سه شنبه 1 آبان 1397
دوشنبه 21 اسفند 1396 - 10:48:27 چاپ

وجود مشکل در سیستم ضدیخ بال‌ها و بدنه هواپیما

خلبان باید تا بالای فرودگاه با ارتفاع ۱۷هزار پا پرواز می‌کرد | محدودیت پزشکی خلبان اول برای پرواز

اقتصاد > صنعت - در گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری، در بخش نتیجه گیری گفته شده که تیم کارشناسان بررسی سانحه نمی تواند نتیجه گیری قطعی خود از سانحه را اعلام کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، گزارش اولیه سانحه سقوط هواپیمای ای تی آر شرکت آسمان در ۲۹ بهمن ماه امسال را منتشر کرد.

این هواپیما که از تهران عازم یاسوج بود، در نزدیکی فرودگاه این شهر پس از برخورد با رشته کوه دنا دچار سانحه شد و همه ۶۵ سرنشین آن کشته شدند.

در گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری، در بخش نتیجه گیری گفته شده که تیم کارشناسان بررسی سانحه نمی تواند نتیجه گیری قطعی خود از سانحه را اعلام کند و نتیجه گیری منوط به بررسی های مضاعف و دقیق تر کارشناسان سانحه خواهد بود.

با این حال در بخش تحلیل و آنالیز این گزارش آمده:

خلبانان تنزل ارتفاع پرواز به ۱۷ هزار پا را مطابق درخواست مرکز کنترل انجام دادند، ولی کاهش مجدد ارتفاع پروازی به ۱۵ و سپس ۱۴ هزار پا خلاف مقررات بوده است.

خلبان اول محدودیت پزشکی برای پرواز داشته است.

خلبان اصلی مجاز به پرواز همزمان با یک کمک خلبان نبوده است.

خلبان می بایست تا بالای فرودگاه با ارتفاع ۱۷ هزار پا پرواز می کرد.

سیستم هشدار یخ زدگی بال ها و بدنه هواپیما به خلبان قابل قبول نبوده و باید در آخرین تعمیرات کلی (چک C) در آبان امسال صورت می گرفته است که این قصور شرکت تعمیراتی قابل چشم پوشی نیست. اگر سیستم ضد یخ بال ها و بدنه هواپیما فعال می شد، امکان کنترل هواپیما محتمل بود.

خلبان دارای محدودیت های پروازی بوده است که در صفحات ۸ و ۹، همچنین در بخش آنالیز گزارش در صفحه ۳۱ به آن اشاره شده است ولی این محدودیت توسط واحد برنامه ریزی شرکت آسمان در نظر گرفته نشده است.

آرایش فنی 0170-2009; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.

خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر ۱۵۰۰۰ پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است. (صفحه ۱۷)

پرواز برای کاهش ارتفاع به ۱۷۰۰۰ پایی مجاز شده بوده است ولیکن کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع ۱۴۰۰۰ پا را روی اتوپایلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ایمن منطقه پایین تر آمده اند. (صفحات ۲۹ تا ۳۱)

سیستم های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ زدایی طبق خواست خلبان ها کار می کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است. (صفحه ۳۱)

کرو در ساعت ۹:۳۱:۱۴ هشدار استال دریافت کرده اند. سرعت هواپیما در این لحظه ۱۱۷ نات و گشتاور موتورها روی ۶۷ درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.

با توجه به اینکه این گزارش نهایی نیست، سازمان هواپیمایی کشوری هنوز نتیجه گیری خود را اعلام نکرده است.

35225

68 دیدگاه
  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 10:57:27
    پاسخ
    356 21

    احتیاج به جعبه سیاه نبود میدونستیم از همون اول میندازن گردن خطای انسانی

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:08:56
      2 45

      یه سوال هواپیما زنجیر چرخ هم داره؟ وقتی بانده و هواپیما یخ میزنه چرا مجبورشون نمیکنند از زنجیر استفاده بوکنن

    • مجید از اتاق بغل
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:18:39
      83 1

      نه اتفاقا این دفعه خطای انسانی نبوده، سهل انگاری مدیریتی در تک تک خطوط این گزارش مشخص است. اینکه چرا به این هواپیما بدون چک، خلبان بدون مجوز و .... اجازه پریدن دادند. باید تک تک افرادی که قصور داشتند محاکمه بشوند و به سزای اعمالشون برسند. اون موقع که حقوق و پاداش آخر سال میشه ادعای مدیریت ارند. حالا که باید بار مسئولیت و بکشند تقصیر تحریم و خلبان و ... میشه

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:42:35
      41 160

      الان چی بگن شما دوس داری؟

    • a.a
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:28:37
      15 52

      واقعا هم نیاز نبود. کسی که اندک اطلاعات هوایی داشته باشه از ابتدا و بدون جعبه سیاه هم معلوم بود هواپیمایی که به قله میخوره مشکلش نقص فنی نیست. منتها بدبینی جزئی از نهاد ما مردم شده. مردم ترجیح میدن حتما یه جوری بگن همه چی تقصیر حکومته و دم و دستگاهشه

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:28:42
      41 4

      در خصوص برخی از مردم برای استعفای وزیر و یا اینکه در کشورهای خارجی در صورت وقوع چنین اتفاقی وزیر را برکنار میکنند, یه عده ای می پرسند مگر وزیر چه تقصیری در این سقوط داشته است که باید برکنار شود؟ باید به آنها گفت دقیقا وزیر مقصر است و حتی مقام بالاتر, در کشورهای پیشرفته یک سیستم متشکل از فرآیندها و دستورالعملها حکومت می کند و نه صرفا وزیر طبق سلایق فردی, وزیر وظیفه دارد بصورت سیستماتیک مقامات پایین دستی وادار به طراحی و پیاده سازی سیستم صحیح کند و نظارت بر کل فرآیندها را بصورت سلسله مراتبی از زیر دستان خود بخواهد. و هر معاون وزیری نیز همینطور از زیر دستان خود.. سیستم این کشور بیمار است, در این نمونه به راحتی می توان بیمار بودن و عدم کنترل فرآیندها را در شرکت آسمان دید و به همین ترتیب...

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:38:22
      70 8

      این ها حتی اگر هواپیما را با ضد هوایی هم بزنند میگند مقصر خلبان بوده

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:39:26
      65 3

      من دوس دارم بگن که چرا این همه سال باعث تحریم مملکت شدن که یه دونه هواپیمای درست حسابی نداشته باشیم، من دوس دارم بگن مگه ادعای پیشرفت و خود کفایی و هزارو یک چیز دیگه رو ندارن؟ پس چرا هنوز نتونستن یه هواپیما بسازن؟ مگه فرانسه و روسیه و... مادرزاد هواپیما ساز بودن؟ چرا اونا میتونن ما نمیتونیم؟ شمایی که میگی الان چی دوس داری بگن، تا حالا سوار هواپیما شدی؟؟ فک نمیکنم این قطار قدیمیا رو که دیگه دیدی؟همه دور هم تو یه واگن سوار میشن، درو پیکر درست حسابی ندارن، سرویس بهداشتی ندارن، صدای سرسام آور دارن، امنتیت صفر و فقط راه میرن و... این هواپیماهام دقیقا همینطورین. حالا چرا هواپیماها اینطورین برو از مسولین بپرس... حالا اینارو ول کن تو فقط بگو مرگ بر ....

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:57:18
      23 0

      حقيقت ، واقعيت

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 15:33:10
      53 1

      به قول مدیری:کاپیتان هستم.مقصر این پرواز

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 17:01:18
      5 0

      مقصر خلبان بوده، چون نیست که از خودش دفاع کنه... نکته اخلاقی اینکه تحریمها برای مردم ما نعمت هستند، باید قدر تحریمها رو بیشتر بدانیم.

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 10:58:29
    پاسخ
    313 8

    آیا نباید در شرکت آسمان تخته شه؟؟؟؟؟؟ چه گناهی کردیم که تو مملکت همه بی مسئولیت شدن

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:38:42
      46 1

      فکر کنم این همون شرکتی هستش که چند سال قبل مسافرانش به دلیل اعتراض پیاده نمی شدن و بعدش یکی از مسئولینش گفته بود پیاده شید پول بلیط رو پس میدیم و بعد پیاده شدن گفت برید هر کاری میتونید بکنی. پول نمیدیم. من داشتانش رو تو همین خبرگذاری ها خوندم. به قول آقای حیدری این اتفاق هر جای دنیا که میافتاد سهام اون شرکت سقوط میکرد و نمیتونست ادامه فعالیت بده ولی اینها همچنان با قدرت به کارشون ادامه دادند تا این فاجعه رو به بار بیارن.

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:58:02
      29 3

      گناهت بي تفاوتى بوده

    • رامین
      چهارشنبه 23 اسفند 1396 - 22:40:44
      1 0

      دوست گرامی درباره مدیریت و اداره‌ی شرکت هواپیمایی آسمان تحقیق کنید متوجه می‌شوید که خیر نمیشه تختش کرد.

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 10:59:34
    پاسخ
    134 7

    یه سوال دیگه دارم چرا این گزارش تو قسمت اقتصادی اومده؟؟

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:40:38
      54 3

      اونی که منفی دادی سوال رو جواب بده

    • رضا
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:16:58
      38 2

      چون جون آدمها ارزشی نداره تو این مملکت و فقط پول حرف اولو میزنه

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:41:37
      20 1

      واضحه بخش حوادث تعلل کرده بخش اقتصادی خبر رو شکار کرده

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 11:00:13
    پاسخ
    73 2

    واقعا که

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 11:20:52
    پاسخ
    95 12

    چه ربطی به تحریم های امریکا داره سیستم یخ زدایی هشدار نمیداده هواپیما سنگین شده و یک سری از دلایل دیگه که زنجیروار باعث سقوط شدن...

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 11:23:44
    پاسخ
    96 3

    اصلا منطقی بنظر نمی آید چطور خلبان سیستم را روی اتو پایلوت گذاشته ولی ارتفاع را زیر حد مجاز ست کرده 14000 پا

    • امید
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:02:13
      11 17

      یعنی قشگ یک جوری نظر میدین همه انگار هزاران ساعت پرواز دارین .. خلبان خودکار چیز عجیب غریبی نیست همون ارتفاع رو تو یک حالت ثابت که بهش میدی نگه می داره ... و خلبان هم با همون خلبان خودکار ارتفاع کم و زیاد می کنه تا برسه به نزدیک باند بعد دستی فرد می اد و مهم ترین اشتباه ایشون اومدن زیر 17000 پا بوده ...

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:52:38
      30 3

      بخاطر يخ زدگى ارتفاعى كه به خلبان اعلام ميشه توسط سيستم در كابين اشتباه هست در نتيجه خلبان فكر ميكرده در هفده هزار پا بوده در حالي كه در چهارده هزار بوده چون دستگاه بهش هفده هزار را نشون ميداده

    • امید
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 18:29:13
      0 3

      هیچ جای گزارش از یخ زدگی لوله سنجش ارتفاع گفته نشده ... سیستم ضد یخ فقط برای بال ها کاربرد دارد و شامل لوله ارتفاع سنج نمی شود ... طرح ورود به فرودگاه یاسوج 17000 پا بوده که خلبان طبق تماس با برج یا سوج زود تر تقاضای کاهش ارتفاع کرده ... و طبعا برج به دلیل نداشتن رادار این اطمیانان را داشته خلبان می داند که در چه فاصله ای باید این کاشه را انجام دهد ... اشتباه خلبان مشخص است

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 20:41:20
      0 4

      طبق گزارش های هواشناسی آن روز یک سرمای عادی داشت پس مسئله یخ زدگی چندان نقشی نداشت

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 11:33:01
    پاسخ
    143 3

    از دست دادن 66 نفر بيگناه بر اساس سهل انگاري شركت آسمان.............. واقعا چه كسي جوابگو است؟

  • حسام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 11:39:38
    پاسخ
    189 0

    حتی اگه خلبان خطاکار باشه که گواهی پزشکی نداشته و از این بهانه‌ها، مقصر اصلی مدیریت شرکت آسمان است که به همچین خلبانی اجازه پرواز داده.

  • نیما
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 11:50:11
    پاسخ
    33 1

    بله، باز هم مثل همیشه سوم شخص غایب مقصره غیر ممکنه مسئولین زنده اشتباه کنند. خلبان بد

  • ایرانی
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 11:53:34
    پاسخ
    34 0

    اونوقت تکلیف کسایی که میگن تحریم تاثیری ندارد چی میشه ؟تو گزارش که گفته میشه به علت تحریم به تعمیرات اساسی دسترسی نداشته اند .

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 11:59:35
    پاسخ
    41 1

    اين برادر سردار علايي بايد برکنار بشه البته يک سردار ديگر جايش رو مي گيره

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:10:45
    پاسخ
    35 2

    مقصر اصلی کوه دنا هست که زیادی بلنده واقعا متاسفم تااااااااا کی

  • بدون نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:16:29
    پاسخ
    59 2

    اما چون مدیر شرکت اسمان ازبرادران سپاه ومکتبی می باشند لذا هیچگونه تقصیری متوجه ایشان نبوده وهمچنان درپست خود به خدمت خلق ادامه خواهند داد

  • مجتبی
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:17:08
    پاسخ
    34 0

    این دیگه از اون حرفاست کاپیتان فولادوند جزو بهترینها بود.امیدوارم روزی واقعیت گفته بشه یعنی مسلمانیم اما جز تهمت چیز دیگه ابی تو این گزارش نیس.دلیلش واضحه از جایی که هواپیما برخورد کرده مشخصه که چه شده

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:44:58
    پاسخ
    61 2

    من نمیدونم علت سقوط اشتباه فردی بوده یا نقص فنی ولی در همه موارد و اتفاقاتی که می افته مهمترین موضوعی که مشخصه مدیریت بی کفایت نیروی انسانی بی مسئولیت چه خلبانی که با سابقه جراحی قلب با یکی کمک خلبان پرواز کرده چه مسئول تعمیراتی که چک های مورد نظر را انجام نداده و ..... عدم هماهنگی مشخص نبودن مسئولیت ها عدم صلاحیت بی توجهی به قواعد ایمنی و قوانین که کفار شرکت های سازنده مشخص کردند عقل اونا که ساختن میدونید که نمیرسه. ایرانی فقط باهوشه و زیرکه بی سوادی بی فرهنگی وهستش که در تمامی نقاط مملکت ریشه دوونده. وای به حال ما.

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:51:22
    پاسخ
    14 149

    آمریکا اسراییل و عواملش که با تحریم ملت ایران این فجایع را رقم میزنند پاسخگو باشند

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:50:59
      61 0

      نکنه انتظار داری صبح و شب مرگ بر اونها بگی و پرچمشون رو به آتش بکشی اونوقت با دسته گل و شیرینی بیان ازمون حلالیت هم بطلبند

    • علی
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:15:06
      48 0

      دوست عزیز اشتباه نکن همش مقصر خود ماییم ربطی به بیگانه نداره

    • رامين
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:31:52
      31 0

      خوب شما كه بيكاري بلند شو يه توك پا برو ازشون بپرس بيا

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 16:13:29
      42 0

      مشکل این کشور وجود چنین تفکراتی مثل این مخاطب خبر انلاین نیست بلکه سپردن امور تخصصی به چنین افرادیست.افرادی که از تخصص ومتخصص بیزارند و عاشق مدیریت کارهای تخصصی مثل مدیر همین شرکت هواپیمایی

  • فرهاد
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:56:03
    پاسخ
    71 8

    قطعا مدير عامل اسمان مقصر است، اگر چه ظاهرا ايشان رفتن گل بچينند و اصلا خودشون را نشون نميدن ؟؟ معلومه كه هم خلبان و هم هواپيما براى اين پرواز مناسب نبوده اند ولى با فشار شركت اسمان مجبور به انجام اين پرواز شده اند. البته اين فشار به خلبان در خيلى از ارلاين ها مرسوم است و هواپيمايى كشورى هم از اين امر اطلاع دارد ولى چون ارلاين ها در هواپيمايى كشورى نفوذ دارند رئيس هواپيمايى كشورى ، مدير عامل سابق اسمان است؟؟ هيچكارى صورت نمى گيرد. خيلى عجيبه كه اين گزارش منتشر شده ، چون كمى نشون ميده چه افتضاحى در هواپيمايى ايرانه. همچنين نشون ميده كه خيلى از اين اتفاقات هيچ ربطى به تحريم نداره و فقط نتيجه سوء مديريته فشارهاى روحى و اقتصادى به هر قشرى بياد بسيار است ولى بعضى شغل ها هستند كه ...

  • فرهاد
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 12:56:25
    پاسخ
    41 8

    قطعا مدير عامل اسمان مقصر است، اگر چه ظاهرا ايشان رفتن گل بچينند و اصلا خودشون را نشون نميدن ؟؟ معلومه كه هم خلبان و هم هواپيما براى اين پرواز مناسب نبوده اند ولى با فشار شركت اسمان مجبور به انجام اين پرواز شده اند. البته اين فشار به خلبان در خيلى از ارلاين ها مرسوم است و هواپيمايى كشورى هم از اين امر اطلاع دارد ولى چون ارلاين ها در هواپيمايى كشورى نفوذ دارند رئيس هواپيمايى كشورى ، مدير عامل سابق اسمان است؟؟ هيچكارى صورت نمى گيرد. خيلى عجيبه كه اين گزارش منتشر شده ، چون كمى نشون ميده چه افتضاحى در هواپيمايى ايرانه. همچنين نشون ميده كه خيلى از اين اتفاقات هيچ ربطى به تحريم نداره و فقط نتيجه سوء مديريته فشارهاى روحى و اقتصادى به هر قشرى بياد بسيار است ولى بعضى شغل ها هستند كه ...

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:01:35
    پاسخ
    101 1

    تحریم تحریم تحریم ... کاش بعضی ها دهانشان را می بستند تا مردم زیر فشار و مشکلات تحریم ها کمرشان نشکند. این ننگ ها در تاریخ برای آینده گان می ماند

    • رامين
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:34:03
      25 0

      دوست عزيز در تاريخ اين ننگ ها براي ما ميماند نه ايندگان تنها چيزي كه براي ايندگان ميماند زندگي در پيت ما ها هست كه بهش بخندن

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:37:37
    پاسخ
    20 0

    اگر مبنا بر این باشد که در کشورمان هواپیماها با سقوط از رده خارج شوند، پس دیگر این همه جنجال برای چیست؟ از اول هم مشخص بود که خلبان بایستی بار تمامی تقصیرات را بر دوش بکشد. مسئولین اگر واقعاً به فکر مردم هستند، باید با اجازه ندادن با تابوت های مرگ شرکت آسمان مانع از تکرار این فجایع شوند. بعنوان نمونه می توان بوئینگ 200727 آسمان را مثال زد.

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:39:08
    پاسخ
    24 0

    بیچاره مردم مظلوم ایران که دائما و در همه موضوعات، در حال بازی خوردن هستن

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:39:44
    پاسخ
    21 0

    همشه در ایران مقصر فرد کشته شده می باشد

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:43:51
    پاسخ
    17 2

    من یک بار تو عمر ۴۰ساله خودم هواپیما داخلی سوار شدم .وقتی از هواپیما پیاده شدم انگار از اسارت آزاد شدم اینقدر خوشحال شدم .دیگر هواپیمایی داخلی سوار نخواهم شد.وحشتناک است.ما ملت هم گناه داریم

    • بی نام
      دوشنبه 21 اسفند 1396 - 16:56:16
      3 0

      این که پاک کردن صورت مسئله است. مثلا تهران به بوشهر رو با چی میری؟ بریتیش ایرویز؟؟؟

  • علیرضا
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:48:48
    پاسخ
    21 0

    من واقعاً متوجه این سهل انگاریا نمی شم بابا، دارید با جوووون آدمیزاد بازی می کنید، شما چه حقی دارید با جون انسانها بازی کنید؟؟؟؟ مگه عمر رفته، راهی برای جبران شدن داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این مدیر شرکت هواپیمایی آسمان و نبایس محاکمه کرد تمام پرسنل این شرکت، بایس بیان پاسخگو باشن، مگه مسخره بازیه؟؟؟؟ چه اشتباه خلبان، چه نقص فنی و چه و چه و چه، مقصر اصلی این حادثه شرکت هواپیمایی آسمانه،

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:49:15
    پاسخ
    17 0

    کاپتان فولاد از خلبانان حرفه ای نیروی هوایی بودن و بارها توانایی خودشون در کنترل طیاره در بحرانی ترین شرایط رو اثبات کرده اند اما واقعیت اینه که هواپیماهای توربوپراپ مثل ای.تی.آر برای پرواز در مناطق سردسیر و کوهستانی طراحی نشده اند

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:00:07
    پاسخ
    1 22

    کلا بعضی ها با منفی دادن بیشتر حال میکنند...اصلا مطلب را هم می خونند، یعنی سر در نمی ارند....منفی بدین

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:17:00
    پاسخ
    11 1

    اقا خواهشا موقع ارائه گزارش از اصطلاحات فنی و انگلیسی استفاده نکنید یا به شکل روان و عامه فهم بیان کنید. دو خط توضیح میده، بعد نتیجشو میخواد بگه میاد یه اصطلاح فنی رو مطرح میکنهف هرچی خوندیم بخاطر اون یه اصطلاح بی ثمر میشه

  • رضا
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:33:11
    پاسخ
    1 10

    تیتر شما درست نیست،سیستم یخ زدای درست کار می کرده،مسئله. اینه که تست این سیستم در اخرین چک هواپیما انجام نشده، این به معنی خرابی این سیستم نیست،همونطوری ک در گزارش هم گفته شده که خلبان اونو روشن کرده ودرست کار کرده

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:50:09
    پاسخ
    9 3

    بخاطر نقص در سيستم ضديخ ، يخ زدگى سنسورهايي كه ارتفاع و سرعت را اندازه ميگيرن براى آگاهى خلبان از كار ميفتن بهمين دليل ارتفاعي كه خلبان ميبينه در صفحه اشتباه ميشه يعنى احتمالن خلبان فكر ميكرده در هفده هزار پا هست چون كامپيوتر بهش اينو نشون ميداده ولي در واقع در چهارده هزار پا بوده ....

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:53:33
    پاسخ
    9 0

    یکی از نظرات خوانندگان همین یخ زدگی سیستم سوخت و روغن رو بیان کرده بود.

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 14:56:48
    پاسخ
    18 0

    اين هواپيما براى اين شرايط هوايي مناسب نبوده و بهمين خاطر هم بخاطر يخ زدگى سنسورهاى اعلام ارتفاع و سرعت به كوه خورده مقصر شركت آسمان ، هواپيمايي كشورى هست كه نظارت تداشتن ، غرامت هر مسافر در آمريكا ٤.٥ مليون دلار براى هر مسافره و كمترين غرامت هم در جهان حدود ٥٠٠هزار دلار بوده حالا بايد غرامت بدين چند ميدين به خانواده هاشون؟

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 15:01:57
    پاسخ
    21 0

    فقط آسمان اينجورى نيست در همه ايرلاين ها اين قصورها صورت ميگيره منتها تا يكيش سقوط نكنه مشخص نميشه

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 17:05:29
    پاسخ
    3 0

    پرسش اینجاست که خلبانی با چندین سال تجربه پروازی بین یاسوج و تهران، چرا کاهش ارتفاع داده؟ آیا دستگاه موقعیت یاب جی پی اس، موقعیت مکانی را درست مشخص کرده؟ آیا در جعبه سیاه، اطلاعات جی پی اس به هنگام کاهش ارتفاع با موقعیت واقعی هواپیما، همخوانی داشته؟

  • امید
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 18:40:29
    پاسخ
    1 4

    خلبان در آخرین مرحله با تهران سنتر ارتفاع 21000 پا و تایید کرده و تهران سنتر هم این ارتفاع رو با رارد تایید کرده, پس سیستم یخ زدگی لوله ارتفاع سنج رو از دیدن چهار jا فیلم مستند تو من تو مطرح نکنید ... اشتباه خلبان در کم کردن ارتفاع قبل از دیدن اپروچ سنندج به صورن بصری کاملا مشخصه .. وقتی خلبان با تجربه شرایx فرود گاه رو می دو نه باید دست بالای ارتفاع امن رو بگیره ... نهایت با سرعت بیشتری ارتفاع کم میکنه موقع نزدیک شدن به باند.... , و در صورت نداشتن دید به فرودگاه شیراز می رفت .. به شدت اشتباه خالبان .. مشخضه.. اتفاقا بر خی از خلبانان با ساعت پروازی بالاتر ... پر اشتباه تر می شن .. چون غرور اجازه نمیده با شیبه ساز تمرین کن ان ... ولی خلبان های جوان بیشتر به دنبال یاد گیری شرایط سخ تر هستند

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 18:44:49
    پاسخ
    3 0

    با توجه به دلايل ذكر شده تو اين پرواز فقط مسافرها سالم بودن و بقيه چيزها نا سالم بوده .خدا به داد ما برسه با اين سطح ايمني پرواز.

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 19:29:40
    پاسخ
    5 0

    دیواری کوتاه تر از یک مرده بی دفاع پیدا نکردید ؟؟؟؟

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 19:49:19
    پاسخ
    1 2

    سلام بااین گزارش اولیه نتیجه میگیریم خلبان نبایدپروازمیکردیاتجربه کافی رانداشت وازان بدترگناه امریکای جنایتکاراست که تحریم کرده وان کاغذپاره های احمدی نژاد ودلواپسان خریدهای هواپیمااست که فکری به حال این ملت بدبخت نمیکنندوتازه کوههای دنا وزردکوه همخیلی مشکل دارندکه بایدحداقل که زورمان به دلواپسان ومرده خواران تحریم درداخل وامریکا نمیرسدفکری کردسرشان رابرید تاکوتاه شوند وهواپیماهابتونندراحت ازاونها بگذرند

  • بی نام
    دوشنبه 21 اسفند 1396 - 20:23:33
    پاسخ
    0 3

    آنچه میتوان از این گزارش نتیجه گیری کرد : در روز حادثه ابرهایی متراکم و بی سابقه جلوی دید کاپیتان فولاد را گرفته بودند او که قبلاصدها بار این مسیر را طی کرده بود متوجه وجود کوه در پشت ابرهای متراکم نشده بود .این یعنی اینکه آن شرایط آب و هوایی هیچ وقت قبلا برای این خلبان رخ نداده بو ده است شاید بعضی مواقع خلبان ها به حس و تجربه خود اعتماد کنند و بجای مسیر اصلی بخواهند مسیر میانبر را طی کنند . در اینجا نیز این شایدخلبان اقدام به عبور میانبر گرفته بود ولی متوجه وجود کوه در پشت ابرهای غلیظ نشد و خیال کرد جلوی مسیرش باز است و اقدام به کاهش ار تفاع کرد و الی آخر

  • بی نام
    سه شنبه 22 اسفند 1396 - 00:53:20
    پاسخ
    8 0

    واقعا" چی باید گفت؟66 نفر که بی گناه رفتن.خ داوند به خانواده ها شون صبر بده.الهی آمین

  • مصطفی
    سه شنبه 22 اسفند 1396 - 06:55:59
    پاسخ
    6 1

    مقصر اون کسی هست که کاهش ارتفاع هواپیما رو به خلبان اجازه داده خلبان سرخود حق تصمیم همچنین کارهایی رو نداره.

  • بی نام
    سه شنبه 22 اسفند 1396 - 08:24:52
    پاسخ
    8 0

    خلبان احتمالا دید نداشته بخاطر ابری بودن هوا و بر اساس تجارب قبلی و اطلاعات سنسورها عمل کرده. حال اگه سنسورها اطلاعات اشتباه داده باشن هواپیما به سمت کوه حرکت کرده در حالیکه خلبان فکر میکرده در ارتفاع بالاتریه. مساله دیگه مکان یابی نادرست فرودگاهه که موقع تقرب به آن باید از بالای کوهها رد شد.

  • بی نام
    سه شنبه 22 اسفند 1396 - 09:40:46
    پاسخ
    4 0

    مشکل فنی ، خطای انسانی و شاید هم بد شانسی در همه جای دنیا موجب سقوط کم شمار هواپیما ها و تلفات انسانی می شود. ما این را بخوبی می دانیم و شاید وقوع این حادثه در ایران هم واقعا ناشی از خطای انسانی یا بد شانسی بوده باشد اما ... اما چیزی که ما را آزار می دهد جریان پیوسته ای از خطا های غیر قابل قبول است که در تمام سطوح مدیریتی در حال وقوع می باشد و ما را نسبت به هر خبر یا رویدادی حساس و بدبین کرده است. با دیدن این حجم عظیم از دورغ و ریا و بی وجدانی های روزمره چطور می توانیم به گزارش سقوط ، دیدی خوش بینانه داشته باشیم ؟ گرفتاری امروز ما از دست رفتن اعتماد ملی است که خود حاصل ده ها سال سوء مدیریت و ترجیح ظالمانه تعهد ریاکارانه به تخصص است.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین