جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر گرد و غباری بود که استان خوزستان را فرا گرفت. موضوعی که در پی آن نمایندگان اعتراض خود را به میزان بودجه اختصاصی برای حل این معضل در مقابل جایگاه هیات رییسه نشان دادند.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه علنی امروز مجلس در حالی آغاز شد که تعدادی از نمایندگان استان خوزستان در جایگاه هیئت رئیسه حضور یافته و اعتراض خود را نسبت به شرایط بسیار بد موجود در این استان بیان کردند. این نمایندگان با حضور در این جایگاه خواستار افزایش بودجه مقابله با ریزگردها در لایحه بودجه سال 97 شدند.
علی لاریجانی رئیس مجلس هم در واکنش به اعتراضات نمایندگان خوزستان به وضعیت گردوغبار در این استان گفت: مشکلات خوزستان و مسائل مربوط به آن بسیار جدی است، هم باید در بودجه به آن رسیدگی شود و هم باید این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنیم.
وی افزود: بر همین اساس در لایحه بودجه سال آینده برداشت بودجه ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای حل مشکل ریزگردها را در نظر گرفته ایم که می تواند کمکی به حل این مشکل باشد. پس از اظهارات رئیس مجلس، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس و جمعی از اعضای هئیت رئیسه به همراه نمایندگان استان خوزستان در جایگاه هیئت رئیسه نشستی را برای حل مشکلات مربوطه برگزار کردند.

بنده غفلت کردم!
در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی احمد بیگدلی در تذکری با استناد به ماده ۱۸۷ آیین‌نامه داخلی مجلس نسبت به تعطیلی جلسات علنی مجلس بدون انجام رای‌گیری از سوی رییس مجلس انتقاد کرد و خطاب به لاریجانی گفت: ۲ نفر از نمایندگان در جلسات علنی روز گذشته و روز قبل از آن، نسبت به تعطیل کردن جلسات مجلس بدون انجام رای‌گیری تذکر دادند که متاسفانه جنابعالی در آن لحظه در صحن حاضر نبودید. بنده سراسر آیین‌نامه داخلی را مطالعه کرده‌ام و هیچ جای این آیین‌نامه تبصره یا ماده‌ای مبنی بر این‌که رییس جلسه می‌تواند بدون رای‌گیری از صحن، جلسات علنی مجلس را تعطیل کند، پیدا نکردم.
نماینده اصلاح‌طلب مردم خدابنده در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در جلسات علنی قبلی، نمایندگان نسبت به این مسئله تذکر دادند و رییس وقت جلسه نیز این تذکرها را وارد دانست و موضوع را به جنابعالی ارجاع کرد.
علی لایجانی در واکنش به این تذکر توضیح داد: مسئله این است که روز پنجشنبه در تهران تعطیل است. در واقع پنجشنبه‌ها ذوحیاتین است و در تهران تعطیل است و در شهرستان‌ها تعطیل نیست.
بیگدلی عضو فراکسیون امید مجلس در این لحظه به اظهارات لاریجانی واکنش نشان داد و گفت که فقط بحث تعطیلی پنجشنبه نبوده و روزهای چهارشنبه و سه‌شنبه بعدازظهر نیز مجلس تعطیل بوده است.
رییس مجلس بدون اشاره مستقیم به این مسئله به ادامه سخنانش پرداخت و گفت: نکته دیگر این است که بخشی از مسائل مربوط به اداره کار مجلس با هیات رییسه است و خودتان هم می‌دانید که ما در مجلس بحث کردیم و گفتیم که با چالش‌های اساسی روبرو هستیم. نماینده مردم قم در مجلس همچنین با اشاره به تذکر دیگر نمایندگان در این رابطه گفت: تذکر نمایندگان به اینکه چرا مجلس را تعطیل کردیم، نبود. دوستان می‌گفتند چرا بدون رای‌گیری لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق ارجاع کردید.
لاریجانی در این رابطه نیز توضیح داد: در این مورد حق با شماست و باید رای‌گیری انجام می‌شد اما به علت ازدحامی که مقابل جایگاه هیات رییسه ایجاد شد، بنده غفلت کردم. بماند که خودتان هم قبول دارید اگر رای‌گیری انجام می‌شد، به آن رای می‌دادید.


تذکر کواکبیان به دلاری که هفت هزار برابر شده
در ادامه جلسه امروز مجلس، علی لاریجانی صندلی ریاست را به علی مطهری واگذار کرد و پس از آن مصطفی کواکبیان در تذکری پای افزایش نرخ دلار را هم به میان کشید و گفت: رسیدگی به داد مردم استان خوزستان ضروری است اما مسئله‌ای که به کل کشور مربوط می شود این است که قیمت دلار از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از 7000 برابر افزایش یافته است و این در حالی است که قیمت دلار در کشورهای همسایه از جمله امارات، عربستان و کویت ثابت است.
نماینده مردم تهران در مجلس از تزریق پنج میلیون دلار به طور روزانه در بازار ارز توسط دولت خبر داد و در عین حال این اقدام را در افزایش نرخ دلار بی‌اثر دانست. وی از رئیس‌جمهور خواست تدبیر ویژه‌ای برای افزایش افسار گسیخته نرخ دلار و سکه بیندیشد. کواکبیان متذکر شد: از ابتدای انقلاب نرخ دلار از هفت تومان به بیش از 4900 تومان رسیده که این مسئله نشان می دهد که ارزش پول ملی بیش از 20 درصد کاهش یافته است.
مطهری در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: نظر مجلس و رئیس آن این است که رئیس کمیسیون اقتصادی در خصوص افزایش قمت دلار بررسی کرده و گزارش خود را به صحن علنی مجلس بدهد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا تلاشش را برای حل بحران آب، محیط زیست، ریزگردها و مسائل اقتصادی افزایش دهد تا مشکلات و ناراحتی های مردم به ویژه در استان خوزستان تا سال آینده کمتر شود.
علی مطهری در پایان جلسه علنی امروز مجلس گفت: کمیسیون تلفیق بودجه درباره ریزگردهایی که این روزها استان‌های خوزستان و ایلام را درگیر کرده است به ویژه شرایط به بوجود آمده برای مردم این استان‌ها، در لایحه تلاش کند تا بتواند اقدام جدیدی در این خصوص انجام دهد.
وی از تاجگردون رئیس این کمیسیون خواست تا تلاش خود را برای پیش بینی بودجه های لازم برای مقابله با ریزگردها در استان‌های غربی کشور به ویژه استان‌های خوزستان و ایلام در رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷ انجام دهد.

واکنش مطهری به کف زدن نمایندگان
در جلسه علنی امروز مجلس موسوی لارگانی در اخطاری به رئیس صدا و سیما گفت: اگر در برنامه‌های تلویزیونی کارشناسانی را دعوت می‌کنید، حتما باید از همه استانهایی که مثلا درگیر مسئله خشکسالی یا ریزگردها هستند، کارشناس دعوت کنید تا در خلال مباحثی که در نشست‌های تلویزیونی می‌شود به استان های دیگر توهین نشود. بی توجهی به این مسئله موجب ضایع شدن حق استان‎هایی می‌شود که کارشناس یا نماینده مدافع در برنامه تلویزیونی ندارند.
وی خطاب به علی عسگری رئیس صداوسیما گفت: بی‌توجهی شما به برقرار کردن تعادل در برنامه‌های کارشناسی تلویزیون آثار بدی بر استان‌هایی که نماینده یا کارشناس در برنامه‌های شما ندارد، می گذارد.
این سخنان موسوی لارگانی مورد تشویق برخی از نمایندگان مجلس قرار گرفت.
مطهری خطاب به نمایندگانی که با کف زدن از سخنان نماینده مردم فلاورجان حمایت کردند، گفت: لطفا کف نزنید. ما در کشور با بحران ها و معضلات متعددی روبرو هستیم اما مهم تشخیص اولویت‌ها در بحران هاست. نماینده تهران در مجلس ادامه داد: در اهواز براساس اعلام مراجع ذی‌صلاح آلودگی هوا بیش از ۴۷ برابر وضعیت طبیعی است. بنابراین اگر در مجلس به کمیسیون تلفیق ماموریت ویژه می دهیم تا در این خصوص تصمیم گیری کند به معنای بی توجهی به استانهای دیگر نیست.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    0 0
    7000 برابر نه 700 برابر درسته.دلار اوایل انقلاب 7تومان بوده الان 4900تومان 7 ضربدر 700 میشه 4900
  • محسن A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    0 0
    اولا دلار هفت هزار برابر نشده بلکه هفتصد برابر شده. بخدا زشته که نماینده مردم یک جمع و ضرب ساده رو بلد نباشه. دیگه اینکه از این 150 میلیون دلاری که برای حل مشکل ریزگردهای استان خوزستان اختصاص داده شده، مطمئن باشید حتی 150 هزار تومنش هم خرج برطرف کردن ریزگردها نمیشه.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    0 0
    ببخشید 700 برابر نه 7000
  • بی نام GB ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
    0 0
    دلیل اینکه آقای مطهری از نمایندگان می خواهند کف نزنند چیست؟