از زندگی نمی برن .....مهم این که زن و مرد با هم تفاهم داشته باشن و همدیگر رو دوس داشته باشن ....سن ی عدده. ...زن و مرد باید همدیگر رو درک کنن و تلاش کنند باعث آرامش و شادی همدیگر باشن....هدف از ازدواج فقط آرامش و شادی. ....حالا با هر شرایطی .....
  • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    26 2
    سلام24 سال دارم و نامزدم ده ماه ازم بزرگتره به نظر شما ایرادی نداره؟
  • محمد مهدی IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    52 1
    من 6 سال کوچکترم از خانمم و هیچ مشکلی نداریم بستگی داره که چقدر با هم تفاهم داریم
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    21 1
    مهم اشتراکات فکری است و نزدیکی عقیدتی و فرهنگی سن مهم نیست
  • فهیمه A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    21 6
    میخام با پسری که 3 سال از خودم کوچیکتره ازدواج کنم ..به نظر شما امکانش هست بعدا مشکلی واسم پیش بیاد؟
  • ت A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    30 9
    سلام من 24 سالمه زنم 25 سال ازم بزرگتره و بعد 4 سال ازدواج مشکلی پیش نیامده وقتی عشقی واقعی باشه این حرفا کشکه
  • سامی A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    30 0
    سن و این مسائل حاشیست... فقط یه چیزی رو مطمئنم.. پول داشتن لزوما خوشبختی نمیاره اما پول نداشتن قطعا بدبختی میاره... گرفتی
  • او IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    26 1
    حرف اول و آخر و عشق میزنه . تمام
  • امیر A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    10 6
    من هفده سالمه با دختر عمه ام که نه ماه ازم بزرگ تره درسته ازدواج کنم در آینده؟ چه تفاهم هایی برای زندگی مشترک مهمه؟ لطفا جواب بدید