یک سکانس از جشنواره سی و ششم استانی فیلم فجر در تبریز/ پایان کم فروغ یا روشنی دوباره؟!

تبریز برای سومین بار میزبان جشنواره فیلم فجر استانی شد، رویدادی که فقط به اکران چند فیلم در این استان و حواشی آن محدود نبود، درخشش فیلم کوتاه "حیوان" در این دوره از جشنواره، امید تازه ای در رگ‌های سینمایی استان جاری کرده است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم فجر مهمترین جشنوارهٔ سینمایی ایران است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون معمولاً در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می‌شود و تاکنون ۳۶ دوره از این جشنواره اجرایی شده است.

جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی کشور همواره مورد توجه مخاطبان سینمایی بوده است؛ در طول سالهای برگزاری جشنواره، مطالبه مخاطبان شهرستانی موجب اکران فیلم ها در برخی شهرستان ها شده ، استان آذربایجان شرقی نیز بی نصیب نمانده و در طول این سال‌ها، سه بار میزبانی استانی این جشنواره را بر عهده گرفته است.

به گفته طاهر فرنود، یکی از عوامل اجرایی جشنواره استانی فیلم فجر، این جشنواره طی سال‌های ۹۲، ۹۵ و ۹۶ همزمان با جشنواره اصلی و با اکران برخی از فیلم های شاخص، در تبریز نیز اجرا شده است.

اکران همزمان فیلم های جشنواره فجر در استان ها یکی از اتفاقاتی بود که پس از سال ها دور ماندن دیگر شهرها از اتفاقات فرهنگی و هنری پایتخت، علاقه مندان این حوزه را به آینده ی هنری بهتر امیدوار کرد. اما در طول این سال‌ها، کیفیت و کمیت فیلم‌های اکران شده در جشنواره های استانی، هموراه یکی از مباحث مورد بحث بوده است.

در حالی محمد محمدپور، مدیر کل ارشاد استان در نشست خبری پیش از آغاز جشنواره، از اکران ۲۴ فیلم جشنواره در دو سینمای استان خبر داده بود که به گفته فرنود، فقط ۱۷ فیلم در این جشنواره اکران شد.

فرنود گقت: فیلم ها از سوی ستاد جشنواره انتخاب و سپس بر اساس الویت بندی به سایر استان ها برای اکران ارائه شد که استان ما در این راستا پخش فیلم های سیمرغ یک را بر عهده دار بود، علاوه بر آن ، سری فیلم های سیمرغ پروانه ها نیز در بین فیلم های اکران شده قرار گرفت؛ به طوری که در مجموع ۱۷ فیلم در استان آذربایجان شرقی اکران شد

فرنود در خصوص کیفیت فیلم های اکران شده نیز گفت: کیفیت پخش فیلم های جشنواره در استان از سوی مخاطبان تعریف می شود، کیفیت و اکران فیلم در سینما ناجی بهتر از سینما فلسطین به نظر می رسید چراکه وجود مشکلات سیستمی در سینمای فلسطین موجب بروز برخی اشکالات فنی شده بود

فرنود با تاکید بر اثر گذاری اکران فیلم ها در افکار برخی هنرمندان استانی ابراز کرد: اکران فیلم ها موجب ایجاد انگیزه برای هنرمندان استانی شد تا فعالیت های خود را در زمینه فیلم بلند شروع کرده و در جشنواره های سال های آینده باارائه کارهای تولیدی موفقیت هایی را کسب کنند.

تبریز، نیازمند پردیس سینمایی

فرنود افزود: کلانشهر تبریز نیازمند پردیس های سینمایی است، برخی سینماها و پردیس هایی که در آینده ای نه چندان دور افتتاح می شود موجب پیشرفت های سینمایی استان خواهند بود.

وی در خصوص موفقیت های اخیر هنرمندان تبریزی افزود: استان آذربایجان شرقی اینک صاحب ادعا است چراکه موفقیت های چشمگیری در زمینه فیلم های کوتاه و بلند کسب کرده، طی سال اخیر فیلم ائو به کارگردانی اصغر یوسفی نژاد در جشنواره بین المللی فیلم فجر نقش آفرین بوده و این دوره فیلم کوتاه حیوان به کارگردانی بهمن و بهرام ارک باری دیگر برای استان افتخار آفریده اند.

فرنود با تاکید برنقش آفرینی فیلم های استان آذربایجان شرقی در جشنواره بین المللی فجر اذعان داشت: فیلم ائو و حیوان دوسال متمادی رتبه های برتر جشنواره بوده اند که این اتفاق موجب تشویق و ترغیب سایر هنرمندان خواهد بود.

این فعال سینمایی تصریح کرد: هزینه فیلم حیوان از سوی مدرسه ملی سینما تامین شده و فیلم ائو نیز با هزینه شخصی کارگردان تولید شده که در این راستا انتظار می رود تا برخی نهاد ها همچون شهرداری ، حوزه هنری و اداره فرهنگ وارشاد اسلامی در تامین بودجه هنرمندان و جامعه سینما را یاری کنند.

فرنود با بیان اینکه کشور ایران تنوع اقوام دارد، ادامه داد: مسئله توجه به جامعه هنری به شدت در این راستا حس می شود که این نکته باعث استحکام ملی خواهد شد.

جشنواره استانی فیلم فجر تاثیر چشمگیری بر جامعه سینمایی استان ندارد!

برگزاری جشنواره استانی فیلم فجر،نقدهایی نیز به همراه دارد، اصغر یوسفی نژاد، کارگردان فیلم "ائو" در این باره گفت: جشنواره استانی در آغاز راه است و تاکنون آنچنان که باید تاثیر چشمگیری بر جامعه سینمایی استان نداشته است.

وی ادامه داد: طی سه دوره ای که جشنواره فیلم فجر در استان آذربایجان شرقی اجرایی شده تاکنون برجامعه سینمایی چندان تاثیر بسزایی نداشته، اگر این دوره ها تداوم یابد طبیعتا تاثیرگذاری بسزایی برای سینمای استان حاکم می شود.

یوسفی نژاد اذعان داشت: تماشای فیلم در سالن های مجهز، به یقین موجب آفرینش انگیزه در بین مخاطبان وتولید کنندگان می شود.

یوسفی نژاد با اشاره به موفقیت های اخیر برادران ارک اظهار کرد: موفقیت برادران ارک در سی و ششمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر افتخاری برای استان محسوب می شود، این امر موجب خوشحالی و خوشنودی جامعه ی سینمایی استان شد.

کارگردان فیلم "ائو" با بیان اینکه شهر تبریز طی دو سال متمادی از جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین اثر را دریافت کرده، ادامه داد: انتظار ها از جامعه سینمایی استان بالا رفته و امید است با تلاش همه ی هنرمندان فیلم های تولیدی بومی در این جشنواره برای استان بیش از این افتخارآفرینی کنند.

یوسفی نژاد یادآور شد: اگر شرایطی برای بهبودی کیفیت اکران فیلم فراهم شود وضعیت سینمای استان روند صعودی به خود خواهد گرفت.

جای خالی هنرمندان شاخص استان در جشنواره فیلم فجر استانی

سعیده جلوه گری، یکی از منتقدان سینما نیز به خبرنگار ترجمان صبح گفت: متولیان جشنواره اگر هنرمندان شاخص و مطرح استان را به این جشنواره دعوت می کرد طبیعتا با استقبال بهتری روبه رو می شدند،

جلوه گری با بیان اینکه سینما برای مردم و مخاطبان پدید آمده، عنوان کرد: هنرمندان با ارائه آثار تولیدی می تواند در رشد و توسعه جامعه تاثیر فراوانی داشته باشند، اگر اثرهای راه یافته به جشنواره در راستای مفاهیم انقلاب باشد مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد.

سعید جلوه گری با اشاره به دو فیلم موفق استانی در جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: فیلم های حیوان و ائو برای استان همواره افتخار آفریده و نیازمند حمایت های ویژه دولتی هستند.

جلوه گری ابراز کرد: سینما هنر صنعت و تجربه است و باید هزینه ی آن از سوی نهادهای دولتی تامین شود تا موفقیت های بسیاری را شاهد شوند چراکه با فاکتورگیری سینما جایگاهی را برای خود ثبت نمی کند.

جلوه گری در خصوص نبود نویسنده و فیلمنامه نویس اذعان داشت: نبود نویسنده های ماهر از مشکلات اصلی سینما به شمار می رود که در صورت عدم تامین این مسئله، سینما و تلویزیون ایران از جایگاه کنونی پسرفت خواهد کرد.

جلوه گری ادامه داد: در کشور ما صنعت سینمایی به درستی شناخته نشده، چرا که در صورت شناخت، رشد صعودی در کمیت و کیفیت فیلم ها را شاهد می‌شدیم. همچنین شناساندن فرهنگ و سینما نیازمند حمایت ها و هزینه است.

جلوه گری اظهار کرد: جشنواره فجر در بسیاری از استان های مختلف کشور موجب افزایش سالن های سینمایی ، تحولات در ساختار فیلم ها و ... شده است، امیدواریم این جشنواره در این زمینه نیز در تبریز تاثیرگذار باشد.

جلوه گری با بیان اینکه سینما وسیله ی سرگرمی محسوب می شود که برای مردم آفریده شده تا از آن استفاده کنند، خاطر نشان شد: کارهای تولیدی که در جشنواره های مختلف موفق به کسب رتبه می شوند اصلا فروشی در این راستا ندارند، سیاست گذاری جشنواره فجر در حال حاضر روند کندی را در پیش دارد باید در این راستا شرایطی را برای وضعیت بهبودی سینما اراده دهند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =