۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

ایسنا نوشت: پسر عموی معمر قذافی گفت که کشورش از نیکولا سارکوزی حمایت کرد تا وی یک هم‌پیمان استراتژیک واقعی بماند.

به گزارش فرانس ۲۴، احمد قذاف الدم، پسر عمومی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و معاون پیشین وی در مصاحبه‌ای گفت که از جانب معمر قذافی و مسئولان دیگر از مساله حمایت مالی طرابلس از نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه مطلع شده است و انجام این حمایت‌ها این یک امر قطعی است.

وی با بیان اینکه از مبالغ داده شده توسط لیبی به سارکوزی اطلاعی ندارد، گفت: صحبتی را درمورد مبالغ نشنیدم. تمام آنچه که می‌دانم این است که ما از وی حمایت کرده‌ایم، چراکه او هم‌پیمان ما بوده است.

قذاف الدم خاطرنشان کرد: در آن مقطع، قذافی برای تاسیس آنچه که "ایالات متحده آفریقایی" نامیده می‌شد، تلاش می‌کرد. به همین دلیل می‌بایست ما دوست نزدیکی در الیزه به خاطر این مساله مهم و استراتژیک می‌داشتیم.

دستگاه قضائی فرانسه روز چهارشنبه گذشته اتهاماتی را علیه سارکوزی مبنی بر فساد و دریافت اموالی از سوی قذافی برای کمپین انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۰۷ مطرح کرد.

ایرنا در همین حال نوشت: 

بازرسان قضایی روزهای سه شنبه و چهارشنبه سارکوزی را تحت بازجویی قرار دادند. گفته می شود که سارکوزی در سال 2007 برای تامین بودجه ستاد انتخاباتی خود به طور مخفیانه پنجاه میلیون یورو از قذافی دریافت کرده بود.

اولین بار سیف الاسلام فرزند معمر قذافی در سال 2011 این اتهامات را به سارکوزی وارد کرد.

این پرونده در نوامبر 2016 مورد بررسی دقیق تر قرار گرفت. در آن هنگام «زیاد تکیه الدین» تاجر فرانسوی-لبنانی گفت که در فاصله سال های 2006 تا 2007 سه چمدان پول را که متعلق به لیبی بود، به «کلود گئه آن» رئیس سابق ستاد کارکنان و مدیر ستاد انتخاباتی سارکوزی تحویل داده است.

سارکوزی همواره این اتهامات را رد کرده است. وی روابط پیچیده ای با قذافی داشت.

سارکوزی هنگامی که به ریاست جمهوری رسید، قذافی را به پاریس دعوت کرد و از وی استقبال باشکوهی به عمل آورد. اما زمانی که ناتو به لیبی حمله کرد، فرانسه در خط مقدم حمله به قذافی قرار گرفت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =