۰ نفر
۸ مهر ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۲

نهاوندیان با شخصیتی سیاسی بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی تکیه زد اما عملکردی اقتصادی از خود برجای گذاشت.

پویا دبیری‌مهر: محمد نهاوندیان، فرزند حاج جعفر نهاوندیان، بنیانگذار حسینیه زنجانی‌ها در خیابان شیخ هادی تهران است. وی دوره دبستان را تا سال پنجم در مدرسه جعفری خواند که در آن ایام، مدرسه شماره یک جامعه تعلیمات اسلامی بود. دبیرستان را هم در دبیرستان علوی گذراند که بیشتر آقایان همانجا درس خوانده‌اند.

سال 51 که به دانشگاه پاگذاشت، رشته اقتصاد را برای خود انتخاب کرد. در سال 64 به همراه همسر و چهار فرزند خود به آمریکا رفت و در دانشگاه جورج واشینگتن در رشته اقتصاد فوق لیسانس گرفت. دکترای خود را نیز در این رشته گرفت و سال 72 به ایران بازگشت و بلافاصله به وزارت بازرگانی که مدیریتش برعهده یحیی آل اسحاق بود رفت و معاون او شد.

مشاور اقتصادی سیدمحمد خاتمی، رئیس مرکز ملی جهانی شدن و رئیس شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما سمت‌هایی بود که از سال 80 تا 84 برعهده داشت. به واسطه نشستن پای درس شهید مطهری از همان زمان با علی لاریجانی دمخور بود و در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در سال 84 مدیریت اقتصادی برنامه‌های وی را برعهده گرفت.

تصمیم محمد نهاوندیان برای حضور در طبقه هفتم اتاق بازرگانی ایران پایانی بود بر سه دهه ریاست علینقی خاموشی بر پارلمان بخش خصوصی. انتخابات اتاق بازرگانی در بهار سال 86 که برگزار شد، در نتیجه پیروزی نهاوندیان طیف اصولگرای سنتی متعلق به بازار برای خروج از اتاق بازرگانی شال و کلاه کردند و برخی پیروزی نهاوندیان را نتیجه اختلافات درونی طیف سنتی دانستند و کلید طبقه هفتم اتاق بازرگانی ایران را که حالا در دست نهاوندیان بود مدیون گروه تحول خواهان دانستند.

عملکرد نهاوندیان در اتاق بازرگانی اما بر حقانیت وی صحه گذاشت. وی با شخصیتی سیاسی بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی تکیه زد اما عملکردی اقتصادی از خود برجای گذاشت. بنیانگذار نشست‌های صبحانه در هنگامه ریاست بر اتاق تهران، راه و رسم جدیدی را با خود به خیابان طالقانی آورد. هم او بود که سبب شد محمد خاتمی اولین و آخرین رئیس‌جمهوری باشد که تاکنون به اتاق پا گذاشته است.
نزدیکی بیش از پیش دولتی‌ها و وزرای کابینه دولت نهم با اعضای اتاق بازرگانی در قالب نشست‌های ماهانه را نیز اتاقی‌ها مدیون دیپلمات همیشه رئیس هستند. او کاری کرد تا وزانت به ساختمان شماره 254 خیابان طالقانی بازگردد.

 

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فانی IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۷/۰۹
    0 0
    کم هستند مثل ایشان
  • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۶
    0 0
    پویا دبیری محمد نهاوندیان هنرمندانه توصیف کرد؛تیتر در خور شخصیت نهاوندیان هم انتخاب کرده.