۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
برانکو از جهنم آبی به جهنم قرمز

پرسپولیس که هرازگاهی سراغ مربیان کروات را می‌گیرد، این بار سراغ کسی رفته که تجربه زیادی در ایران و تیم ملی دارد و این می‌تواند برگ برنده‌ای برای مدیران و باشگاه پرسپولیس باشد، هر چند شرایط فوتبال ایران و بازیکنانش نسبت به چند سال قبل بسیار تغییر کرده و همین مساله باعث می‌شود که آقای برانکو هم برای تطابق با وضعیت جدید مدتی زمان نیاز داشته باشد.

برانکو ایوانکوویچ حدود یک سال و نیم است که از جهنم آبی (لقبی که به تیم دینامو زاگرب کرواسی که رنگ لباسش آبی است داده شده است) اخراج شده و حالا قرار است در یک جهنم دیگر آن هم از نوع قرمزش کار کند. باشگاه‌هایی که از لحاظ پرحاشیه بودن در دو کشور و انتظارات هواداران، شباهت‌های زیادی به هم دارند.
برانکو در ایران و تا حدودی در کرواسی به پروفسور مشهور شد چون جزو اولین مربیانی بود که لیسانس تربیت بدنی گرفت (در اکثر کشور‌های اروپایی لیسانسه را پروفسور خطاب می‌کنند) ولی او در کرواسی به «تاناتس» بیشتر مشهور است؛ تاناتس یک نوع رقص دو نفره است که البته در مورد برانکو صدق نمی‌کند. به او لقب تاناتس را داده‌اند چون پدر او بوسنیایی بود و در کودکی از بوسنی به کرواسی مهاجرت کردند و هر کس از او در مورد ریشه‌اش می‌پرسید، او که نمی‌توانست بوسنی را خوب تلفظ کند می‌گفت «تاناتس» و از آن به بعد معروف شد به «تاناتس»!
برانکو یک سال و نیم گذشته را در شهر خود واراژدین و در مجموعه ورزشی که شامل سالن‌ها و چند زمین فوتبال و کا فه تریا بود می‌گذراند. آخرین دوره مربی‌گری پروفسور در دینامو زاگرب دو ماه هم طول نکشید و به دلیل نتایج بسیار ضعیف، به شکل تاسف‌برانگیزی از طرف همه کاره باشگاه، زدراوکو مامیچ اخراج شد، با اینکه این دوره سوم مربی‌گری او در دینامو زاگرب بود و در دو دوره گذشته نتایج خوبی در لیگ و نتایج بدی در اروپا گرفته بود.
روایت است که در یکی از دوره‌های مربی‌گری‌اش، تنها بعد از یک باخت و در مسیر برگشت به زاگرب، مدیر باشگاه مامیچ او را از اتوبوس پیاده کرده و دستور اخراجش را داده، اتفاقی که پس از کسب چند نتیجه ضعیف رخ داد. مامیچ معتقد بود که او اتوریته لازم را برای هدایت باشگاه بزرگی مثل دینامو زاگرب ندارد. اگرچه او هم به مدیر باشگاه گفت که تو تربیت خانوادگی نداری! مدیر باشگاه دینامو زاگرب برای خودش یک اعجوبه است، سالیان سال است که ریاست باشگاه را به عهده دارد و تنها از فروش بازیکن هزینه خودش و دینامو را درمی‌آورد. می‌گویند مربیان باید به دلیل داشتن همین سیاست با او تعامل داشته باشند و در مورد ارنج بازیکنان در زمین با او هماهنگ باشند. وحید حلیل حوجیچ مربی بزرگی بود که به دلیل دخالت‌های او چند صباحی بیشتر در دینامو دوام نیاورد و رفت. مامیچ با اینکه پول دارد هیچ موقع دنبال مربیان بزرگ نرفته و نمی‌رود چون می‌گوید آنها خودشان را بیشتر از بقیه چیز‌ها دوست دارند.
برانکو در دینامو زاگرب ماهی حدود ۲۰ هزار یورو درآمد داشت و به نظر می‌رسد بابت فسخ قرارداد ۵۰۰ هزار یورو گیرش آمده باشد. او پولش را در مجموعه ورزشی‌اش خرج می‌کند و با نشستن در کافه‌تریا و لذت بردن از منظره آن منتظر یک پیشنهاد خوب مانند پرسپولیس می‌ماند.
برانکو در شاندونگ چین در رقابت با استاد خودش با فاصله ۱۵ امتیازی قهرمان شد. برانکو در کرواسی یک جنتلمن محسوب می‌شود، مردی خوش تیپ و خوش لباس که بیشتر از همه از ترکیب کت قهوه‌ای و پیراهن آبی استفاده می‌کند. زیاد هم کراوات را دوست ندارد- که از این نظر حضور در ایران امتیازی است- اگرچه ریشه کراوات از کشور خودش است. صورت سردی دارد و بعضی به مزاح یا جدی می‌گویند که تیم‌هایش هم مثل خودش سرد و کم‌هیجان بازی می‌کنند.
برخلاف بلاژویچ، از برانکو نباید انتظار مصاحبه‌های داغ را داشت و معمولا نمی‌شود تیتر تند و تیزی از زیر زبانش بیرون کشید. او شاید حتی بیش از حد بی‌حاشیه و آرام است و خیلی وقت‌ها بزرگترین حاشیه او‌‌ همان بی‌حاشیه بودنش است. استرس را از طرف مدیر و هواداران دوست ندارد، اهل تعامل با بالا دستی است، کم عصبانی می‌شود ومعمولا خونسرد است وشاید هم همین خصوصیات اخلاقی در شیوه بازی تیمش هم تاثیرگذار باشد. تیم‌هایش با ریتم تندی بازی نمی‌کنند، تعویض ریتم بازی در آنها به ندرت اتفاق می‌افتد، شور و حال کمتری دارند و از جنگندگی‌های زیاد در آن خبری نیست. در بازی‌هایش سورپرایز کمتر می‌بینی. او اهل مطالعه است و فوتبال روز را دنبال می‌کند ولی کماکان بر اصول قبلی خودش استوار است.

در پرسپولیس کاربسیار مشکلی دارد، نه مدیر با اتوریته بالایی در کنارش است و نه بازیکنان در سطح بالا؛ توقعات بسیار بالا و تحمل بسیار پایین. باید به تیم ثبات بدهد، سطح کیفی بازی آن را ارتقاء دهد و از همه مهم‌تر نتیجه هم بگیرد.
یک بارمرحوم آقای ایویچ به من گفت وقتی که به مربی‌گری آژاکس آمستردام انتخاب شدم رئیس باشگاه گفت: در خانه، هم باید نتیجه بگیری، هم خوب بازی کنی، اما در خارج از خانه، نتیجه اولویت دارد. این سرنوشتی است که در انتظار آقای برانکو خواهد بود، هوادار و رسانه، هم بازی زیبا می‌خواهند و هم نتیجه خوب. او در اولین روز حضور دوباره‌اش در استادیوم آزادی پرسپولیس را با صدهزار هوادار تحویل گرفت باید دید در روز رفتن چند نفر او را بدرقه می‌کنند.
دکتر خسرو خرم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409547

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    5 4
    لایک
  • افشین A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    4 1
    باهاش قهرمانیم اس دق لال رو هم 4 تایی می کنیم