سه شنبه 30 مرداد 1397
چهارشنبه 10 مرداد 1397 - 19:34:49 چاپ

فضاپیمای بازنشسته ناسا قمرهای زحل را شکار می‌کند

دانش > نجوم - ایسنا نوشت: ناسا تصویری از زحل و پنج قمرش منتشر کرد که توسط فضاپیمای "کاسینی"(Cassini)ناسا به ثبت رسیده است.

ناسا تصویری از زحل منتشر کرد که توسط فضاپیمای "کاسینی"(Cassini) گرفته شده است. "کاسینی" از کاوشگرهای ناسا است که در سال ۲۰۱۷ میلادی بازنشسته شد.

در این تصویر ۵ قمر سیاره زحل مشاهده می‌شود.

در این تصویر کاملا رنگی قمر "جانوس"(Janus) در قسمت چپ تصویر مشاهده می‌شود. این قمر در سال ۱۹۶۶ میلادی کشف شد. فاصله این قمر تا زحل ۱۷۹ کیلومتر است.

"پاندورا"( Pandora) که قمر داخلی زحل است، در سال ۱۹۸۵ میلادی کشف شد و در فاصله ۸۱ کیلومتری از زحل است و در حلقه " F" زحل قرار دارد.

" انسلادوس"( Enceladus) که ششمین قمر بزرگ زحل است، در سال ۱۷۸۹ میلادی کشف شد و در مرکز تصویر قرار دارد. فاصله این قمر تا زحل ۵۰۴ کیلومتر است.

قمر "رئا"( Rhea) که دومین قمر بزرگ زحل است، در سمت راست تصویر مشاهده می‌شود. این قمر نهمین ماه بزرگ "منظومه شمسی" است و در سال۱۶۷۲ میلادی کشف شد. فاصله این قمر تا زحل نیز هزار و ۵۲۸ کیلومتر است.

قمر پنجم هم که در سمت چپ قمر "رئا" است،"میماس"( Mimas) نام دارد و در فاصله ۳۹۶ کیلومتری از زحل قرار دارد. این قمر کوچکترین جرم شناخته شده در "منظومه شمسی" است.

"میماس" به طور عمده از یخ و آب به همراه مقادیر پراکنده‌ای سنگ تشکیل شده است و به همین دلیل با عنوان یک گلوله برفی بزرگ کثیف شناخته می‌شود.

این تصویر شگفت انگیز از زحل نشان می‌دهد، با وجود اینکه فضاپیمای "کاسینی" دیگر فعالیت ندارد، ولی تصاویری که به ثبت رسانده است، ما را در اکتشافات شگفت انگیز از این سیاره کمک می‌کند.

کلید واژه‌ها : فضاپیما - ناسا - تایتان قمر زحل - زحل -