یکشنبه 1 مهر 1397
دوشنبه 13 فروردین 1397 - 15:27:52 چاپ

وقتی صداوسیما به دام «دروغ اول آوریل» افتاد: انتشار فیلم غیرواقعی از سقوط «تیان‌گونگ-۱»

دانش > فناوری - فیلمی با لوگوی «خبرگزاری صداوسیما» در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که سقوط «تیان‌گونگ-۱» را در آسمان نشان می‌دهد. این فیلم ساعت‌ها پیش از سقوط فضاپیما در یوتیوب منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، «تیان‌گونگ-۱»، نخستین ایستگاه فضایی چین، ساعت ۰۰:۱۶ بامداد ۲ آوریل به وقت جهانی مقارن با ۴:۴۶ بامداد ۱۳ فروردین به وقت تابستانی ایران، وارد جو زمین شد و پس از سوختن در جو و خرد شدن به قطعات کوچک، در آب‌های اقیانوس آرام سقوط کرد. موقعیت جغرافیایی محل سقوط، حوالی مختصات جغرافیایی ۱۳٫۶ درجه جنوبی و ۱۶۴٫۳ درجه غربی است که در ۴۰۰۰ کیلومتری جنوب هاوایی واقع شده است.

با توجه به وسعت اقیانوس، تعداد بسیار اندک مناطق مسکونی در حوالی محل سقوط «تیان‌گونگ-۱» و از همه مهم‌تر، هم‌زمانی سقوط با روشنایی روز که شرایط نامناسبی را برای تصویربرداری از مراحل نخستین ورود فضاپیما ایجاد می‌کرد؛ انتظار نمی‌رفت که تصاویر یا فیلم‌هایی از ورود «تیان‌گونگ-۱» به جو و متلاشی‌شدن آن تهیه شده باشد. 

با این حال، فیلمی در خبرگزاری صداوسیما منتشر شد که ورود «تیان‌گونگ-۱» را به درون جو زمین نشان می‌داد و به‌سرعت در فضای مجازی پخش شد. تصویر زیر، نمایی از این فیلم را نشان می‌دهد.

انتشار فیلم غیرواقعی از سقوط «تیان‌گونگ-۱»

با جست‌وجوی اینترنتی، می‌توان منبع اصلی این ویدیو را در یوتیوب پیدا کرد (تصویر زیر؛ برای مشاهده آن در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید) که حوالی ساعت ۲۱ روز ۱۲ فروردین (به وقت تابستانی ایران) منتشر شده است. این درحالی است که سقوط «تیان‌گونگ-۱» نزدیک به ۸ ساعت پس از آن اتفاق افتاده است. 

انتشار فیلم غیرواقعی از سقوط «تیان‌گونگ-۱»

به بیان دیگر، فیلمی که در فضای مجازی از سقوط «تیان‌گونگ-۱» دست به دست می‌شود، مربوط به اتفاق صبح امروز نیست و اگر آن را ساختگی ندانیم (که با توجه به شواهد موجود، چنین به نظر می‌رسد)؛ مربوط به پدیده‌ای دیگر است.

۵۴۵۴

12 دیدگاه
  • من
    دوشنبه 13 فروردین 1397 - 15:32:09
    پاسخ
    118 0

    بار اول هم نیس که دوستان میرن سر کار. از بس حواسشون به مخفی کردن سازها و ایناس

    • سینا
      دوشنبه 13 فروردین 1397 - 17:17:38
      3 15

      شما هم افتادین فکر کنم

  • م ر
    دوشنبه 13 فروردین 1397 - 15:56:17
    پاسخ
    34 1

    مرتب تو دام این و "اون "می افتند

  • بی نام
    دوشنبه 13 فروردین 1397 - 16:17:54
    پاسخ
    25 0

    شما ارزشي برأي كارشناسي و اخبار صدا وسيما قائل بوديد

  • بی نام
    دوشنبه 13 فروردین 1397 - 16:49:52
    پاسخ
    0 30

    والا صدا وسیما که چیزی نشون نداد،خودتون هم میگید با لوگوی صدا و سیما در شبکه های مجازی یک لوگو به یک ویدئو چسبوندن و بعد به اسم صدا و سیما بیرون دادن نه کار خردمندان است.

    • بی نام
      دوشنبه 13 فروردین 1397 - 17:28:34
      17 0

      اول از همه تو خود کانال صداوسیما فیلم منتشر شد. برو تو تلگرام ببین

  • بی نام
    دوشنبه 13 فروردین 1397 - 17:15:44
    پاسخ
    1 21

    شما که بیش از صداوسیما در این مورد داد سخن. می دادید. فراموش کردید؟

    • بی نام
      دوشنبه 13 فروردین 1397 - 17:30:43
      3 2

      تا دیروز یه عده میگفتن ماجرای سقوط سفینه چینی دروغ سیزدهه و باور نکنین. صداوسیما که حتی اشاره ای هم به این ماجرا نکرد. امروز که خبر سقوطش تو همه سایتای خبری جهان منتشر شده، مدعی شدن که چرا شلوغش کردین

  • شاهات
    دوشنبه 13 فروردین 1397 - 17:19:19
    پاسخ
    18 0

    از بس که زرنگ ، باهوشو اهل مطالعه هستند.

  • بدون نام
    دوشنبه 13 فروردین 1397 - 17:25:36
    پاسخ
    25 0

    برای صداوسیماهرروزسیزده بدراست !!!

  • محسن
    دوشنبه 13 فروردین 1397 - 17:37:25
    پاسخ
    11 0

    مگه صداوسیما یا بهقول خودشون رسانه ملی یا به قول اصلاحطلبا رسانه میلی سایر اخباروگزارشهای ایران وجهانو اعم از سیاسی جنگی اقتصادی اجتماعی حتی ورزشی غیر اینه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • محمد
    دوشنبه 13 فروردین 1397 - 18:58:40
    پاسخ
    9 0

    عادت شده براشون

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین