شنبه 28 مهر 1397
شنبه 21 بهمن 1396 - 18:03:21 چاپ

نگاهى به روز و روزگار رضا رشیدپور در «هفت» پرحاشیه امسال/ کشتى گرفتن با غول

فرهنگ > سینما - انرژى و اشتیاق رشیدپور در گرم نگه داشتن فضاى برنامه هفت نقش مؤثرى دارد و براى برنامه‌اى که در یک شبکه پربینده پخش مى‌شود و مخاطبانى گسترده و غیرانتخابى از طیف‌هاى مختلف فرهنگى و اجتماعى دارد، این یک امتیاز بزرگ است.

آرامه اعتمادی: در روزهاى برگزارى جشنواره فيلم فجر، صندلى اجراى برنامه هفت به داغ‌ترين صندلى دنيا تبديل مى‌شود. حتى براى مجريان معمول برنامه هفت هم سخت است كه فشار اين ده شب را تحمل كنند، چه برسد به رضا رشيدپور كه تجربه اجراى يك برنامه سينمايى تخصصى در سطح هفت را در كارنامه پروپيمانش ندارد و خودش اولين مهمان هفت امسال است.

اين پرسش به طور سنتى هر سال در هفته‌هاى نزديك به برگزارى جشنواره فيلم فجر مطرح مى‌شود كه چه كسى روى صندلى داغ اجراى هفت بنشيند و هر شب ميداندار سينماى پرحاشيه و حساس اين سرزمين باشد؟ در دوره هاى پيش هفت به طور طبيعى در طول سال برقرار بود و به عنوان يك برنامه روتين و تثبيت شده، بديهى بود كه مجرى هميشگى‌اش مسئول اجراى برنامه‌هاى هرشبى ويژه جشنواره باشد، اما امسال در ماه‌هاى منتهى به جشنواره، هفت متوقف بود و به همين دليل انتخاب يك مجرى ويژه براى پخش ويژه هفت در شب‌هاى جشنواره، چالشى دشوارتر از هميشه به نظر مى‌رسيد. با حساسيتى كه مديران ارشد صداوسيما روى آنتن شبكه سه دارند، نام‌هاى زيادى كه به عنوان گزينه‌هاى مناسب براى اجراى هفت ويژه جشنواره مطرح شدند يكى يكى كنار رفتند و حتى مهران مديرى هم روى اين صندلى داغ ننشست تا قرعه به نام رضا رشيدپور بيفتد كه وظيفه بيدار كردن اين غول از خواب سنگين زمستانى را بر عهده بگيرد و ضمناً در طول ده شب آماده كشتى گرفتن با غول باشد!

روى كاغذ رشيدپور گزينه مناسبى براى اجراى تخصصى‌ترين برنامه سينمايى تلويزيون ايران آن هم در حساس‌ترين شب‌هاى سال سينما نيست، اما عملكرد او در اين چند شب قابل دفاع بوده است. رشيدپور از همان ابتدا تكليفش را با مخاطبان معمول هفت روشن كرد و بدون تعارف گفت كه برنامه هفت با اجراى او قرار نيست همان برنامه تخصصى و تحليلى سابق باشد. هنر رشيدپور و تخصص اصلى‌اش در گفتگو با چهره‌هاست و در هفت هم او با انتخاب رويكردى معقول وارد محدوده‌اى شد كه در كنترل و مديريتش مهارت و تجربه دارد: گفتگو با سينماگران و چهره‌هاى سينمايى. در بخش نقد فيلم كه جانمايه و اساس هفت كلاسيك را شكل مى‌دهد رشيدپور گوى و ميدان را به دو منتقد باتجربه سپرده و خودش برخلاف مجريان قبلى هفت كه تخصص و ديدگاه كارشناسى داشتند از ورود به مباحث نظرى سينما خوددارى مى‌كند، ولى عادت مخاطب به اينكه با هفت در جايگاه برنامه‌اى تحليلى و تخصصى مواجه شود از سويى، و منحصر ماندن به فقط دو منتقد از سوى ديگر باعث شده هفت رشيدپور به ضعف تئوريك و بى‌كلاسى متهم شود و آن را دون شأن سينما تلقى كنند. در حالى كه اين ضعف به منتقدان برنامه بر مى‌گردد، وگرنه رشيدپور كار را به كاردان سپرده و به او نقدى وارد نيست.

انرژى و اشتياق رشيدپور در گرم نگه داشتن فضاى برنامه هفت نقش مؤثرى دارد و براى برنامه‌اى كه در يك شبكه پربينده پخش مى‌شود و مخاطبانى گسترده و غيرانتخابى از طيف‌هاى مختلف فرهنگى و اجتماعى دارد، اين يك امتياز بزرگ است. ضمن اينكه رشيدپور با تمام هوش و توانش سعى مى‌كند برنامه هفت رنگ و بوى سياسى نگيرد و بحث‌ها به سمت ارزش‌گذارى‌هاى حزبى و فرمايشى منحرف نشوند. يادمان نرفته كه در دوره‌هاى قبلى جشنواره فجر، همين جهت‌گيرى‌هاى افراطى و مباحث غيرسينمايى چگونه كار دست بعضى فيلم‌ها مى‌داد و حتى به سانسور و منع اكران منجر مى‌شد. هفت رشيدپور هرچه باشد سالم و سينمايى است و ارتباطى صادقانه و شفاف با مخاطب را پى مى‌گيرد. كسانى كه به يك اشتباه اطلاعاتى يا يك گاف ساده سينمايى گير مى‌دهند و هفت امسال را به خاطر غيرتخصصى بودن زير سؤال مى‌برند فراموش نكنند كه در دوره‌هاى گذشته و با حضور مجريان تثبيت شده نيز آمار گاف‌هاى روى آنتن چندان پايين نبود. لااقل هفت امسال با حضور رشيدپور جذابيت و گرما دارد و براى مردم عادى هم تماشايش جالب است. احتمال اينكه كسى با تماشاى اين هفت به سينما علاقمند شود و در رديف مخاطبان سينمارو و پيگير قرار بگيرد خيلى بيشتر از هفت جيرانى يا گبرلو يا افخمى است.

رشيدپور يك شومن و مجرى باتجربه و شيرين سخن با اطلاعات عمومى بالا و دايره واژگان گسترده است كه بايد در اين شب‌ها ميزبان مهم‌ترين برنامه سينمايى تلويزيون باشد. سبك اجراى او براى مخاطبان تلويزيون آشناست و وزن و محبوبيت لازم را براى نشستن روى اين صندلى دارد. مطمئن باشيد هيچ گزينه ديگرى نمى‌توانست برنامه هفت را بهتر از این برگزار کند. با هر انتخاب ديگرى، حاشيه‌ها و اشكال‌هاى برنامه بيشتر مى‌شد و منافعش براى سينما كمتر. كوبيدن اين برنامه و گير دادن به سبك اجراى رشيدپور و زير سؤال بردن تمام ويژگى‌هاى مثبت به بهانه فقدان تخصص، فقط يك معنا مى‌تواند داشته باشد: خاموش كردن دوباره چراغ‌هاى مهمترين برنامه سينمايى تلويزيون...

5858

9 دیدگاه
  • بی نام
    شنبه 21 بهمن 1396 - 18:07:45
    پاسخ
    49 6

    خبر آنلاین دلیلی داره عکس نویسنده رو بزرگ تر از تیتر بچپونی بالای خبر؟ به نشانه اعتراض نمیخونم.

    • شاهان
      شنبه 21 بهمن 1396 - 21:51:35
      9 1

      زندگی خبرآنلاین هم خرج داره دیگه.

  • شاهان
    شنبه 21 بهمن 1396 - 21:54:33
    پاسخ
    8 10

    ولی این حجم پرکاری و همیشه تو چشم بودن به این شومن پر انرژی شما ضربه زده و شخص من رقبت نمیکنم برنامه با اجرای ایشون رو تا آخر دنبال کنم.

  • بی نام
    یکشنبه 22 بهمن 1396 - 00:38:05
    پاسخ
    13 8

    به نظر بنده اجرای رشیدپور خیلی عالی بود و منتقدها هم باسواد و باکلاس بودن برخلاف دوره های قبلی هفت

  • بی نام
    یکشنبه 22 بهمن 1396 - 00:47:22
    پاسخ
    4 7

    نویسنده اسمش چی چیه؟؟

  • احمد
    یکشنبه 22 بهمن 1396 - 01:18:06
    پاسخ
    13 3

    هر چند به صدا و سیما چندان احساس خوبی ندارم با این حال اجرای رشیدپور و این برنامه هفت زیاد هم بد نبود.

  • محمد راسخی
    چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 18:18:41
    پاسخ
    1 1

    احسنت. نوشته خیلی خوبی بود

  • هانیه
    شنبه 28 بهمن 1396 - 00:00:09
    پاسخ
    1 0

    علی بود دیدگاه شما از مسیر روشن فکرانه تری بود درود بر شما

  • بي نام
    شنبه 28 بهمن 1396 - 15:27:32
    پاسخ
    1 0

    حالا چطور شده كه بخت از رشيدپور برگشته ، نه اينكه مجريان قبلي خيلي صاحب تخصص و معلومات خارق العاده بودند با آن اجراهاي بي مزه شان ، اين هم بدتر از آنها نبود كه ، همه مثل هم.راستي مگر نمي گوييد كسي تلويزيون نگاه نمي كند پس نگران چي هستيد ؟

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700