بی توجهی به  اشتغال قهرمانان و افزایش آسیبهای  اجتماعی

همه ما لااقل با چند تن از ورزشکاران و قهرمانان استان آشنایی داریم که سالها ست این در عرصه مشغول به انجام فعالیت هستند.مسلما برای ما عزیز هستند و به عنوان ظرفیتی از شهرت لرستان به آنها نگاه می کنیم که درخور احترامی ملی هستند.

نرگس سپهوند: حال اگر کمی در دیدگاهمان دقیق تر شویم، متوجه می شویم بسیاری از آنها هم مانند بقیه جوانان این دیار شغلی دارند و جزو جماعت بیکار،بی مسکن و مجرد استان محسوب می شوند البته اینبار جوانانی باسواد، ورزشکار و قهرمان!
بیکاری جوانان لرستان یکی از ابرچالش‌های سال‌های اخیر استان ماست. سوای از مدارک تحصیلی هرشخص با توجه به عدم وجود زیرساختهای لازم اشتغالزایی در استان و نیز پر شدن ظرفیت های استخدام اداری ظاهرا تنها راه چاره اشتغال آزاد است و قطعا وام و تسهیلات اشتغالزایی می تواند گره‌ای هر چند کوچک از زندگی جوان امروز باز کند. بیکاری در استان ما معضلی ست که تقریبا همه اقشار با آن دست و پنجه نرم می کنند اما اینبار سراغ قهرمانان بیکار استان رفته ایم که پس از سالها تلاش و کسب افتخار برای لرستان همواره جزو دسته بیکار و بی هدف استان تلقی می شوند و باید گفت: ورزشکاران ما جز روحیه ای سالم وبانشاط چیزی از خود ندارند که گاها همین مشکلاتی اقتصادی موجب دلسردی وکناره گیری آنان از عرصه ورزش استان خواهد شد.
به گفته اکثر ورزشکاران ساعی بیکار استان اگر به اداره جوانان وزارت ورزش و جوانان مراجعه کنند، می گویند: ما نه بودجه این کار را داریم و نه با توجه به جایگاه‌مان وظیفه‌ای در این مورد بر عهده ما است!
آنها می گویند: اگر ما ورزشکاران حداقل تسهیلاتی در راستای راه اندازی مکان ورزشی، دریافت مجوز باشگاه و ... داشته باشیم قطعا بیکار نمی مانیم...
- این همه سال وقت گذاشتیم و تلاش کردیم اما حمایتی از اداره ورزش و جوانان نمی بینیم!
- قهرمان مملکتیم اما با جیب خالی!
-به چه امیدی قهرمان شدیم افتخار و مدال داریم اما بیکار هستیم!
سال‌هاست روش‌های مختلف برای اشتغال‌زایی پایدار برای جوانان در اولویت برنامه‌های کشور تعریف شده است. اما هیچ اولویتی برای پرداخت وام های ارزان قیمت به جوانان ورزشکار در نظر گرفته نشده است در حالیکه حداقل بخشی از جوانان بیکار با دریافت وام با میزان و شرایط مناسب، می‌توانند اشتغالزایی کنند.
البته مسلم است اداره کل ورزش و جوانان به تنهایی نمی‌تواند مسائل جوانان را حل کند و در حوزه ازدواج، اشتغال، سبک زندگی و... قدم بردارد، اما با تجمیع و ساماندهی ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در حوزه جوانان که عضو ستاد ساماندهی امور جوانان هستند می‌تواند قدم‌های موثری بردارد.
مبرهن است حتی اگر یک فرد به هر رشته ورزشی وارد شود و آن ورزش را دنبال کند به عرصه ورزش همگانی پیوسته است و به طور طبیعی یک گام به سمت جامعه‎ای سالم‎تر نزدیک خواهیم شد و امروز اگر ورزش در استان مهم تلقی نشود، بدون شک در سال‎های نه‎چندان دور به دنبال شدت بیکاری و آسیب های اجتماعی، شورای مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی شاهد مشکلات بیشتری خواهند بود.
مسوولین ورزشی استان خوب می دانند برجسته شدن موضوع ورزش به لحاظ پرکردن اوقات فراغت، سرگرم کردن بخش زیادی از جمعیت جوان و تاثیری که ورزش در معادلات سیاسی و بین المللی ایفا می کند، قابل کتمان نیست پس اداره ورزش و جوانان موظف است از فراهم کردن ازدواج و اشتغال جوانان غفلت نکند.
علاوه بر این اگر اداره ورزش و جوانان لرستان به گونه ای برنامه ریزی کند که برای جوانان اشتغال زایی کند به دنبال آن استعدادهای مناسب ورزشی شناسایی می شوند و در نهایت در میادین بین المللی افتخار آفرینی هایی زیادی نصیب استان ما خواهد شد

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =