۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳

مجید جلالی

استفاده از جادوگر در فوتبال ايران؟! همكاري با جادوگر براي گرفتن نتيجه؟! پناه بردن به رمال براي رسيدن به موفقيت؟! خدا را شكر هيچ‌يك از اين وصله‌ها به من نمي‌چسبد و آنهايي كه من را مي‌شناسند، مي‌دانند به عنوان يك معلم، همواره در اين فوتبال از حواشي دور بودم و هرگز حتي به قيمت از دست دادن شغل و جايگاه خودم از كاري كه به آن اعتقاد دارم، دست برنداشتم و پايم را از راهي كه طبق اصول خودم انتخاب كردم، بيرون نگذاشتم اما به عنوان رئيس كانون مربيان ايران و در جايگاه يك مربي كه از رواج خرافه‌پرستي در فوتبال ايران احساس خطر مي‌كند، از روزنامه خبرورزشي به عنوان روزنامه‌اي پرتيراژ و پرمخاطب مي‌خواهم مقابل اين موج خرافه‌پرستي بايستد و با آنها كه مقابل هرگونه ارتقاي علمي فوتبال به هر نحوي و شكلي گارد مي‌گيرند و خواسته يا ناخواسته تلاش مي‌كنند فوتبال ايران را از مسير علمي شدن به بيراهه واپس‌گرايي بكشانند، مقابله كند.

در بحث جادو و جادوگري، هر مسلماني اگر سر سوزني به خداوند اعتقاد داشته باشد، مي‌داند خالق، مخلوق را از گرايش به سحر و جادو منع كرده است. خرافه‌پرستي و پناه بردن به سحر و جادو، انسان را از مسير تكامل دور مي‌كند و او را به تباهي مي‌كشاند. گناه ترويج خرافه‌پرستي و دامن زدن به باورهاي خرافي هم كمتر از گناه كساني نيست كه به قول شاعر «چون نديدند حقيقت، ره افسانه زدند». به عنوان يك مربي دوست ندارم باور كنم همكارانم براي آن كه نتيجه بگيرند، تئوري، طراحي تمرين، آناليز حريف، برطرف كردن نقاط ضعف تيم و تقويت قابليت‌هاي فني بازيكنان را كنار گذاشته‌ و سراغ خرافات رفته‌اند.

البته اگر منظور از اين گزارش‌ها، من و تيم من باشد از دست‌هايي كه در كار است تا آرامش را از تيم من بگيرند، نمي‌گذرم. آن‌موقع كه نتيجه نمي‌گرفتيم، مي‌گفتند فوتبال بلد نيست و فقط افكار دفاعي دارد. حالا كه مي‌بريم، مي‌گويند دليل پيروزي‌هايش فني نيست! اما اگر منظور، من و تيم من نيست، از رسانه‌ها تقاضا دارم به جاي اين گزارش‌ها به مسائل فني تيم‌ها بپردازند. معتقدم حتي پرداختن به باورهاي خرافي هم باعث ترويج ناخواسته خرافه‌پرستي مي‌شود. در جامعه ديده‌ايم بانوان محترمي كه براي باز كردن گره زندگي‌شان و پي بردن به ابهاماتي كه در زندگي دارند، سراغ فالگير مي‌روند و دوست ندارم حالا رفتن سراغ رمال، راه حلي براي خروج از بحران در فوتبال باشد. بحران نتيجه‌گيري را بايد با علم، كار علمي، تحقيق، تمرين و تاكتيك پشت‌سر گذاشت، نه با پرداخت پول به كلاش‌هايي كه به قول خبرورزشي از سست‌ايماني و كم‌سوادي برخي مربيان سوءاستفاده مي‌كنند.

به خبرورزشي كه رويكرد جالبي داشته و نقد فني عملكرد تيم‌هاي ليگ برتري را به كارشناسان و مربيان سپرده، يك توصيه دارم؛ براي كمك به علمي شدن فوتبال، برنامه‌اي تدارك ببينيد و سر تمرين تيم‌ها حاضر شويد. تمرين تيم‌ها را با آنچه در زمين ارائه مي‌دهند، مقايسه كنيد تا هم عيار كادر فني تيم‌ها دست‌تان بيايد و هم تماشاگران فوتبال و مخاطبان روزنامه با مباحث فني آشنا شوند. اگر مي‌خواهيد مانع پسرفت فوتبال شويد و مقابل خرافات بايستيد، بهترين و مؤثرترين راه، كمك به پيشرفت فوتبال روز و تلاش براي علمي شدن فوتبال ايران است. در اين راه روي من و مربياني مثل من حساب كنيد. بياييد با هم فوتبال فردا را بسازيم، حتي اگر با هم اختلاف داريم و برخي تفكرات‌مان با يكديگر سازگار نيست، ساختن فوتبال فردا مي‌تواند وجه اشتراك ما باشد. بياييد كاري كنيم كه در آينده - چه بوديم و چه نبوديم- نام‌مان را با افتخار بر زبان بياورند.
راضي نباشيد نوشته‌هاي شما- اگرچه نيت‌تان مبارزه با خرافه‌پرستي است- ناخواسته باعث ترويج جادو و جنبل در اين فوتبال شود.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =