ایران نوشت: «دستگاه کارتخوان نداریم، لطفاً پول نقد همراه داشته‌باشید». این جمله را روی چند کاغذ A4 چاپ کرده‌اند و چسبانده‌اند روی دیواری که مراجعه‌کنندگان و بیماران نشسته‌اند.

مطب شلوغ است، بیشتر کسانی که اینجا آمده‌اند مشکل قلبی دارند. منشی هر بیماری که نوبتش می‌شود صدا می‌زند پول ویزیت را می‌گیرد و راهنمایی‌اش می‌کند به داخل. آنهایی که پول نقد همراه ندارند باید بروند بیرون ساختمان و چند صدمتر بالاتر از دستگاه خودپرداز پول بگیرند.

نوبت به پیرمردی می‌رسد که توان ایستادن روی پایش را ندارد. پسر جوانش دستش را گرفته تا ببرد داخل اتاق دکتر. خانم منشی می‌گوید لطفاً 60 هزار تومان هزینه ویزیت را پرداخت کنید. همراه بیمار کارت بانکی‌اش را روی پیشخوان می‌گذارد. منشی سگرمه‌هایش را توی هم می‌کند و می‌گوید: «دستگاه پزمان خراب است، نوشتیم و زدیم روی دیوار.» مرد جوان که گویی منتظر بوده عصبانیتش را روی کسی خالی کند شروع می‌کند به غرغر کردن:«یعنی چی خانم کارتخوان نداریم؟ مگه اینجا روستاست که می‌گین دستگاه نداریم. من که نمی‌تونم پدرمو ول کنم برم بیرون از بانک پول بگیرم. شما وظیفه دارین برای مطب‌تون دستگاه تهیه کنید.»

برخی از بیماران که روی صندلی‌های انتظار تکیه زده‌اند چشم دوخته‌اند به دیالوگ‌های خانم منشی و مرد جوان. زن میانسالی که کنارم نشسته شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند به تجزیه و تحلیل و فرضیاتش را از نبود دستگاه کارتخوان به خوردم می‌دهد: «اینا از قصد کارتخوان توی مطبشون نمی‌گذارن، می‌دونی چرا؟ به‌خاطر اینکه پول زیادی از بیمارها بگیرن. توی روزنامه خوندم هزینه ویزیت پزشکای فوق‌تخصص 45 هزار تومانه ولی اینجا 60تومن می‌گیرن. برای اینکه تخلفشون اثبات نشه کارتخوان روی میزشون نمیذارن.»

حرف‌های او را زن جوانی که همراه پسر 3 ساله‌اش کنارم نشسته‌اند، قطع می‌کند: «به‌نظرم زیاد ربطی به اضافه پول گرفتن نداره. اینا برای اینکه مشخص نشه چقدر درآمد دارن کارتخوان استفاده نمی‌کنن. خانم می‌دونی این دکترها چقدر درآمد دارن؟ حساب کن از عصر تا ساعت 9شب چندتا مریض میاد و میره. تازه این دکتر جای دیگه هم مطب داره. روزی 60-50 تا مریض ببینه میشه 4میلیون تومن. ماهی فقط 30 میلیون تومن از مریض‌ها ویزیت می‌گیره. چندتا هم عمل جراحی داره که پولش از پارو می‌زنه بالا. خب با این درآمد هیچوقت نمیاد کارتخوان بذاره که فردا اداره مالیات بخواد ازش مالیات بگیره خصوصاً دکترهای زنان و زایمان تقریباً 80درصد شون کارتخوان ندارند.»

زن جوان برای خودش همین‌طور حساب و کتاب می‌کند و مرد جوان با چهره‌ای برافروخته پدرش را روی صندلی می‌نشاند و زیرلب غرولندی می‌کند از مطب می‌زند بیرون برای گرفتن پول از عابربانک.

پیش منشی می‌روم و به او می‌گویم چرا دستگاه کارتخوان نصب نمی‌کنند تا بیمارها یا همراهانشان مجبور نشوند بروند دنبال پول نقد. منشی که انگار سؤال بی‌جایی از او پرسیده باشد جواب می‌دهد:«خط تلفن اینجا خرابه نمی‌شه دستگاه کارتخوان وصل کرد.»
-خب چرا درستش نمی‌کنید؟
-فعلاً وقت نیست. بعد از عید.
-خب تا عید 3 هفته وقت هست.
-خانم شما وکیل وصی مردم هستی.
- نه ولی این حداقل کاری است که می‌توانید برای بیماران و مراجعه‌کنندگان‌تان انجام بدهید.

صحبت‌های جدی ما را مردجوانی که چند دقیقه پیش برای گرفتن پول از مطب بیرون زده‌ بود قطع می‌کند. پول را پرت می‌کند روی میز منشی و زیربغل پدرش را می‌گیرد و می‌برد داخل. منشی به طرفش می‌دود که آقا آقا توی اتاق بیمار هست و مرد جوان بی‌اعتنا در را باز می‌کند.

سرکشی‌ام به چند مطب دیگر نشان می‌دهد که بیشتر مطب‌ها کارتخوان دارند ولی گزارش ما معطوف به آنهایی است که از کارتخوان استفاده نمی‌کنند. از بین 10 مطب و 2 مرکز درمانی خصوصی که بازدید کردم 3مطب دستگاه کارتخوان نداشت. یک منبع آگاه که نمی‌خواهد اسمی از او در این گزارش برده شود درباره تخلفات تعداد اندکی از پزشکان برای فرار مالیاتی می‌گوید: «برخی از پزشکان به خاطر اینکه مالیات ندهند یا کمتر مالیات بپردازند در مطب‌هایشان دستگاه کارتخوان نصب نمی‌کنند یا اینکه دستگاه‌های کارتخوان را به اسم افراد دیگری ثبت می‌کنند تا میزان درآمدشان مشخص نشود. مراکز درمانی خصوصی هم به‌خاطر نظارت‌هایی که بر فعالیت‌شان می‌شود نمی‌توانند چنین تخلفاتی کنند و این نوع تخلف بیشتر در مطب‌های خصوصی صورت می‌گیرد.»

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 766721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    درشان سایت شمانیست شبیه بعضی مغرضین برای خراب کردن جامعه پزشکی حرفهای عوام پسند بزنید،کارپزشکی که باجان انسانها سروکارداردکاری بسیارمقدس است،چون جان انسان محترم است پزشک لبوفروش یاچغاله بادام فروش نیست درهیچ کتاب پزشکی ویاقسم پزشکی استفاده ازکارتخوان توصیه نشده پزشک خوب آنستکه شرافتمندانه بدون توجه بوضع اقتصادی بیماراوراخوب درمان کندحالاپزشک هم بایدزندگی کنددستمزدشراهرجورخواست بگیرد،متاسفانه هجمه عجیبی برعلیه پزشکان چندیست راه افتاده آنهم نوع عوام پسندانه اگرپزشکی کارتخوان داشته باشدکافی است نه شرافت پزشکی لازم است نه دانش فقط کارتخوان کافیست چراشعورجامعه رااینقدردست کم میگیریم مثلاویزیت پزشک که درکشورماازدستمزدسلمانی کمتراست چقدرپول است که کارتخوان بخواهدیاخیرچقدرچیزهای کوچک رامهم میداریم .
    • بی نام A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      182 7
      این حرفا چیه خب عهد بوق نیست که همه مردم پول نقد همراهشون باشه خون مردم رو با این ویزیتاتون تو شیشه کردید مالیات هم نمی خواید بدید؟؟
    • محمد EU ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      146 3
      دوست عزیز حقیقت تلخه ... ما منکر اهمیت کار پزشکانمون نیستیم ولی این عین حقیقته که پزشکانی هستند البته انگشت شمار که پزشکی رو یک صنعت پول ساز میبینن و هدفشون درآمد زایی صرف هست نه خدمت به مردم و نجات جانشان
    • بی نام A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      128 6
      اگر می خواهید نظر بدهید چرا به مشاغل دیگر توهین می کنید .شاید آن بنده خدا امکان تحصیل نداشته که الان شده لبو فروش یا چغاله بادام فروش و ... . دوم اینکه پزشک محترم با امکانات همین کشور تحصیل کرده بنابر این دلیلی ندارد هر طور می خواهد درآمد داشته باشد .بماندکه بعضی پزشکان هم هستند که مخلصانه خدمت می کنند. سوم اینکه اگر کسی با جان مردم سر و کار دارد باید هر طور خواست رفتار کند ؟ درنهایت به نظر من می رسد اگر نظارت بر روی هر صنفی به درستی انجام شود ، دیگر شاهد اعمال سلیقه در بخشها و اصناف مختلف نخواهیم بود .
    • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      74 0
      اگر کسی ادعای شرافت میکند به نسبت درآمدی که دارد مالیات هم باید بپردازد،چطور یک کارگر با کف درآمد مالیات را می پردازد ولی برخی از دلالان و پزشکان به روش های مختلف از پرداخت مالیات می گریزند.
    • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      65 0
      عوام پسندانش میشه: درآمد میلیونی بدون دادن مالیات
    • امیر IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      78 4
      همون لبو فروش هم کارت خوان داره . حاضر نیستند از درامدهای میلیاردیشون مالیات بپردازند و ادعا هم دارند که درس خونده و زحمت کشیده اند . 90 درصدشون از شاگرد تنبلای مدارس بودند که با زور پول و تحصیل تو دانشگاههای در پیتی مثل پاکستان و هند مثلا مدرک پزشکی گرفتند .
    • علی A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      60 0
      همین مقدس کردن هاست که پدر ما را در آورده... پزشکی هم یک شغل مثل بقیه شغل ها. ممکنه منزلت اجتماعی زیادی داشته باشه اما مقدس دیگه چی چیه؟ تا بالا چششون میگویی ابروست، میگویند توهین میکنید؟
    • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      44 0
      چرا کارمند بدبخت با این حقوق ناچیزی که می گیرد باید مالیات بدهد انوقت پزشکان با درامد های میلباردی از زیر بار مالیات دادن شانه خالی کنند ؟ این چه عدالتی است ؟ چرا با این پزشکان برخورد نمی شود؟
    • علی A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      37 0
      لطفا برای فرار از بعضی مسائل مادی و مالیات وِِِ......با دانش و جامعه پزشکی و جان مردم مقایسه نکنید...این مسئله کاملا متفاوته که مردم رو اسیر خودتون میکنید ....اگه زحمت میکشید بجاش پولشو میگیرید و خونه و ماشین میلیاردی دارید...اشتباهاتتون هم فاحشه و زیاد...هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره...واقعا چند درصدتون برای جامعه و محض رضای خدا خدمت میکنید...همش داستان پوله
  • علیرضا IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    8 141
    خبرآنلاین عزیز پزشکان یا بعضی از پزشکان ازشما توقع خردگرایی نسبی گرایی و اعتدال داریم نه پوپولیسم و مطلق انگاری . چه در انتخاب تیتر و و چه در نحوه تحلیل . شخصیت حرفه ای خود را حفظ کنید وگرنه چه فرقی دارید با بسیاری از رسانه های دیگر ضمن اینکه به راستی من تا کنون به چنین مساله ای بر نخورده ام
    • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
      63 1
      به راستي نديديد؟ به راستي؟ با اين ادبيات قلنبه سلمبه ميخواييد خودتون رو موجه جلوه بديد؟ من يه مثال واضح و روشن ميزنم براتون مركز تصويربرداري گيتي توي پاسداران يكي از بهترين و مجهزترين مراكزه كه پزشكا كارش رو خيلي قبول دارن و هميشه شلوغه و جالبه كه كارتخوان نداره درحاليكه براي كاري مثل ام آر آي حداقل بايد سيصد هزارتومن پرداخت كردبا احتساب بيمه و اگر پول نقد نداشته باشي گرفتار ميشي چون عابربانك هم دويست تومن بيشتر نميده
  • معتمد A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    115 8
    سلام این قشر از جامعه که البته خود را تافته جدا بافته میدانند بنده خدا ها چون درامد کمی دارند از طریق فرار مالیاتی میخواهند به گونه ای ان را جبران کنند افرین بر عملکرد وزیر بهداشت دولت که به بهانه حذف زیر میزی پزشکان اختلاف طبقاتی را افزایش داد
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    42 0
    البته كه تعداد اين پزشكان انگشت شمار نيست خود بنده 4ماه پيش پدرم رو به مطب يك دكتر مغز و اعصاب بردم اونجا هم دقيقاً همين داستان بالا بود مطب كارت خوان نداشت و 75000تومن ويزيت از ما گرفتند و آقاي دكتر حتي يك نگاه هم به پدر ما نكرد فقط يك سيتي اسكن مغز نوشت متاسفانه پدرم يك هفته بعد از دنيا رفت. من از اين موارد زياد ديدم . بله واقعيت جامعه ما اينه كه هيچ نظارتي بر عملكرد جامعه پزشكي وجود ندارد. و پزشكان هم از اين موضوع كاملاً سوء استفاده مي كنند.
  • جلال IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    42 0
    وجدان کاری تو جامعه پزشکی به صفر رسیده . هر گندی هم میزنن میگن هجمه شدیدی به سمت پزشکان شده.وای پزشکان رو دارن میکوبن و.... پزشک محترم برو درستو خوب بخون و بعد مهارتت رو بالا ببر و بعد وجدانت رو درست کن و بعدش تجربت رو بالا ببر و از مال دنیا بگذر بعد بیا طبابت کن که پول خودش میاد
  • بدون نام ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    27 0
    سوال من هم هست پزشكي ويزيتش هفتاد تومن هست هر موقع ميري منشيش به صورت تابلو دروغ مي گويد و مي گويد خراب است و اخرهاي ويزيت كه ديگر مريض ها تمام شده يكدفعه كارتخوان خراب سالم ميشود و براي برخي اشنا يا سالخورده كار مي كند ... چرا اقاي پزشك ? شما ها كه تحصيلكرده ي اين مملكتيد? ادم با هموطنش اينجوري رفتار مي كنه? بعد ميري مطب يه پزشك معمولي با بيست تومن ويزيت راحت كارت مي كشد،
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    3 20
    پول را پرت كرد روي ميز منشي و بدون اجازه و بي اعتنا به اينكه بيماري داخل اتاق است در را باز كزد و رفت تو بيچاره خانمي كه داخل اتاق براي معاينه لباسش را باز كرده بود. ميدونم كه حذف ميكني ولي واقعاٌ خبرانلاين رو كي مي گردونه؟ اونجا صاحب نداره
    • بی نام RO ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      3 1
      خخخخ باحال بود دمت گرم
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    30 1
    طبیبان ایرانی در مقابل مهارتی که آموخته اند و از آن برای درمان بیماران استفاده می کنند هر آنچه بخواهند می کنند. اگر به متخصص قلب مراجعه کنید که در مطب دستگاه اکو دارد حتما برای شما اکو تجویز می کند تا پول بیشتر دریافت کند. اگر به متخصص اعصاب مراجعه کنید، نوار عصب، اگر به متخصص ریه مراجعه کنید نوار ریه و ...... برخی که با انصاف ترند ابتدا سوال می کنند آیا بیمه تکمیلی دارید سپس این نوارها را تجویز می کنند صنف پزشک اکثرا کاسب شده اند و احترام این نام را از بین برده اند.
  • فرهاد A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    2 19
    بنده يه اتفاق واقعي تعريف كنم براتون جاي اين داستان خيالي، دوست پزشكي دارم كه اخر همين سال ٩٦ مبلغي رو از بنده قرض كرد تا تسويه حساب كلينيكش رو با همكاران و پرسنلش انجام بده، ازش جويا شدم كه چطور كلينيك به اون شلوغي اخر سال كم داري؟ گفت ٢٠درصد تخفيف دادم به مردم، بخشي رو هم از مردم چك قبول كردم كه بيشترش برگشت شده و باقيش هم وعده وعيده، ولي جواب لابراتوارها و تجهيزات پزشكي و پرسنل رو با تخفيف يا نسيه نميتونم بدم، بايد نقد و كامل تصفيه كنم اين پزشك حازق بعد يكسال خدمات به مردم نجيبش، تصميم به عدم تخفيف و نپذيرفتن چك گرفت، ضمنا چهاردستگاه كارتخوان هم داره، فكر كنم با اين وضع پيش بره سال ديگه ايشون بره المان، چون تحصيل كرده اروپان ايشون لطفا درج كنيد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    26 2
    مطب های امروزی رسما دکان و گاراژ شده اند. من هنوز هیچ پزشکی ندیده ام که مطب را با اصول حرفه ای و برنامه ریزی اداره کند. اتلاف وقت بیماران، امکانات حداقلی اتاق های انتظار، استفاده از حداقل نیروی انسانی برای کنترل و اداره بهتر مطب، رفتار بسیار زننده و خارج از ادب منشی ها، دریافت حق ویزیت بیش از حد قانونی، عدم مشاوره مناسب به بیمار در زمان تعیین شده جهت ویزیت و سر هم کردن مشاوره در حداقل زمان ممکن، عدم استفاده از کارتخوان، زد و بند با داروخانه یا مراکز رادیولوژی و ... جهت اعزام بیمار و گرفتن حق مشارکت در خالی کردن جیب بیمار. متاسفانه اکثر پزشکان ما سواد کافی و اخلاق پزشکی نیز ندارند. امیدوارم جهت اصلاح این قشر همیشه مدعی تدبیر متقتضی اندیشیده شود.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    2 27
    این گونه اظهارنظر کردن درمورد پزشکان نوعی کوته نظری و حسادت است زیرا که در خیلی از مشاغل دیگر هم از جنبه های دیگر در کسب و کارشون تو این مملکت مشکلاتی هست ولی چون درآمدشون کم می باشد حرفی ازشون به میان نمیاد و کلاٌ کسی دلش به حال ملت نسوخته که اینجوری درباره قشر محترم پزشکان حرف میزنن وفقط زورشان میاد که توی این شرایط سخت اقتصادی پزشکان از درآمدهای قابل قبولی برخوردارند
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    34 0
    1 چرا شغل پزشکی رو مقدس میدونید؟؟؟اونم یه شغله مثل لبو فروش محترم یا مغازه دار محترم 2درصد کمی از جامعه پزشکان ایران متعهد ودلسوز هستند واکثر آنها بساز بفروش وتاجر هستن. 3نداشتن دستگاه پوز به خاطر مخفی کردن درآمدهای چندصدمیلیونی شونه،برای فرار مالیاتی 4چرا یه کارمند با حقوق 2میلیون تومانی ماهیانه 200هزارتومان بابت مالیات ازش کم میشه ولی پزشکانی با درآمد چند صدمیلیونی مالیات نمیدن؟چرا؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    1 13
    درجواب امیرآقاعرض کنم شماارزشیابی مدارک علمی رانامطلعید،دانشگاهای هندوپاکستان سطح علمی بالائی دارنددرخیلی جهات مثل انگلسان هستند،دانشگاهای ارمنستان اگرمیگفتیددرست بودکه ارزش علمی دردنیاندارند،جهت اطلاع بیشترمیتوانیدبه سایت ارزش علمی دانشگاه هامراجع ویاازوزارت بهداشت سئوال فرمائید
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    14 0
    درمانگاه بهگر خیابان بهبودی تهران یه درمانگاه شلوغ و 4 طبقه هست که کارت خوان ندارند
  • بی نام EU ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    23 0
    بلاخره وقتی نظارت نباشه علاوه بر پزشکان هر نهاد یا شغلهای دیگر به راحتی بدون هیچ ترس و واهمه هرگونه تخلف براحتی انجام میدن
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      1 0
      مثل شهرداری
  • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    23 1
    دقیقا عین این تجربه را داشتم مخصوصا جنوب کشور که دکترها ی متخصص کمتری است برای زایمان علاوه بر بیمه خودشان ,نقدی هم مبالغ زیادی می گیرند . خانم بنده می خواست بصورت طبیعی زایمان کند ولی شرایط بحرانی شد و می بایست سزارین میشد دکترهم حاضر نبود سزارین کند و فقط باید باج می دادیم از ساعت 4 صبح که بیمارستان بودیم ساعت پنج عصر زایمان انجام شد همانروز هم یک نفر دیگر بچه اش بخاطر ندادن باج به دکتر برای سزارین که باید انجام می شد بچه در شکم مادر مرد
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    1 1
    من به این نتیجه رسیدم که نظام داره به جامعه پزشکی باج میده چون نبود پزشک باعث التهاب در جامعه میشه . جامعه پزشکی هم از این جریان کاملا استفاده میکنه.
  • بی نام RO ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    1 0
    تو کرج هم من دندانپزشکی میرفتم دستگاه ها رو جمع کردن میگن یا کارت به کارت کنید یا پول نقد بدید
  • بی نام RO ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    1 0
    فرار مالیات کجا بود؟؟پولها درست واریز نمیشه از دستگاه های کارتخوان
  • بی نام RO ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    1 0
    مطب دکتر امامی در کرج که خیلی شلوغ هستش دستگاه های کارتخوان رو جمع کرده
  • بی نام RO ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    2 0
    من بیمارستان امام خمینی تهران رفته بودم یه پزشک بود واقعا عالی بود.گفت نمیخواد بیای مطبم که پول اضافی بدی من همینجا عمل میکنم اون پول رو هم الکی خرج نکن.یه مسئولیتی هم داشت تو بیمارستان نمیدونم چی بود.ولی خدا وکیلی خیلی خوب بود تاحالافکر نمیکردم پزشک درستکار هم وجود داشته باشه