چهارشنبه 25 مهر 1397
یکشنبه 25 شهریور 1397 - 06:47:00 چاپ

از لعن شمر زمان تا صاحب‌ِنظری حدادیان و علی پروین

حداديان: در سياست من صاحب‌نظرم يا علی پروين؟ | پناهی: وظيفه مداح ورود به سياست نيست

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - آن‌چه در زیر می‌خوانید پاسخ برخی از مداحان سرشناس به این پرسش است که «آیا مداحان باید به عرصه سیاست و مصادیق آن ورود داشته باشند؟»

ورود مصداقی مداحان به عرصه سیاست از دوران دولت نهم یعنی محمود احمدی‌نژاد باب شد. دولت معجزه هزاره سوم که بسیار به مذاق برخی از مداحان خوش آمده بود باعث شد تا پای مداحان علاوه بر مجالس و هیئات به سفرهای استانی هم باز شود. اما این موضوع تا امروز ادامه دارد و برخی از مداحان به فراخور حال و دوران، احساس تکلیف کرده و له یا علیه افراد سیاسی در خلال مداحی و روضه خوانی شان سخن می‌گویند.

درباره ورود این قشر از جامعه به عرصه سياست، درون جامعه مداحان نيز ديدگاه‌هاي متفاوتي وجود دارد. آن‌چه در زير مي خوانيد پاسخ برخي از مداحان سرشناس به اين پرسش است كه «آيا مداحان بايد به عرصه سياست و مصاديق آن ورود داشته باشند؟» پاسخ‌ها از منابع رسانه‌اي جمع‌آوری شده است.

احمد زین‌العابدین:
مداح باید شم سیاسی داشته باشد
وقتی كه به گذشته رجوع می‌شود و به هاشمیات می‌نگریم یا به مداحان بزرگی چون دعبل خزاعی و كمیت و ...، متوجه می‌شویم که اینها نمی‌توانستند، به سیاست وارد نشوند.

نمی‌توانستند كه از ظلم و ستم‌ بنی‌امیه در حق اهل بیت (ع) سخن نگویند. نمی‌توانستند، از مظلومیت اهل بیت (ع) حرفی به میان نیاورند. ‌باید از یزید زمان و عمر سعد زمان سخن می‌گفتند. سیاست‌بازی و فریب‌بازی مد نظر نیست؛ اما اینكه از سیاست حرفی بزنند، جای بحث است.
بله؛ باید از انتخابات و مبارزه با آمریكا و اسرائیل و بی‌عدالتی روزگار و ... صحبت كنند. برای حفظ نظام باید از مظلومیت‌های ولایت مطلقه فقیه سخن به میان آورند. دیانت ما همان سیاست ماست و سیاست ما همان دیانت ما. هر روزی مناسبات خاص خودش را دارد، سخنران با سخنرانی‌اش، مداح با مداحی‌اش و ... باید در حیطه كار خودشان، برای تبعیت از ولی امر مسلمانان از سیاست صحبت كنند.

مداح باید شم سیاسی داشته باشد و به بحث سیاسی وارد شود. امروز موضوع غزه و فلسطین مطرح است. یك روز بحث وهابیت و كشتار شیعیان است و ...؛ پس باید در هر موضوعی بدون جنجال‌آفرینی و مطابق رهنمودهای مقام معظم رهبری وارد شد.

منصور ارضی

منصور ارضي:
سیاست ما عین مداحی ماست
سیاست ما عین مداحی ماست امام می‌فرماید، مدرس هم می‌گوید سیاست ما عین دیانت ماست. دین ما چیست به ما بگویید. دین ما عاشورای ماست. سیاست عین عاشوراست. یعنی همه حرکتهای امام حسین(علیه السلام) سیاسی بوده اما سیاسی کاری نبوده است. چه مرضی افتاده در این افراد که مدام می‌گویند چرا مداح‌ها اینطور می‌کنند.

مجله‌ای منتشر می‌شود که پشتوانه آن سازمان تبلیغات و شهرداری است در آن بیان می‌کند که نباید مداح سیاسی باشد. "أرضیتم بالحیاة الدنیا" راضی شدیم به متاع دنیا. اینها می گویند روضه امام حسین(علیه السلام) باید تعزیه‌ای باشد. برای اینها خوب است. اما تعزیه‌ای که به کسی برنخورد. اما اگر امام حسین(علیه السلام) را برای مردم ترسیم کردی که از ما این کار می‌خواهد واکنش نشان می دهند. اما امروز برعکس شده است و ما همه از امام حسین(علیه السلام) طلبکاریم که این حاجت آن حاجت را بده و... اما الآن می‌بینیم که امام حسین(علیه السلام) از ما تکلیف خواسته است برای دین. امام( علیه السلام) که از ما التماس نمی‌کند. بدانید که نهضت مداح‌ها هم در طول تاریخ، با این وضعیت درست شده و برای غیر سرخم فرود نیاورده است الا خدا و اهل بیت(علیهم السلام) و از هیچ‌کس هم نمی‌ترسد.

نوکر امام حسین باید در صحنه باشد، از همه اتفاقات جامعه درس بگیرد، سخن بگوید و مردم را آگاه کند چه از زبان ابی عبدالله و چه از زبان امروز. مداح باید ظلم ها را بگوید. دزدی ها را بگوید. اینکه فقط بگوییم به امام حسین ظلم شده و ظلم را محدود کنیم به آن زمان، این هیچ فایده ای ندارد. تمام مداحان باید این حرکت را شروع کنند. تحول در نوکری اهل بیت لازم است...
برخی دنبال هستند که مداحان فقط برای مردم روضه بخوانند و تحلیلی از جریانات امروز ارائه ندهند.


ماشاالله عابدي‌فرد:
مداح نبايد وارد جزیيات مسائل سياسي بشود
همان‎طور كه بزرگان ديني ما از جمله امام(رحمت الله علیه) گفته اند، ديانت از سياست جدا نيست. بعد از پيروزي انقلاب، اين‎كه يك روحاني گوشه اي اختيار كند و كاري به كار نظام نداشته باشد، كم‎كم به فضيلت تبديل شده بود كه امام گفت، اين قضيه، فضيلت نيست. پيامبر و امامان ما به سياست كار داشتند و قرآن، يك كتاب سياسي است. ميگويد: با كفار مقاتله كنيد. اما جواب شما؛ اصل اين‎كه مداح، روحاني و دعاخوان از سياست جدا باشد، صحيح نيست. بايد در اين وادي حضور داشته باشند. منتها از هركس يك توقعي دارند و از او حرفي را ميخرند. از مداح جهت‌دهي و خطدهي را معمولا نمي پذيرند. او را به‎عنوان يك روضه‌خوان قبول دارند. آن‎ها بايد جهت‌دهي كلي داشته باشند و وارد جزييات نشوند. خط كلي را بگويند و مخاطبشان را به طرف حمايت از رهبري و نظام جمهوري اسلامي سوق بدهند .

اگر خلاف اين عمل كنند، حتي ممكن است مستمعين عكس آن را رفتار كنند. اگر انتخابات است، بايد مردم را به شركت در رأيگيري و فرمايشات مقام معظم رهبري سوق بدهند. اگر زماني مداحي بالاي چارپايه ميرفت و شاه را دعا ميكرد، تمام مردم با او مخالف بودند. حالا اگر كسي مقيد باشد كه يك نفر برود بالا نه به جمهوري اسلامي كاري داشته باشد، نه رهبري را دعا كند و نه از شهدا ياد كند، خلاف خواسته جامعه است.


حسین هوشیار:
منبر امام حسین (ع) محل تسویه‌حساب‌ها نیست
معتقدم، منبر امام حسین (ع) محل تسویه‌حساب‌ها نیست. همان‌طور كه منبر، امانت است، گوش مستمع هم امانت است. باید امانتدار خوبی باشیم. امانتی كه ممكن است، فردا دست ما نباشد. معتقدم، فریاد حق‌طلبی افتخار یك مداح است. همان‌طور كه افتخار می‌كنیم، منبر در زمان رژیم گذشته سیاسی بود، افتخار می‌كنیم كه روح حماسه و ظلم‌ستیزی هم در آن بود.


حسن خلج:
نبايد وارد بازی‌های سياسي بشويم
متاسفانه برخي از مداحان به جاي پرداختن به مباحث مذهبي و انجام وظايف يك مرثيه‌خوان به جناح‌هاي سياسي متمايل مي‌شوند و به همين دليل معنويت از مجالسشان رخت برمي‌بندد. 

يك مداح بايد تنها به ذكر مصيبت بپردازد و از ولي‌فقيه پيروي و تبعيت كند و مراقب باشد وارد بازي‌هاي سياسي نشود.
يك مداح بايد مردم را با معارف اهل بيت آشنا كند و آنها را به پشتيباني از ولايت فقيه رهنمون باشد نه اينكه سعي در بسط و القاي سليقه سياسي خود داشته باشد.

سعید حدادیان

سعيد حداديان:
در سياست من صاحب‌نظرم يا علي پروين؟
باید بگویم که حتماً باید مداحان به عرصه سیاست هم وارد شوند، ثانیاً درکدام انتخابات دیدید که نظرات ورزشکارها و یا بازیگران را نپرسند؟ با همه قشرهای مختلف مصاحبه می‌کنند و نظرشان را می‌گیرند، همیشه از آقای پروین پرسیده شده شما به چه کسی رأی می‌دهی؟ اما به سعید حدادیان و مداحان که می‌رسد همه صدایشان درمی‌آید، تازه من سیاسی‌تر باید باشم یا آقای پروین؟ من در عرصه سیاسی کشور صاحب نظر هستم یا آقای پروین و قلعه‌نویی؟

من به نمایندگی از مداحان می‌گویم که ما در تمام جاهایی که خطر جدی کلیت جامعه را تهدید کند وارد عمل می‌شویم و این را هم امام راحل دستور داده‌اند که انجام دهیم، مثلاً بنده به عنوان یک مداح طبق فرموده مقام معظم رهبری باید از دولت حمایت کنم و می‌کنم اما آنهایی که با دولت مخالفت می‌کنند و دلیل مخالفتشان هم مشخص است به ما می‌گویند چرا وارد عرصه سیاست می‌شوید و از دولت حمایت می‌کنید؟

محسن طاهری:
روشنگری مانعی ندارد
اگر گرایش‌های درست و خطوط بارز دینی، سیاسی و فكری -كه روشـنگری افــــكار عمومی و جامعه را باعث می‌شود- گفته شود، مانعی ندارد.

اگر ذاكر و مداح خودش این صفات را داشته باشد و در بین شنوندگان و مشاركت‌كنندگان امواج مثبت ایجاد كند، به‌ اندازه كافی اثر خواهد گذاشت. اگر هم از آنها در موردی نظرخواهی شود، همچون دیگر اقشار و آحاد جامعه باید به وظیفه شرعی، الهی و سیاسی خود عمل كنند.

منصور نورایی:
آیا منِ مداح نباید شمر و عمر سعد امروز را نام ببرم؟
اهل بیت (ع) فرموده‌اند: «بگویید در حق ما آل محمد (ص) چه آورده‌اند تا مردم قدر و ارزش دین را بدانند.» پس در این صورت منِ مداح كه می‌خواهم، حقایق را بیان كنم، آیا نباید بگویم كه شمر چه كسی بود؟ شمر امروز، عمر سعد امروز چه كسی است؟ من باید چیزی بگویم كه مردم عبرت بگیرند. من چطور می‌توانم، مداحی كنم و كودتاگران سقیفه بعد از رحلت پیامبر اكرم (ص) را معرفی كنم؛ اما كودتاگران امروز را معرفی نكنم؟ آیا عده‌ای حق دارند، از سیاست بگویند -كه صد البته سواد اسلام سیاسی‌شان از بسیاری از مداحان هم پایین‌تر است- اما مداحان كه وظیفه دارند تا پیام اهل بیت (ع) را بیان كنند، حق ندارند؟ البته مخالفم که مداحی كه سواد ندارد، مداحی كند.

مداح باید باسواد باشد، باید به هر چیزی كه می‌خواهد بگوید، علم داشته باشد. باید به‌‌روز باشد. باید با سیاست آشنا باشد؛ اما كسی كه سیاست می‌داند، باید از سیاست حرف بزند. كسی كه حقایق را نگوید، باور دینی ندارد. مداح باید از سیاست بگوید؛ البته مداحی كه سواد و علم داشته باشد.

مهدی منصوری:
مداح نباید خود را وابسته به یك جناح و خط كند
نباید مداح هیچ تحركی نداشته باشد. اگر مداح سیاست را نداند و خوب را از بد تشخیص ندهد و نتواند برای آینده و كشورش سرنوشت تعیین كند، نمی‌شود. مداح باید مثل یك دایره ‌المعارف و با نقاط مثبت و منفی جامعه آشنا باشد. مداح نباید خود را وابسته به یك جناح و خط كند. این خداپسندانه نیست. باید بتواند جامعه را هدایت كند كه در این مورد هم هرچه باشد، باید بزرگ‌ترهای خود را الگو قرار دهد. اگر صدایش خوب است و یا شعر خوب می‌گوید، دلیل نمی‌شود كه سیاستش هم خوب باشد. تخصص و تعهد باید در كنار هم قرار گیرند.


نریمان پناهی

نريمان پناهي:
وظيفه مداح ورود به سياست نيست
ورود مداحان به عرصه سياسي اشتباه است؛ خدا به همه عقل داده و فهم و شعور داده و انسان باید از عقلش استفاده کند؛ نباید در جلسات مداحی به هم نان قرض بدهند که به فلانی رای بدهید و به فلانی رای ندهید.

تو روضه خوان هستی ، وظیفه تو این است بروی بالای منبر روضه را بخوانی و حق نداری به این نمره بدهی و به آن ندهی و به کسی مثبت بدهی و به دیگری منفی؛ تو روضه خوان هستی ، روضه ات را بخوان دعایت را بکن و برو دنبال کار و زندگی ات؛ وظیفه تو نیست بی احترامی کنی و وارد سیاست شوی.

متاسفانه برخی مداحان در زیارت عاشورای خود زیارت را قطع می کنند و حرف سیاسی می زنند در حالی که با این کار زیارت شان را باطل می کنند. کجا گفته شده یا نوشته شده که وسط زیارت عاشورا می توان حرف زد و آن هم سیاسی؟!

تو حق نداری در بین زیارت عاشورا بحث سیاسی کنی خیلی بد و زشت است در محضر امام حسین زیارت را قطع کنی و حرف را مرتب عوض کنی و این بی ادبی به ساحت حجت خداست.

2929

کلید واژه‌ها : مداحان - منصور ارضی - سعید حدادیان -
52 دیدگاه
  • پژمان
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 07:11:13
    پاسخ
    417 8

    در مملکتی که شما .... فقط تاسف باید خورد

    • بی نام
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:42:36
      210 6

      بنده ارادت زیادی نسبت به سالار شهیدان دارم برانداز هم نیستم ولی دیگه واقعا دارن بعضی مداح ها به بیراهه میرن اون از تکنو و ریتمیک خوندن و اشعار بعضا خواننده ها رو خوندن که اصلا در شان چنین مراسم و شخص والایی نیست اینم از جدال های جناحی و سیاسی در مجلس روضه که حاصلش میشه دلزده کردن مردم از زمانی که بحث پاکت و این داستان ها اومد تو کار برکت کار رفت

    • بی نام
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:48:12
      200 3

      یکی از بزرگترا و قدیمی ها تعریف میکرد سابق مداحی پولی نبود و طرف رو ارادتی که داشت مدح میکرد و معمولا صاحب مجلس هم از روی اختیار و دل خودش اجناس و یا اقلامی که از دستش بر میومد مثل تخم مرغ و میوه غیره به مداح هدیه میداد الان مداح 6ماه قبل محرم طی میکنه که من فلان قدر میخوام و باید پیش بگیرم و از این داستان ها آیا این چنین مداحی واقعا برای حب معصومین انجام میشه؟؟؟

    • عبدالکریم
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:32:35
      17 206

      ّبله باید تاسف خورد به حال شماها . در کشوری که یک خانم مسیح نامی کمپین های مضحک درست می کند یا یک کمدین دون پایه خودفروخته کمپین درست می کند و لوغیر می شوند صاحب نظر و دلسوخته اما یک مداح اهل بیت که انقلابی و ولایت مدار است و حقایق را می گوید بایستی از سیاست دور باشد

    • بی نام
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:40:48
      57 4

      آخرین نظر که مال نریمان پناهی هست منطقی هست

    • بینام
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:49:48
      81 4

      حالا هم بیشتر کارایی که تو هیئت ها انجام میشه از جمله آشپزی و نظافت و خدمات و ... به خاطر نذر یا به نیت عشق امام حسین و بدون دریافت پول انجام انجام میشه فقط مداح ها پولهای کلان طلب می کنند.

    • بی نام
      دوشنبه 26 شهریور 1397 - 06:33:15
      50 2

      آقای سعید حدادیان و منصور ارضی و امثالهم مردم میان مجلس شما که روضه امام حسین را گوش کنند و نه نظرات سیاسی شما را هر وقت به این قصد آمدن جلوی شما نشستن شما بفرمایید نظرتون را ارایه کنید از تریبون سو استفاده نکنید... اون تریبون را برای اخذ نظرات گهربار سیاسی در اختیارتون نذاشتن

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 07:16:30
    پاسخ
    270 10

    اقای حدادیان لطفا در مورد علی پروین صحبت نکن

    • بی نام
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:57:38
      27 103

      اینقدر روی ادمها تعصب نداشته باش

    • بی نام
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:04:24
      13 89

      یواش تر داداش

  • حسن
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 07:20:40
    پاسخ
    252 6

    در وسط مداحی و اوج احساسات مردم بگوییم شمر زمونه فلانی است سوئ استفاده از دین و احساسات مردم نیست؟

  • جامعه شناس
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 07:22:28
    پاسخ
    19 383

    مداحی که سیاسی نباشه ..... مداح نیست درود بر عمار های زمانه اقای مطیعی و ارضی و مهدی رسولی که به زیبایی شمر زمان و دشمن انسانیت امروز رو یاداوری میکنن

    • عرفان
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:35:03
      181 13

      آقای مثلا جامعه شناس... مدرکت را کجا گرفتی؟ به لطف دانشگاه های پولکی مملکت پر شده از لیسانسه های بی سوادی که از سر بیکاری صبح تا شب در اینترنت ول میگردن... توهم کارشناس بودن و جامعه شناس بودن و روان شناس بودن هم دارن.... مطمعنا اگه ازت بپرسن تعریف جامعه در یک خط چیست نمیدونی چی بگی...

    • بی نام
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:30:34
      75 6

      شما اگر واقعا دانش جامعه شناسی داشتی اونم مخصوصا مردم ایران متوجه میشدی این کارای مداح ها نه تنها حتی برای جناح سیاسی که دارن ازش دفاع میکنن منفعتی نداره بلکه بدتر اونا رو خراب میکنه و از همه این بازی های سیاسی مهتمر این ادبیات و تفرقه افکنی در شان مجلس آقا ابا عبدالله نیست

    • جامعه شناس
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 15:56:52
      7 65

      بنده دکترای جامعه شناسی دارم و هر روز با عوام بی سوادی که تو همه ی مباحث کارشناسی میکنن و انگ و توهین میزنن به با سواد تر از خودشون و احساس حسادت میکنم برخورد دارم نظر شما و عوام دیگری که منفی میدهید درست مثل یک لبو فروش و یا راننده تاکسی یا یک شهروند عادی و عوام برای من اهمیت داره و نظرات بنده رو خواص متوجه میشن پس زیاد به خودتون فشار نیارید

    • پسرک
      دوشنبه 26 شهریور 1397 - 15:02:32
      0 0

      اقای جامعه شناس ناراحت نباش از نظر این غربزده ها کسی با سواده که با حرفاش واسه زمین مقابل بازی کنخ شما با قدرت به روشنگری بپردازید

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 07:33:44
    پاسخ
    78 6

    فلسفه قیام ابی عبدالله مبارزه با ظلم و ظالم در هر مکان و هر زمانه معاویه و یزید لعنت الله علیهما در ظاهر خیلی متشرع بودن و والضـــــالین رو طوری ادا میکردن که ائمه انقدر بهش بها نمیدادند اما ظالم بودند و باید در مقابلشون ایستادگی میشد

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 08:13:22
    پاسخ
    172 4

    فعلا که تریبون ها خدمت شماست.

  • سامان
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 08:26:23
    پاسخ
    130 4

    به پروین چیکار داری آقای حدادیان ؟ ...

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 08:27:26
    پاسخ
    92 8

    احسنت به نریمان پناهی و حسین هوشیار، خدا بقیه رو هم هدایت کنه

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 08:29:10
    پاسخ
    65 8

    درود بر آقای پناهی

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 08:49:40
    پاسخ
    35 3

    چه اعترافی .من.....

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 08:53:40
    پاسخ
    147 4

    همه مردم مي دانند كه آش اين مداحان چقدر شور شده است

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 09:17:44
    پاسخ
    99 5

    جناب حدادیان اول تکلیف خودت رو روشن کن

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 09:27:45
    پاسخ
    102 5

    شما که در همه مسایل صاحب نظرید آقای حدا...

  • شهروند
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:08:51
    پاسخ
    49 12

    زنده باشی مداح عزیز آقای نریمان پناهی

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:26:18
    پاسخ
    113 8

    علی پروین صاحب نظر نه شما ، شما چه کاره هستی بخواهی در مورد سیاست صاحب نظر باشی کاره‌ای نیستی شان و مقام علی پروین از شما بیشتره

  • ؟؟؟
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:34:50
    پاسخ
    22 1

    ای بابا بالاخره تکلیف ما رو معلوم کنید ؟ ...

  • ؟؟
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:38:18
    پاسخ
    73 7

    سعید حدادیان با سلطان علی پروین اصلا وازد بازی نشو ....

    • بی نام
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:58:14
      9 80

      چرا اینقدر روی ادمها تعصب دارید؟؟؟ چطور تعصب توی سیاست بده ولی برای ورزش خوبه؟؟

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:41:24
    پاسخ
    7 78

    قیام امام حسین سیاسی بود نه اقتصادی الان شمر زمان ....

  • ss
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:43:02
    پاسخ
    71 4

    وازه مداح از مدح می آید به معنی ستایش. صرفا هم بر اساس ویژگی های خوبی که از یک فرد وجود دارد اقدام به ستایش وی باید کرد. این کار مداحی است. نمی دانم چه ارتباطی به سیاست دارد. بماند فیلم سازی هایی که برخی از این عزیزان انجام میدهند، خوشبختانه به سیستم های پاپ هم وصل شده اند....

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:45:04
    پاسخ
    52 7

    آقای حدادیان شما همونقدری صاحب نظری که آقای قلعه نوعی هستند.

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:58:54
    پاسخ
    51 5

    به خدا از وقتی این بزرگواران که من صداشون رو خیلی دوست دارم درباره سیاست و مصادیق حرف می زنند دیگه نمیرم هیئتاشون

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 10:59:16
    پاسخ
    78 6

    احمدی نژاد به مداحان پر و بال داد

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:00:43
    پاسخ
    5 112

    با همه اینا که گفتید و منم قبول دارم ولی باز حاج منصور و سعید حدادیان رو دوست دارم...

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:01:23
    پاسخ
    9 152

    چرا فکر می کنید مداحها بیسوادند. سعید حدادیان و میثم مطیعی دکتری دارند و اتفاقا حق دارند درباره موضوعات اظهار نطر کنند

    • بی نام
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:30:22
      83 5

      از همون دکتراها که تمام کارمندان دولت هم دارند ؟؟

    • بی نام
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:32:17
      47 4

      كسي از بيسوادي آقايون حرفي نزده هرچند سواد به مدرك نيست ولي هر سحن جايي داره هر چيزي كه دليل دوري مردم از اعتقادات اصيلشون بشه ايراد داره، من وقتي ميرم هيات واسه عزاي امام حسين و ائمه ميرم بخوام تحليل سياسي بشنوم يا بخونم ميرم جاييكه اين مباحث تخصصي بيان بشه، نه اينكه توو هيات كه بايد عزاداري كرد يا شادي كرد حتي توو اعياد، حرف از سياستي بشه كه يك نفر چون ذاكر ائمه ست و احترام بهش به اين واسطه ست هر چيزي كه خودش فكر ميكنه درسته بگه اگه مدح اهل بيت رو ميگه و ما ميشنويم دليلش فصل كشترك ماست روي اوون موضوع و قبول داشتن منابع مورد استفادش كه تازه اوون هم گاهي روش بحث پيش مياد نه اينكه با حرفاييكه منبعش خودشونن فقط منو از هياتي كه عشق امام حسين و ائمه توش موج ميزنه برونن

    • همدرد
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 13:01:44
      63 4

      دکتری چی از کجا؟

  • امید
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:04:24
    پاسخ
    89 4

    .... اگر دیانت شما هم مثل مداحی تون باشه که باید گفت خسته نباشی قهرمان خدا قوت دلاور

  • حامد
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:15:13
    پاسخ
    38 6

    حدادیان خودتو با سلطان علی پروین مقایسه نکن. اینو به خاطر بسپار.

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:18:54
    پاسخ
    46 3

    همه چیز سیاسی شده دست بردارید از سر این اعتقادات مردم

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 11:34:25
    پاسخ
    5 36

    امیدوارم اگر مداحان وارد سیاست میشن انصاف رو رعایت کنن

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 12:14:08
    پاسخ
    82 5

    وای بحال مملکتی که یک مداح سیاستشو تعیین میکنه

    • عباس
      یکشنبه 25 شهریور 1397 - 17:20:23
      2 37

      جالبته تو مملکت ما همه اظهار نظر می کنن، وقتی به پای مداح ها میرسه همه صداشون در میاد. یکی به ما بگه باران کوثری چقدر سواد سیاسی داره که در مورد همه چی نظر میده، تو زمان انتخابات که سراغ خواننده و رقصنده و بازیگر و فوتبالیست میرید که نظر بدن، اونجا نمی گید، شما کار خودتون رو بکنید و به سیاست وارد نشید، اما به مداح ها می گید. خیلی عجیبه علتش اینه که مداح ها بر خلاق ذائقه شما نظر می دن. عزت زیاد

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 12:33:03
    پاسخ
    8 60

    اینکه بعضی ها از لعن شمر زمانه ناراحت میشن انسان رو به تردید میندازه که نکنه اینا شمر زمانه اند. از قدیم میگن تو فحش بنداز صاحبش برمیداره حالا مثل این جماعت شده.

  • محسن
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 16:54:45
    پاسخ
    27 3

    به نظرم مداحان میتوانند در امور دیگری همچون پزشکی، مهندسی هوا و فضا، کشاورزی و عمران و ساختمان هم نظر دهند. چه اشکالی داره؟ بخدا قسم سیاست باید به اهلش واگذار بشه نه اینکه هر کی از راه رسید نظر بده و از این طریق برای کشور هزینه درست کنه.

  • بی نام
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 21:48:48
    پاسخ
    5 32

    ماجرای عاشورا و جنایات آن روز هولناک اگر سیاسی نیست پس چیست؟ لابد هنریست؟ این حرفها کدامند؟ واقعه عاشورا و چگونگی شکلگیری عاشورا کاملا و 100 درصد سیاسی هست چگونه انتظار دارید که هیئت منتصب به امام حسین سیاسی نباشد؟؟ اسم این هیئت سیاسی نیست اینجور هیئتها هیچ سنخیتی با مکتب اهل بیت ندارند. پس بی خود خودتون رو خسته نکنید.

    • پسرک
      دوشنبه 26 شهریور 1397 - 15:03:47
      0 0

      موافقم دوست عزیزگریه بر امام حسین هم باید سیاسی باشد وگرنه دو زار نمیرزد

  • احمد
    یکشنبه 25 شهریور 1397 - 23:15:46
    پاسخ
    23 0

    کاری نداره که یه بلند گو بدین به پروین اونم توی یه هیئت نیم ساعت مداحی می کنه... اون وقت اونم مثه شماها می تونه کارشناس مسائل سیاسی بشه

  • محب
    دوشنبه 26 شهریور 1397 - 09:46:10
    پاسخ
    6 26

    سلام دوستان.همه پیامبران الهی وامامای ما درعین دین دار بودن سیاسی هم بودن .دلیل شهادتشون هم مداخله درسیاست وجلوگیری از انحراف بوده.یاعلی

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین