سه شنبه 1 آبان 1397
جمعه 30 شهریور 1397 - 17:02:39 چاپ

نگرانی مشاوران ترامپ از احتمال توافق جدید با ایران

بین الملل > دیپلماسی - ایرنا نوشت: تارنمای آمریکایی 'دیلی بیست' روز جمعه در گزارشی به مخالفت رئیس جمهوری آمریکا با جنگ با ایران اشاره کرده و خبر داد که برخی از مشاوران امنیتی و تندرو ترامپ دلواپس آن هستند که مبادا او بخواهد به سمت توافقی هر چند جزئی با ایران گام بردارد.

در مطلب امروز دیلی بیست آمده است: مقام های کاخ سفید با یادآوری نخستین دیدار دونالد ترامپ و جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید وی خبر دادند زمانی که بولتون وارد کاخ سفید شد، ترامپ شوخ و خندان با این پیام رُک و راست از او استقبال کرد: می دانم که در شغل گذشته ات دنبال راه انداختن دو جنگ بودی. نمی گذارم جنگ با ایران را شروع کنی.

نگرانی مشاوران ترامپ از احتمال توافق جدید با ایران

به گزارش تارنمای چپ گرای دیلی بیست، تعدادی از مقام های آمریکایی می گویند که کاخ سفید به دنبال رویارویی نظامی با ایران نیست ولی با به کار بستن اهرمهای مالی ترجیح می دهد تا 'عربده بکشد و آرزو کند که کار به درگیری نکشد.'

برخی از مشاوران ترامپ می گویند که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال آن بود تا به یکی از وعده های انتخاباتی خود عمل کرده و آمریکا را از توافق هسته ای خارج کند. با این حال تیم امنیت ملی ترامپ تلاش دارد تا بهترین بخش های توافق هسته ای را حفظ کرده و ضمن همکاری متحدان اروپایی خود در نقش پلیس خوب و پلیس بد، همزمان با از سرگیری تحریم ها جلوی ساخت 'سلاح هسته ای' تهران را بگیرد.

به نوشته دیلی بیست، گرچه آمریکا به صورت علنی از دیگر امضاکنندگان برجام انتقاد می کند که به دنبال راه هایی برای سرپا نگاه داشتن نظام مالی ایران هستند ولی در پشت صحنه به همکاری با این کشورها ادامه می دهد.

دیلی بیست در ادامه این گزارش نوشت: دیپلمات های این کشورها نگرانند که قمار ترامپ نتیجه عکس داده و به سران ایران فرصت دهد تا تظاهرات ضد حکومتی و مشکلات اقتصادی خود را گردن طرف خارجی بیاندازند. آنان همچنین واهمه دارند که ایران تهدید بستن تنگه هرمز بر روی نفتکش ها را عملی کرده و نیروی دریایی آمریکا مجبور شود که کشتی های نظامی خود را که برای مهار روسیه و هشدار به چین در اقیانوس های اطلس و آرام مستقر ساخته به خلیج فارس بازگرداند.

در حلقه امنیت ملی ترامپ نیز برخی بیم از آن دارند که سران ایران ذکاوت به خرج داده و با ترامپ رو در رو دیدار کنند و این ملاقات به کاهش آنی تحریم ها و توافقی نه چندان سختگیرانه بیانجامد. به ظن آنها، اگر ایرانی ها آنقدر باهوش باشند که مانند کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با دیدار با ترامپ موافقت کرده، کمی کوتاه بیایند و حتی به صورت جزئی توافقی بهتر از توافق هسته ای نصیبش کنند، آنگاه ترامپ ممکن است پیش از بازگشت دور دوم تحریم ها با این توافق جدید موافقت کند.

دیلی بیست نوشت: ترامپ به دنبال جنگ نیست و طرفداران وی نیز اهمیتی نمی دهند که ایران در سوریه یا یمن حضور دارد یا به دنبال تشکیل هلال شیعی است. ترامپ فقط به دنبال آن است که مخاطبان خود را قانع کند که توافقی بهتر از باراک اوباما به دست آورده است.

49311

33 دیدگاه
  • بی نام
    جمعه 30 شهریور 1397 - 17:22:52
    پاسخ
    53 10

    گزارشش یکم مشکوک میزنه. خیلی واقع بینانه به نظر نمیرسه.

    • شمس تبریزی
      جمعه 30 شهریور 1397 - 20:11:57
      8 26

      «زمانی که بولتون وارد کاخ سفید شد، ترامپ شوخ و خندان با این پیام رُک و راست از او استقبال کرد: می دانم که در شغل گذشته ات دنبال راه انداختن دو جنگ بودی. نمی گذارم جنگ با ایران را شروع کنی.» به نظرم این قسمت را درست میگه. من ماهها پیش در منابع متعدد همین حرفی را که ترامپ به بولتون زده دیده بودم و در وبلاگ آقای تاجیک هم نوشتم. به نظر من مطلب دیلی بیست مشکوک نیست. اما نمیدانم درباره چه قراره که مذاکره کنند. سوریه و یمن آنقدرها که ظاهر قضیه نشون میده برای آمریکا اهمیتی ندارن. مورد سوریه را بیش از یک سال پیش خود مارتین ایندیک هم در کمیته روابط خارجی سنا اشاره کرده بود که برای ما چندان مهم نیست

    • بی نام
      جمعه 30 شهریور 1397 - 23:41:28
      11 18

      ترامپ یه کاسب هست میدونه امریکا قوی هست ولی اینم میدونه جنگ با ایران میتونه علاوه به ضربات به ایران ضربات مهلکی رو هم به امریکا و منافع و اقتصادش وارد کنه تمام این شوآف و جنگ روانی رو هم راه انداخته که بدون هزینه ایران رو سر میز مذاکره مجبور به پذیرش برجامچای بدتری بکنه تو خبرا امروزربود حتی به جرج بوش برای حمله به عراق و افغانستان انتقاد کرده در هر صورت امیدوارم اونچه به صلاح کشور ومردم هست پیش بیاد

  • بی نام
    جمعه 30 شهریور 1397 - 17:25:03
    پاسخ
    210 14

    جنگی در کار نیست؛ توافقی در کار نیست؛ استیضاحی هم در کار نیست؛ فقط و فقط تحریم در کار است و سوخت شدن پول من و شما و اتلاف عمر و از زندگی عقب افتادن و بیکاری و افسردگی ولاغیر و اگه وضع به همین منوال باشد باید نام "جمهوری اسلامی فقرا" را برای خود برگزینیم

  • بی نام
    جمعه 30 شهریور 1397 - 17:41:14
    پاسخ
    169 19

    به خدا همه چیز مهیا است. ترا به خدا کوتاه بیاید که از این فقر و بدبختی که روز به روز بیشتر فشار میاره راحت بشیم. یک کم فقط یک کم به فکر مردم باشید که زیر این فساد و دزدی و بیکاری داره کمرمون میشکنه

  • رضا
    جمعه 30 شهریور 1397 - 17:51:18
    پاسخ
    10 156

    این هم یک تله دیگر برای کشاندن ایران به پای گفتگو با ترامپ. 1ترامپ برای ایجاد یک درگیری نظامی با ایران دستور مستقیم دارد که تا کنون این موضوع با طفره رفتن ضمنی شخص وی و عدم تمکین پنتاگون در اجرای برنامه ترامپ و البته مخاطرات یک درگیری با ایران تحقق نیافته است. 2 برنامه ایزولاسیون اقتصادی ایران گرچه اثراتی بر اقتصاد ایران گذاشته و در آینده نیز مردم همیشه مغبون را از وضعیت به وجود آمده بی نصیب نخواهد گذاشت. اما خواب آشفته مرد چندش آور کاخ سفید و اربابان لاشخورش تعبیر نخواهد شد. 3وضعیت سیاسی ترامپ شکننده و آینده او نامعلوم است. مساله ایران به صورت محض برای ترامپ حداکثر یک موضوع تبلیغاتی است. فشار ترامپ به ایران و اصولا پرداختن به مساله ایران بیشتر برای حفظ آخرین پایگاه شکننده او است.

    • شمس تبریزی
      جمعه 30 شهریور 1397 - 20:57:30
      39 9

      ترامپ برای ایجاد درگیری نظامی با ایران دستور مستقیم دارد؟؟ از چه کسی؟ من خیال نمیکنم. صحبتهایش اینطور نشون نمیده. اگر اوباما تهدید میکرد همه گزینه ها روی میزه، و تلویحا جنگ را مطرح میکرد، این هیچ صحبتی که بوی جنگ را بده نداشته. تمام امیدش به شورش های داخلی است. با آمریکایی ها که صحبت میکردم و از احتمال جنگ حرف میزدم، به من میگفتن تو توهم داری. اصلا کسی اینجا حرف جنگ را نمیزنه. فقط از من پرسیدن بستن تنگه هرمز چقدر جدیه؟ عرض کردم یکی از گزینه های روی میزه. البته از این کار خوششان می آمد چون میگفتن با بستن تنگه پدر این چینی های پدرسوخته را در میارید و ما برای تامین نفتمان نیازی به تنگه نداریم

    • محمد قاسمی
      یکشنبه 1 مهر 1397 - 12:22:45
      4 0

      اسرائیل باراها از ترامپ خواسته در سوریه مداخله کنه حتی عربستان هزینه اش رو تقبل کرد اما ترامپ مرد جنگ نیست. اون فقط به فکر اقتصاد کشورشه و این میتونه تنها راه برای کوروسوی توافق باشه هرجند به خیر امریکا امیدی نیست

  • رضا
    جمعه 30 شهریور 1397 - 17:59:27
    پاسخ
    10 101

    4 این پایگاه شامل طیفی از صهیونیست ها و لابی های کثیف در امریکا است. به علل مختلف میان حامیان اسراییل در امریکا نیز شکافهایی وجود دارد و همگرایی همانند قبل دیگر وجود ندارد. 5ترامپ فقط توانایی اجرای دستوراتی که به او ابلاغ میشوند را دارد.6 این حرامزاده به خاطر حفظ پایگاه صهیونیست ها حاضر به انجام یک درگیری با روسیه بوده است. 7فشارها به ترکیه، پروژه گاز شمال و مسایل ایران همه به او دیکته شده اند و ترامپ قدرت تصمیم گیری مستقل ندارد. 8درج این خبرها از ترس اطرافیان ترامپ مبنی بر توافقی ناسازگار یا ضعیف فقط برای اغوا و وسوسه ایران به کشیده شدن به پای میز مرگبار مذاکره است. حتی اظهار نظرهای رسمی یا پیغامهای ارسالی غیر رسمی در راستای این ادعاها در آینده نیز فقط به قصد فریب ایران است.

    • کاوه
      جمعه 30 شهریور 1397 - 20:12:30
      44 5

      داداش من شما که جنگ رو از الان شروع کردی. اینهمه نفرت و دل سیاه.

    • شمس تبریزی
      جمعه 30 شهریور 1397 - 21:10:45
      34 3

      حاجی، تا جایی که میدانم 70 درصد یهودی های آمریکا گرایش دموکرات دارن. یهودی های روس تبار افراد قدرتمندی هستن. پوتین خودش ارادت زیادی به یهودی ها داره. این را جدی عرض میکنم. سخنرانی های این مرد در اسراییل را ببینید. چند سال پیش در کنیسه یهودی های مسکو با افتخار گفت رهبران اولیه روسیه بلشویکی از جمله لنین اکثرا یهودی بودن. حالا یهودی ها ترامپ را بندازن جون پوتین؟ به چه علت؟ شما مرتبا میفرمایید که دستورات به ترامپ دیکته شده. چه کسی دیکته کرده؟ اوانجلیست ها بهش رای زیادی دادن. برای دل آنها هم که شده باید موضع گیریهای مطبوع آنها را داشته باشه. البته این به این معنی نیست که بهش دیکته شده. اصلا به خاطر همین بهش رای دادن

  • بی نام
    جمعه 30 شهریور 1397 - 18:00:46
    پاسخ
    97 6

    اگه نرمشی نشان بده بهتره ما هم عکس العمل لازم نشون بدیم چاره ای نیست گرانی پدر مردم مخصوصا طبقه متوسط به پایین را در آورد تحریم های اصلی شروع نشده همه چند برابر شده جنگ و تحریم به نفع زالو صفتهاست ...

  • رضا
    جمعه 30 شهریور 1397 - 18:05:50
    پاسخ
    11 65

    تا زمانی که ایران با ترامپ وارد ارتباط و گفتگو نشده است، اجماع جهانی بر ضد اقدامات ترامپ از جمله چین، هند و حداقل در سطح ظاهری در اروپا وجود داشته، تهدیدات نظامی در شرایطی قابل تخمین هستند و آقای روحانی در داخل قادر به ادامه کار خواهد بود. به محض کوچکترین انحرافی در این خصوص دینامیک محیط منازعه وضعیت مهلک و شکننده ای برای کشور به خود خواهد گرفت. تا زمانی که ترامپ رییس جمهور امریکا است و تا زمانی که پس از ترامپ امریکا طی یک دوره حداقل شش ماهه وضعیت منازعه اقتصادی را به حالت قبل از خروج از برجام تغییر ندهد، موضع ایران نیز در این خصوص همچون روال فعلی خواهد بود

    • شمس تبریزی
      جمعه 30 شهریور 1397 - 20:44:04
      13 21

      به نظرم ممکنه حرف شما درست باشه. هر چند که در بالا نظر دیگری داشتم، اما این احتمال هم میره که مذاکره تله باشه به این معنی که دیگر کشورها به تدریج مجاب بشن که حق با ترامپ بوده که ایران از موضعش عقب نشسته. سوال مهمی که برای من مطرحه اینه که در مذاکره چی میخواهیم بدهیم؟ مواضع ترامپ مشخصه. حداقل خواسته اش اینه که تعهدات برجامی را مادام العمر کنیم. حتی اگر این نسل حاضر به همچین تعهدی باشه، نسل فردا این سوال را 20 سال دیگه از ما خواهد پرسید که شما به چه مجوزی از جانب ما چنین تعهدی را دادید؟

  • بی نام
    جمعه 30 شهریور 1397 - 18:20:59
    پاسخ
    10 67

    مابایدباتمام کشورهای دنیاگفتگوی عزتمندانه داشته باشیم دراون صورت سیلی محکمی به قیمت دلار وتورم خواهیم زد انشاء الله

    • بی نام
      جمعه 30 شهریور 1397 - 23:04:03
      20 5

      انشا الله انشا الله برادر ارزشی چهل سال داری میگی انشا الله باز هم بگو

  • علیرضا
    جمعه 30 شهریور 1397 - 18:23:37
    پاسخ
    103 15

    شما رو به قران قسم مسئولان نظام با امریکا توافق کنید توافق خوب و به نفع مردم تا مردم نفس راحت بکشن بخدا هممون میمیریم . به داد مردم برسین.ما انرژی هسته ی به دردمون نمیخوره ما صلح میخوایم ارامش میخوایم.مگه یه ادم چقدر زندنس.مگه کشورهای مثل سوئیس که بمب هسته ی ندارن مردن از گشنگی؟؟؟؟؟؟ چراااا اینجور میکنید چرااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟ مردم نون ندارن اب ندارن.به عزیزتون قسمتون میدم.التماستون میکنم به دادمون برسین بیچاره شدیم

    • بی نام
      جمعه 30 شهریور 1397 - 19:47:10
      11 79

      برای اون صلحی که شما و امثال شما انتظارش رو می کشن شرایطی هست. اولین شرطش تقسیم ایران به پنج کشور هست و دوم بوسیدن نعلین مهره هایی مثل ابوبکر البغدادی. سوییس رو با ایران مقایسه نکن. در ضمن اگر خبر نداشتی بدون که ذرات خانه اسلحه سوییس به اون کوچکی و اون هم در وسط اروپا چند برابر ایران هست، شما هم یک منت سر خودت و ملت بذار و این نوت بوکت رو بفروش تا نون بشه برای محتاجان. خدا خیرت بده

    • شمس تبریزی
      جمعه 30 شهریور 1397 - 20:37:55
      14 42

      سوییسی ها کسی مثل ناتو را دارن که از مرزهاشون دفاع میکنه. ما کی رو داریم؟ 8 سال جنگ، بیشتر کشورهای دنیا تماشاچی بودن. وقتی کمک نمیکنن باید خودمون از مرزهامون با هر وسیله ای که هست دفاع کنیم.

    • علیرضا
      جمعه 30 شهریور 1397 - 23:00:02
      36 9

      بی نام اول چرا اینقد فشار بهت اومده بخاطر کامنت من؟من دارم مردم و خودم رو می بینم که داریم له میشیم.اونوقت یکی مثل تو معلوم نیس رانت خواری یا کاسب تحریم میای اینجا چی میگی؟کسی مث تو که شکمش سیره نبایدم از این شرایط بدش بیاد

  • رضا
    جمعه 30 شهریور 1397 - 20:28:14
    پاسخ
    22 33

    برجام توافقی بود که تایید مجامع بین المللی را داشت ولی ترامپ بهم زد چه تضمینی برای توافق جدید است؟

    • بی نام
      جمعه 30 شهریور 1397 - 21:55:09
      45 10

      برجام ایران با کارهای خودش بهم زد پول ازاد شده رو کجا سرمایه گذاری کرد؟ داخل ایران یا خارج ایران اونم برای چه کاری؟؟؟؟

  • علی
    جمعه 30 شهریور 1397 - 20:56:02
    پاسخ
    30 15

    ما باید با هوش باشیم. وبا ترامپ مذاکره کنیم. برای رفاه مردم ایران. ورو کم کنی عربستان وامارات. هرچه سریع تر بهتر. قطعا تیم مذاکره ما از تیم ترامپ قویتر است.

  • مصطفی
    جمعه 30 شهریور 1397 - 21:06:18
    پاسخ
    12 7

    صد درصد داره گول میزنه ایرانو این گزارش مخصوصا اونجایی که میگه نگرانن که نکنه ایران تنگه هرمزو ببنده خیلی تابلو است داره باد میکنه ایرانو اخر ما نفهمیدیم که مشاورای ترامپ نگرانن کهجنگ بشه یا نشه اگه جنگ میخوان که بستن تنگه هرمز باید. براشون خوشحالی داشته باشه نه نگرانی. پر از تناقضه این گزارش

  • بی نام
    جمعه 30 شهریور 1397 - 21:55:00
    پاسخ
    10 1

    خبر سرکاریه. فکر نمی کنم که امریکا قصد و امکان بازکردن یک جبهه جنگ در غرب آسیا را داشته باشه و این خبر بیشتر قضیه پلیس خوب و پلیس بد را برای من تداعی می کنه. یعنی امریکا به تکرار سناریوهای کهنه روی آورده؟ باید صبر کرد و دید

  • حمید
    جمعه 30 شهریور 1397 - 22:04:14
    پاسخ
    3 11

    دو موضوع مهم وجود دارد. اول حکم دادگاه لاهه است که تا 11 مهر اعلام می شود و احتمال دارد که به نفع ایران باشد. دوم انتخابات کنگره در آبان ماه که به احتمال زیاد به ضرر ترامپ خواهد بود. به نظر من ایران باید به صورت مرحله ای، فشار از طریق اروپایی ها و ارسال پیام ها و اقدامات متفاوت از ترامپ و تیم وی امتیازات بیشتری بگیرد. هر زمان که کفه ترازوی دو تیم مذاکره کننده نسبتاً برابر بود آن وقت زمان مذاکره است. البته باید روی قدرت تیم مذاکره کننده امان نیز خیلی حساب کنیم.

  • بی نام
    جمعه 30 شهریور 1397 - 22:36:11
    پاسخ
    22 1

    جنگ با ایران نه تنها برای ایران که برای همه کشورهای خاورمیانه خطرناکه پس جنگی فعلا در کار نیست اما اگه حکومت به هوش نباشه و طبق معمول با غرور. الکیش از اینکه منطقه باهاشه و کل منطقه مالشه و... بسر ببره و داخلو فراموش کنه کاری که چهل ساله کرده و از دی به اوج رسیده قلعه خودشو خالی کرده رفته و راحت کل ایران با یه جنگ خونین داخلی که از شهرهای مرزی مثل دومینو شروع میشه بهم میریزه و بهترین فرصت برای حمله میشه بنام دفاع از مردم ایران امارات جزایرو برمیداره اذربایجان،خوزستان، بلچستان وکردستان جدا میشن و اوارگی و فقر اغاز میشه خدا یه عقلی به حاکمان بده که عراق و سوریه و لبنان به چه درد میخوره وقتی ایران نباشه البته بعید میدونم قصد فهمیدن دردی که به ملت تحمیل کردنو عاقبت این بی توجهی راداشته باشن

  • بی نام
    جمعه 30 شهریور 1397 - 23:16:51
    پاسخ
    5 7

    یعنی ممکن است هدف ترامپ تبلیغاتی باشد؟مثلا چه بندی از برجام به سود ایران است که ترامپ دنبال اصلاح ان است؟شاید مدت محدودیت مورد نظر او باشد که ایران هم می تواند محدودیت دائمی را قبول نکند.دباره موشک که واقعا مذاکره توجیه ناپذیر است زیرا تنها ابزار های دفاعی کشور هستند و اما از وجود جنگنده پیشرفته محروم هستیم در حالی که دشمنان منطقه ای و فرا منطقه ای ما هم به موشک و هم به جنگنده فوق پیشرفته مجهزند.دباره حضور در در سوریه با توجه به خط قرمز پوتین که تضمین امنبت اسراییل است می شودبا ترامپ هم توافق کرد .

  • بی نام
    شنبه 31 شهریور 1397 - 09:33:49
    پاسخ
    1 7

    نه جنگ می کنیم نه مذاکره روی پای خودمون می ایستیم.

  • بی نام
    شنبه 31 شهریور 1397 - 09:35:37
    پاسخ
    7 0

    به نظر بنده تا جایی که یادم هست تمام این مشکلات گرانی و... از جایی شروع شد که ایران جشن هسته ای گرفت

    • محمد قاسمی
      یکشنبه 1 مهر 1397 - 12:24:40
      1 2

      یکم تحقیق از سال 53 مشکلات ایران شروع شد

  • بی نام
    شنبه 31 شهریور 1397 - 14:05:38
    پاسخ
    4 0

    اگه با ترامپ توافق کنن فکر نکنم رییس جمهوری بدتر ازاین بیاد که بخواد بهمش بزنهه اصن اون اوباما که تکلیفش با خودش معلوم نبود ولی ازاین ترامپه خیلی خوشم میاد خیلی باسیاسته دولتمردای ما یکم یاد بگیرن

  • بی نام
    شنبه 31 شهریور 1397 - 14:10:37
    پاسخ
    3 1

    یمن و سوریه و لبنان رو بدن که نونشونو نداریم بدیم موشکامونو نگه دارن مگه نمیگن برد موشکها ۲۰۰۰کیلومتره خب از تهران هم میشه اسراییلو زد

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین
آخرین مطالب