شهرام جزایری ۲۲ آبان سال ۱۳۸۰ به اتهام فساد مالی و رشوه دستگیر شد تا سیاسی‌ترین پرونده فساد اقتصادی ایران گشوده شود. پرونده‌ای که تاثیراتش حتی تا انتخابات سال ۱۳۸۸ در فضای سیاسی ایران به‌شدت مشهود بود و امروز نیز هم‌چنان گوشه‌هایی از خاطرات رینگ بوکسی که احمدی‌نژاد با استفاده از نام جزایری تدارک دیده بود، این گوشه و آن گوشه بازگو می‌شود.

زهرا علی‌اکبری: جزایری پرونده ای پر سر و صدا داشت. پرونده ای که یک جریان سیاسی در ایران را نشانه رفت و پیچ جاده سیاست را تحت تاثیر قرار داد.

 دادگاه شهرام جزایری در حالی روزهای ملتهب سال ۱۳۸۰ برگزار شد که اسامی رشوه گیرندگان از وی اهمیت بیشتری از رشوه دهنده یافته بود . جمعیت زیادی از نمایندگان مجلس و برخی مسئولان و ... در فهرست رشوه گیرندگان قرار داشتند تا بعدتر نام شهرام جزایری به اسم رمزی برای عقب راندن حریف تبدیل شود.

اسفند ۱۳۸۵ تصاویری غمگین از صورت همیشه خندان وی پخش شد، هنگام فرار ناکام در روستایی در عمان دستگیر شده بود؛ داستانی که هیچ گاه در مصاحبه های مکررش پس از آزادی شرحی بر آن نداده است.

 هر چند وی بعدها بارها و بارها درباره این مساله توضیح داد و احمدی نژاد را به دروغگویی و فرصت طلبی متهم کرد اما اتفاق افتاده بود و ذات زمان برگشتنی نیست.

شهرام جزایری آبان آن سال وارد زندان شد و 11 مهر ۱۳۹۳ بود که از زندان بیرون آمد اما این پایان داستان مرد خبرساز دهه هشتاد نبود .

خبرسازی در سال 1395، ورود به پدیده

وی پس از آزادی تلاش فراوانی کرد تا خود را در قامت یک کارآفرین مطرح نماید . حتی سابقه وی در سایت ویکی پدیا نیز کم کم واژه هایی چون تاجر و کارآفرین را در خود جای داد . می گفت خیلی ها برای اطلاع از کم و کیف کار اقتصادی به وی مراجعه می‌کنند و از جلسات مشاوره اش سخن می گفت.

 بورس، بانک بین المللی، شرکت ، واردات، صادرات،همگی کلی واژه هایی است که وی بارها و بارها در سخنانش از آن استفاده کرده است.

 همان روزها پرونده پدیده داغ شده بود.شاندیز مشهد که به واسطه تبلیغات تلویزیونی نامی آشنا برای مردم بود، دچار بحرانی جدی بود .

داستان پدیده از آنجا آغاز شد که پس از بازداشت مدیرعامل سابق پدیده با تفهیم اتهام کلاهبرداری از طریق فروش غیرقانونی اوراق موسوم به سهام از سوی «قاضی حیدری، برنامه تبلیغی به راه افتاد که قرار است شهرام جزایری در همایشی تحت عنوان «بررسی چالش های پیش روی شرکت پدیده در ورود به فرابورس و تأمین نقدینگی» سخنرانی کند.  

این گونه شد که جزایری که با هدف سخنرانی درباره شرکت پدیده به مشهد سفر کرده بود، با صدور دستور قضایی بازداشت شد تا داستان وارد مرحله ای تازه شود.

فرار شهرام جزایری از کشور

این بار، بار عدس

حالا از پس دو سال از آخرین خبرسازی، جزایری در قامت یک افغانی در بار عدسی که از کشور خارج می شد، پیدا شده است.  گفته می شود جزایری پس از دستگیری خود را یکی از اتباع کشور افغانستان معرفی می‌کند و می‌گوید قصد رفتن به ترکیه را داشته است. وی بعد از بازداشت به همراه ۸۰ نفر دیگر از اتباع افغانستانی از سوی بازپرس دادسرا به طرد از کشور و بازگشت به افغانستان محکوم می‌شود. شهرام جزایری سپس به همراه سایر اتباع بیگانه به محل نگهداری اتباع فرستاده می‌شود اما شب هنگام زمانی که معاون هنگ مرزی در حال بازدید از بازداشت شدگان بوده است به وی شک می‌کند. این مسئول هنگ مرزی به جزایری می‌گوید: شما قیافه ات آشناست و بعید است که افغانستانی باشی. شهرام جزایری که به شناسایی هویتش آگاه می‌شود خود را معرفی کرده و به این ترتیب علت و انگیزه اش برای خروج از کشورش را رفتن به کانادا عنوان می‌کند. وی به مأموران می‌گوید به علت بدهی مالیاتی ممنوع الخروج هستم و نمی‌توانستم از کشور خارج شوم.

در این میان گفته های وکیل وی لعیا باقری نیز جالب توجه است . وی گفته است: موکلم برای دیدار با یکی از دوستانش به مرز رفته بود اما چون بدهی مالیاتی داشت و به دلیل ممنوع‌الخروج بودن پاسپورت نداشت، توسط مأموران بازداشت شده است.

وی با تکذیب برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و فقضای مجازی مبنی بر پنهان‌شدن موکلش داخل یک دستگاه کامیون، افزود: این اخبار به هیچ وجه صحت ندارد و موکل تنها به دلیل اینکه پاسپورت نداشته در مرز توقیف شده است.

گره داستان اما اینجاست؛ مردی که 450 میلیون تومان بدهی مالیاتی دارد، چرا به جای تسویه بدهی رشوه یک میلیارد تومانی پیشنهاد می دهد. 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =