دفاع عجیب دهقان از تشکیل وزارت بازرگانی؛ وقتی معاون رییسی به روحانی استناد می‌کند

هیچ وزیری در ایران قادر به اداره وزارتخانه‌ای با 66 واحد، 31 دستگاه استانی و 35 دستگاه ملی نیست از این رو باید وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن تفکیک شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون حقوقی رییس‌جمهوری امروز در حالی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت که برای دفاع از تشکیل وزارت بازرگانی ، بررسی‌ها کارشناسی دولت پیشین یعنی دولت حسن روحانی را مورد استناد قرار داده و صراحتا گفت اهدافی که برای ادغام وزارتخانه‌های صننایع و معادن و بازرگانی از سوی احمدی‌نژاد اعلام گردید، محقق نشده است.

دهقان با دفاع از لایحه دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی تاکید کرد: وزارت بازرگانی از سال ۱۳۵۲ تا سال ۱۳۹۰ وجود داشت . سال ۱۳۹۰ من مجلس بودم که دولت وقت(دولت محمود احمدی‌نژاد) گفتند می‌خواهیم وزارت بازرگانی را با صنایع و معادن ادغام کنیم تا تولید رونق بگیرد اما نکته اینجاست که این اتفاق رخ نداد. در حقیقت یک حوزه عمل گسترده برای یک وزارتخانه قرار دادیم که هیچ وزیری یا هیچ آدمی در این کشور امکان اداره آن را ندارد. در نتیجه در این دوازده سال وزارت صنعت، معدن و تجالرت، شش وزیر و سه سرپرست عوض کرد و هیچ وزیری بیش از دو سال امکان ادامه فعالیت ندارد .

 دفاع عجیب دهقان از تشکیل وزارت بازرگانی؛ وقتی معاون رییسی به روحانی استناد می‌کند

او به تجربه دیگر کشورها در این حوزه اشاره کرد و گفت: الان وضعیت صد کشور در این حوزه بررسی شده است. در پنجاه کشور وزارت بازرگانی از صنایع جداست و در پنجاه کشور نیز ادغام شدند. چیزی نیست که بگوییم حتما باید این باشد یا آن . نظر تخصصی متفاوت است اما واقعیت کشور ما نشان می‌دهد یک وزیر نمی‌تواند ۶۶ واحد را اداره کند. یک وزیر نمی تواند علاوه بر ۳۱ واحد استانی ۳۵ دستگاه ملی را اداره کند. این امکان ندارد .می‌گویند قادئم مقام بگذارید، در حالی که فرد اداره کننده باید جایگاه در دولت باشد. بروید دولت های قبلی را هم بررسی کنید، این‌ها همه گرفتار بازار به صورت غیرتخصصی شدند و از تولید و معدن و صنعت جا ماندند .

او با دفاع از درخواست دولت روحانی برای تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت و معدن گفت: موضوع فقط ما نیستیم. حتی دولت قبلی هم همین را خواست. چرا که ما در این شرایط تحریمی به بزرگترین دیپماسی تجاری در دنیا نیاز داریم . وزیر بازرگانی باید امکان دیپلماسی تجاری را در جهان فراهم کند؛ به همین دلیل دولت گذشته به لحاظ کارشناسی به این نتیجه رسیده بود . بالاخره بررسی کارشناسی نشان می‌داد هدف افزایش تولید محقق نشد و با استناد به همین موضوع گفتند باید وزارت بارگانی تفکیک شود .

دهقان در توضیح این مطالب اضافه کرد: در این دوازده سال نه تولید ارتقا یافت نه معدن و نه صنعت. دوستان به وزارت بازرگانی نگویید وزارت واردات. اگر بخواهید تولید را رونق بدهید، باید صادرات را رونق بدهید. این خواست قلبی رییس‌جمهوری و دولت است و حتی دولت قبلی نیز همین را می خواست. راهی جز رفتن به سمت کار تخصصی تجاری برای رونق اقتصادی و رونق تولید وجود ندارد. تعامل شما با دولت در سال اخر مجلس قطعا موثر است. دوستان بدانند کار خطیر است .

گفتنی است دو فوریت این لایحه به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

مشروح گزارش نشست مجلس درباره تشکیل وزارت بازرگانی را اینجا بخوانید.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1790019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =