رییس‎جمهور: می‎توانستیم برخی را از قطار انقلاب پیاده نکنیم

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه هر کس که به قانون اساسی اعتقاد دارد، انقلابی است، گفت:‌ انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند، البته برخی زودتر از قطار پیاده شدند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و اکنون باید همه را به قطار انقلاب دعوت کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به ‌آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: سال آینده که سال چهلم انقلاب است باید به معنای واقعی کلمه سال بلوغ این انقلاب باشد. در واقعیت باید وحدت و اتحاد ملی را بیش از گذشته در سال آینده شاهد باشیم.

اهم سخنان او را به نقل از خبرگزاری‌ها در ادامه بخوانید:
*دولت، بخش خصوصی و نهادهای عمومی باید تلاش‌های خود را در سال آینده مضاعف کنند. اینکه ما شاهد بودیم امسال در یک روز و یک استان، 10 هزار میلیارد تومان طرح و پرورژه افتتاح شد که بخش بزرگ آن بر عهده بخش خصوصی بود، معنایش این است که ملت ما بیش از گذشته برای عظمت و آبادانی کشور امید دارد.

*وقتی انقلاب ما پیروز شد که همه ما با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فروانی وجود داشت. به طور طبیعی برخی خود خواستند که از این قطار پیاده شوند و برخی را هم ما پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم. امروز باید همه را مجددا دعوت به سوار کنیم. همه ما یک آرمان داریم و در پی عظمت ایران بزرگ هستیم. ما دنبال تفوق فرهنگ اسلام و هویت ایرانی اسلامی در دل جوانان عزیزمان هستیم.

*ما امروز در سرزمین‎مان نیاز به همه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان و به همه ملتی که اعتقاد به قانون اساسی دارند، داریم. هرکس به این قانون اعتقاد دارد، او انقلابی است. تمام اقوام و مذاهب، تمام ادیان از اسلام، یهودیت، مسیحیت و زرتشتی و هرکس که این قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است و باید به او احترام بگذاریم. بزرگترین ثمره انقلاب و میراث امام، قانون اساسی ما است. این معیار را همواره به عنوان معیار اساسی برای وحدت و اتحاد بدانیم.

*ما در یک سال گذشته بیش از همه سالها سرمایه گذاری مستقیم را جذب کردیم که این به معنای رشد ایران است. ما توانستیم میلیاردها دلار سرمایه خارجی را جذب کنیم. در این مدت توانستیم پنج میلیارد یورو را جذب کردیم. در نفت و گاز در میدان های مشترک پیشرفت زیادی داریم که این به معنای توانمندی ملت ایران است.

*امسال برای اولین بار در تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی از قطر پیشی گرفتیم و تولیدمان از پارس جنوبی ۲۸۵ میلیون متر مکعب در روز بود که امروز در این میدان ۵۵۳ میلیون متر مکعب تولید داریم. تولیدمان ظرف ۴ سال به دو برابر افزایش پیدا کرده است که این موفقیت ملت در میدان‌های مشترک است که اگر برداشت نکنیم همسایه‌مان آن را بر می‌دارد. در حوزه نفت در غرب کارون چند سال پیش و در آغاز دولت ۷۲۰ هزار بشکه استخراج می کردیم. امروز برداشت ۳۰۵ هزار بشکه در روز به معنای حراست از سرمایه کشور است. پروژه فولاد را افتتاح کردم. امروز ایران در تولید آهن اسفنجی رتبه اول را در سطح جهان دارد که این افتخار برای ملت است. ظرفیت تولید ما ۳۲ میلیون تن در فولاد است.

* مردم در حاکمیت ملی در تمام زمینه‌ها پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، ۵ دوره مجلس خبرگان و ۵ دوره انتخابات شورای شهر برگزار است. مردم ما با انتخابات و صندوق رای و حاکیمت ملی مسیر خود را پیموده‌اند و خواهند پیمود.

* ما کشوری هستیم که در طول ۳۹ سال به خوبی از کشورمان دفاع کردیم. ما در یک روز در والفجر ۸ توانستیم موفقیت‌های بزرگی را به دست آوریم و از کارون عبور کنیم. در یک روز با ۱۴۰ فروند هواپیما مراکز دشمن را در عراق بمباران کردیم و در کمتر از دو ماه از ۲۲ بمهن ۶۴ تا ۱۵ فرودین ۶۵ ، ۶۳ فروند هواپیمای دشمن را ساقط کردیم.

* در منطقه شاهد هستیم در هرکجا که تروریست‌ها خواسته‌اند وارد شده و کشتار انجام داده‌اند اما تروریست‌ها هرگاه نزدیک مرز ایران شدند، در مواجهه با نیروهای وزارت اطلاعات یا سپاه یا اسیر شدند یا کشته. این به معنای پیشرفت دفاعی کشور است.

* ما در سطح جهان اعلام کردیم؛ ما توانمندیم. روی پای خودمان ایستادیم و در مسیر درست حرکت می‌کنیم.

* ما در این ‌۳۹ سال در بسیاری زمینه‌ها پیشرفت کردیم و موفق شدیم؛ اما در زمینه‌هایی هم تاخیر و کاستی داشتیم و موفقیت کافی نداشتیم. در تصمیم‌گیری شاید تاخیر کردیم. شاید در بیان واقعیت با مردم خودمان صادقانه صحبت نکردیم.

* ما در زمینه مالیات و بانک و بودجه ریزی عقب ماندگی‌هایی داریم که باید آن را جبران کنیم. دولت دوازدهم یکی از اهداف بلندش، ایستادگی در برابر فشارهای مختلف خارجی و داخلی برای اصلاح ساختاری اقتصاد کشور است. اقتصاد کشور ما باید اصلاح شود. در بودجه سال ۹۷ قدم‌هایی برداشتیم. به ملت ایران اعلام می‌کنیم؛ ما در زمینه محیط زیست کاستی‌هایی داریم؛ کلانشهرهای ما از لحاظ هوا آلوده است. شدت انرژی و مصرف ما قابل قبول نیست. اینکه در روز پنج و نیم میلیون بشکه نفت یا گاز معادل را صرف می‌کنیم قابل قبول نیست.

* می‌پرسند دولت برای ریزگرد چه کرده؟ مخصوصا مردم عزیز خوزستان که روزهای فراوان گرفتار گرد و خاک و ریزگرد هستند. من به مردم خوزستان اعلام می‌کنم؛ در سال گذشته ۱۲ هزار هکتار مالش پاشی کردیم. کانال ۴۷ هزار کیلومتری را از کارون به دشتی رساندیم که منشا گرد و خاک است. این کانال برای نهال کاری و بوته کاری و مرطوب کردن مناسب است. با آلودگی باید مقابله کرد. با ریزگرد باید مقابله کرد. البته ریزگردی که منشا داخلی دارد. در مورد منشا خارجی سیاست خارجی باید دست به دست هم دهد.

* با کمک مردم و قوای سه گانه و نیروهای مسلح دست به دست هم می‌دهیم هوا را سالم می کنیم. سلامت را به کشور بر می‌گردانیم و مردم را در رفاه قرار می‌دهیم.

* تقاضا می‌کنم واقعیت‌های کشور برای مردم و دنیا به خوبی منعکس شود. از رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و جوان‌ها می‌خواهم واقعیت کشور برای دنیا و مردم خوب منعکس شود. آنجایی که آنفولانزای مرغی می‌آید و ما ۲۵ میلیون قطعه مرغ را برای سلامت مردم نابود کردیم. نگویند تخم مرغ طلایی شده. به مردم دروغ نگویید. واقعیت‌ها را به مردم بگویید. سلامت مردم برای ما مهم بود.

*امیدوارم سال آینده سال وحدت باشد و رسانه‌ها اخلاق خوش اسلامی را در پیش بگیرند و به مردم امید و نشاط دهند. باید در ورزشگاه، دانشگاه و خیابان نشاط حاکم باشد. سال آینده باید امید و نشاط برای ملت باشد. باید دشمن را مایوس کنیم.

* از اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و اعتدالیون و از مردم ، همه بیایید با هم باشیم که هزار دوست کم است و یک دشمن زیاد است. بیایید کینه‌ها را رها کنیم، چند سال کینه و سخن ناروا گفتن، همه برادر ، مسلمان و ایرانی هستیم. رها کنید مسائل کوچک را.

* صداوسیما به جای اینکه بگوید 25 میلیون قطعه مرغ را برای سلامت مردم از بین بردیم چون سلامت مردم برای ما مهم بود وبه جای تشکر از دولت نیاید بگوید که تخم مرغ، طلایی شده است.

* 40 سال بس است کینه را رها کنید. چند سال کینه وسخن ناروا گفتن؟ متحد شویم و کنار هم قرار بگیریم. من به مردم عزیز ایران اعلام می کنم که در بحث اشتغال که همواره خواست شما مردم بوده، در سال قبل 700 هزار شغل درست کردیم وا مید دارم سال بعد بیشتر از ا ین باشد اما بازهم عقب هستیم.

* من از همه نهادها، ارگانها و شورای نگهبان می خواهم که راه انتخابات را سهل کنند. اسلام گفته که اگر 40 نفر شهادت دهند فردی که از دنیا رفته آدم خوبی بوده حتی اگر بد باشد خداوند او را می بخشد اما حالا اگر 400 نفر، یک جناح و چند میلیون شهادت دهند یک آدمی خوب است، کافی نیست. راه قانونی را سهل کنیم. احراز صحت و سلامت و شایستگی را سهل کنیم و مردم را احرازها مشارکت دهیم. با مردم مدارا کنید و بگذارید همه سلیقه‌ها در انتخابات‌ها شرکت کنند تا آنجا که من می‌فهمم و تجربه دارم و منتخب مردم هستم می گویم که راه این است که انتخاب مردم را سهل کنیم چون این راه حراست از نظام است.

* باید بدانیم انتخابات که تمام شد رقابت هم تمام شده و از همه جناح‌ها، احزاب و جوانان خواهش می‌کنم بدانند که هر کس که انتخاب شد، منتخب مردم است. رای مردم است که منتخب را می‌سازد. پس باید همه در کنار هم باشیم و مردم را راحت بگذاریم.

* در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم و یک بار هم که شده فرمان 8 ماده‌ای امام را بخوانیم و طبق آن عمل کنیم. آستانه تحملمان را نیز بالا ببریم.

* ثمره انقلاب و میراث امام قانون اساسی است. باید قانون اساسی را پاس بداریم و از ظرفیت استفاده کنیم. قانون اساسی معیار ما است و هر کس آن را قبول دارد انقلابی است. قانون اساسی بن بست‌ها را برداشته و ظرفیت بزرگی دارد و اگر در موضوعی با هم بحث داریم باید به اصل 59 مراجعه کنیم که طبق آن باید به آرای مردم مراجعه کرد.

* اگر جناح‌ها اختلافی دارند صندوق آرا را بیاوریم و هرچه مردم گفتند عمل کنیم. اسلام، ایران و ملت ایران برای ما اصل است.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753995

برچسب‌ها