داستان قراردادن ریزتراشه‌های جاسوسی چین در سرورهای اپل، آمازون و دیگر غول‌های آی‌تی

بلومبرگ گزارش داده است جاسوس‌های چینی ریزتراشه‌های برنامه‌ریزی‌شده روی سرورهای مصرفی توسط 30 کمپانی آمریکایی ازجمله اپل، آمازون و ... نصب‌کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، این یکی از جالب‌ترین موارد هک سخت‌افزاری است که توسط یک دولت انجام‌شده و رسانه‌ای شده است. ظاهراً شاخه‌ای از نیروهای نظامی چین، این عملیات را انجام داده و تولیدکنندگان چینی را وادار به نصب قطعه مذکور روی سرورهایی کرده‌اند که قرار بوده توسط کمپانی‌های آمریکایی و غربی مورداستفاده قرار گیرد.{لینک} {لینک}

بلومبرگ نوشته است ریزتراشه‌ها ریزتر از دانه برنج بوده اما قادر به انجام عملیات خرابکاری بوده و مانند یک تروجان عمل کرده و داده‌ها را از بین می‌برند.

ظاهراً اپل و آمازون بعد از هک شدن و انجام بازرسی‌های داخلی متوجه موضوع شده و آن را به مقامات رسمی گزارش داده‌اند،هرچند در حال حاضر هک شدن و سرقت دیتا را به‌طورکلی رد کرده‌اند.

شکی نیست که اطلاعات این کمپانی‌ها و کاربرانش یا به سرقت رفته و یا دسترسی به آن‌ها به‌طور غیرقانونی بازشده است، اما درعین‌حال آن‌ها تلاش کرده‌اند تا سرورهای مشکوک را از مدار خارج کنند.

آمازون می‌گوید: ما اطلاعی از تراشه‌های جاسوسی روی دیتاسنتر خود نداشته‌ایم و آن را به‌شدت رد می‌کنیم. اپل نیز وجود تراشه‌های جاسوسی و هر نوع دست‌کاری سخت‌افزاری روی سرورهای خود را به‌طورکلی رد کرده است.(آمازون کشف حفره را تائید کرده اما می‌گوید نرم‌افزاری بوده نه سخت‌افزاری!)

اما لبه تیز حملات متوجه تراشه ساز آمریکایی سوپرمیکرو / Supermicro است که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده مادربُرد انواع سرور بوده و کارخانه تولید مادربردش در چین مستقر است.

چه در ماشین‌های ام آر آی پزشکی و چه روی سیستم‌های تسلیحاتی و دیتاسنترها؛ همگی از مادربردهای سوپرمیکرو استفاده می‌شود.

سوپرمیکرو در دنیای سخت‌افزار مانند مایکروسافت در دنیای نرم‌افزار است که توسط همگان استفاده می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، استارتاپ Elemental Technologies که در کار کمپرس ویدئویی است و آمازون در سال 2015 آن را خرید، در مرکز این اتهامات قرار دارد. ظاهراً نظامیان چینی حمله خود را روی این کمپانی متمرکز کرده و سرورهای اِلِمِنتال  که در دیتاسنتر پنتاگون، پهپادهای سازمان سیا، سرورهای کشتی‌های جنگی و ...  مورداستفاده قرارگرفته، هدف اصلی بوده است.

درنتیجه 30 کمپانی بزرگ و کوچک دولتی و غیردولتی و بانکی موردحمله چینی‌ها از طریق ریزتراشه‌های جاسوسی قرارگرفته که نام اپل و آمازون در میانشان دیده می‌شود.

به‌هرحال تحقیق از سوی مراکز امنیتی آمریکایی ادامه دارد و ممکن است با انتشار خبر سرقت دیتای بزرگ از کمپانی‌های مذکور، ابعاد حمله وارد فاز جدیدی شود.

Elemental Technologies

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    20 7
    مرگ بر چین
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      7 1
      خيلي از توليد كننده هاي سخت افزار در دينااز جمله آمريكا ، چين و ... از اين دست كارها كردن و اين دفعه اول نيست ،البته در برهه زماني حاضر اين خبر صرفا براي ايجاد فشار بر چين در تجنگ تجاري با آمريكاست .شما زياد به خودت فشار نيار
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    5 0
    وقتی بدون حساب و کتاب شرکتهای بزرگتون و میفرستین تو دل دشمن , آخرش میشه همین , ازتون جاسوسی میکنن
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    1 0
    خنده داره که بخواهیم این حرفها را باور کنیم