میزان نوشت: آیت‌الله مجتهدشبستری گفت: نقل شده است وقتی امام راحل درنجف بودند به ایشان می‌گویند «منزل‌تان کولر ندارد، اجازه دهید تا برای‌تان کولر تهیه کنیم» که ایشان پاسخ داده بودند، وقتی کولر خواهیم داشت که همه مردم ایران هم در خانه‌های‌شان کولر داشته باشند.

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری درباره ابعاد ممتاز شخصیتی در وجود امام خمینی(ره) نسبت به سایر رهبران جهان گفت: حضرت امام (ره) شجاعت و حساسیتش نسبت به توطئه کفار و بیگانگان تا قبل از انقلاب هم مشهود و ملموس بود، چون سال‌ها قبل از انقلاب در زمان رضاخان پهلوی کتابی به نام «کشف‌الاسرار» نگاشتند که در‌آن سلسله حقایقی را نسبت به وجود استبداد داخلی و استعمار خارجی مطرح کردند. مشخص است که روحیه‌ایشان، در این موارد حساسیت‌های اجتماعی مانند سایر افراد جامعه نبود و نسبت به مسائل اجتماع دغدغه داشتند.

وی افزود: از شجاعت امام(ره) نیز مصادیق فراوانی در آثارشان مشهود است. چنانچه نقل شده است، وقتی ۳۰ نفراز مأموران ساواک برای دستگیری ایشان به منزلشان می‌روند، امام (ره) خطاب به آنها می‌گوید: برای بردن یک نفر، ۳۰ نفر آمده‌اند؟ البته بعد‌ها یکی از آن افرادی که برای دستگیری امام(ره) آمده بود، نقل کرده است وقتی امام(ره) را از قم به تهران منتقل می‌کردیم، ایشان با کمال آرامش‌خاطر و طمأنینه بودند و ما بودیم که ترس و دلهره داشتیم. بعد از انتقال امام راحل به تهران، صدور بیانیه‌های تندشان مستقیماً بر علیه شخص شاه آغاز می‌شود. در آن زمان اگر مراجع بزرگوار دیگری هم وارد کارزار شده و بیانیه می‌دادند، معمولاً هیئت حاکمه را خطاب قرار می‌دادند. منتهی امام راحل مستقیما لبه تیغ حملات خود را متوجه شخص شاه می‌کردند و می‌گفتند: «ام‌الفساد، همان خاندان سلطنتی است و نه هیئت حاکمه و دولت. اینها در حاشیه قرار دارند و همه تصمیمات و اتفاقات با خاندان سلطنتی است». سپس به اقدامات آمریکا اعتراض کرده و این کشور را شیطان اکبر می‌نامیدند.

اهم اظهارات مجتهد شبستری به شرح زیر است:

*از دیگر امتیازات امام خمینی (ره) تهجد و عبادت بسیار بود. ایشان حتی در زمان تبعید و هم وقتی که در بیمارستان بستری بودند، تهجد و نماز شب شان ترک نمی‌شد. این عبادت‌ها و تقرب الی‌الله‌ها سبب شد که به رهبری و مرجعیت ایشان انقلاب به پیروزی رسید. یکی دیگر از امتیازات امام خمینی(ره) ساده زیستی ایشان بود.

*نقل شده است وقتی امام راحل درنجف بودند به ایشان می‌گویند منزلتان کولر ندارد، اجازه دهید تا برایتان کولر تهیه کنیم که ایشان پاسخ داده بودند، وقتی کولر خواهیم داشت که همه مردم ایران هم در خانه هایشان کولر داشته باشند. امام (ره) وقتی به ایران آمدند، چون پزشکان گفته بودند که به خاطر بیماری قلبی شان باید درشمال تهران که هوا سالم است زندگی کنند، یک عده از دوستان جمع شدند و خانه مفصلی در شمال شهر به صورت اجاره یا رهن برای ایشان تهیه کردند. امام (ره) وقتی آن منزل را می‌بیند، می‌گوید به این منزل که مجلل و تشریفاتی است، نمی‌روم؛ لذا منزل ساده‌ای در جماران برای ایشان تهیه شد که تا آخر عمر هم در آنجا ساکن بودند.

* وقتی امام راحل کسالت پیدا کردند و حال‌شان وخیم شد، مردم بسیار نگران بودند تا اینکه در روز ۱۴ خرداد از دنیا رفتند. مجلس خبرگان در آن زمان به این نتیجه رسیدند که از آیت الله خامنه‌ای، فردی شایسته‌تر وجود نداشت، منتهی توصیه‌های امام(ره) واشاراتی که داشتند و خاطراتی که مرحوم هاشمی رفسنجانی نقل کردند نیز در تصمیم گیری و رأی قاطع اعضای مجلس خبرگان به رهبر معظم انقلاب موثر بود. مقام معظم رهبری از نظر علم، تقوا و سایر جهات دیگر شایستگی رهبری دارند. ایشان هم اکنون مقلدین فراوانی دارند.

*ساده زیستی رهبر معظم انقلاب نیز همانند امام راحل است، همانطور که می‌بینیم در حسینیه شان زیلو انداخته اند و در جلسات همه مردم روی زیلو می‌نشینند، اندرون شان هم به همین شکل است. بار‌ها برایم پیش آمده که به دیدار خصوصی ایشان رفته ام، آنجاهم زیلو یا فرش‌های ماشینی مستعمل مانند همه مردم پهن است. همچنین از وضع آقازاده هایشان هم باخبر هستم که چگونه ساده و بی‌تشریفات زندگی می‌کنند، این هم یک امتیاز دیگری از وجود ایشان است که در شباهت با امام راحل نیز هست. از نظر تهجد و عبادت نیز مقام معظم رهبری مانند امام خمینی(ره) متهجد هستند و نوافل‌شان هم ترک نمی‌شود. ایشان به مصداق آیه«اشداء علی الکفار و رحما بینهم»، دربرابر بیگانگان متجاوز و کشور‌هایی که قصد توطئه علیه ایران را دارند با استقامت و مقاومت همه جانبه ایستادگی می‌کنند. اما در مقابل خودی‌ها مهربان هستند. چنانچه می‌بینیم در مجمع تشخیص مصلحت افرادی را از هر دوجناح آورده اند و ماموریت داده اند که در مجمع تشخیص باشند.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =