ایرنا نوشت: سید حسن خمینی گفت : اصل حضور مستمر مردم در قدرت سیاسی به وسیله دو نهاد مهم بیعت و امر به معروف و نهی از منکر جزو ارکان اندیشه سیاسی اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی عصر شنبه این مطلب را در آئین پایانی بیست و نهمین نشست کمیته دائمی اجلاس احزاب آسیایی در سالن اجلاس سران بیان کرد.

وی در خصوص بحث احزاب در جهان گفت: حزب اگر چه لازمه مهم دنیای معاصر است اما کارکردهای آن در بخش های مختلفی از دیرباز در فرهنگ اسلامی ما وجود دارد.

سیدحسن خمینی گفت: اصل حضور مستمر مردم در قدرت سیاسی به وسیله دو نهاد مهم بیعت و امر به معروف و نهی از منکر جزو ارکان اندیشه سیاسی اسلامی است؛ هم حاکمان در طول تاریخ اگر مطابق اسلام عمل می شد باید با پذیرش عمومی به مسند قدرت می نشستند و هم در طول تصدی حکومت هیچ گاه از نظارت عمومی بی نیاز نبودند و این نظارت باید همواره از طرف مردم اعمال می شد؛ چیزی که ما به عنوان امر به معروف و نهی از منکر از آن یاد می کنیم.

وی گفت: البته تردیدی نیست که این مهم در مواقع بسیاری انجام نشد و مانند بسیاری دیگر از دستورات اسلام این دستور هم در دوره هایی از حکومت های اسلامی یا حتی می توانم بگویم دوره طولانی در دوره های اسلامی مغفول ماند.

سید حسن خمینی ادامه داد: البته بحث موقت بودن بعدها به احزاب سیاسی اضافه شد اما اصل پذیرش مردم همواره مورد تاکید بوده است.

وی ادامه داد: پس از حکومت حاکمان وظیفه مردم تمام شده نیست و مردم باید با امر به معروف و نهی از منکر بر حاکمان نظارت داشته باشند.

سید حسن خمینی تصریح کرد: شاید در گذشته افراد به اندازه خود می توانستند در تغییر جامعه اثرگذار باشند، ولی در جامعه امروز آشنایی با راه های نوین از عهده یک نفر خارج است و هم اینکه یک نفر آنچه که صحیح می داند را نمی تواند به تنهایی به اجرا درآورد بنابراین، کار فردی از کار جمعی ضعیف تر است.

وی تصریح کرد: ما در کنار هم می توانیم به مراتب قوی تر از تک تک افراد، نتایجی را متصور باشیم؛ به همین جهت دنیا هم برای کار جمعی در حوزه شناخت واقعیت های امروز و شناخت راه صحیح و درست از غلط، محتاج نشستن افراد و احزاب در کنار یکدیگر است تا آنچه را که صحیح می دانند به منصه ظهور برسانند و اندیشه های خود را با هم تجمیع کنند.


یادگار امام افزود: به همین دلیل قانون اساسی ما اصل تحزب را از اسلام برگرفته و از اول انقلاب این احزاب در کشور شکل گرفتند و امیدواریم در آینده نیز این احزاب بتوانند راه خود را پر امیدتر پیش ببرند.

وی  ادامه داد: انسانها با دور شدن از مدار معنویت به دردهای بی درمانی دچار شده اند.

حسن خمینی افزود: سطح اندیشه که پایین آمد، انسان دچار درماندگی های عمیق تر می شود، آن وقت بزه ها و جرم های مختلفی رخ می نماید و آسیب های شدید اجتماعی، اعتیاد و هزاران هزار مشکل دیگر پدید می آید.

وی گفت: بشریت باید همت کرده و تلاش کند که فقر را در اقصی نقاط جهان ریشه کن سازد. واقعیت این است که کشورهای دنیا این توان را دارند و همه با هم از این توانایی برخوردارند که در مقابل این مشکل بایستند.

سید حسن خمینی افزود: امروز انسانیت از جنگ رنج می برد. چقدر در کنار گوش خودمان درکشورهای مختلف رنج همنوعان خود را از جنگ و آوارگی دیده ایم. مهاجرت چگونه جان های مردم را در نقاط مختلف دنیا آزار داده است؛ چقدر خانواده ها را از هم فروپاشیده است.

وی افزود: جنگ هیچ رنگ مورد پسندی ندارد. هیچ جا زیبا نیست. چقدر کودکان در اثر این آسیب های جنگ و آلام آن اذیت شدند. در کنار گوش خودمان فاجعه هایی که در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین واقع شد را دیدیم و در بقیه کشورها هم همین گونه بوده است.

یادگار امام اضافه کرد: امروز فقر و فساد ، جنگ و ستیز و خرافه و تحجر و دگماتیسمی که هیچ فرقی نمی کند دگماتیسم اسلامی باشد یا غیر اسلامی، هندو باشد یا بودیست، مسلمان یا مسیحی یا یهودی، نسل کشی می آورد.

حسن خمینی ادامه داد: در سال های اخیر شاهد بودیم که در کشورهای مختلف بوی خون جوانان مردم بخصوص در کشورهای همسایه ایران توسط داعش به مشام ما رسید.

یادگار امام (ره) افزود: دور هم جمع شدن احزاب مختلف را گرامی می داریم چون یک گام در جهت یکی شدن است. کار بزرگی صورت گرفته و نهالی کاشته شده که در آینده می تواند روزهای بهتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: سخن گفتن و گفت وگو کردن و نشست و برخاست، یکی از راه هایی است که می تواند آلام مردم جهان را کمتر کند و توسعه اقتصادی در حوزه راه ابریشم می تواند در ریشه کن کردن آلام و درد مردم و ایجاد امید در آنها موثر باشد.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: راه ابریشم از شرق آسیا تا غرب اروپا می تواند نه تنها راه داد وستد کالاهای ما ، بلکه راه داد و ستد فرهنگ ما نیز باشد.

29216

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    0 0
    تحجر و تجدد هردو باعث نسل کشی میشن. جنگهای استقلال آمريكا، جنگهای جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام و... همه در عصر تجدد و تحت تاثیر تجدد خواهی پدید اومدن.
  • بی نام US ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    0 0
    واقعا؟ مردم از شما معذرت میخوان.