ساخت دستکش واقعیت مجازی توسط محققان سوئیسی

ایرنا نوشت: محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان و انستیتوی تکنولوژی فدرال زوریخ یک دستکش واقعیت مجازی بسیار سبک ساختند که امکان احساس و لمس اشیا در بازی های واقعیت مجازی را برای کاربران فراهم می کند.

این دستکش که DextrES نام دارد، با 200 ولت اختلاف پتانسیل و چند میلی وات توان قادر است در هر انگشت تا 40 نیوتن نیرو ایجاد کند. دستکش بر خلاف نمونه های حجیم و سنگین موجود، بسیار سبک بوده، وزن آن به ازای هر انگشت حدود 8 گرم است و بازخوردهای بسیار واقعی را برای کاربر ایجاد می‌کند.


همچنین DextrES با استفاده از یک باتری بسیار کوچک به خوبی کار می‌کند. این ویژگی ها در کنار ضخامت 2 میلیمتری دستکش، دقت و آزادی عمل بی سابقه ای را در اختیار کاربر می‌گذارد.


این دستکش از جنس نایلون ساخته شده و درون انگشتان آن نوارهای فلزی نازک و انعطاف پذیر کارگذاشته شده که توسط یک عایق نازک از یکدیگر جدا شده اند. زمانی که کاربر یک شی مجازی را لمس می‌کند، کنترل کننده اختلاف پتانسیل‌های متفاوتی را به نوارهای فلزی اعمال می‌کند تا در اثر جاذبه الکتریکی در کنارهم باقی بمانند. این نیرو مانع حرکت انگشتان دست می‌شود. پس از قطع اختلاف پتانسیل، نوارها آزاد شده و کاربر مجددا می‌تواند انگشتان خود را حرکت دهد.


به گفته محققان مرحله بعدی کار توسعه این فناوری و تولید پوششی برای سایر اندام های بدن با استفاده از پارچه های رسانا است. در حال حاضر بزرگترین بازار این فناوری در بین علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری است. اما این فناوری در زمینه بهداشت و سلامت نیز کاربردهای بالقوه‌ای دارد.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =