شنبه 5 خرداد 1397
سه شنبه 24 بهمن 1396 - 10:01:09 چاپ

فیلم| زنان سعودی از چادر معاف شدند

بین الملل > خاورمیانه - شورای علمای عربستان اعلام کرد خانم های سعودی دیگر نیازی نیست چادر (عبایه) به تن کنند، به شرط اینکه ساده پوش باشند. نخستین بار است که شاهد چنین گفتمانی در عربستان سعودی هستیم.

 

 


به گزارش صدا و سیما در ادامه تحولات سريع در متن جامعه سعودي، پوشيدن چادر براي زنان در اين کشور غيرالزامي ارزيابي شده است. در عربستان سعودي يک نشانه تازه از آسان گيري در قبال زنان کشور آشکار شده است. شوراي علماي اين کشور اعلام کرد خانم هاي سعودي ديگر نيازي نيست چادر (عبايه) به تن کنند، به شرط اينکه ساده پوش باشند. نخستين بار است که شاهد چنين گفتماني در عربستان سعودي هستيم.

شبکه خبري فرانس 24 در گزارشي اعلام کرد: چادر يک پوشش کامل است که دستان و پاهاي زنان را در بر مي گيرد. اين پوشش در عربستان سعودي تا همين دو سال قبل آنچنان الزامي بوده است که در صورتي که خانمي از آن در انظار عمومي اجتناب مي کرد مي توانست به زندان بيفتد. با اين حال يک شيخ بسيار پرطرفدار که عضو شوراي علماي اين کشور نيز هست، در برنامه راديويي اش اين شرايط را کاملا دگرگون کرده است. وي در راديو اعلام کرد که از نظر ديني هيچ اجباري براي حمل اين پوشش سنتي توسط خانم ها وجود ندارد.


شيخ عبدالله المطلق مي گويد: بيش از نود درصد زنان مسلمان پرهيزگار در جهان اسلام چادر ( عبايه) سر نمي کنند و اصلا اين پوشش را نمي شناسند. ما نيز نبايد خانم ها را به حمل اين پوشش اجبار کنيم.


فرانس 24 افزود: فعلا حکومت عربستان به اين موضع واکنشي نشان نداده است، حکومتي که تحت تاثير محمد بن سلمان وليعهد کشور، تمهيدات آزاسازانه زيادي را به نفع زنان اتخاذ کرده است. اين تمهيدات در چارچوب برنامه وليعهد موسوم به " دورنماي 2030" با هدف مدرن سازي کشور در دوازده سال آينده اتخاذ شده است. بايد بگوييم از چند ماه قبل به اين طرف يک انقلاب کوچک در عربستان در حال اجراست.

وضع بگونه اي است که برخي خانم ها جسارت به خرج مي دهند و کلا حجاب شان را بر مي دارند و مش هاي موهايشان را به نمايش مي گذارند.

زنان از اين پس مي توانند به ورزشگاه ها بروند و در کنسرت هاي موسيقي شرکت کنند. در يک ماه آينده آنها مي توانند به سينما نيز بروند و به زودي البته رانندگي نيز برايشان رسما آزاد خواهد شد. اما هنوز راه زيادي در اين حوزه وجود دارد. زنان هنوز براي دريافت گذرنامه و سفر به خارج از کشور به اجازه همسرشان نياز دارند. زنان سعودي حتي براي بازکردن حساب بانکي بايد اذن از همسر بگيرند.

52310

106 دیدگاه
  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 10:16:49
    پاسخ
    575 30

    مهد دنیای اسلام هم واردعصرجدید شد.دیگه از زادگاه دین اسلام که نمیتونید اسلامی تر باشید. درایران هم بالاخره حجاب اجباری تمام میشود

    • عرفان
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 10:28:32
      122 237

      عربستان همه این کارها را میکنه تا حرص ایرانی ها و مخصوصا زنان ایرانی را در بیاره... دمش گرم

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:43:35
      44 475

      اونا اگه لخت و عور هم بشن بدوی هستن. اینقدر خودباخته نباشید. ایرانی ها هیچ وقت چادر اجباری نداشتن الان هم ندارن الان واقعا همه مجبور به چادر سر کردن هستند؟ الان همه مانتو روسری دارن که اونم والله خیلی ما حجابی توش نمی بینیم. یه شال میندازن رو سرشون از عقب و جلو موهاشون که معلومه لباس ها هم که تو تابستون همه بدن نماست تو زمستان هم که همه برجستگی ها بیرونه؟

    • سوگل جلایریان مشهد
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:56:32
      312 20

      زنان عربستانی حتما لیاقتشو دارن... خلایق هرچه لایق

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:04:43
      34 320

      ایران و با عربستان مقایسه میکنی؟؟؟؟؟؟عربستان مهد اسلامه؟؟؟پس حتما قضیه ی فرودگاه و یمن و داعش و وهابیت سوتفاهم بوده

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:31:53
      402 8

      بدوی من و تو هستیم که ارزش پولمون و داری هامون روزی ده درصد میاد پایین برو دبی و ریاضی میبینی وسط بیابان چی درست کردن بدوی من و تو هسنیم کوه جنگل خدادیو نابود کردیم هوا رو الوده کردیم هر چی دریاچه و رود بود خشکاندیم به جای این همه خود بزرگ بینی یکم بخود بیا بینین چی هستی

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:34:30
      15 170

      همچین میگین اجبار چادر رو برداشتن که انگار تو ایران اجبار کردن انگار بعضی ها واقعا دانشگاه نرفتن..الان برین وضعیت دختران در دانشگاههای کشور رو ببینید بعد بگین که چادر اجباری هست یانه.. خبر آنلاین هم چنان با اب وتاب اینو گزارش کرده که هر کی ندونه فکر میکنه ایران عقب افتاده از عربستان.خخخخ

    • زینب
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:36:27
      11 176

      این منفی مثبت ها رو چه کسانی میدن. واقعا یعنی هنوز آدمی توی ایران پیدا میشه که عربستان رو با اونهمه جنایت با اون حقوق بشر با اون سیاست کثیف وهابی، مهد اسلام میدونه؟؟؟؟؟ شما دیگه کی هستید خوب به این پیام هم منفی بدین البته هرکی قدر عافیت و امنیت رو ندونه چنان تو گوشی می خوره که خودش هم نمیفهمه از کجا خورد. کسی که قدر این رهبر و این انقلاب و این مردم و این اسلام و این حجاب رو ندونه، همون بهتر که آمریکا و اسرائیل روی سرش سروری کنن

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:17:45
      14 118

      دوست گرامی بی نام 09:16:49،، هیچ وقت تصمیمات آل سعود رو با احکام اسلام یکی ندان، اسلام کجاااااا و آل سعود کجاااا

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:18:01
      16 121

      زنهای ایرانی نزدیک 100 سال هست که لازم نیست چادر بپوشند. خیلی شاسگولی که با عربستان مقایسه می کنی.

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 16:45:40
      137 7

      بی نام آخری خودتی که نمیفهمی توی سیستم اداری و مراکز حکومتی چادر اجباری و تنها کشوری هم که اجباری هست ایران که زادگاه اسلام هم نیست و گذشته غیراسلامی هم دارد

    • محسن
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 18:08:16
      2 18

      شما خانم "طیبه سیاوشی" رو میشناسی؟؟ ایشون نماینده تهران هستن و بدون چادر در مجلس که به قول شما یکی از مراکز حکومتی هست رفت و آمد میکنند. اگه اجباره پس چرا ایشون چادری نیستن؟؟

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 18:54:42
      32 1

      من فردا صبح قراره برم یه بیمارستانی، باید با چادر برم اگر نه راهم نمیدن بیمارستان رو از بیت المال ساختن ولی من بدون چادر حق استفاده ازش ندارم.

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 19:03:05
      2 17

      بی نام 15:45 خودت شاسگولی. حجاب واسه زنان عربستانی همچنان اجباریه. از سوی دولت و خانواده هاشون. در ضمن عربستان دوست داره امتیازاتی به زنهای خارجی بده که لازم نباشه حجاب داشته باشند. تو ایران همچین قانون تبعیض آمیزی خون زنان ایرانی رو به جوش میاره. در نتیجه پوشیدن روسری واسه همه اجباریه.

    • محمد
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 23:24:20
      1 16

      زادگاه دین اسلام منظورت تفکرات احمقانه وهابیت است

    • بی نام
      چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 05:25:40
      15 1

      زینب جان وقتی میبینی برای نوع فکرت و حرفات و نگرشت و علایقت دیگه کسی تره هم خرد نمیکنه . بهتره که بعد از این ساکت یگوشه بشینی تو توهینم نشنوی

    • علی
      چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 09:05:07
      17 0

      ما هم بعد از مرگ بر امریکا و اسرائیل...مرگ بر آل سعود رو اضافه کردیم تا ببینیم به کجا میرسیم

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 10:17:56
    پاسخ
    414 15

    عربستان فهمید اما ما هنوز پافشاری بیخود داریم

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 10:30:51
      320 11

      عربستان از ما زودتر فهمید چون مشاور دارد. ولی ما خودمون میخواهیم به دنیا مشاور صادر کنیم.

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:46:37
      31 232

      مگه اینجا چادر اجباری هست؟

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:50:26
      90 5

      بینام سوم مسئله اینه اونها دارن روبه جلوحرکت میکنن وماروبه عقب. این آزادیعای نصفه نیمه هم لطف حکومت نیست چیزائیه که از قبل بوده نتونستن جلوشوبگیرن وگرنه ازنظرقانون ما ۸۰ درصدمردم مجرمند چون ماهواره دارند.

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 10:30:08
    پاسخ
    16 316

    نباید می ذاشتیم عربستان سعودی تو اصلاحات دینی از ما جلو بزنه. متاسفانه حجاب در ایران بیش از اینکه ریشه اسلامی داشته باشه ریشه ایرانی داره ایرانیان قبل از اسلام هم زن رو مستور می پسندیدند. حجاب ریشه ساسانی داره

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:01:27
      235 4

      اینو از کجا در اوردی؟

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:14:04
      31 187

      بی نام اول درست میگه . حجاب در ایران قبل از اسلام هم وجود داشته . البته اجباری نبوده. در آثار و سنگ نگاره های پیش از اسلام در ایران زنان با حجاب وجود داشتند.

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:45:13
      9 185

      واقعا متاسفم که تو فکر می کنی اصلا چیزی به نام اصلاحات در این کشور عقب افتاده بدوی وجود داره. اینا تحصیل کرده های امریکاشونم وقتی بر می گردن عربستان دوباره متحجر میشن

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:35:36
      99 3

      ساسان نه ساسانیان منظور سلسله ساسانیان است که البته در آنجا هم قدرت بعد از پادشاه در اختیار روحانیون زرتشتی یا موبد موبدان بوده است.

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:50:36
      74 3

      اول اینکه با کدوم سند میگید حجاب از زمان ساسانیان وجود داشته؟ هیچ سندی وجود نداره. حتی تو سنگ نگاره هایی که دوستان میگن، موردی که به من نشون دادن یک مغ زمان ساسانی بوده که مرد هم بوده و به اشتباه فکر می کردن خانم هست. ثانیا اینجا اصلا بحث حجاب نیست بلکه حرف حجاب اجباریه. در زمان ساسانیان حتی اگر حجابی هم وجود داشته به خاطر عرف جامعه بوده نه اجبار، الان عرف جامعه با عرف جامعه در زمان ساسانیان بی نهایت فرق داره. بعد اینکه اگر اون زمان این کار رو می کردن، این دلیل میشه که حجاب اجباری کار درستی باشه؟ اگر می خواستیم هر کاری که اون زمان انجام میشد رو انجام بدیم که الان اوضاع خیلی رقت انگیز بود

    • حمید
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:06:38
      64 3

      ببخشید سنگ نوشته و یا آثار باستانی ای که زنان پوشش معمول داشتند را بیش از 1200 سال حکومت اسلامی میگذاشت باقی بماند.

  • ناشناش
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:33:14
    پاسخ
    221 9

    به این مگن اصلاحات یاد بگیرید.

  • ناشناش
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:34:31
    پاسخ
    2 82

    ساسان همان خواننده معروف ایرانی زمان شاه که خیلی خوب آهنگ می خواند منطورت است .

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:29:09
      7 46

      هه هه هه خندیدم

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:36:08
      45 1

      سلسله ساسانیان

  • ناشناش
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:38:50
    پاسخ
    174 3

    ماشالله فرهنگ نیست دو تا آدم با سواد آمدند بببین چکار می کند آینده قطب اقتصادی فرهنگی کردشگری و... می شود. یک حرکت درست باعث ارتقائ کشور میشه.

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:20:26
      63 0

      ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است مگر اینکه بخوای ته چاه هم دستت به کمرت باشه. اما اینطوری تنها میمونن

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:34:57
      5 0

      پس وقتی ذرباره ی زندگی یه آدم دیگه این طوری فکر می کنیدک ته چاه؟دیگه باهاش چه کار دارید؟این یکی از دردناک ترین نظرایی بود که تا حالا خوندم ،اما اصلا ناراحت نیستم

  • hadi
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:39:58
    پاسخ
    17 220

    عزیزان دل دقت بفرمایید فقط چادر نه حجاب کامل بابا خانومای ماکه از اروپاهم آزادترن

    • یاس
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:47:47
      101 2

      شما یا اروپا نمی دونی کجاست یا آزادی نمی دونی چیه. با این سرعتی که اصلاحات عربستان داره پیش میره دو روز دیگه حجاب اجباریشونم بر می دارن

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:24:58
      105 2

      یا اروپا رو ندیدی یا اشتباهی بردنت جای دیگه گفتن اروپاست

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:50:30
      9 61

      خدمت یاس و بی نام12:24 باید عرض کنم من کامنت اصلی رو نزاشتم اما اروپا و چند کشور خارجی رفتم و باید به عرضتون برسونم که حق با این دوستمونه اونجا به هیچ وجه به جز اون قشری که داشتانشون مشخصه چکاره ان هیچ زنی به غلیظی اینجا آرایش نمیکنه و پوشش تحریک کننده نداره . متاسفم که اکثر دوستانی که میان کامن میزارن دید کافی رو تو این زمینه ندارن.

    • یاس
      چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 12:15:33
      12 0

      بی نام 14:50 اولا بحث سر آزادی پوشش هست. دوما زنان اروپایی هم آزادن که ارایش کنند یا نکنند. سوما اینکه خوبه از خودمون بپرسیم چرا مصرف لوازم ارایش در زنان خاورمیانه از جمله ایران و عربستان بیشتر از متوسط جهانی است. یه دلیل ساده ش همین اجبار در حجاب اجباری در این کشورهاست. دلیل دیگرش هم تقاضای مردای ایرانی برای این چنین زنان هست. مردای ایرانی دنبال زنان و دختران بزک کرده هستن و کسی رو که ساده پوش و بی ارایش هست رو امّل خطاب می کنند.

  • ناشناش
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:40:03
    پاسخ
    3 129

    حرص کدام زن ایرانی در آورد ازدواج نکرده طلاق می گیرید. عوض آنها و...

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:21:27
      73 2

      شما حالت خوبه؟ یه کم بشین رو زمین و نفس عمیق بکش حالت بهتر شه.

  • ناشناش
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:41:12
    پاسخ
    8 69

    نقد پذیر باش خبر ان لاین

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 11:44:25
    پاسخ
    25 198

    زن ایرانی خیلی پر توقعه. بابا کجا شما اجباری چادر سر کردید اخه؟

    • آریا
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:13:03
      24 159

      واقعا همینه... اگه دنیا را هم به زن ایرانی بدهند بازهم طلبکاره و میگه کمه

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:29:21
      142 5

      منظور حجاب اجباریه.بعدشم خیلی جاها هنوز چادر اجباریه.مثل بعضی از دانشگاها و مراکز دولتی

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:56:54
      55 3

      کجا؟ اماکن متبرکهحجاب حجابه لزومه چادر اونجا رو درک نمی کنم وقتی حتی بدون چادر با حجاب می تونی نماز بخونی برخی دانشگاه ها و نهاد ها و برخی شهرک های مسکونی نهادهای خاص از یکجایی به بعد کار در صدا و سیما و........ جدیدا هم در بیمارستان ها باز هم بگم؟

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:20:40
      58 4

      آریا جان ......اسمت رو عوض کن بزار ابوبکر البغدادی .... " عمر " البغدادی هم بهت خیلی میاد ......

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:22:47
      40 0

      مشکل حجاب توقع زن ایرانی نیست بلکه از قرار منقلب شدن آقایونه

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:43:15
      55 4

      منو تو دانشکده الهیات دانشگاه آزاد واقع در خیابان دولت راه ندادن چون حاضر نشدم چادر سر کنم.در حالیکه کلا هم اون دانشگاه زنونه است. دانشکده الهیات دانشگاه تهران هم همینطوره یعنی چادر اجباریه.

    • بی نام
      چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 20:48:54
      2 3

      توي واتيكان هم اجازه نميدن دكلته و ميني ژوپ بپوشين.از بين چند صد بيمارستان ايران هم كليد كرديد روي بيمارستان بقيه الله.دانشگاه هم فقط برخي دانشگاه هاي شهر قم و دانشكده هاي ديني توي شهر هاي ديگه چادر اجباريه.دانشگاه ازاد دولت جنب مسجد رو هم كه يك چرند بزرگي گفتي كه دستت توي جفنگ گويي رو شد من هر روز از اونجا رد ميشم ابدا چادر اجباري نيست.

  • ناشناش
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:06:03
    پاسخ
    120 2

    یک حرکت درست و صحیح باعث پیشرفت میشه مثل کمر بند ایمنی ماشین .فرهنک و انسانیت در هر جامعه ای که قوانین مدنی و اجتماعی دارد توسعه می یابد.

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:13:49
    پاسخ
    156 0

    اینجوری که عربستان داره پیش میره به زودی قانون حجاب اجباری برداشته میشه...انگار مسئولین عربستانی از وضعیت کنونی ایران درس عبرت گرفتند...

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:38:13
      125 5

      اصلا در عربستان حجاب اجباری نیست عزیزم. فقط دو شهر مقدس مکه و مدینه هستند که در انها حجاب اجباری است. این طرح از اول انقلاب هم در ایران قرار بود اجرا شود و مثلا در شهرهای مذهبی مشهد و قم و شاه عبدالعظیم حجاب اجباری باشد. اصلا معلوم نیست یوهو چی شد که حجاب اجباری شد همین الان هم قانون اساسی در این زمینه هیچ تکلیفی نداره

    • آریا
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:05:24
      10 45

      بی نام دوم، چند بار رفتی عربستان که واسه خودت تحلیل غلط هم میکنی؟ در تمام عربستان حجاب کاملا اجباری است. الان هم گفتن حجاب کامل باشه بدون چادر اشکال نداره... خوبه قبل از نظر دادن کمی سواد را بالا برد

  • علی
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:22:36
    پاسخ
    133 4

    به امید روزی که ایران سرآمد تمام کشورهای جهان شود اگر تعصب و خرافات مجال دهد انشاالله

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:38:32
      8 33

      نه عزیزم من مشکل ایران این چیزا نیست خیلی حاد تر ازین حرفاست که بخواییم سرآمد دنیا بشیم اول از همه اینکه یاد بگیریم آنچه برای خود میپسندیم برای دیگران هم بپسندیم و بالعکس. زن های ایرانی رو اگر اختیار تام بهشون بدی زندگی رو برات جهنم میکنن

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 22:30:18
      5 1

      جناب بی نام فکر کنم در مورد خودت درست باشه. احتمالا مادرت بدبختت کرده که اینطوری فکر می کنی

  • بی بی شهرو
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:36:21
    پاسخ
    188 4

    فکر کنم تنها برتری که الان نسبت به عربستان داریم همون چهار تا حروف الفباست..

    • محمد
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:02:04
      62 1

      دمت گرم خیلی خوب اومدی.خخخخخخخخخخخخ

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:05:01
      71 0

      دو روز دیگه بن سلمان اون چهارتا حروف رو هم به عربی اضافه میکنه

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:36:10
      42 0

      باید بریم اون 4 تا حرف رو به نام ایران ثبت کنیم تا عربستان پیش دستی نکرده ......

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:49:52
    پاسخ
    1 73

    این امور سیاسی ست. چون در ایران زنها برای برداشتن اجبار از حجاب فعالیت می کنند عربستان این را به عنوان اهرم فشار و ایجاد شکاف میان حاکمیت و مردم در ایران استفاده می کند. البته ما کماکان به اجبار در هر امری اعتراض خواهیم کرد اما به عربستان اجازه دخالت نمی دهیم.

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:36:39
      49 0

      بازم توهم توطئه .....

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:52:47
      48 0

      خب شمام روی عربستان رو کم کن حجاب اجباری رو بردار.دلیل آزادی برای ما مهم نیست

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:56:31
    پاسخ
    68 2

    حجاب اجباری را در ایران بردارید به اشتباه خود که نتایجش عیان است اعتراف کنید و تسلیم واقعیت شوید و اینکه هیچ زوری در هبچ جا در مسایل اجتماعی دوام نیاورده است

  • محمود
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:00:40
    پاسخ
    70 1

    اگر روند ارزش پولی ریال عربستان را در مقابل دلار آمریکا طی پنج سال گذشته و یا حتی ده سال گذشته ببینید متوجه میشید با حفظ ارزش کماکان روی 3.75 ثابت مونده. علتش هم اینه کشورداری و اقتصاد را فدای سیاست و دیانت نکردن.

  • دنا
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:09:03
    پاسخ
    59 2

    ما داریم وقت تلف می کنیم باید افراد در پوشش آزاد باشن ما چند تا کشور مسلمان داریم ترکیه مالزی ... تا کی باید سرمون تو لاک خودمان باشه یه کمی سرمان را بالا بگیریم چند قدم جلوتر را ببینیم

  • من
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:10:02
    پاسخ
    47 2

    واقعا روز به روز افسوس روزهاى گذشته را ميخورم هر روز دريغ از ديروز. زنان ما عقب گرد مى كنن اونوقت كشورهايي كه تا ديروز كسى ادم حسابشان نمى كرد در همه چى پيشرفت كردند تعصب و ارتجاع خاكى به سرمان كرد كه حالا حالا درست نميشه زن ايرانى شده يا عروسك. بزك كرده غربى. يا زن تو سرى خور مطبخ توليد مثل كن نوع سوم و متعادلى از زن در اين كشور نيست يا اندك يافت مىشود زن ايرانى با فرهنگ و شعور و با اصالت يك زن ايرانى كجاست؟

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:25:04
    پاسخ
    48 0

    چرا مردها چنین قوانینی برای خودشون درست نمیکنند؟

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:26:06
    پاسخ
    61 7

    حجاب بیش از هر جیز بی احترامی به مردانه

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:10:49
      15 21

      ما با حجاب هم میریم بیرون از دست یه سری مردها آسایش نداریم قبل از آزاد کردن حجاب اول باید واسه مردها فرهنگ سازی بشه

    • سهیل
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 16:52:37
      18 19

      بی نام دوم... امثال شما عمداً با هزار قلم آرایش غلیظ و لباس های بدن نما و دماغ عمل کرده میری داخل خیابان که توجه مردها را جلب کنی ... اون وقت میگی آسایش نداری؟ در خیابان های آمریکا و اروپا هم زنان برای یک پیاده روی یا خرید ساده این همه آرایش نمیکنن ...

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 17:28:30
      35 5

      همون مردایی که طرفدار حجاب اجباری هستن با دیدن دو تا تار موی خانوما دین و ایمانشون رو از دست میدن......

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:27:04
    پاسخ
    62 4

    در ایران با قانون حجاب اجباری آمار تجاوز چقدر کمتر از جاهای دیگه است؟

    • زینب
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:38:25
      7 49

      یه نگاهی به آمارهای رسمی بنداز می فهمی داداش، انگلیس و آمریکا و فرانسه توی صدر کشورهایی هستند که تجاوز صورت می گیره. خود باختگی تا این اندازه که شما داری نوبره

    • محسن
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:55:49
      30 4

      خیلی خیلی کمتره. الکی نظر نده

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 13:27:55
    پاسخ
    60 9

    همین حجاب باعث میشه مردها حریصتر باشند. آدم از چیزی که منع بشه بهش حریصتر میشه

    • محسن
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:56:47
      14 30

      اینم از اون حرف هاست. اگه جلوت ظرف سم بزارن بگن نخور بهش حریص میشی؟؟

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:18:57
      7 22

      لطفا از طرف امثال من انقدر حرف نزنید. هیچ هم حریص نیستم و تا حالا به یک دختر هم نگاه چپ نکردم. هیچ ربطی به باحجاب و بی حجاب نداره.

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:00:08
    پاسخ
    56 0

    و باد عباهای آن ها را به کشوری دیگر برد

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:01:17
    پاسخ
    52 1

    برنامه بلند مدت عربستان برای صنعت توریست هستش و اروم اروم دارن اجرا میکنن

  • ترامپ
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:13:57
    پاسخ
    40 5

    انگار ما فقط مشکل حجاب داریم همه چیزمون درسته .....

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:37:33
    پاسخ
    45 1

    نه عزیز مشکل اینه که عربستان به سرعت داره همه مشکلاتش رو رفع می کنه ولی ما هنوز توی حلال و حرام بودن ورزش خانمها گیر کردیم

  • امین
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:51:09
    پاسخ
    11 59

    یک روزی میاد که سعودیها به اینهمه پروبال دادن به زنها پشیمون میشن.روزی میرسه که مردان سعودی مثل مردان ایرانی به زنهاشون سواری میدن و اسمشو روشنفکری میزارن.تا روز سلطنت زنها بر دنیا و به فساد کشوندن دنیا فاصله ی چندانی نداریم

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 16:57:55
      35 6

      آخی .... نیست الآن که دنیا دست شماس همه جا گل و گلابه ....... این فساد که فرمودید ساخته و پرداخته مردهاس

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 22:34:12
      6 4

      امین یه سر به امین آباد بزن. لازم داری

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:52:22
    پاسخ
    7 27

    مسخرست که نظراتی که در انتقاد از زنان بیان میشه رو منتشر نمیکنید

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 21:16:08
      2 4

      ترکیب جنسیتی همکاران این سایت به ظاهر بیشتر با خانمهاست که بد هم نیست در این جامعه تقریبا" مرد سالار...

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 22:35:54
      5 1

      انتقاد از زنان به طور کلی داری؟ هزارو یک جور زن و هزار و یک جور مرد وجود داره. نمیشه گفت زنها یا مردها فلان. خلاصه خدا شفای خیر بده.

  • یحیی
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 17:10:27
    پاسخ
    9 50

    وضع بگونه اي است که برخي خانم ها جسارت به خرج مي دهند و کلا حجاب شان را بر مي دارند و مش هاي موهايشان را به نمايش مي گذارند.........بفرما،آزادی نداده بیجنبه بازی زنها شروع شد.خداییش تو ایران یه چیزی میدونن که حجابو اختیاری نمیکنن.اگه حجاب اختیاری بشه همه لخت و عور میان بیرون

    • بی نام
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 17:34:13
      43 8

      کاش اینو یاد بگیریم که پوشش هر انسانی فقط و فقط به خودش مربوط میشه...

    • امین
      سه شنبه 24 بهمن 1396 - 22:40:01
      1 8

      پوشش هر کس تا جایی به خودش مربوطه که به جامعه لطمه نزنه.وقتی بخاد تو جامعه فساد کنه به همه مربوطه نه فقط به خودش

    • بی نام
      چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 00:32:31
      8 2

      خوب ؟ به تو چه که چیکار با حجابشون میکنن, آدم باش سرت رو بگیر پایین رد شو. شده مثل ماه رمضان ؟ هیچ کس هیچی نخوره که ما گشنمون نشه.

    • میثم
      چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 04:18:54
      2 6

      چه حرف بیخودی زدی که پوشش هر انسانی فقط و فقط به خودش مربوطهانسان یه موجود اجتماعیه و تحت تاثیر قوانین و یا عرف و فرهنگ جامعه باید عمل کنه. شما که دوست داری هرجوری میخوای بگردی و بخوری و بپوشی برو جنگل زندگی کن. اونجا کسی کاری به کارت نداره و کاملا ازادی

  • ماهی
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 18:04:58
    پاسخ
    2 8

    ما که تو ایران حجابی نمیبینیم.با این حال که تو عربستان درمورد حجاب دارن تجدید نظر میکنن اما فکر نمیکنم به اندازه ایران آزادی به زنان کشورشون بدن

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 18:24:54
    پاسخ
    1 4

    بی نام 16:34:13، این حرف شما رو قبول ندارم چون معتقد هستم جامعه کشتی ست و هیچ سرنشینی در کشتی نمیتونه جایی که خودش نشسته رو سوراخ کنه و بگه به خودم مربوطه،چون در اون صورت باعث غرق شدن کشتی میشه.

  • بی نام
    سه شنبه 24 بهمن 1396 - 21:21:44
    پاسخ
    7 0

    در ورای تمامی این قبیل اخبار یک پدیده جالب است در عربستان صعودی نمایش اصلاحات و جناح بازی وجود ندارد به محض اینکه تصمیم بر اصلاح امری که تا کنون غلط بوده تصمیم قاطع و فوری گرفته شده و فوریت در اجرا و برنامه ریزی حساب شده هم دیده می شود ،اموری که ما نداشته و نداریم...

  • بی نام
    چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 00:24:16
    پاسخ
    9 0

    یادتونه تا 2 ماه پیش مسخره میکردید که نمیتونن بانوان رانندگی کنن ؟ حالا استادیوم هم میرن و ما نه

  • احمد
    چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 08:31:03
    پاسخ
    3 1

    اینها بیشترش برمیگرده به اعتماد به جوانان. مشکل اصلی کشور وجود مدیران پوسیده و چسبیده به صندلی است با هر گرایش سیاسی. بنظرم اصلاحات دیگر در ایران جواب نمیده و قطعا باید تغییر بنیادی اتفاق بیفتد تا از دست این مدیران خلاص شویم. باید مدیران زیر 40 ساله باشن

    • سیاووشگرد
      چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 20:07:51
      2 0

      جناب احمد اقا تغییر بنیادین در افراط و تفریط نیست اصل در تمامی دنیا شایسته سالاری است و گزینش برترین ها که می توانند جوان میان سال یا حتی کهنسال هم باشند در عرصه فرهنگ علم و سیاست چندین و چند کهنسال هستند که از بسیاری جوانان پر مدعا ولی کم مایه فرهیخته ترند و در سراسر دنیا نیز جوانانی هستند که در حتی دهه سی عمر شایسته سمت داشتن مدیریت مافوق بودن و رهبری امور مختلف را دارا هستند ...

  • هاشم
    چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 10:50:56
    پاسخ
    4 5

    مرگ بر عربستان سعودی

  • ناشناس
    چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 11:21:23
    پاسخ
    1 6

    حالا آنقدر از بی حجابی دفاع کنین که عاقبت دودش تو چشم خودتون می ره : مطمئن باشید دیگه فساد دو برابر می شه و دیگه خانواده سالم به ندرت پیدا بشه و بزرگترین ضربه را هم زنان می خورند. مطمئنم کسانی که دارند تبلیغ بی حجابی می کنند سرخورده هایی هستند که با عرضه خود بدنبال طعمه می گردند ... خبر آنلاین اگر هم خوشت نمی یاد این نظر را درج کن قرار نیست باب میل تو مطلب باشه

  • بی نام
    چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 13:28:44
    پاسخ
    7 2

    چقدر متحجر نظر دادن، البته منفی ها خوب جوابشون رو داد.

    • امین
      پنجشنبه 26 بهمن 1396 - 02:42:57
      2 4

      جالب شما بی غیرتا اسم بی غیرتیتونو میزارین روشنفکری و بقیه رو متحجر خطاب میکنین

  • حسین
    پنجشنبه 26 بهمن 1396 - 14:27:20
    پاسخ
    0 2

    والا ما تو ایران حجاب اجباری هم نمیبینیم ... شال روی سرشون اگر نباشه مدلشون خراب میشه... در ضمن عربستان با اینکار نشون داد همه ی این اتفاقات اخیر در ایران تصادفی نیست . قطعا کاسه ای زیر نیم کاسه ی منافقین ایران هست...

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

وبگردی