۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۹

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌گوید: ایران نباید در شرایط بحران اقتصاد جهانی "یکجانشینی" پیشه کند.

به گزارش خبرآنلاین، محمد نهاوندیان در حاشیه سومین کنفرانس خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی در جزیره کیش در جمع خبرنگاران با اشاره به تداوم بحران اقتصاد جهانی و موقعیت خاص ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: ایران باید بتواند در بحران فعلی اقتصاد جهانی به خوبی سرمایه‌های سرگردان در دنیا را جذب کرده و بخشی از آن را در پروژه‌های کشورهای مسلمان به اشتراک بگذارد. وی افزود: اگر بخواهیم به اهداف سند چشم‌انداز با توجه به جمعیت جوان ایران دست یابیم باید بیش از گذشته در سایه جذب سرمایه‌گذاریها فرصت شغلی ایجاد کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: مناطق آزاد می‌تواند نقاط تمرینی برای آنچه در اقتصاد کشور به لحاظ جذب سرمایه‌گذاری نیاز است، باشند به شکلی که با کاستن از مقررات و شتاب بخشیدن خدمات‌رسانی دوایر دولتی به سرمایه‌گذاران و شفافیت اطلاعات و ثبات در مدیریت سرمایه‌گذار را ترغیب به این کنند که تصمیم‌گیری بهینه‌ای در تعیین محل سرمایه‌گذاری خود داشته باشند.

وی با بیان این که از لازمه‌های کار سرمایه‌گذاری ارائه خدمات بانکی است، تصریح کرد: در بین کشورهای اسلامی باید اقدام نوآورانه‌ای برای تسهیل روابط بانکی و خدمات بانکی صورت گیرد و برای تعیین نرخ ریسک سرمایه‌گذاری نباید به معیارهای تعیین نرخ ریسک که توسط برخی کشورهای غربی مشخص می‌شود، اکتفا کرد، ما می‌توانیم با پایین آوردن نرخ ریسک، پوشش بیمه‌ای را افزایش دهیم. نهاوندیان تأکید کرد: اولویت دادن به پروژه‌هایی که همکاری بین کشورهای اسلامی را پوشش می‌دهد باید در دستور کار سیاست‌های پولی و مالی بین این کشورها قرار گیرد و دولت‌ها می‌توانند بانک‌ها را حمایت کنند تا افزایش مبادلات درون‌گروهی محقق شود.

به گفته نهاوندیان در تعیین نرخ فهرست کشورهای اسلامی در مبادلات بین این کشورها نباید به رتبه‌بندی‌ها و تعیین ریسک‌های صورت‌گرفته از سوی آژانس‌های غربی اکتفا کرد. رئیس اتاق ایران همچنین ایجاد تسهیلات مشترک تجاری در حمل و نقل را گام دیگری برای توسعه همکاری کشورهای اسلامی توصیف و خاطرنشان کرد: به این ترتیب افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مانند خطوط کشتیرانی، جاده‌ها و بنادر صورت می‌گیرد. به گفته نهاوندیان باید علائم اطمینان بخشی از سوی ایران به جامعه جهانی منعکس شود که در این راستا توجه ویژه‌ای به پتانسیل عظیم اقتصاد کشورهای اسلامی که در شرایط رکود به عنوان محرک اقتصاد جهانی به شمار می‌آیند، ارائه شود. وی گفت: برای سامان بخشی به تجارت و سرمایه‌گذاری بین کشورهای اسلامی نیاز به گامهای عملی، تسهیل تجارت و رفت و آمدها و نیز برداشتن موانع تجارت از سر راه داریم به نحوی که لغو روادید بین کشورهای اسلامی و برای فعالان اقتصادی و یا صدور ویزا در فرودگاههای این کشورها صورت گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =