ایرنا نوشت: اکثریت استقلال طلب نمایندگان مجلس محلی ایالت نیمه خودمختار کاتالونیای اسپانیا بعد از ظهر جمعه به پیشنهاد تشکیل جمهوری کاتالان به عنوان کشور مستقل، حاکم، دمکراتیک و اجتماعی و در نتیجه جدا شدن و استقلال آن از اسپانیا رای داد.

به گزارش روزنامه لا وانگواردیا، مجلس محلی کاتالونیا در این راستا همچنین آغاز فرآیند تهیه قانون اساسی‌ کاتالان و برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان را تصویب کرد.

تصویب این طرح پس از آن صورت گرفت که سنای اسپانیا، اقدامات پیشنهادی دولت مرکزی را بر اساس ماده 155 قانون اساسی‌ برای بازگرداندن قانون به کاتالونیا پذیرفت.

دولت اکنون بر اساس این ماده، اجازه دارد که فورا «کارلس پوجدمونت» رئیس دولت محلی کاتالونیا، «اوریول جونکراس» معاون وی و اعضای دولت این ایالت را برکنار کند.

تصویب طرح استقلال کاتالونیا در مجلس در حالی‌ صورت گرفت که احزاب مخالف استقلال، در اعتراض به اقدام پارلمان، قبل از رای گیری نشست را ترک کرده بودند.

نکته چالش برانگیز اعلام استقلال در اینجا بود که پارلمان باید رای گیری خود را علنی انجام می‌ داد تا همه از رای هر کدام از نمایندگان مطلع باشند، اما پارلمان دقیقا قبل از رای گیری، بر خلاف آن عمل کرد و رای گیری به صورت مخفی برگزار شد.
این در حالی‌ بود که از یک طرف، دادگاه اسپانیا و از طرفی‌ دیگر، اعضای پارلمان محلی که خود نیز استقلال طلب هستند، در باره غیر قانونی بودن رای گیری مخفی هشدار داده بودند.

این اقدام استقلال طلبان برای اعلام استقلال که با 70 رای موافق، 10 رای مخالف و 2 رای سفید ممتنع صورت گرفت به این دلیل بود که با مشخص نشدن نمایندگانی که به استقلال رای مثبت داده اند، دادگاه نتواند آنها را محکوم کند. نمایندگان استقلال طلب توافق کرده بودند که همگی رای مثبت ندهند، تا موافقان و مخالفان این طرح مشخص نشود و دادگاه نتواند موافقان را محکوم کند، به همین دلیل، برخی‌ ها رای منفی‌ و برخی‌ دیگر رای سفید دادند.

کاتالونیا ایالتی نیمه خودمختار با هفت میلیون و 523 هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیاست که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد و از لحاظ مالی و بانکی و امور بندری، مهم ترین بخش اسپانیا به ‌شمار می‌رود.

جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه صورت می گیرد و مقصد 25 درصد گردشگران اسپانیا نیز کاتالونیاست.
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.

ایالت کاتالونیا در روز یکم اکتبر (9 مهر ماه) همه پرسی‌ را برگزار کرد که بر اساس قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شد و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در هفتم سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد. ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم این دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.

در همه پرسی مذکور که 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که صدها مجروح بر جا گذاشت.
بروز این چالش ، باعث شده که کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران ، نسبت به آن موضع گیری کرده و مخالفت خود با این جدایی را ابراز دارند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =