جمعه 27 مهر 1397
دوشنبه 16 مهر 1397 - 10:38:00 چاپ

آقای رئیس ستادمبارزه با قاچاق کالا! روزانه ۱۵۰۰ کامیون بنزین قاچاق می‌شود، مامورانتان گزارش می‌دهند؟

اقتصاد > انرژی - موضوع بازگرداندن کارت سوخت به چرخه بنزین و گازوییل به منظور جلوگیری از قاچاق این مواد،مدتی است در رسانه ها مطرح شده و ازآن به عنوان راه حل مبارزه با پدیده قاچاق یاد می شود.

به گزارش خبرآنلاین ارقامی که به طور رسمی و غبررسمی از میزان قاچاق بنزین ذکر می شود بین 30تا40میلیون لیتر در روز است. به عبارت دیگر تقریبا همه بنزینی که توسط وزارت نفت برای تامین کمبود سوخت خودروها وارد کشور می شود،از مرزها خارج و به کشورهای همسایه می رود.

درآمدی که برای قاچاقچیان از این ناحیه بدست می آید، ارقامی نجومی است و به نظر می رسد مراکز مبارزه با قاچاق ، کارکرد کاملا ناموفقی در این زمینه دارند.

یک محاسبه ساده

هرچند بخشی از سوخت که از مرزهای غربی و شرقی و احتمالا جنوبی از کشور قاچاق می شود توسط قاچاقچیان خرده پا یا عوامل آنان انجام می گیرد، اما ساده اندیشی است اگر گمان کنیم همه این 30-40میلیون لیتر با  شیوه های ساده ای مثل حمل با ظرفهای 20تا 50لیتری از کشور خارج  شود.

قاچاق سوخت

اگر فرض کنیم هر کامیون حمل بنزین 20000 لیتر گنجایش داشته باشد برای حمل 30میلیون لیتر بنزین در روز باید 1500دستگاه کامیون نفتکش در اختیار داشت. اگر باز هم فرض کنیم قاچاق با همین کامیونها انجام می شود حتما مرزبانها با آنها برخورد خواهند کرد .ضمن اینکه طبق آمار رسمی تعداد کامیونهای حمل سوخت در کشور،ده هزار دستگاه است .

در فرض دیگر اینکه این 30میلیون لیتر با وانت هایی مثلا با ظرفیت 3000 لیتر جابجا شود. در این حالت بیش از 10000 وانت لازم است که باز هم نمی توان پذیرفت این تعداد وانت به راحتی از چشم ماموران دور بمانند. حتی بعید است استفاده از باک های بزرگ در کامیونها و قاچاق از این طریق هم، رقم قابل توجهی را در بر بگیرد.

به ناچار باید فرض دیگری را پذیرفت:"قاچاق سازمان یافته با کامیونهای بزرگ"زیرا هزینه حمل را بشدت کاهش می دهد. . اما اشکال این فرض آن است که  ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، با تشکیلاتی که در سراسر کشور دارد چرا با این حجم باورنکردنی از قاچاق سازمان یافته  مبارزه نمی کند؟ یا لااقل ار وجود باندهای مافیایی در قاچاق سوخت پرده برنمی دارد؟

با توجه به اینکه حجم قاچاق بنزین با میزان واردات آن برابر است، بهتر نیست واردات این محصول مستقیما در اختیار قاچاقچیان قرار گیرد ! و هزینه های جانبی از جمله حمل و نقل  را نه وزارت نفت که خود قاچاقچیان بپردازند؟

و سوال دیگر اینکه اگر کارت سوخت مجددا فعال شود،چه میزان از حجم قاچاق کاسته می شود؟ و آیا قاچاقچیانی که ظاهرا نه چندان سخت،30میلیون لیتر بنزین را خارج می کنند، قادر به تهیه کارت سوخت مورد نیازشان نیستند؟

 

1717

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین