گزارش تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ٦٠ درصد از کارکنان کارگاه‌های بازرگانی و خدمات را کارکنان بدون مزد و حقوق و ٤٠ درصد کارکنان در این کارگاه‌ها، مزد و حقوق‌بگیر هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آن طور که مرکز آمار ایران گزارش داده، طرح جامع آمارگیری از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات یکی از طرح‌های نوین مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه اطلاعات مناسب از ویژگی‌های کارگاه‌های بازرگانی و خدمات، در سطح کشور توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان‌های کشور به اجرا درآمده است تا در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به کارگرفته شود.

این طرح شامل ٣٠ کد طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی ایران است که قسمت اعظم کارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات کشور را شامل می‌شود.

نتایج طرح در سال ١٣٩٤ نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٤، حدود ٨٣ درصد از کارکنان بخش بازرگانی و خدمات را کارکنان مرد و ١٧ درصد را کارکنان زن تشکیل می‌دهند. کارگاه‌های با فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان دارای ٥٦ درصد کارکن زن و بیشترین سهم در بین فعالیت‌های بخش بازرگانی و خدمات بوده است و کارگاه‌های دارای فعالیت تعمیر وسایل نقلیه موتوری با یک درصد، کمترین سهم را در سهم زنان شاغل دارا هستند.

همچنین ٦٠ درصد از کارکنان کارگاه‌های بازرگانی و خدمات را کارکنان بدون مزد و حقوق و ٤٠ درصد کارکنان در این کارگاه‌ها، مزد و حقوق‌بگیر هستند.

بنا به این گزارش، بیش از ٣٨ درصد از ارزش افزوده کارگاه‌های بازرگانی و خدمات مربوط به فعالیت خرده‌فروشی به جز وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت است.

 بهره‌وری کارکنان این کارگاه‌ها در سال ١٣٩٤ به ازای هر کارکن معادل ٢١٩ میلیون ریال بوده‌است. همچنین بهره‌وری کارکنان به ازای هر ساعت بیش از ٩٠ هزار ریال و دستمزد به ازای هر ساعت به طور متوسط حدود ٥٦ هزار ریال بوده است. بر اساس نتایج به طور متوسط هر کارکن ٥١ ساعت در هفته به فعالیت مشغول است.

٩ درصد از مدیران کارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشکیل داده‌اند

نتایج طرح نشان می‌دهد که ضریب نفوذ رایانه در این کارگاه‌ها ٢٨ درصد است که کارگاه‌های با فعالیت تولید فیلم سینمایی، ویدئویی و برنامه‌های تلویزیونی و فعالیت‌های خدمات مالی بجز تامین وجوه بازنشستگی با ضریب نفوذ ١٠٠ درصد دارای بالاترین نسبت از این حیث در کارگاه‌های مورد بررسی است. ٢١ درصد از کارکنان کارگاه‌های مورد بررسی نیز از اینترنت برای فعالیت‌های خود در داخل یا خارج از کارگاه استفاده کرده اند.

٩ درصد از مدیران کارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشکیل داده‌اند که فعالیت‌های آموزش با ٥٠ درصد بیشترین سهم را از این حیث دارا هستند.

٨٢ درصد از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات از ابزار‌های الکترونیکی برای پرداخت و دریافت خود بهره برده‌اند که فعالیت‌های جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه با ٩٨ درصد بالاترین میزان استفاده را در این زمینه دارا بوده‌اند.

 

223225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =