یک کامیون قهرمانی و افتخار در نیمه پایینی جدول!

شروع کار لیگ هفدهم همه را سورپرایز کرده است. تصور قعرنشینی تراکتورسازی تبریز حتی با وجود بازیکنانی که از دست داد یا محرومیت از جذب بازیکن جدید دور از ذهن بود.

روزنامه خبرورزشی نوشت: همچنین ناکامی‌های دنباله‌دار سپاهان و کسب تنها 2 امتیاز از 9 امتیاز مجموع در شروع فصل یا حتی نشستن استقلال در نیمه دوم جدول رده‌بندی از جمله اتفاقاتی بود که بعد از گذشت 3 هفته از لیگ، همه را سورپرایز کرد.

 

فراموش نکنید این نتیجه کامل لیگ ما نیست. فعلاً فقط ۲۷۰ دقیقه از لیگ گذشته و هزاران اتفاق ریز و درشت باید در ماه‌های بعد اتفاق بیفتد. قطعاً شکل و شمایل جدول رده‌بندی تا پایان فصل ده‌ها بار دچار تغییر می‌شود و بدون تردید تیم‌هایی مثل استقلال، سپاهان، پیکان، حتی تراکتورسازی و سپیدرود خود را پیدا می‌کنند و در جدول به رشدشان ادامه خواهند داد. در نیمه اول جدول نیز با تیم‌هایی مواجه هستیم که حضورشان در این جایگاه، برای آن‌ها تضمینی جهت ادامه فعالیت در جمع بالانشین‌ها نیست. فعلاً پرسپولیس با ۹ امتیاز صدرنشین است و سپیدرود و تراکتورسازی بدون امتیاز در قعر جدول جای گرفته‌اند.

از رده اول تا هشتم، تیم‌های نیمه بالایی را تشکیل می‌دهند و در رده نهم جدول استقلال را می‌بینیم؛ استقلال پرافتخار، محبوب و پرتماشاگر که بعد از برد مقابل تراکتورسازی حالا دیگر خودش را تا حدود زیادی پیدا کرده و حرف‌های زیادی در ادامه فصل برای گفتن دارد. استقلال در حالی تنها ۴ امتیاز از ۳ بازی اول فصل صید کرده که سابقه ۳ بار قهرمانی و ۴ بار نایب‌قهرمانی در لیگ برتر را داراست و ۶ بار نیز قهرمان جام‌ حذفی شده است. آبی‌ها در سال آینده میلادی برای نهمین بار در طول رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا راهی این تورنمنت می‌شوند.

رده دهم جدول فعلاً به فولاد خوزستان رسیده است. فولادی‌ها این هفته در مشهد مقابل سیاه‌جامگان به برتری رسیدند تا شاید راه‌شان را پیدا کنند. این تیم نیز افتخارات چشمگیری دارد‌‌؛ ۲ قهرمانی در لیگ برتر و ۴ بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا. با این کارنامه، فولاد با هدایت سیروس پورموسوی باید برای رسیدن به نیمه بالای جدول و دفاع از کارنامه‌‌اش تلاش کند.

نفت تهران با وجود تمام مشکلاتی که داشت، با ۴ امتیاز فعلاً در رده یازدهم جدول است. نفتی‌ها ۲ بار در رده سوم جدول نشسته‌اند و در همین فصل قبل نیز قهرمان جام ‌حذفی شدند. اگر به این باشگاه اجازه حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ داده شود، سه دوره حضور در آسیا خواهند داشت. با این حال از نفت تهران کسی انتظار زیادی ندارد.

گسترش فولاد که تیم دوازدهم جدول است، سپیدرود را در تبریز شکست داد و ۳ امتیازی شد. آنها از ته جدول فرار کرده‌اند. گسترش فولاد در فصل نهم، یک بار فینالیست جام ‌حذفی بود و مقابل پرسپولیس در دو بازی رفت و برگشت شکست خورد. این تیم آبی‌پوش به خاطر از دست دادن بازیکنان کلیدی خود، از جمله تیم‌های خوش‌شانس برای کسب مکان‌های بالای جدول نیست گر چه فوتبال را نمی‌توان به سادگی پیش‌بینی کرد.

پیکان در رده سیزدهم و سپیدرود در رده پانزدهم افتخاراتی در حد قهرمانی در سطح اول فوتبال ایران ندارند اما امیدواری‌های‌شان بسیار است. حسین کعبی کاپیتان سپیدرود گفته تیمش می‌تواند سهمیه آسیایی بگیرد و مجید جلالی نیز اعتقاد دارد پیکان را برای نشستن در جایگاهی بهتر از ششمی فصل قبل به لیگ فرستاده است.

سپاهان با ۵ عنوان قهرمانی در لیگ برتر، یک نایب‌قهرمانی، ۴ قهرمانی در جام‌ حذفی و ۱۱ بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا که یک فصل آن با حضور طلایی‌پوشان در فینال مقابل اوراواردز ژاپن همراه بود، پرافتخارترین باشگاه لیگ برتر است ولی فعلاً در مکان چهاردهم حضور دارد. آنها با زلاتکو کرانچار قرار بود برای قهرمانی بجنگند و اصولاً جنگ قهرمانی بدون حضور سپاهان به هیچ تیمی نمی‌چسبد. آنها محکوم به بازگشت به لیگ هستند و باید در انتظار بازی‌های آینده این تیم بمانیم.

و در نهایت به تراکتورسازی می‌رسیم که بدون امتیاز در رده شانزدهم جا خوش کرده است. شاید تراکتوری‌ها بدشانس بوده‌اند که به اندازه کافی گل نزدند و فرصت‌های‌شان را از دست دادند تا شانزدهمین تیم جدول تا پایان هفته سوم لقب بگیرند اما آنها ۳ بار نایب‌قهرمان لیگ شده‌اند، یک قهرمانی جام ‌حذفی دارند و ۴ بار حضور در آسیا را تجربه کردند.

این همه افتخار در نیمه پایینی جدول در نوع خود عجیب به نظر می‌رسد. از ۱۶ دوره قبلی، ۱۰ قهرمانی آن مربوط به تیم‌های نیمه پایینی جدول است اما این تیم‌ها هفته به هفته نوید پیشرفت داده‌اند و باید برای جذابیت بخشیدن به لیگ و نجات خود هر چه زودتر موتور امتیازگیری را روشن کنند.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =