۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸

اولین بار فنلاندیها سونا(خشک) را بکار گرفتند. گفته می شود که از هر سه خانه در فنلاند یکی از آنها دارای سونا می باشد.از سونا همه می توانند استفاده نمایند.پیر،جوان،زن،مرد،نوزاد،خردسال و خانم باردار و حتی حیوانات، فقط باید قبل از استفاده با پزشک مشورت نمود.

فنلانديها معتقدند كه سونا بدن آنها را از استرس ها و سموم آزاد مي كند.

در سونا چه اتفاقي مي افتد؟

به محض ورود به سونا بدن به گرما واكنش نشان مي دهد، درجه حرارت بدن به 39 درجه سانتيگراد مي رسد، مويرگها گشاد مي شوند، منفذهاي پوست باز شده و شروع به تعريق زياد مي كنيم. جريان خون و جابجائي مواد در بدن افزايش پيدا مي كند. تعداد ضربانهاي قلب از متوسط 70 به 100 عدد در دقيقه مي رسد. راههاي تنفسي بازتر مي شوند،تنفس بهتر و راحت تر انجام مي شود و ميزان دريافت اكسيژن بر اثر تاثير هواي خشك و گرم بيشتر مي شود. بدليل تغييرات سريع درجه حرارت انعطاف پذيري (الاستيسيته) عروق بهبود مي يابد. بر روي تنوس پوست تاثير عالي مي گذارد و باعث سريع شدن سوخت و ساز سلوليت (چربي زير پوست ران و كپل) مي شود. بر سرعت متابوليسم افزوده مي شود و با كمك سونا سبك تر و لاغرتر مي شويم.

به غير از اين سونا باعث تقويت مقاومت در مقابل عفونتهاي ويروسي شده و دوباره سازي سلولها را تسريع مي بخشد.
قبل از وارد شدن به سونا بايد يك دوش عميق گرفته و سر را كاملا خشك نمود. دربدو ورود به داخل سونا حتي المقدور در موقعيت خوابيده و با يك حوله بلند در زير خود قرار بگيريد.از سكوهاي پائين شروع كرده زيرا كه درجه حرارت كمتر مي باشد. در شروع زمان كوتاهي را در سونا مانده و زمانيكه بدن به آن عادت نمود مي توان تا 30 دقيقه نيز در سونا ماند.

بعد از هر اقامت در سونا تا حدود 1 ليتر مايعات از دست مي دهيد. پس لازم است كه مايعات زيادي قبل و بعد تعريق كردن بنوشيد. از نوشيدن قهوه, الكل و نوشيدني هاي گازدار خودداري نمائيد. با شكم پر به سونا نرويد, همچنين با شكم خالي نيز رفتن به سونا پيشنهاد نمي شود. 2 ساعت قبل از رفتن به سونا غذاي سبك بخوريد. قبل از خروج از سونا كمي نشسته, سپس بلند شويد. با اين كار از سرگيجة احتمالي جلوگيري مي نمائيد. اگر در سونا احساس ضعف و يا سرگيجه نموديد از آن خارج شده به پشت خوابيده و پاهاي خود را بالا بگيريد. بعد از خروج از سونا حتماً با آب سرد دوش گرفته و يا داخل يك حوضچة آب سرد شويد. زياده روي نكنيد, فقط تا زماني در سونا بمانيد كه براي شما لذت بخش است.

تفاوت ميان سوناي خشك و تر
سوناي خشك مشهورترين و پرطرفدارترين سونا در جهان مي باشد. نام آن از زبان فنلاندي گرفته شده و از چوب ساخته مي شود. معمولاًُ وقتي كه صحبت از سونا مي شود منظور سوناي خشك مي باشد, ولي سوناي تر (ترك) و همچنين سوناي روسي نيز معروف مي باشد. در سوناي خشك درجة‌ حررات بين 80 تا 130 درجة سانتيگراد مي باشد ولي در سوناي تر به ندرت از 50 درجة تجاوز مي كند. سوناي تر حداكثر درجة رطوبت را دارد.

بعلت اختلاف در ميزان رطوبت هوا سوناي تر بعد از سوناي خشك پيشنهاد مي شود.
مزاياي سونا براي بدن متفاوت مي باشد. معروف است كه تصوير ريه هاي انسان پوست او مي باشد و به همين د ليل لازم است كه اين پوست از مواد مضر پاك گردد. سونا يك چيز ايده آل براي بهبود تنفس پوست مي باشد. با تهوية بهتر پوست و سونا گرفتن مداوم شانس سالم ماندن آن بيشتر مي شود. سونا دردهاي روماتيسمي را تسكين ميدهد.لازم است كه حداقل يك بار در هفته به سونا رفت.

تذكر
قبل از رفتن به سونا با پزشك خود مشورت نمائيد. به افرادي كه از بيماريهاي قلبي - عروقي, ريوي و يا واريس رنج مي برند, رفتن به سونا پيشنهاد نمي شود.
براي بعضي ها سونا مانند شوك مي باشد. بايد محتاط بود و به سفارشات متخصصين گوش داد و اصول تجربه شده را رعايت نمود.
چرب كردن پوست با روغنهاي مختلف قبل از رفتن و يا در حين حضور در سونا پيشهاد نمي شود. معمولاً اينكار را بعضي از افراد براي تحريك تعريق خود انجام مي دهند كه اين خود باعث خفه كردن پوست مي شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504208

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =