۰ نفر
۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۸

دکتر محمد نهاوندیان

در توسعه هماهنگ اقتصادها، انتقال تکنولوژی،نقش تعیین کننده‌ای دارد تا صادرکننده و واردکننده در فرآیند توسعه بتوانند حرکت کنند.

سال هایی را که می گذرانیم رشد صدور خدمات نسبت به دو دهه گذشته روند رو به رشدی داشته است،به صورتی که در حال حاضر سهم خدمات در اقتصاد جهانی و در اقتصادهایی با رشد و درآمد سرانه بالا، تبدیل به سهم غالبی شده است.

یکی از جاذبه‌های صدور خدمات ایران در بازارهای هدف این است که شرکت‌های ایرانی با روی خوش و در شرایط مساعدتری نسبت به رقبای خود به «انتقال تکنولوژی» اقدام می‌کنند.

در سفر اخیر خود به کشور سوریه حضور فعال شرکت های ایرانی که غالبا از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی هستند را مشاهده کردم.

صنایع خودروسازی ایران در بسیاری از کشورها مشغول فعالیت هستند و در مورد ساخت نیروگاه‌ها،ساختمان سازی،انتقال نیرو و سایر پروژه‌ها نیز شرکت‌های ایرانی فعال هستند و این پیام را منتقل می‌کنند که ایرانی‌ها در انتقال تکنولوژی و دانش فنی ممسک نیستند.

نگاه واقع‌بینانه به سیکل تولید محصول نشان می‌دهد که هر کالایی با یک اختراع آغاز می‌شود و بعد از تولید انبوه به بازارهای داخلی و بین‌المللی راه پیدا می‌کند و سپس باید تکنولوژی تولید آن کالای خاص به خارج انتقال پیدا کند.

اگر به صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان «تعامل فرهنگی و تفاهم سیاسی» نگاه کنیم،لازمه توفیق در صدور خدمات فنی و مهندسی «تقویت فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه در صنعت و دانشگاه» است.

باید توجه داشت که برخلاف صدور کالا درجه تبادل فرهنگی در صادرات خدمات بالا است.در جریان صدور خدمات انسان‌ها با هم در تماس هستند و تعامل فرهنگی و تفاهم سیاسی در پی آن شکل می‌گیرد و دنیای امروز نیازمند این نوع تعامل است.اگر فعالان اقتصادی کشورهای مختلف با هم در تماس باشند،خیلی از تصویرهای نادرست از میان می‌رود.

بنا به دلایل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باید با حمایت مستمر دولت و برنامه‌ریزی در زمینه افزایش صدور خدمات پیش برویم، ضمن آنکه حرکت در این مسیر با استقبال روبه‌رو است،چرا که صدور خدمات تبلیغ عملی برای صدور کالا است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =