عبدالرضا هاشم‌‌‌‌‌زایی*

در زمان انقلاب یک شعار کلیدی سر داده می شد و آن " استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی " بود. وقتی گفته می شود کدام آرمان انقلاب محقق شد باید ببنیم چقدر این شعار به وقوع پیوسته است.

مسئله اول "استقلال " است در این راستا به جرات می توان گفت این شعار با همه زوایای ان محقق شده است و این یک حقیقت مسلم و انکار ناپذیر است که امروز کشورمان تحت امر هیچ نیروی و دولت خارجی اداره نمی شود؛ شاید تصمیماتمان اشتباه باشد اما این تصمیمات در داخل گرفته می شود.

"جمهوری اسلامی" آرمان دیگری بود که همه تلاش می کردند تا در سایه انقلاب اسلامی به آن دست پیدا کنند . امروز درباره جمهوریت باید گفت تا حدودی این موضوع به واسطه رجوع به رای مردم محقق شده است اما رد صلاحیت های گسترده به چهره آن خدشه وارد کرده است. به طور کلی این رای مردم است که تعیین می کند چه کسی به مجلس راه پیدا کند و یا چه کسی رئیس جمهور شود. لذا جمهوریت هم تا حدودی محقق شده است.

اما مسئله آخر" آزادی" است. این شعار با وجود آنکه از اهمیت بسیاری برخوردار است اما امروز می بینیم آزادی اجتماعی محقق نشده است و حتی برخی برای توجیه، آن را مساوی با بی بند و باری معرفی می کند درحالی که هیچ گاه آزادی به معنای هرج و مرج و بی بندو باری نیست. مگر مردم ایران بی بندوبار هستند که فکر می کنید اگر آزادی باشد بی بندو باری رواج پیدا می کند؟! اینکه مردم می خواهند مجلس در راس امور باشد خواسته بحقی است.اینکه گفته می شود آزادی مساوی با بی بندو باری است این یک توهین به مردم است.

بنابراین اگر امروز عزم داریم تا اصلی ترین شعار انقلاب یعنی " استقلال، آزادی جمهوری اسلامی" را در آستانه 40 سالگی محقق سازیم باید تلاش کنیم تا جمهوریت به طور کامل اجرا شود و برای تحقق آزادی هر آنچه را در توان داریم به کار بندیم.

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات و اسلامشهر

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    0 0
    تحلیل بجایی بود اما قدم بردارید بزرگوار
  • داود A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    0 0
    تو رای گیری بعدی همدیگه رو میبینیم