سه شنبه 24 مهر 1397
یکشنبه 3 تیر 1397 - 11:17:08 چاپ

آموزش آنزیم‌ها برای ساخت مولکول‌های جدید

دانش > دانش‌های بنیادی - ایرنا نوشت: محققان دانشگاه پرینستون یک راهکار جدید برای وادار کردن آنزیم‌ها به انجام واکنش‌های غیرطبیعی یافتند که امکان تولید مولکول‌های جدید را با استفاده از آنزیم‌ها فراهم می‌کند.

آنزیم‌ها کاتالیزورهای طبیعت هستند و کلید واکنش‌های بیوشیمیایی لازم برای ادامه حیات محسوب می‌شوند. محققان به‌منظور استفاده از آنزیم‌ها برای تولید مولکول‌های جدید، آنزیم را از محیط طبیعی آن جدا کرده و با افزودن ترکیبات جدید، آن را به کاتالیزوری برای واکنش‌های شیمیایی متفاوت تبدیل کردند.

محققان در جریان آزمایشات مقداری رنگ حساس به نور را درون آنزیم وارد کرده و آن را با نور سبزرنگ تحریک کردند. با انجام این کار مشخص شد کاتالیزورهای زیستی آنزیم و کاتالیزورهای فوتوردوکس با یکدیگر پیوندهای جالبی برقرار کرده‌اند.

در تحقیقات پیشین مشخص‌شده است تابش نور ماوراءبنفش می‌تواند منجر به تغییرات شدید در رفتار مولکول نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید فسفات (NADPH) شود. محققان هم‌زمان با رنگ حساس به نور، این مولکول را نیز به آنزیم اضافه کردند.

هنگامی‌که NADPH در معرض تابش پرتوهای ماوراءبنفش قرار می‌گیرد به‌جای انتقال هم‌زمان دو الکترون و یک پروتون، ابتدا یک الکترون را منتقل کرده و سپس یک اتم هیدروژن را که شامل یک الکترون و یک پروتون است، منتقل می‌کند. این تغییر رفتار درون آنزیم راه را برای مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی جدید هموار می‌کند.

مهم‌ترین بخش این تحقیقات کنترل انتقال یک اتم هیدروژن برای ایجاد یکی از دو شکل قرینه یک مولکول است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Chemistry منتشرشده است.