یکشنبه 28 مرداد 1397
شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:01:00 چاپ

واکنش به پیام اینستاگرامی رئیس‌جمهور علیه فیلتر تلگرام

فناوری اطلاعات > ارتباطات - دکتر روحانی در پیام اینستاگرامی شامگاه جمعه خود نوشت: فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نه توسط دولت اجراشده و نه مورد تأیید دولت است.

 

به گزارش خبرآنلاین، رئیس‌جمهور ادامه داد: "برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ ۹۷/۲/۱۰ حکم قضایی صادر و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آن‌ها رأساً اقدام به اختلال در ارتباط نمایند. اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته‌شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند."

اما مردم در واکنش به این پیام خواستار شفاف‌سازی بیشتر در این زمینه شدند، چراکه تنها دو اپراتور موبایلی همراه اول و ایرانسل حکم قضایی را به اجرا گذاشته، اما اغلب اپراتورهای اینترنت خانگی همچنان اختلالی در استفاده از این پیام‌رسان ایجاد نکرده‌اند.

یکی از کاربران نیز چنین نوشت: "پس چه کسی همه‌چیز را گران می‌کند؟ چه کسی تلگرام را فیلتر می‌کند؟"

مردم خواستار رفع کامل فیلتر تلگرام شده و با این جمله دکتر روحانی که "نمی‌دانم چرا برخی از موبایل، شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات مردم بدشان می‌آید و می‌گویند اگر مردم بی‌اطلاع باشند، شب راحت‌تر می‌خوابیم"؛ همراهی کردند.

گفتنی است این پیام در همان لحظات اولیه بیش از 100 هزار لایک خورد.

 

5656

 

مطالب مرتبط
75 دیدگاه
  • حمید
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:13:20
    پاسخ
    372 646

    دم رئیس جمهور گرم که بالاخره حرفش و زد

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:30:33
      289 10

      من سکوت می کنم اما

    • م ر
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:31:22
      862 18

      حرف زد؟ ایشون رییس جمهور هستند و باید به قولهاش عمل کنه

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:37:39
      163 7

      تلگرامو ول کنید حواستون به قیمت دلارو یورو هست که چند شده تو بازار.....۴۲۰۰ نیستا.................

    • بوئين زهرا
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:37:59
      79 14

      اتفاقا کاملا بر عکس ، با توجه به اینکه صحت و درستی بلاک چین های تو راه شرکت تلگرام ، مورد تایید کارشناسان واقع گردیده اقای ریس جمهور بعد از یک هفته یادش اومده که فیلتر تلگرام مورد تایید ایشون و دولت محترم نیست ؟؟؟؟ یعنی سریع خواسته خودشو از این قضیه بکشه کنار ، اما ملت فهیم و عاقل و بالغ و هوشیار ...

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:52:17
      155 4

      .... شما ادم کم توقعی هستید از رییس جمهور انتظار بیشتری میره

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:11:37
      110 3

      عمل کنید، حرف بس است، رئیس جمهور نباید اجرا می کرد، او منتخب مردم است،

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 19:53:52
      49 1

      روحانی خودت باش. یاد وعده هایی که دادی بیفت. نصفشون رو اجرا کنی کشور درست میشه

  • شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:15:25
    پاسخ
    121 417

    همین که هنوز تلگراممون کار می کنه نصفه نیمه خودش ارزش داره در برابر این همه هجمه زیاده خواهان

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:30:20
      86 1

      راضی شدن و انتخاب یک ایرانی بین بد و بدتر در این چند سال اخیر. گویا اصلا خوبی نبوده که انتخاب کنیم.

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:23:22
    پاسخ
    812 40

    اقای روحانی دوست داشتم تند تر حرف می زدید چون ما حداقل 46 میلیون هستیم که نمی خواهیم تلگرام قطع بشود و آنها کلا 100 نفر هم نیستند که مواضع تندی دارند. با ما بمان

    • احمد
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 12:10:14
      85 3

      ما هم از رئیس جمهور توقع بیشتری داریم ولی چرا توقع یک اقدام حساب شده و اعتراضی از 46 میلیون کاربر تلگرام نداریم؟ قبول کن که همه ساکت نشستیم.

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:28:48
    پاسخ
    651 12

    ما از روحانی انتظار عکس العملی سریعتر و جدی تر داریم نه اینکه مثل یک شهروند عادی که کار دیگری از دستش بر نمیاد فقط اعتراض کنه و بگه کی بود کی بود من نبودم ....این عکس العمل سطحی رو همان روز اول هم میتوانست اعلام کند ولی طبق معمول از هین هم دریغ کرد

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:30:18
    پاسخ
    27 421

    آیا رئیس محترم جمهور به موارد و مشکلات امنیتی ، سیاسی و ضد اجتماعی اعتقاد دارند ؟

    • بدون نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:38:55
      78 3

      ايا پشت پرده به موضوعات راي مردم و خواسته مردم و حرف مردم و مطالبات مردم اعتقاد دارد?

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 22:18:34
      32 3

      08:30:18، دیگه حتی یه بچه دبستانی هم به این بهانه تراشی شما تندروها کاملا آشنا شده...

  • هاشم
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:30:45
    پاسخ
    28 276

    اگر آذری جهرمی استعفا داده بود الان میشد روی کاندید بعدی ریاست جمهوری حساب کرد.

    • اسی
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:55:16
      215 10

      یعنی شما واقعا میخوای رای بدی

  • عالیمقام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:32:14
    پاسخ
    431 4

    جالبه اپراتورهایی که وابسته به نهادهای قدرت پشت پرده هستند و دستشون تو جیب مردم هست با حکم مذکور زودتر علیه مردم فیلتر رو اجرا کردند. ای مردم بدانید این اپراتورها با کی هستند.

    • بی نام
      دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 - 13:03:53
      7 0

      اسکله های قاچاق هم اضافه کنید. اینها دشمنان واقعی ایرانیان هستند.

  • حميد
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:33:01
    پاسخ
    334 6

    اقاي رييس جمهور اين موضوعات رو در برنامه هاي مهم تر براي مردم تبيين كنيد ، نه در اينستاگرام!!!!!...

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:35:02
    پاسخ
    76 298

    واقعا" دغدغه مردم تلگرام نیست تلگرام برای مردم سرگرمی هست .دغدغه مردم معیشت آنهاست که به سختی با آن دست وپنجه نرم میکنند.

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:04:50
      355 25

      اتفاقا درست می گی دوست عزیز. دغدغه تلگرام نیست. دغدغه آزادی و حق انتخابی است که روزانه داره ازمون سلب می شه. این اگر از معیشت مهمتر نباشه کم اهمیت تر هم نیست

    • مجتبی
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:57:02
      82 3

      منم موافقم اگر حق انتخاب داشتیم میتونستیم تو این سال ها با اصلاحات مداوم به ساختاری بهتر برسیم که مشکلات و فساد تا این اندازه زیاد نشه

    • بدون نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:36:26
      44 1

      اتفاقا دغدغه مردم شفاف شدن پشت پرده است

    • رضا
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 22:34:58
      20 0

      ریشه ی همه شون یکیه، مردم خوب میفهمن اینو. شما هم خودتو نزن به نفهمی و آدرس غلط نده.

  • بهمن
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:37:39
    پاسخ
    275 6

    این عزیزان مزدور که پست میگذارن که فقط همراه اول و ایرانسل فیلتر کرده اند باید گفت نخیر رایتل و اکثر شرکتهای خانگی هم فیلتر کرده اند .در پایان باید گفت تصمیم گیرنده عزیز وقتی موئد انتخابات است از مردم درخواست میکنید در انتخابات ناقصتون شرکت کنند حداقل یک زره معرفت می داشتی و نظر مردم را جویا می شدی اگر قرار بود مردم موافق باشن حتما" در انتخابات به کسی رای می دادند که موافق فیلتر بودند . حالا که نظر مردم برای شما اهمیتی ندارد دیگر از مردم در مواقع خاص طلب کمک نکنید .

    • آقابزرگ
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:09:57
      41 58

      بهمن جان افراطیون تمامیت خواه هم به دنبال ناامیدی و عدم شرکت مردم در انتخابات هستند تا از لپ لپ احمدی نژاد دیگری را با حداقل آرا در بیاورند و رییس جمهور کنند

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:30:51
      33 0

      نظر مردم و میگیرن ولی اون مردم معلوم کی هستند و کجا زندگی میکنن

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 20:44:58
      13 0

      واقعا خيلي رو مي خواد اون موقع مي گن بياين راي بدين الان ما رو حساب نمي كنند

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:38:02
    پاسخ
    165 50

    آقای رییس جمهور با اینکه خیلی دیر واکنش نشان دادی ولی بازممم دمت گرم تو فقط بدون 46 میلیون نفر پشتت هستند در صورتی که یاد شعار های انتخاباتیت بی افتی .بنظر من هر چه سریعتر رییس بانک مرکزی و وزیر کشورت را هم عوض کن چون استانداران باهات همراهی نمیکنند و رییس بانک مرکزی هم ناتوان

  • علی
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:42:04
    پاسخ
    265 18

    ساختار قدرت در ایران طوریه که رئیس جمهور در انجام بسیاری از امور عاجز است. از نظر من ریاست جمهوری بایستی قدرت بیشتری داشته باشه تا موثرتر و مطابق خواست رای دهندگانش عمل کنه نه اینکه مدام از کافی نبودن اختیاراتش سخن بگه. الآن کارایی روحانی در حد تذکر دادن یا گله کردن تقلیل پیدا کرده.

    • عربلو
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:39:52
      38 0

      ظاهرا باید منتظر تغییر و تحول در این حوزه و واگذاری اون به یک نفر و از .... بود ، خودکرده را تدبیر نیست

  • احمد
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:48:56
    پاسخ
    236 18

    هدف تندرو ها این است که در همه ی قضایا از جمله فیلترینگ تلگرام نشان دهند رییس جمهور کاره ای نیست و بدین ترتیب مردم را از دولت و به تبع آن از حضور در عرصه ی انتخابات دلسرد کنند. رییس جمهور باید محکم بایستد و فیلترینگ را رفع کند و مردم هم مثل همیشه در کنار او باشند.

    • عالیمقام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:02:18
      87 13

      گل گفتی.

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:12:24
      69 5

      دقیقا همینطوره ..چرا رئیس جمهور یک مملکت جلوی حکم یک بازپرس کوتاه میاد .... یعنی ......

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:32:50
      17 2

      اصل مطلب را گفتی.

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:59:20
    پاسخ
    55 181

    الان دغدغه تلگرام نیست.دغدمه گرانی لجام گسیخته و بیکاری است.

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:33:28
      91 3

      تو فکرشو بکن وقتی ریاست جمهور از پس یه فیلترینگ تلگرام نتونست بر بیاد . بتونه جلاییسری رانت ها و خرج های اضافه رو بگیره. کافیه یه نگاهی به بودجه بندازید ببینید کلاچقدر جای مانور داره ایشان

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:52:07
      15 27

      اینهایی که منفی دادند نظرشان این است که تلگرام مهمتر از گرانی و بیکاری است ؟

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:56:35
      68 5

      اتفاقا دغدغه تلگرام است چون بعضی ها از ازاگاهی ملت می ترسند و اگر نه اینقدر اصرار بر بدست اوردن کلید رمزگزاری ان نداشتند و اگاهی بزگترین خطر برای آنها است است

    • بدون نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 13:05:28
      21 2

      تلگرام رو نبايد با بيكاري ارتباط داد هر چيزي جاي خودش ارزش داره حالا چون بيكاري هست قرار نيست كه اقليت به ما زور بگه و تلگرام رو فيلتر كنه حقيقتا اين جور حرفها پشتوانه ي منطقي نداره

  • مهدی
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 08:59:21
    پاسخ
    137 4

    اعضای حقوقی شورای فضای مجازی کشور 17 نفر هستند.از هیئت رییس جمهوری شامل شخص رییس جمهور,معاون علمی و فناوری و وزرای فرهنگدفاععلوماطلاعاتآموزش و پرورشفناوریحضور دارند.یعنی 8 نفر...آقای روحانی شفاف صحبت کنید لطفامردم هوشیار تر شده اند.

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:00:48
    پاسخ
    266 1

    این جمله رئیس جمهور، چه دردی از ما دوا می کنه؟ باید جلوی این کار می ایستاد و از حقوق شهروندی که اینهمه دم ازش زده میشه دفاع می کرد.

    • هادی
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:38:59
      44 4

      بنده خدا گفت که ... تصمیم گرفته.

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:30:13
    پاسخ
    47 1

    اصلا باید پست ریاست جمهوری برداشته بشه

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:34:50
    پاسخ
    94 1

    مشکل بزرگ ساختاري داريم مردم ساعت ها در صف ميروند راي ميدهند و کساني که هيچ پاسخي به مردم نمي دهند به انتخاب مردم دهن کجي ميکنند و بدون در نظر گرفتن آرامش کشور و اين يکي از مشکلات اساسي کشور و همين وضع نابسامان است

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:47:21
    پاسخ
    55 0

    نمیدونم مردم ایران به کدامین گناه انقدر تحت فشار قرار گرفتن و از حق و حقوقشون محروم شدن...

    • بی نام
      یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 - 02:07:34
      20 1

      تاوان گناه سکوت کردن رو پس میدن

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:50:53
    پاسخ
    27 1

    این حداقلش بود که اعلام کنه، حالا وقت عمله.

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 09:57:25
    پاسخ
    44 0

    اقا اون دوهشتک ضمیر مرجعش چه کسی است؟

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:13:45
    پاسخ
    63 1

    اقاي رييس جمهور تلگرام وصل باشه يا قطع ديگه حناي هيچ گروهي براي من رنگي نداره .

  • ایمان
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:14:31
    پاسخ
    40 1

    من متوجه نشدم ، دقیقا چه کسی دستور فیلترینگ تلگرام رو صادر کرده ؟

    • بی نام
      شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 19:46:43
      19 0

      ببين چه كسي در اقدامي نمايشي از كانال تلگراميش خارج شد ، بالاخره قضيه حيثيتي شده بود

  • محمد
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:33:51
    پاسخ
    48 0

    یک اظهار نظر معمولی از یک آدم معمولی

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:41:09
    پاسخ
    71 2

    اینجا رئیس جمهور اختیار داره که همه چیز رو بدتر کند و اختیار بهتر کردن امور از وی مطابق قانون صلب شده است.

  • اکبر
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:08:58
    پاسخ
    49 2

    قدرت رییس جمهور مشخص شد.

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:12:10
    پاسخ
    36 0

    ما به کجا میریم؟؟ صد ها هزار نفر داشتن از راه تلگرام کار میکردن که بی توجه به اونا انگشت رو دکمه فیلتر میره در حالی که توجیه اونایی که میگن صنعت ادم کش خودرو سازی به هر قیمتی و کشته شدن سالانه ده ها هزار هموطن تعطیل نشه بیکاری ۴۰ هزار نفره

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:19:09
    پاسخ
    72 2

    مردمی هستیم که از خارج تحریممون میکنن از داخل فیلتر. بهتره جمعش کنیم بریم تو همون غار زندگی کنیم. اجازه زندگی تو قرن 21 رو نداریم.

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:23:21
    پاسخ
    43 1

    آقا وسط این حرافی ها و دعواهای الکی تکلیف منی که تمام درامد زندگیم از طریق تلگرامه چیه؟ چه خاکی باید به سرم بریزم؟

  • بی تام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:35:28
    پاسخ
    39 1

    کسانی که میگن هدف تندروها نا امید کردن مردمه که مردم رای ندن.خوب اگر قرار باشه همیشه مردم نا امید باشن حالا چه فرقی میکنه رای بدن یا ندن ..

  • شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:44:02
    پاسخ
    5 37

    عزيزان اميدداشته باشيد

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:55:36
    پاسخ
    53 2

    .. ما که نا امید شدیم

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 12:05:15
    پاسخ
    49 0

    دنبال حقیقت باشید حالا دلار چنده؟؟؟؟ گرونی ۷ درصدی قبض های آب و برق از کی اجرایی میشه و حقوق های بخور و نمیر کارمندان بازنشسته از چه وقتی افزایش میابد. راستی کل اعضای دولت که از تلگرام اومدن بیرون حالا این اعتراض چه معنی داره ؟ ..

  • مهرداد
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 12:30:49
    پاسخ
    43 3

    یادش بخیر چندسال پیش هم این بساطو درمورد ماهواره داشتیم .میگفتندماهواره عامل تهاجم فرهنگی ..است. ولی هرچه زور زدند واززمین و آسمان به خانه های مردم ریختند ودیشهارا جمع کردند افاقه نکرد وشد اینی که الان میبینیم. چندوقت دیگرکه تکنولوژی جدیدی ظهورکرد همین حرفارا درمورد تلگرام خواهیم گفت.

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 15:57:51
    پاسخ
    19 2

    دم همتون گرم که تنها مشکل زندگیتون تلگرامه ،باباسکه از دو میلیون و صد رد کرد اونوقت شما بگو تلگرام....

  • محسن
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 16:59:57
    پاسخ
    14 1

    تلگرام ولکه...دلار ویورو را دریاب...

  • دلتا
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 17:51:24
    پاسخ
    20 0

    ای بابا شما نگران بی اطلاعی مردم نباشید ما خودمون رو سالهاست به بی اطلاعی زدیم البته اطلاع از همه چیز داریم یا اطلاع پیدا میکنیم ولی معمولا برای همه مسائل جوک میسازیم و میخندیم شما هم که دارید کار خودتون رو میکنید جالبیش اینه که هرروز دارید شرایط زندگی رو برای ما سخت تر میکنید و ما هم صدامون در نمیاد و راحت جوک میسازیم و میخندیم

  • آزادی
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 18:24:05
    پاسخ
    25 5

    تلگرام نماد آزادی انسان ...

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 20:52:15
    پاسخ
    24 3

    بنده رو ببخشيد ولي وقتي هموطنان ساده لوح من اين خفت فيلتر تلگرام رو مدام با گراني دلار و چيزاي ديگه ميسنجند يعني هر بلايي سر اين ملت بياد حقشونه خوب برادر من دلار گرون شد دغدغه شما درست حالا اين كجاش به اين معنيه كه ما گرفتن حق ازادي و انتخاب از خودمون رو هيچ اهميتي بهش نديم و بگيم مهمتر از تلگرام داريم، درسته تلگرام كه نون و اب نميشه اما انسان از اين بدش مياد كه سر هر مسيله ريز و درشتي يك قيم بجاي ما تصميم بگيره اين بده

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 21:42:00
    پاسخ
    32 2

    تمام حرف روحانی از سال 92:من نبودم تقصیر اوناست

  • حسین
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 21:58:10
    پاسخ
    30 2

    باشه تو راست میگی ، اصلا هرچی تو بگی . نظرت راجع به بالا رفتن دلارو قبض آب و برقو اینارم بگو . اینام جز محرمانه ها نیست .

  • بی نام
    شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 23:53:31
    پاسخ
    6 1

    زدی واکنش بعد کلا یک کامنت رو اشاره کردی تو متن بهش؟؟

  • بی نام
    دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 - 14:12:33
    پاسخ
    7 0

    حسن آقا مردم مسکن، شغل و ارزانی می خواهند. شما مارادونا رو ول کردی غضنفر رو چسبیدی

  • بی نام
    دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 - 23:53:58
    پاسخ
    2 2

    رئيس جمهور خودش به نيروهاش دستور داده كه برنامه اي بريزيد تا مردم حتما از پيام رسان غالب خارج شوند اونوقت اومده ميگه من نبودم من نميخواستم

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700