دموکراسی برای اقلیتی پول‌دوست که هر روز ثروتمندتر می‌شوند

کتاب «دموکراسی برای اقلیت» به قلم یکی از منتقدان آمریکایی به نام مایکل پرنتی با ترجمه شجاعیان و عرب‌زاده توسط نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، نویسنده در کتاب «دموکراسی برای اقلیت» با ارائه‌ آمارها و نمونه‌های متعدد به نقد ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایالات متحده پرداخته و معضلات درونی و سرشتی آن را آشکار می‌سازد.

آنطور که ناشر گزارش داده، كتاب حاضر در مجامع مختلف و از سوی چهره‌های مختلف دانشگاهی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته و به زبان‌های مختلف ترجمه شده و حتی در مواردی متن درسیِ دانشگاهی نیز بوده است. مخاطبان كتاب صرفاً دانشجویان یا اساتید رشته‌ علوم سیاسی و مطالعات آمریكا نیستند بلكه بسیاری از دانشجویان و محققان حوزوی و دانشگاهی در رشته‌های مختلف تحصیلی می‌توانند مخاطب كتاب باشند.
متن روان و به دور از پیچیدگی‌های یك متن فنی و تخصصی، موجب می‌شود كتاب برای بسیاری از مخاطبان عام نیز كاملاً قابل استفاده باشد.

پرنتی معتقد است «بسیاری از سیاست‌های دولت به سود سرمایه‌گذاران بزرگ و به شدت به ضرر سایر مردم است... كلان ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند و آن قدر پول دارند كه نمی‌دانند با آن چه كنند و شمار كسانی كه زیر یا نزدیك خط فقر زندگی می‌كنند همچنان بیشتر می‌شود.»

به نظر نویسنده‌ كتاب نظام سیاسی ایالات متحده نظامی پول‌سالار است. سركوب سیاسی فراگیر و گسترده‌ای در جامعه آمریكا وجود دارد كه مستمراً مشغول پاكسازی و اخراج رسانه‌ها، مجامع و سازمانه‌هایی است كه به پول‌سالاری معترض هستند و از منافع عمومی در مقابل سرمایه‌سالاران، دفاع می‌كنند. در چنین نظامی انتخابات هم وجود دارد اما این انتخابات سرپوشی برای نظام سرمایه‌سالار و پول‌سالار است، زیرا شرط پیروزی و حتی شرط كاندیدا شدن در انتخابات پول و ثروت‌های كلان است.

او معتقد است نخبگان حكومتی ترجیح می‌دهند و به جای یك حكومت آشكارا استبدادی، یك «دموكراسی برای اقلیت» داشته باشند. حكومت مبتنی بر نمایندگی، الگوی مفیدی برای آمریكای شركتی است: هم سرمایه‌بان و هم مردم‌یار؛ یعنی در نقش متفاوت. بدین‌ترتیب حكومت نقابی از مردمسالاری را بر چهره می‌زند و حمایت عمومی را جلب می‌كند و وضعیت موجود را مدیریت می‌كند».

نویسنده همچنین به نقش لابی یهودیان و صهیونیست‌ها در هدایت سیاست‌های داخلی و خارجی ایالات متحده تقریباً هیچ اشاره ای نمی‌كند. با این وجود، كتاب اطلاعات و تحلیل‌های دقیق و ارزشمندی درباره‌ نحوه‌ عملكرد نظام سیاسی ایالات متحده به دست می‌دهد. نویسنده علاوه بر نقد سیاست و حكومت در ایالات متحده برخی راهكارهای عملی برای اصلاح نظام پیشنهاد می‌دهد.

«دموکراسی برای اقلیت» در 592 صفحه و با قیمت 18هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد EU ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 0
    هجده هزار تومان گران است
  • ایران A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    1 0
    اسم نظام امریکا کاپیتالیسم است به معنی قدرت سرمایه و سرمایه گذار به معنی حمایت از سرمایه و سرمایه گذار. با این وجود مردم از تمام دنیا از جمله ایران آرزوی رفتن به امریکا را دارنند. اسم نظام ما نظام اسلامی است. قرار نیست در این نظام یک عده بچه پولدار "آقازاده" با پورشه و بی ام و به مردمی که پراید هم نمی توانند بخرنند فخر بفروشند. قرار نبود عده در خانه های متری 15 تای 25 میلیون زندگی کنند و عده حتی یک متر هم نتواننند بخرنند..قرار نبود رئیس بانک ملی "اقای خاوری" بیت المال مردم بدبخت را بدزد و فرار کند و بابک زنجانی ها و شهرام جزایری ها یک شبه میلیارد بشونند./ بجای نقد دیگر نظام ها بگدارید ببینیم در نظام ما چه می گذرد.